אין תמונה
"בטח לא אעשה אותו שיר פעמיים". האמיל

"אני מאוד אוהב להופיע בישראל. יש לכם קהל נהדר" אומר פיטר האמיל (60), סולן ומנהיג להקת הפרוג-רוק Van Der Graaf Generator , שחוגגת השבוע 40 שנה להיווסדה. בשבוע הבא יגיע אלינו האמיל לשתי הופעות, וסך הכל יהיה זה הביקור החמישי שלו עד כה בארץ הקודש. למרות שרוב חברי VDGG כבר היו בארץ במסגרת זאת או אחרת, הם מעולם לא הופיעו בישראל כלהקה. האמיל נשמע מתנצל: "זה פשוט לא יצא, אין ממש סיבה מיוחדת, וכרגע אנחנו מאוד עסוקים כל אחד בשלו, לכן גם הייתי עכשיו בארה"ב בסיבוב לבד ולא במסגרת הלהקה".

VDGG זכתה לשם של כבוד כהרכב פרוג–רוק, עם אלבומים מצוינים כגון Pawn Hearts ו Still Life הרבה בזכות כישרונו של האמיל, ככותב שירים, מלחין וכזמר בעל קול תיאטרלי שנשתמר עד היום "אין ממש משהו מיוחד שאני עושה על מנת לשמור על הקול שלי", הוא מסביר, "אני פשוט מתנהג אליו יפה ויש לי גם מזל, הדרך הכי טובה לשמור אותו הוא פשוט להשתמש בו נכון. לפני מספר שנים היה לי גם תקף לב ולאחריו הפסקתי לעשן, אז אני מאמין שזה עוד דבר שעוזר לי לשמור על הקול".

בסוף שנות ה 70, הPאנק דחק הצידה את הדינוזאורים של הפרוג-רוק. עם זאת, ג'וני רוטן, סולן להקת הPאנק המיתולוגית The Sex Pistols, התוודה באותה תקופה שלפיטר האמיל הייתה השפעה מאוד גדולה עליו "זה משהו שמרבים לספר עליו, אבל אני שמעתי עליו רק בדיעבד", מודה האמיל, "מעולם לא פגשתי אותו ולמעשה גם לא הייתי מסכים לנגן איתו, אם היה מציע לי. זה לא שיש לי משהו אישי נגדו, וזה לא שאני נגד שותפיות מוזיקאליות, אני פשוט אוהב שליטה בחומרים שאני עושה וזה חייב לאתגר אותי".

לעומת זאת, עם להקת ה Pאנק הסטרנגלרס, שהופיע בארצנו לאחרונה, הסכים האמיל אפילו להופיע, במה שנשמע כשיתוף פעולה מוזיקאלי הזוי במיוחד "אני ורוברט פריפ (סולן קינג קרימזון) ביצענו איתם כמה שירים בהופעה" משחזר האמיל "זה היה כאשר יו קורנוול ישב בכלא. שם גם פגשתי את ג'ון אליס שניגן איתי בקיי- גרופ, התאמנו כמה ימים לפני ההופעה וזה היה מאוד מעניין, נחמד לעשות דבר כזה מידי פעם, אבל צריך לזכור שזאת הייתה תקופה מאוד שונה מהיום".

האלבום האחרון של VDGG, Trisector, שיצא בתחילת השנה כולל את השיר All That Before, שנשמע ממש כמו החוליה החסרה בינם לבין הסטרנגלרס "אני מבין את הדמיון שאתה מדבר עליו, אבל למעשה, כולנו הושפענו מהלהקות של שנות ה 60, כגון The Kinks ו The Animals ושם נמצא המכנה המשותף של כולנו".

-מה צפוי לנו בשתי ההופעות שלך בישראל? אילו שירים אתה הולך לבצע?
"אני בוחר את רשימת השירים איתה אני אופיע כשעה לפני ההופעה ואני מודע לכך שאני לא צריך לספק רק את עצמי ושאני חייב לספק את הקהל. אני מנסה לשלב בין מה שהקהל רוצה לבין שירים חדשים. בין שירים שאני מרגיש איתם בנוח ובין דברים שמבחינתי הם סיכון. רק עכשיו סיימתי סיבוב הופעות בצפון אמריקה וביצעתי בו כ 64 שירים שונים בהופעות שונות. יש לי מבחר גדול של שירים שאני יכול לבצע וזה מה שמשאיר אותי ער וגורם לי להתרגש לקראת כל מופע מחדש. שתי ההופעות שלי בישראל יהיו שונות לגמרי אחת מהשנייה ואני בטח לא אעשה אותו שיר פעמיים".

-אז לאיזה מהן אתה ממליץ ללכת?
(צוחק) "את זה אפילו אני לא יודע כרגע".

-האם תנגן מהאלבום החדש של VDGG?
"אין לי מושג כרגע..."