הדבר הראשון שמבחינים בו כשהדרך מתעקלת לכיוון מזקקת וויסקי "דיוארס- אברפלדי" השוכנת בגבעות הציוריות של העיירה המנומנמת בסקוטלנד הנושאת את אותו השם, הוא לא בהכרח הנוף. זה דווקא שובל ריח השיכר המתוק, הטבוע עמוק בתוך האוויר הלח, שנושא אותך פנימה כמו בהילוך קסם. הגבעות מסביב ירוקות כמו בציור והשמיים אפורים בדיוק במידה כדי לעצב את התפאורה הנדרשת. יובל של נהר הטיי, הנהר הארוך ביותר בסקוטלנד שנחשב הנהר בעל מי הזהב בשל מרבצי הזהב הטמונים בקרקעיתו, עוטף מבנה לבנים גדול המעניק לעין בדיוק את החמימות הנדרשת כדי לבקש משהו ללגום. 

מטרת הביקור היא החיפוש אחרי לגימת הזהב. בליבה של המזקקה, בקפדנות שיא, מתרחש תהליך הזיקוק והיישון שהוליד את המותג אברפלדי ( Aberfeldy), וויסקי סינגל מאלט פרימיום, עטור פרסים, הנחשב שם דבר בקרב חובבי הוויסקי בשל המורשת הארוכה שלו וטעמו העשיר והדבשי. שכחו ממה שחשבתם על חריפות או קשיחות, זה וויסקי שבא להרים. אברפלדי הוא הילד החכם והמתוחכם של משפחת דיוארס, מותג ויסקי בלנדד אהוב ומוכר על הישראלים, עכשיו, כשהקהל הישראלי התחדד במהלך הקורונה כחובב שתיה חכם ומבין, החליטו בבקרדי ישראל שיש מקום להעלות לו את הרמה ויחד עם אקרמן המפיצים הם מביאים את הכוכב לראשונה לישראל. 

מבשלת דיוארס  (צילום: יחסי ציבור)
מבשלת דיוארס |צילום: יחסי ציבור

 הקהל הישראלי אוהב לשתות ויודע לשתות ולמרות שהשנתיים האחרונות השאירו אותו בבית, הוא לא ויתר. אמנם הכל היה סגור והברים נותרו שוממים, אבל הסלונים הביתיים פרחו. ב 2019 נמכרו משקאות משקאות וויסקי אונליין בישראל בהיקף של -35 מיליון שקל, ב-2020 נמכרו ב–62 מיליון שקל, והשנה צופים לנתח שוק של יותר מ-140 מיליון שקל. בשפה של המקצוענים הם קוראים לזה צפי מכירה של רבע מיליון תיבות. נתח השוק של מכירהת המוויסקי כולה עומד על 788 מיליון ש"ח בעיקר בשל מגמת הפריומיזציה. הקורונה גם החזירה את הוויסקי אל החיך הישראלי, או לפחות מיקמה את אותו כמשפיען משמעותי, אולי משום שהוא יותר מתאים לאופן הצריכה הביתית, מאשר וודקה או ג'ין המזוהים יותר עם מסיבות. בעיקר זיהו בחברת הייבוא אקרמן שהטעם הישראלי השתדרג משמעותית והקשיבו ללקוחות שלהם. הם הבינו מהר מאוד שאנשים מתעניינים ולומדים את מה שהם קונים ושהם גם מוכנים להשקיע יותר בדברים מיוחדים. ההתנהגות הזו כונתה כבר במאמרי פוסט קורונה כ"קניית נקמה" (Revenge Spending )  והכוונה היא שאת המסעדות והחופשות בחו"ל החליפו קניות מושקעות בתחומי הקולינריה והלייף סטייל. אז יש את אלה שקנו מכונת לחם או הנביטו אבוקדו ב 2020 אבל יש את אלה שבנו בר בייתי. כל זה יצר שינויים בהרגלי הצריכה שהטיסו אותנו עד לסקוטלנד. 

וויסקי הוא תמיד בסופו של דבר סיפור על מסורת, משפחתיות ומקצוענות, וזו ניכרת היטב בשפת הגוף של עובדי המזקקה. ההיסטוריה שלהם מתנגנת כמו סיפור עם. ב- 1898 ייסדו האחים טומי וג'ון דיואר מזקקה משפחתית ששמה הוקדש לאביהם ג'ון דיואר. מיקומה נקבע כאמור בסמוך למקור המים המושבחים של נהר ה- Pitilie Burn המכונה גם ה-Golden dram בשל מרבצי הזהב שבו. יחד רקחו האחים תהליך זיקוק הנשען על טכניקות עתיקות כגון תסיסה ארוכה יותר ודרכי יישון ייחודיות, והעלו בידם סינגל מאלט בעל תווים יוצאי דופן המזכירים בטעמם בעיקר דבש.  סדרת טעימות בחצר המזקקה על גדות הנהר, מלמדת שהעובדה שאברפלדי עובר תהליך התססה ארוך במיוחד של 72 שעות (לעומת 60 שעות בממוצע) היא זו שמעניקה לו את הארומה וטעם הדבשי והפירותי. הטעם הייחודי הזה העניק למותג פרסים ברחבי העולם, אבל בעיקר מרגיש שהוא הופך אותו לוויסקי גם לא לחובבי הז'אנר ולשער כניסה מומלץ למי שרוצה להיכנס לעולם הזה.

מסע וויסקי בסקוטלנד (צילום: זיו קורן,  יח
מסע וויסקי בסקוטלנד|צילום: זיו קורן, יח"צ

 למרות הפסטורליה, דבר פה לא נתון ליד המקרה ומרבית הדגש הוא על תהליכי ייצור מסורתיים. לשם כך משקיעים הרבה בייבוא חביות ברבון ושרי ישנות ומובחרות ובתהליכי זיקוק מורכבים שמאפיינים את העולם הישן. בהתחשב בעובדה שהדברים שהם עובדים עליהם עכשיו ייצאו לשוק מינימום עוד 15 שנה, אורך רוח וסקרנות הן מילות המפתח. במותג הבית דיוארס שמים למשל דגש על תהליך היישון הכפול אשר מלווה את המותג עוד מ-1890, תהליך שאינו חובה כלל לייצור וויסקי אבל כזה שמייצר משקה בלנדד חלק במיוחד מאחרים. במקרה שלנו התסיסה הארוכה של אברפלדי היא זו שמקנה לו את הפרופיל הדבשי .כטבעם של הסקוטים שלא מפרידים לרגע בין שתיה לפואטיקה (לכל אורך הביקור תוכלו לשמוע בפאבים המקומיים צעירים מדקלמים בלהט פואמות של רוברט ברנס, המשורר הלאומי) בדיוארס אוהבים להגיד שיש לאברפלדי לב של זהב. הם מתכוונים לעובדה שהוא נולד כדי לככב ברשימות הבית ולשמש כסינגל מאלט העיקרי שנכנס לתערובת הבלנד של בית דיוארס, וכל מטרתו היא לבלוט בתוכה. 

 מי שאחראית בשנים האחרונות על זיקוק ושימור הטעם היא המאסטר בלנדרית סטפני מקלאוד - האישה היחידה בעולם בתפקיד זה שזכתה 3 שנים ברציפות בתואר מאסטר בלנדר של השנה. מקלאוד הצטרפה למזקקה ב- 1998 ונחשבת לאשפית גימור הטעם שעיקר תפקידה הוא ליהטוט בהעברת הנוזלים בין החביות על מנת לייצר את הטעמים השונים. "האתגר הגדול שיש לנו בתעשייה הוא שכולם אוהבים וויסקי ושהם רוצים עוד ועוד ממנו",   אמרה מקלאוד בריאיון שנתנה לעיתון בריטי עם זכייתה בתואר המאסטרית בפעם השלישית ב 2109. ״הקהל שלנו הוא חכם. לא רק שהם רוצים יותר, אלא הם רוצים שהמשקה יהיה גם יותר מעניין ומאופיין ממה שהיה קודם. אלו האתגרים העומדים בפנינו, זה וכמובן לוודא שיש לנו מספיק נוזלים בתוך סוג החביות הנכון כדי למלא את הדרישה הזו לא רק עכשיו, אלא גם בעוד 12, 20 ו 30 שנה". 

מסע וויסקי בסקוטלנד (צילום: יחסי ציבור,  יח
סטפני מקלאוד|צילום: יחסי ציבור, יח"צ

 בדיוארס אמנם מורגלים בחשיבה לטווח רחוק אבל גם לא מתעלמים מהמגמות המרכזיות של השנים האחרונות. הנוכחות הדומיננטית של מקלאווד בכל שיחה במזקקה מזכירה מחקר מעניין שהתפרסם על ידי פרופ לינדה ברטושוק (Bartoshuk) מנהלת מכון הריח והטעם של אוניברסיטת פלורידה, הטוענת שלנשים יש חושי ריח עם יותר ניואנסים מאשר לגברים. לטענתה 35 אחוז מהנשים מתאימות להיות מה שהיא מכנה "טועמי-על", בעוד שרק 15 אחוזים מהגברים יכולים לעשות את זה. החוש החד הזה הוא בהחלט משמעותי ביותר כשצריך להחליט אם התסיסה מוכנה, או כיצד צריך לשנות את תווי התבלינים בנוזל הוויסקי.

בכלל, שוק הוויסקי העולמי מתמודד עם שינוי משמעותי בתפיסה הצרכנית הגברית הישנה של איש העסקים שיושב על ספת עור ומעשן סיגר, ואישה יפה מוזגת לו וויסקי, שקיבלה צריבה איקונית בסרטים ובסדרות כמו מד מן. מחקרים חדשים מראים שנשים מהוות את הפלח הצומח ביותר של צרכני הוויסקי בעולם ובבריטניה למשל, נשים שותות מיליון כוסות יותר מאשר לפני עשור כי בסוף כנראה, כולנו פגי. 

מסע וויסקי בסקוטלנד (צילום: זיו קורן,  יח
מסע וויסקי בסקוטלנד|צילום: זיו קורן, יח"צ

הכוכבים החדשים מבית דיוארס-אברפלדי נחתו בישראל בדיוק לזמן החורף, ומסיבות הסילבסטר ובראשם כוכב הביקור שהוא ללא ספק אברפלדי 21, שיימכר לצרכן בישראל ב 799 ש"ח (לבקבו 700 מ"ל). טעמו מזכיר דבש, אגוזי מקדמיה, נגיעות תפוז, ופירות יבשים והוא מתגאה בכך שיושן בחביות שהכילו בעבר שרי ובורבון עשיר. אחיו הצעירים שינחתו כאן לראשונה הם אברפלדי 12 – בעל טעם הרומז לאננס וטעמי וניל ופאדג' עשירים עם סיומת קלה של טעם מעושן. היישון בחביות הרבון והשרי מעניק לו תווים של וניל וטופי לטעם הסופי והוא יימכר ב 169 ש"ח  (לבקבוק 700 מ"ל). לצידו אברפלדי 16 הוא בעל גוף מלא יותר, ועשיר בטעמים המזכירים דבש הדרים וציפורן. לאחר 12 שנות יישון בחביות השרי והבורבון עובר הוויסקי ליישון נוסף בחביות שרי אולורוסו המעניקות לטעם שכבה נוספת. 259 ש"ח  (לבקבוק 700 מ"ל). יחד איתם יעשירו בבקרדי את הפורטפוליו של מותג דיוארס הותיק עם מהדורות סופר פרימיום של דיוארס 18 ו 25 והכוכב הבינלאומי דיוארס 15 שהוא הבלנד הראשון שיצרה מקלאוד (189 ש״ח). 

 

 

 

הכותבת היתה אורחת של בקרדי ישראל בסיור בסקוטלנד