מבצע החיסונים הסופר מוצלח והיציאה ממשבר הקורונה בשלב מוקדם יחסית לשאר העולם היו אמורים להפוך את הקיץ הקרוב לטוב ביותר שחוו חיי הלילה בישראל מאז מעולם. על הפרק היו הופעות של עשרות אמנים בינלאומיים (חלקם מהשורה הראשונה) שהיו אמורים להגיע ולהרים לקהל הישראלי – אלא שאז הגיע מבצע "שומר החומות" וטרף את הקלפים.
"המלחמה העיפה לנו סטירה מצלצלת, כאפה אמיתית לתוך הפנים", מספר איתן סלימי, מנהל The Tripping. "זה הזכיר לי את התקופה של אחרי צוק איתן ב-2014 שבה אמנים מכל העולם החליטו שהם לא באים לישראל".
"אני חושב שזה המבצע הראשון שבו הנושא של הרשתות חברתיות הפך למכריע והתפוצץ ככה. יש 1.4 מיליארד מוסלמים בעולם לעומת 11 מיליון יהודים - הסיכוי להתמודד איתם במלחמה כזו ברשתות שואף לאפס. לצערי הרב, אין לנו מסי יהודי, ג'ורדן יהודי או דיקפריו יהודי - ולכן הנכסים שלנו הם מאוד בעייתיים. כשבצד השני יש מובילי דעת קהל כמו ג'יג'י ובלה חדיד – הסיכוי שלנו לנצח הוא אפס. זה השפיע מאוד בעולם הקטן שלנו של אמני חו"ל".
עד כמה זה השפיע?
"יש אמנים שהיו תחת חוזה שבמקרה הטוב ביקשו לדחות. אמנים שהיו במשא ומתן – הקפיאו אותו וביקשו לדבר כבר על 2022 ואמנים שהיו פה כבר מלא פעמים סיננו אותנו – זה המצב".
"בתקופת הקורונה, אמני האיי ליסט הבינו שאפשר לבנות חיים אחרים. אם ניקח את דימיטרי וגאס ולייק מייק לדוגמה, לשניהם נולדו ילדים, אז זה פתאום לגלות מה זה להיות אבא וצמצמו את כמות האירועים שלהם. הרבה אמנים אחרים שהם מולטי מיליונרים וגילו פתאום את עולם העסקים. הם פתאום הבינו שהם יכולים להרוויח כסף מהשקעות ולא צריך לקרוע את עצמם".
"התוצאה היא שאמנים שבעבר ביקשו 100 אלף דולר לאירוע החליטו לבקש 200 אלף דולר כי הם צמצמו את האירועים שלהם ו"שומר החומות" נתן להם את כל הלגיטימציה להגיד פשוט לא. אני לא יודע איך אני הייתי מתנהג. אמן שאומר לי אני אוהב את ישראל ואני תחת מתקפה, אני לא יכול להאשים אותו".
אז במילים אחרות – לא נראה כאן דיג'ייז מהטופ העולמי בקרוב?
"את המגה סטארים לא נראה כאן עד 2022 לפחות בגלל הלחץ הציבורי, שמשפיע על הכל. יש את אלה שלבל מתחת – שהם כן רוצים לבוא, אבל במחיר הרבה יותר גבוה כי אין כרגע טורים. הם לא יכולים לשלב את זה עם עוד דברים ולכן הם מבקשים מחיר גבוה כרגע או שנחכה עד שאירופה תיפתח. איתם אנחנו תקועים ולכן המצב בז'אנר מאוד בעייתי. מנגד, בעולם של הטכנו, אני חייב להודות שלמעט בודדים – כולם מגיעים. אם אני מסתכל על פסטיבל דיי זירו למשל – הרוב המוחלט מגיעים".
יש המון ביקורת על ההגעה של שרלוט דה ווייט ודיפלו, שהתבטאו פומבית נגד ישראל.
"דיפלו כבר לא בליינאפ. מה שהוא עשה ציער אותי מאוד. בלוסטון הביאו אותו לארץ כחלק ממייג'ור לייזר והייתה הופעה מעולה. הוא קיבל שכר מדהים ואני יודע שאירחו אותו כמו מלך, לכן לא ברור לי הצעד שלו. זה צרם לי באופן אישי. לשרלוט אני מעדיף שלא להתייחס".
"המשטרה מגזימה בדרישות בכוונה, היא רוצה שעולם האירועים לא יהיה בשליטה שלה"
גם אסון מירון השפיע מאוד על קיום אירועים מקומיים. אחרי אותו אירוע מזעזע, המשטרה החליטה לעלות את הדרישות מההפקות, וזה עולם להם הרבה כסף. "כשראינו מה קורה בטרגדיה מירון הבנו שהמשטרה תשנה את דרכה. זו בעצם הפעם הראשונה שלא היה לאירוע מפיק או מישהו אחראי אלא המשטרה, ועכשיו אנחנו משלמים את המחיר".
"יש לי היכרות ניצב שמעון לביא, הוא קצין לעילא ולעילא ואני רק יכול להצטער שזה קרה במשמרת של אדם כזה, אבל הכתובת הייתה על הקיר. מי יכול להתמודד כאן עם לחץ של חרדים? ראינו שלטון של 12 שנים שלא הצליח לעמוד בלחץ הזה, אז בטח ששום קצין לא יכול".
איך זה השפיע על העולם שלכם?
"זה הפך את דרישות המשטרה למוגזמות ללא פרופורציה. זה קורה בכוונה במטרה שהעולם האירועים יצא מהשליטה של המשטרה ובצדק. המודל של אבטחה חיצונית עבד מעולה בכדורגל וזה מודל שחייב לאמץ אותו גם בעולם האירועים".
"בסוף, ששוטרים באים לעבודה הם באים לייצר הרתעה. אנחנו טוענים שלא צריך כוח הרתעה אלא כוח שבא לעבוד. את זה יודעת לעשות חברת אבטחה שיודעת לעשות מה שהמשטרה מבקשת. אני יכול להבין קצין שיושב במרחב ירקון שיש לו מאות אירועים בחודש ועכשיו פתאום הוא צריך לטפל גם במסיבה של אלפי אנשים. למה? הוא צריך לשים כוח מחוץ האירוע למקרה חירום בלבד, שצריך להיכנס רק עם החברת אבטחה אומרת לו שצריך להיכנס. רק אז הכל יחזור לסדר ולהיגיון".
כמה זה משפיע על מחיר האירועים?
"זה מייקר אותם ב30-35% וזה משפיע על מחירים הכרטיסים. אני בא ואומר דבר כזה - יש ממשלה חדשה? בואו תעשו ועדה מסודרת ותגמרו את העניין הזה. לכו על המודל של הספורט וכמה שיותר מהר, כך כולנו נוכל ליהנות ולשלם מחירים שהם ריאליים".
"המון אמנים אומרים בפירוש שהם לא מוכנים להגיע"
"אם בהתחלה הייתה התלהבות יתרה של דיג'ייז שיושבים בבית בגלל הקורונה ורצו להגיע לישראל כי כאן חזרנו לשגרה די מלאה, ההכפשה שהייתה ברשת נגד ישראל ונגד צה"ל גרמה להם לקבל רגליים קרות", מסביר רן פשלי, מבעלי MEGATICKETS. "המון אמנים שהיו אמורים להגיע אומרים פתאום שהם בחופשה, מנסים לדחות את ההגעה שלהם או שאומרים בפירוש שהם לא מוכנים להגיע כרגע".
ובכל זאת, בשישי בשבוע שעבר הופיע ממול אלף איש במדיסון בהרצליה מסטו, מפיק EDM צעיר שהיה אמור להופיע כאן בשבועות באירוע שהתבטל בעקבות המבצע בעזה. "מסבירים לו שישראל היא לא בדיוק מדינה נורמלית ושדברים מתהפכים פה מהיום למחר", עונה פשלי כשנשאל איך הצליח לשכנע את מסטו להגיע לישראל אחרי המבצע. "התגובות החמות של הקהל הישראלי אליו ברשתות גם עזרו, הוא באמת נורא רצה להגיע".
"זו ההופעה הראשונה של אחרי יותר משנה. חיכיתי לזה המון זמן", סיפר מסטו. "שמחתי שהצלחנו לקבוע את המועד מחדש כי באמת חיכיתי לזה".
האם קיבלת תגובות של אנשים שמבקרים אותך?
"היו תגובות שליליות, אבל לא ממש אכפת לי".
מה דעתך על אמנים שמחליטים להחרים את ישראל בגלל ההתנהלות במבצע "שומר החומות"?
"אני חושב שלכל אחד יש זכות אישית להביע איזו דעה שהוא רוצה. באופן אישי, אני לא מכיר את הסיטואציה אז אני בטח לא אביע עמדה על משהו שאני לא מכיר. כל מה שאני יודע זה שאני רוצה לחגוג עם הקהל פה שמעריך את המוזיקה שלי".
פשלי התייחס גם הוא לאסון במירון וההשפעה שלו על עולם האירועים: "זה גרם לכך שהיום האופרציה של הפקת אירוע יקרה בהרבה. הדרישות של המשטרה הרבה יותר נוקשות, הם דורשים הרבה יותר שוטרים בשכר ומאבטחים. זה מייקר אירועים גדולים בעשרות אלפי שקלים, שזה עוד 20-30% באירועים גדולים. אם היו דורשים 50-60 שוטרים בשכר, היום מבקשים 120 כאלה. היום שצריך רישוי לאירוע גדול המשטרה – אתה נתקל בהרבה יותר בלוקים. כל מפחד תחנה לא רוצה שיקרה אצלו אסון כזה – אז הוא מקשה את הדרישות".
"יכול להיות שיש אמנים שחושבים שישראל מדהימה, אבל הם יודעים שלהגיע לכאן יש מחיר והם יהיוו תחת מתקפה"
"בשנים האחרונות הייתה התקדמות בכל התפיסה של ישראל בעיני העולם והרצון להופיע כאן. המבצע הזה וההסתה ברשתות החברתיות גרמו לכך שהמון אמנים מעדיפים להימנע להגיע לכאן כי הם לא רוצים להיות מותקפים, אפילו אם אין להם עמדה בנושא", מספר איש חיי הלילה בראל אדם. "זה גרם לכך שהרבה תוכניות שהיו לנו נמצאים בהולד והרבה אמנים שהיו על הפרק כבר לא על הפרק. האמת? אפשר להבין את האמנים, זה כואב ומצער, אבל אפשר להבין את ההחלטה שלהם. יכול להיות שיש אמנים שחושבים שישראל מדהימה, אבל הם יודעים שלהגיע לכאן יש מחיר והם יהיוו תחת מתקפה. זה לא קל".
היו אמנים שאמרו לך במפורש לא?
"רובם מנסים להיות פוליטקלי קורקט. הסוכנויות אומרות 'שמע, זה פחות מסתדר'. יש גם אמנים שהם הרבה יותר בוטים כמו פגי גו למשל שלא רוצה להגיע לישראל כי זו ישראל או דיג'יי סנייק לצורך העניין. לי זה עצוב וכואב שאנשים בוחרים להחרים בגלל דברים כאלה במקום להפיץ שמחה".
כמה המבצע הזה שינה את התוכניות שלך לקיץ?
"אם רציתי להביא חמישה אמנים מוכרים לישראל בקיץ הקרוב, אני אצטרך להסתפק בשתיים או שלושה מהסיבה הפשוטה שאלה שרציתי להביא לא מוכנים להגיע כרגע. אני מעדיף לעשות אירועים טובים וממוקדים במקום להתפשר על הדיג'ייז".
"המבצע הזה אראה לכולנו שברגע אחד אנחנו יכולים לחזור אחורה אם לא נדאג לקדם את ההסברה באופן סיסטמתי. באופן אישי, הייתי שמח שאנחנו מהמקום של חיי הלילה נחשוב איך אפשר לעשות הסברה מהתחום שלנו, אולי עם שיתוף פעולה עם משרד התיירות ומשרד התרבות והספורט".
למרות הביקורת של הקהל, בראל חושב שדווקא נכון להביא את שרלוט דה ווייט לישראל, למרות ההתבטאויות שלה בזמן המבצע: "אני מאמין בגישה של לא ללכת ראש בראש אלא לנסות לתקן, לחבק ולהסביר. להביא מישהי שהיא אנטי ישראלית לפסטיבל גדול ותראה שמדהים פה יכול לגרום לכדור שלג שיעזור לשנות את הדעה".
כאמור, בעוד ההשפעה של "שומר החומות" מתבטאת בהבאת דיג'ייז מחו"ל, ההשפעה של אסון מרון משפיע על עצם קיום אירועים הלכה למעשה. "גם ככה קשה הדרישות מוגזמות וגבוהות ומייקרות באופן משמעותי, עכשיו אחרי אסון כזה – הדרישות רק עלו", מספר בראל. "דווקא במסיבות, שמודעים לכמויות ועושים רשויות מגדילים את הדרישות. גם ככה לעשות אירוע בישראל זה יקר וכדי להרוויח צריך שאירוע יצליח מאוד".
מה בעצם קרה?
"הדרישות לאבטחה פר אדם גדלו וגם הרבה יותר קשה להוציא אישורים. זה מייקר את האירוע בהרבה כסף".
אתה תומך בלהביא את המודל של אבטחה חיצונית גם לחיי הלילה?
"חד משמעית. תמיד טוב שיש שיטור במידה וקורה משהו, אבל אבטחה חיצונית זה יותר נעים בעין ואין סיבה ששוטרים יהיו בתוך אירוע אלא אם כן צריך אותם".
אז מה בכל זאת יקרה כאן הקיץ?
למרות הקושי הרב, מפיקי חיי הלילה בישראל כן ינחיתו כאן כמה שמות בינלאומיים מוכרים. פסטיבל דיי זירו צפוי להתקיים כסדרו - כשמלבד דיפלו שכבר לא נמצא בליינאפ, הדיג'ייז הבולטים צפויים להגיע, כולל שרלוט דה ווייט שכאמור – התבטאה פומבית נגד ישראל.
בעולמות ה-EDM, יגיעו לישראל הדיג'יי הבלגי לוסט פרינקוונסיז שינגן בחגיגות יום ההולדת של מתחם הבילוי שלוותה וכן הסופרסטאר דיג'יי סטיב איוקי, שיהיה ההדליינר של פסטיבל קורונה סאנסט בסוכות. בנוסף אליהם, ל-mako נודע כי בקרוב יוכרז אירוע שינחית בארץ את אחד השמות החמים בסצנת ה-EDM בפעם הראשונה.
ברשימת הדיג'ייז האהובים שכנראה לא נראה כאן השנה אפשר למצוא את ארמין ואן ביורן, אחד הדיג'ייז האהובים בעולם ובאף בפרט, שביקר בישראל עשרות פעמים לאורך הקריירה. "הוא מורח את הזמן", מספרים לנו בכירים בתעשייה. "זה קורה כל מבצע מחדש בגלל לחץ של אשתו מהבית, אבל הפעם זה נראה חמור יותר מאי פעם".