במוזיקה הישראלית מסתובבות כמה וכמה "אקסיומות" שנוצרו במהלך השנים וסביבן מתנהלים עיקר הדיונים התקשורתיים בתחום. בעיתונות, באינטרנט, ברדיו ולפעמים אפילו בטלוויזיה טוחנים שוב ושוב את אותם דיבורים. הדוברים מתחלפים, הגירה מועלית והשעמום גובר. סוף 2008, שנתיים לפני שהעשור המבולבל הזה עוזב אותנו, הגיע הזמן לקרוא לאותן "אקסיומות" בשמן האמיתי: קלישאות, ולהתנער מהן אחת ולתמיד. ולפני שנתחיל הנה קלישאה: "אם היה לנו שקל על כל פעם שהיינו שומעים או קוראים עליהן כבר מזמן היינו...".
הקלישאה: גלגלצ קובעים הכל
שם אמצעי: פלייליסט; אלדד קובלנץ
מתי נוצרה: בערך לפני עשור, כשהבינו את הכוח של התחנה.
משפט מפתח: "נכנסנו לפלייליסט ופתחנו שמפניה"; "גלגלצ מחרבת את התרבות הישראלית"; "מצאתי את הסינגל שלי בפח צפרדע ירוק ביפו".
תופעה בולטת: כולם חולמים על ישיבת הפלייליסט.
תופעה הפוכה: היהודים, בית הבובות, אלג'יר.
הוכחה: גלגלצ היא כמו "האח הגדול", כולם שומעים, מתביישים ומכחישים.
הפרכה: טחינה בפלייליסט לא מבטיחה כלום. אפשר להצליח גם בלי גלגלצ.
הקלישאה: "כוכב נולד" הורסת את המוזיקה הישראלית
שם אמצעי: נינט; צביקה הדר
מתי נוצרה: בסוף 2003 תחילת 2004, בתקופה של אחרי גמר העונה הראשונה בניצנים
משפט מפתח: "הם כוכבי אינסטנט, נותנים להם קריירה על מגש, ללא מאמץ"; "עדיין עוצרים אותי ברחוב, ארבע שנים אחרי שעפתי בשלב הראש בראש"; "כוכב נולד זה כמו הלהקות הצבאיות של פעם".
תופעה בולטת: מרבית המשתתפים נעלמים.
תופעה הפוכה: שירי מימון, הראל סקעת, הראל מויאל וכמובן נינט.
הוכחה: יש כאלה שבאמת חושבים ש"נר על החלון" זה שיר של מויאל ו"הנני כאן" של סקעת.
הפרכה: "כוכב נולד" היא עוד דרך להתפרסם, אבל המוזיקה הישראלית היתה לפניה ותהיה גם אחריה.
הדינוזאור של הקלישאות: המוזיקה המזרחית מקופחת
שם אמצעי: אביהו מדינה
מתי נוצרה: בשנות ה-80.
משפט מפתח: "האשכנזים משינקין חיים בבועה ומנותקים מהעם, הם לא יקבעו לנו מה לשמוע".
תופעה בולטת: הזמרים הים-תיכוניים המצליחים דופקים קופות בשמחות, אירועים ובסלולר ונוסעים בג'יפים, מרצדסים ו BMW.
תופעה הפוכה: ניסים גרמה
הוכחה: לנצח תישאר ההפרדה בין "ישראלי" ל"מזרחי" ו/או "ים-תיכוני".
הפרכה: הם מוכרים הכי הרבה, מושמעים הכי הרבה ומרוויחים הכי הרבה. הם תעשיית הפופ הישראלית האמיתית.
הקלישאה: הרוקרים מדור ה"רוקסן" נעלמו
שם אמצעי: חמי רודנר
מתי נוצרה: בעשור האחרון. כל שנה וחצי בערך מתיישב עורך תרבות חדש על כסא באחת ממערכות העיתונות או האינטרנט ושולח את הכתב הבכיר שלו להכין כתבה בנושא: הרוקרים מה"רוקסן" - איפה הם היום.
משפט מפתח: "הם התמסחרו, אבל הסחורה שלהם כבר לא מעניינת אף אחד"; "איזה כיף היה בניינטיז".
תופעה בולטת: מרבית גיבורי ה"רוקסן" ממלאים את לוחות המופעים של מועדוני הרוק בארץ, מוציאים אלבומים חדשים אחת לשנתיים ואפילו מופיעים בפני ועדי עובדים בשביל כמה לירות.
תופעה הפוכה: נושאי המגבעת
הוכחה: איגי וקסמן נעלמה
הפרכה: היא לא נעלמה, היא תוציא השנה אלבום סולו חמישי.
הקלישאה: הדיסק מת
שם אמצעי: רינגטון
מתי נוצרה: פעמיים. בפעם הראשונה לפני כעשור עם הופעת נאפסטר וקאזה. בפעם השנייה לפני כחמש שנים, עם הופעת הפאנטון והטרוטון
משפט מפתח: "העתיד כבר כאן"; "אין מה להלחם בטכנולוגיה צריך לדעת להשתלב בעידן החדש"; "אנחנו נתבע את כל מי שיוריד מוזיקה באופן לא חוקי"; "למה אין Itunes בישראל?"
תופעה בולטת: מכירות של אלבומי "זהב" ו"פלטינה".
תופעה הפוכה: חנויות המוזיקה ריקות.
הוכחה: כי מי קונה היום דיסקים?
הפרכה: קונה מי שבאמת אוהב מוזיקה, ומסתבר שמדובר בלא מעט אנשים.
הקלישאה: אין כסף במוזיקה
שם אמצעי: חלטורות
מתי נוצרה: בבר-מצווה של מוצארט
משפט מפתח: "שמתי כל מה שהיה לי בסינגל, נגמר הכסף לשכר דירה, מטר משינקין"
תופעה בולטת: ועדי עובדים
תופעה הפוכה: מאות מוזיקאים מתפרנסים כמורים לנגינה
הוכחה: האמרגנים חיים בוילות, הזמרים בדירות שכורות.
הפרכה: תעשיית המוזיקה דומה לענפים אחרים במשק, יש עשירים ומצליחים, יש כושלים ועניים, ובאמצע הרבה מעמד ביניים עם תקופות טובות יותר ופחות.
הקלישאה: חבורת רימון
שם אמצעי: המסיקות
מתי נוצרה: לפני שנתיים, עם הפריצה של מירי מסיקה, קרן פלס ואיה כורם
משפט מפתח: "כולם נשמעים אותו דבר"; "אוסף של קיטש דביק שלא אומר הרבה"; "פניתי לקרן פלס שתכתוב לי שיר לאלבום הבא".
תופעה בולטת: השתלטו על הרדיו
תופעה הפוכה: איתי פרל
הוכחה: הם באמת חברים ועובדים יחד.
הפרכה: אז מה, מה הקשר? עשרות אמנים למדו ב"רימון" הרבה לפני ה"כנופיה".
הקלישאה: עמיר בניון תובע את כל העולם ואחותו
שם אמצעי: תמלוגים
מתי נוצרה: כשבניון חזר בתשובה והבין שרוני בראון, מנהל חברת התקליטים הליקון, הוא לא אלוהים.
משפט מפתח: "חברות התקליטים עושקות אותנו"; "דורסים את האמנים".
תופעה בולטת: הוא עדיין לא ראה שקל.
תופעה הפוכה: הוא הרוויח לא מעט חשיפה.
הוכחה: הוא צודק
הפרכה: הוא צודק??
הקלישאה: טרנד הרוחניות
שם אמצעי: חזרה בתשובה
מתי נוצרה: לפני כשנה
משפט מפתח: "התחברתי לשורשים, לפיוטים מבית אבא, לצלילים מבית הכנסת, אני מרגיש היום אדם הרבה יותר שלם".
תופעה בולטת: כולם מחקים את כולם
תופעה הפוכה: שולי רנד
הוכחה: הקהל מצביע בעד
הפרכה: כולם כבר מחכים לטרנד הבא.
הקלישאה: נותנים בראש
שם אמצעי: לבעוט
מתי נוצרה: בניינטיז
משפט מפתח: "היהודים נשארו להקה בועטת שאוהבת לתת בראש"; "לעשות הרבה רעש זה להיות אלטרנטיבי".
תופעה בולטת: להקות שעושות רעש ולא אומרות כלום.
תופעה הפוכה: המיי ספייס מוצף.
הוכחה: הילדים מתים עליהם.
הפרכה: אין הרבה קשר בין הרעש שהמוזיקה עושה לבין מידת ההתרסה או האלטרנטיביות שלה.