הנושים של איש העסקים יניב סלמון, מי שהחזיק בעשור האחרון בחברת י. גלרום תעופה, חברה לשירותי תיווך (ברוקראז') בתחום התעופה הפרטית, ועל פי החשד הונה מאות קורבנות ביותר מ-100 מיליון שקל, החליטו לנקום בו בצורה לא שגרתית. חלק מהקורבנות הגיעו בחודש האחרון לשכונת "הפארק" בבאר שבע, שבה מתגורר סלמון עם אשתו וילדיו, ופיזרו במקום פליירים המזהירים מפניו.

"אזהרה חמורה לתושבי שכונת הפארק", נכתב בפלייר, "הגיעה לשכונה שלנו משפחה מסוכנת שעקצה מעל 60 אנשים. 70 מיליון שקל שנלקחו ולא חזרו לאנשים בכל רחבי הארץ. הם הציעו השקעות לאנשים בעמלה גבוהה, ולא החזירו להם את הכסף ועכשיו הם בתהליך חדלון פרעון. היזהרו להתפתות לעסקאות שיסבכו אתכם".

"נרדוף אחריו לכל מקום", מבהיר בשיחה עם mako אחד האנשים שעומד מאחורי הפצת הפליירים ועל פי החשד נעקץ במיליוני שקלים על ידי סלמון, "הוא ממשיך לעקוץ אנשים למרות שהוא כבר נחשף. מקומו של אדם כזה בכלא".

המודעה שהופצה בשכונת הפארק
המודעה שהופצה בשכונת הפארק

"הוא גלגל את הכסף מאחד לשני וחיי על חשבונם חיי ראוותנות"

סלמון (47), שזכה לכינוי הלא מחמיא "ברנרד מיידוף הישראלי", נחשב בשנים האחרונות ל"כוכב עולה" בקרב מאות מעשירי ישראל. מיליארדרים ובעלי חברות גדולות במשק סמכו עליו בעיניים עצומות ורכשו ממנו שעות טיסה במיליוני שקלים. סלמון שימש מעין מתווך שדאג לטיסות פרטיות וחופשות מפנקות לאותם עשירים, בהם ג'קי זן זקן, אייל ולדמן, ליאון קופלר, דרורית ורטהיים, יואב חרל"פ, הזמר עומר אדם ועוד רבים בסקטור הפרטי. חלקם שכרו עורכי דין ומתכוונים להגיש תביעות לבית המשפט נגד סלמון.

"הוא פינק אותם מעל ומעבר והם סמכו עליו. העבירו לו מאות אלפי שקלים", מספר ר', שלטענתו נעקץ על ידי סלמון בחמישה מיליון שקלים. על פי החשד, עשרות משקיעים תמימים העבירו סכומי כסף עצומים לידי סלמון בשנה האחרונה. רובם המכריע מכרים ולקוחות שלו אשר נענו לבקשותיו לגיוס הון דרך הלוואות קצרות טווח תמורת הבטחה לרווחים יוצאי דופן בתוך זמן קצר, לאחר שהציג להם על פי החשד, מסמכים כוזבים ומזויפים. "הוא גלגל את הכסף מאחד לשני וחיי על חשבונם חיי ראוותנות", מוסיף ר'.

דוח יתרת לקוחות
דוח יתרת לקוחות

"הוא יודע לדבר יפה, להראות לאנשים שיש על מי לסמוך, ואז הוא פשוט נעלם להם עם הכסף", מבהיר אותו גורם, "אנשים הגיעו בגללו לפת לחם, זוגות החלו בהליכי גירושין. הוא זרע בלגן אחד גדול". ר' מציין כי רוב האנשים שנעקצו על ידי סלמון הם אנשים מן השורה שמכרו נכסים והוציאו חסכנות על מנת להעביר כסף לסלמון – שהבטיח להם ריבית של כ-20 אחוז על ההשקעה. "הם חטפו מכה רצינית, נשארו בלי כלום, הפסידו את התחתונים שלהם", מציין אדם נוסף שמעורה בפרטים, "הוא הונה את החברים הכי קרובים אליו. רוקן אותם כדי לממן את חיי הראווה שלו ושל משפחתו".

לאן נעלם הכסף?

ביחידה לחקירות הונאה במשטרת מחוז תל אביב התקבלו כמה תלונות נגד סלמון, שנבדקות בשלב זה לעומק בטרם יוחלט האם לפתוח נגדו בחקירה או להעביר את הטיפול ליחידה אחרת. החשדות התלויים נגדו - הונאה שיטתית של עשרות ממכריו, שכניו, עורכת דינו, אנשי עסקים באלפיון העליון ובכירים בעולם התעופה הפרטי. עוד עולה כי סלמון חייב סכום עצום ללקוחותיו המולטי-מיליונרים לאחר שגבה מהם תשלומים מראש באמצעות פיקדונות עבור טיסותיהם העתידיות. בסה"כ ההערכות הן כי הוא חייב ללקוחותיו במצטבר כ-80 מיליון שקל, והחשד הוא כי שלשל את מרבית הכסף לכיסו והעבירו לחו"ל.

"הייתה לו חברה רווחית מאוד, עד שהוא ערבב לתוכה את כספי 'הפירמידה'", מציין גורם המעורה היטב בפרטים, "ואז התחילו בעיות ובלגן בתזרים הכספי. הוא אהב את החיים הטובים, היה לוקח חברים חופשות בטיסות פרטיות כדי להראות עד כמה הוא מקושר".

עו"ד ליאור מרקוביץ, שמונה על ידי בית המשפט המחוזי בבאר שבע לשמש נאמן לחברת י.גלרום, חשף בבדיקתו כי היקף ההונאה עומד על יותר מ-100 מיליון שקל – והמספרים רק ממשיכים לעלות. "כל יום אני מקבל פניות מאנשים נוספים שהשקיעו אצלו ולא קיבלו את הכסף", מציין עורך הדין שתחקר גם את בני הזוג סלמון על הפרשה, "זו עבודה מורכבת מאוד, אין לנו הרבה תשובות על העניין כרגע. לא ברור לאן נעלמו אותם כספים".

חלק מהנעקצים שכרו חוקרים פרטיים כדי לנסות לאתר את הכסף שלכאורה נלקח מהם. "הכי חמור בסיפור הזה שלמרות שהוא נחשף הוא ממשיך להונות אנשים, להבטיח להם הבטחות ולהיעלם בלי להחזיר אגורה", מציין ד', שהפסיד מאות אלפי שקלים אצל סלמון.

עו
עו"ד ליאור מרקוביץ|צילום: רמי זרנגר

"מי שהשקיע אצלו כסף קיבל לא מעט חזרה", ציין מקורב לסלמון שמנסה להרגיע את הרוחות, "למה באים אליו בטענות? הם ידעו שהוא לא בנק. גם הוא נפל והפסיד מיליונים, לא רק המשקיעים".

מטעמו של יניב סלמון נמסר בתגובה: "אני עובד במשך שנים ארוכות. שירתתי את מיטב עשירי ישראל וסיפקתי  טיסות פרטיות איכותיות לכלל היעדים בעולם. חברת גלרום תעופה התנהלה בצורה מעולה ולאחר שנצברו בקופתה רווחים והתקיימה התייעצות עם רואה חשבון מטעם החברה, התקבלה בחברה החלטה כדין - להרחיב אפיקי ההשקעה של החברה וזאת במטרה ולהשיא רווחים, ואכן החברה החליטה על השקעה באפיקים נוספים כמו בתחום המסעדנות ואף תרמה לטובת החברה וקידום נושאים אקוטיים כמו עידוד כדורגל נשים. בתחילת מגפת הקורונה נעצרו כלל עסקי החברה שמטבע הדברים היו מהעסקים החלשים יותר ואלה שהתאוששו לאט יותר, כמו תחום הטיסות והמסעדנות. מאותו הרגע החברה החלה אט-אט להיות גרעונית וזו נאבקה על קיומה. למרבה הצער גם המדינה לא השכילה לפצות את החברה וגם הפיצוי שניתן היה נמוך בהרבה מהנזקים שנגרמו. וכך נוצר מצב שבו כספים שנכנסו לחברה שימשו, בין היתר, לכיסוי פיגורים ותשלומים לצורך הפעלת והבראת החברה. ההכנסות שהיו לחברה שימשו לכלל הוצאות החברה, בין היתר, ניהול, שיווק, פרסום, אחזקה וכיו״ב. הלקוחות של החברה רכשו בנק שעות תוך תשלום על אותן שעות מראש, כספים שהועברו ברובם לחברות התעופה השונות. לאחר כשלוש שנים של ניסיונות להבריא החברה ולאחר שהאמנו שהחברה מסוגלת להתגבר על המשבר הכלכלי, הבנקים החלו לסגור את חשבונות הבנק של החברה והיא נקלעה לקשיים של למעלה מ-70 מיליון ש״ח. אני משתף פעולה עם המנהל המיוחד שמונה בתיק ואף הסכים להצעה לחזור ולהפעיל החברה בפיקוח בית המשפט במטרה לנסות ולהשיב לכלל הנושים את כספם".

עו״ד לירום סנדה, שמייצגת את יניב סולומון, מסרה: "מאד קל להציג כל מקרה בתקשורת כהונאה או מרמה אך מכאן ועד המציאות והוכחת העבירה הפלילית המרחק גדול מאד ואנו נוכחים לראות פעם אחר פעם בחלוף הזמן את התהום בין סיקור תיק תקשורתי לבין המציאות בסופו. חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי מביע עמדה חד משמעית של המחוקק לפיה אירוע חדלות פירעון אינו עוול או פגם מוסרי של החייב אלא 'רע הכרחי' הנובע מהתפתחותו ושכלולו של שוק האשראי במדינת ישראל. 

ליבו של מרשי עם כל אותם האנשים שרואים את עצמם 'נפגעים' כספית כתוצאה מהתנהלותו אך בפועל מדובר בסך הכל בכישלון עסקי וסיכון אשראי ידוע שאותו לוקח כל אדם כאשר הוא נותן סחורה, או מצפה לקבלת תמורה מבעל עסק. 

מרשי לא קם בוקר בהיר אחד והחליט לפתוח עסק שייכשל. אף אחד לא רוצה לחיות תחת עיקולים והגבלות או ללכת לישון בלילה עם העול שהוא חייב כספים לאנשים שהשקיעו בעסק שלו, או היו חלק מהניסיון שלו לצמוח כלכלית. קראתי לא פעם ולא פעמיים את כל הטענות והראיות כנגד מרשי אך לא מצאתי בהן דבר, מלבד עצב וכאב על הכישלון העסקי והכלכלי ושוב - ליבו של מרשי יוצא אל כל אותם האנשים להם אין באפשרותו להחזיר את חובותיו".

הליכי חדלות הפירעון בהם נקט מרשי אינם בבחינת כלי עונשי שתכליתו להרתיעו או להעניש אותו. בשביל זה יש מערכת אכיפת חוק. מטרתם של הליכים אלה היא להסדיר ולנהל את כשל אשראי, שמהווה חלק ממהלך העסקים הרגיל של מרשי או של כל אזרח אחר ולהחזיר למשק אדם נקי מחובות שימשיך לתרום, הן בפן החברתי והן בפן הכלכלי ואני בטוח שבבית המשפט במסגרת ניהול ההליך הצדק יצא אל האור".

בחברת חץ תעופה בחרו להגיב אחרי שראו את הכתבה, ומטעמם נמסר: "הונאת הענק הזו פגעה בכולנו. כמו רבים נוספים, גם אנחנו מצאנו את עצמינו מול חוב כספי עצום שלא שולם לנו. אנו כבר מספר חודשים פועלים בערוצים הרשמיים בתקווה לקבל לפחות חלק מהחוב בחזרה".

"החברה מעולם לא קיבלה כספים מראש, או עבור שירותים שלא סופקו. אנו מסרבים בכל שבוע להצעות ובקשות למכירת שעות טיסה מראש ותמיד סירבנו, מתוך הבנה עמוקה של הדינאמיות שמלווה את אופי הפעילות שלנו. אנחנו עובדים בשקיפות והגינות מלאות, מבחינתנו אי אפשר אחרת. שביעות רצון הלקוחות שלנו חשובה לנו יותר מהכל ואנו בוחרים להסתכל קדימה ולהתמקד בעשיה עבורם".