אחת התופעות הכי מבורכות של התקופה האחרונה היא שאמנים מהמגזר הדתי כבר לא נשמעים רק בתוך הקהל הגרעיני שלהם, אלא מגיעים גם למיינסטרים הישראלי כולו. חנן בן ארי הוא אחד כזה בדיוק, כשהסינגל הראשון שהוציא אי פעם, "ממך עד אלי", הפך ללהיט בתחנות הרדיו. הביקור שלו באולפן "הבילויים" הוא הזדמנות מצוינת להצמיד פנים לקול, וזהו למעשה הריאיון הטלוויזיוני הראשון של בן ארי, בן 27 מאור יהודה.
מתי התחלת להתעסק במוזיקה?
"מגיל אפס. אבא הוא פייטן וחזן, אז בבית תמיד היו שירה וניגונים, אבל בגיל 13 בערך התחלתי לכתוב ולהלחין בעצמי".
ואיך היית מגדיר את ההשפעות המוזיקליות שלך?
"אנחנו ירושלמים, כך שהמוזיקה היא יותר ערבית, מצרית וסורית, אבל אמא שלי הונגרייה, אז יש קוקטייל מוצלח, מעורבב לגמרי. בבית היינו שרים הכל מהכל - ישן, חדש, קצת משינה, קצת צליל מכוון, אבל מוזיקה שחורה למשל, שהיום אפשר להגיד שהיא ההשפעה העיקרית שלי, לא שמעתי בבית בכלל. היום כשאומרים לי אלישיה קיז או טינה טרנר, אני הולך לשמוע על מה מדברים", הוא אומר להפתעתם של ארליך ואטדגי. "בגיל 15, כיוצר, עשיתי איזה ניסוי של מעין ויפאסנה מוזיקלית. אמרתי לעצמי שעכשיו אני לא אשמע כלום, כדי ליצור מוזיקה חדשה, וזה שטויות", מחייך בן ארי. "אתה תמיד מושפע. הצופרים בכביש זו השפעה מוזיקלית. היום אני אומר 'תשמע כמה שיותר, תושפע כמה שיותר', כדי שבסוף הנשמה שלך כבר תעשה מזה מיקס חדש".
אז איפה פוגשת אותך המוזיקה השחורה?
"הרי קוראים לזה סול, נשמה. משם אני מתחבר לזה. זו גם מוזיקת עבדים, ואנחנו הרי היינו העבדים הראשונים במצרים. אולי זה זה", הוא מסביר.
מה לדעתך גורם ליוצרים הדתיים לשבור פתאום את תקרת הזכוכית של המגזר ולהגיע לגלגלצ?
"קודם כל, הם הפסיקו להסתמך על פסוקים והתחילו לכתוב חומר מקורי, ושנית, הם התחילו לדבר ישראלית, ועדיין להביא משהו משלהם, אבל משהו שמדבר לכל אדם באשר הוא, ומצליח לעקוף את המחסום הזה של הדת".
עוד בבילויים:
"עולם היורה" שובר קופות ושיאים
איך לא חשבו על זה קודם: תמרה אהרוני על בר ה"שוקשוקה"
רק אירית רחמים יכולה להציל את החתונה של איציק וענבל
"הבילויים" עם אסף אטדגי ועינת ארליך, א'-ד', 10:00 עד 12:20, ערוץ 24