ההצלחה של המוזיקה האלקטרונית על סוגיה הביאה לכך שבשנים האחרונות אנחנו רואים לא מעט דיג'ייז טובים ופופולריים נוחתים כאן, אבל נדמה שהרבה זמן לא הגיע לישראל דיג'יי כל כך מעניין כמו מסאו פלקס.
אריק אסטורנל החל את דרכו ב-1993, עוד הרבה לפני שמוזיקה אלקטרונית הפכה למה שהיא היום. בתחילת שנות ה-2000 פעל תחת השם Matrik וביסס את מעמדו בעולם הטכנו. מאוחר יותר בקריירה, יצר אלקטרו ומוזיקה אבסטרקטית תחת השם Mariel Ito.
בהמשך, החל להופיע וליצור תחת השם הנוכחי, מסאו פלקס, וביסס את מעמדו כאגדה בסצנה ולאחד האומנים הכי ורסטיליים בעולם האלקטרוני. קשה לנסות ולהגדיר את המוזיקה הייחודית והוורסטילית של מסאו בז'אנר מסוים, אבל סביר להניח שמי שיותר יתחברו למוזיקה הם חובבי הטכנו והדיפ האוס.
מסאו, שכבר סיפק בישראלים שני סטים בלתי נשכחים, בבלוק ובפסטיבל DGTL, יגיע הפעם לסט של לא פחות מ-5 שעות במדבר, במסגרת האירוע OASIS, בו ינגנו גם רומן פלוגל, מדבן, רד אקסס ועדי שבת. "עברו כמה שנים טובות מאז הפעם האחרונה שלי בישראל, אבל אני זוכר שהקהל הישראלי פרוע ומאוד מחובר למוזיקה", הוא מספר מסאו בראיון בלעדי ל-mako. "אני זוכר וייבים מאוד סקסיים".
"ה-EDM בנסיגה כי אנשים נשארו בבית, ואולי פיתחו טעם יותר טוב במוזיקה"
מסאו פלקס התפרסם בין השאר בין היכולת שלו לשלב המון ז'אנרים בתוך הסטים שלו, דבר שכיום הפך ליותר ויותר מקובל במוזיקה האלקטרונית והוא לגמרי חושב שמדובר בדבר טוב. "זה חשוב מאוד. כשאמנים מתייגים את עצמם בז'אנר מסוים, זה הופך אותם ליותר סגורים במחשבה למוזיקה. כשמישהו מכוון לסגנון מסוים במקום פשוט לעשות את המוזיקה שהוא אוהב - זה לא עובד לטובת המוזיקה אלא לרעתה".
איך התמודדת עם הקורונה?
"לא שמחתי שהייתה מגפה וזה נוראי שהמון אנשים מתו, אבל אני הייתי צריך הפסקה מהטורים כדי לעשות מוזיקה, אז אני העברתי את הזמן בלעבוד אלבום חדש ולעשות רמיקסים".
אתה חושב שהיא השפיעה על המוזיקה שהפקת?
"כן. לפני כן הייתי עושה מוזיקה ממוקדת רחבה, כזו שתעבוד במועדונים אבל האלבום האחרון שלי מכיל הרבה יותר מגוון מוזיקלי – יש היפ הופ, יש טראפ ויש טכנו – זה גרם לי ללכת בכיוונים שונים מאוד".
אתה חושב שלטווח הארוך נראה השפעה של המגפה על חיי הלילה?
"אני לא חושב שזה יפגע בכמות של האנשים שילכו לפסטיבלים ומסיבות, אבל אני כן חושב שהמגפה הזו תפגע במוזיקה האלקטרונית המסחרית כמו EDM. לדעתי, זה גרם לאנשים להישאר בבית ואולי הם יצאו מזה עם טעם יותר טוב במוזיקה".
"האמנים האלה הולכים לכיוון הזה כי הם חווים קשיים בז'אנר שלהם וכי אנשים רוצים לשמוע יותר מוזיקה מחתרתית. אמני ה-EDM היו כל כך מסחריים והפסטיבלים עם כל הוויזואליה והשירים הטיפשיים הגדולים האלה דחפו את הפופולריות הזו אפילו יותר, אבל עכשיו הם חייבים ללכת לכיוון מסחרי".
"זה קורה קודם כל כי לאף פסטיבל אין את הכסף לשלם את המחיר המטורף שהדיג'ייז המסחריים מבקשים ודבר שני כי הילדים שגדלו על המוזיקה שלהם, התבגרו ורוצים לשמוע מוזיקה יותר מחתרית וכי הילדים הצעירים של היום לא נמצאים ב-EDM אלא בהיפ הופ ובטראפ".
כפי שאפשר להבין מהתשובה הקודמת, מסאו לא בדיוק חובב גדול של מוזיקת דאנס אלקטרונית, ויש לו גם מה להגיד על הפזילה של חלק מהאמנים האלה לכיוון הטכנו. "באופן אישי אני חושב שזה רע. אין לי שום דבר נגד דיוויד גטה, אבל אני לא רוצה שהוא או המנהלים שלו ינסו לעשות את מה שאני עושה כי הוא ישתמש בכוח ובכסף שלהם כדי לתפוס את המקום שלי ואני לא רוצה את זה. זה בדיוק כמו שמי שנמצא מתחתי לא ירצה שאני אעשה את הדברים שלהם ואתפוס להם את המקום. הייתי מעדיף שהם יישארו ב-EDM או ילכו לסוג אחר של פופ".
לסיום, התייחס מסאו לקריאה על חרם לישראל ואמר: "קיבלתי תגובות שקוראות לזה, אבל אני לא אוהב לדבר על זה כי זה נושא מורכב שאני לא מכיר מספיק את שני הצדדים. יש לנו מספיק בעיות פוליטיות בארה"ב, אז אין לי עניין בלהיכנס לעניינים פוליטיים של אחרים"