אחת מתופעות הלוואי הסוציו-אקונומיות המוכרות שמתלוות לתקופות של מיתון עמוק מכונה "הסתרת עושר". התופעה בולטת במוצרי צריכה יקרים כמו רכבי יוקרה, ובאה לידי ביטוי בהורדת פרופיל ושמירה על תדמית של הידוק חגורה, לפחות כלפי חוץ.
התופעה מוקצנת במיוחד בישראל, בה כולם יודעים הכול על כולם כל הזמן. מנכ"ל שנאלץ זה עתה לפטר 20% מכוח האדם וקרא לעובדיו לגלות אחריות, לא ירצה לקרוא בבלוג של העובדים כי זה עתה קנה לעצמו או לאשתו ג'יפ יוקרתי. בעל הון, שנמצא במו"מ לגיבוש הסדר עם מחזיקי האג"ח שלו, יעדיף לא להופיע לדיונים עם מכונית ספורט חדשה ונוצצת. כתוצאה מכך ספג שוק רכבי היוקרה הישראלי מכה אנושה במחצית הראשונה של השנה.
אבל יש לעתים "מקרי חירום" שבהם נזנחת הרגישות והזהירות והתמונה האמיתית של העושר-הסמוי נחשפת על פני השטח. זה קרה בחודש יולי, כשהאיום להתייקרות רכבי היוקרה במסגרת "המיסוי הירוק" שלח אלפי לקוחות להסתערות על סוכנויות רכבי היוקרה והפרימיום, או אז רוקנו המלאים ונמכרו אלפי רכבי כביש-שטח ויוקרה במחירים של כ-140 אלף דולר ליחידה.
עבור היבואניות, שישיקו בחודשים הקרובים בישראל רכבי יוקרה חדשים, זהו סימן מעודד ליציבות. אחת מהן היא מרצדס, שספינת הדגל שלה, S קלאס, תנחת כאן ברבעון האחרון של השנה, לאחר עדכון "אמצע-החיים".
לא מסנוורת
חיצונית קשה מאוד להבחין בין המכונית המחודשת לנוכחית. ההבדלים מתמצים בתוספת של פנסי LED קטנים מלפנים, כמה קווים שונים בפגושים ובגריל, פנסים אחוריים מעודכנים, ועוד כמה פריטים שגלויים רק לחדי עין. זו עדיין מכונית נאה, דינמית וידידותית לעין, שמהווה כרטיס ביקור סוציו-אקונומי מובהק מאוד של בעליה.
גם תא הנוסעים לא השתנה משמעותית. יש בו את כל המרווח הפנימי שניתן לשאוף אליו; החומרים והגימור הם בדיוק מה שניתן לצפות מהמכונית הייצוגית של מותג פאר גרמני; סגירת הדלתות מבודדת את הנהג והנוסעים בתוך בועה אריסטוקרטית רגועה ותרבותית; וכורסאות המסאז' לשות את שרירי הגב באותן תנועות שיאצו מיומנות ומפנקות שזכרנו מהמפגש הראשון עם הרכב.
כראוי למכונית שהגיל הממוצע של לקוחותיה הוא 55, ושחלקם נעזרים בשירותיו של נהג פרטי, S קלאס לא מסנוורת את הנהג עם שפע טכנולוגי מוחצן, ומציגה על פני השטח רק את המידע החיוני לנהיגה. דגם ה-S400 ההיברידי מוסיף למערך גם צג גרפי מורכב שמראה לנהג את זרימת הכוח בין הסוללה, המנוע החשמלי והמנוע הרגיל.
חובבי הטכנולוגיה מוזמנים לחטט בארנקם ולשלוף משם עוד כמה עשרות אלפי שקלים לטובת גדג'טים מעידן החלל כמו מערכת התרעה אוטומטית מפני עייפות, שעוקבת אחרי 70 פרמטרים שונים של הנהג, או מערכת ראיית לילה, שמזהה אוטומטית הולכי רגל. בחירה נדיבה מתוך רשימת האופציות הארוכה במערכת התפריטים המורכבת של המחשב, יכולה בקלות להקפיץ את המחיר הסופי בחמש-שש ספרות.
הספק צנוע
רוב המנועים בסדרת S קלאס נותרו ללא שינוי. מרצדס גאה במיוחד במנועי הטורבו-דיזל וה"בלוטק" המתקדמים שלה, שמשלבים דחף שופע עם חיסכון ופליטה ירוקה. אלינו הם כמובן לא יגיעו, אפילו לא למוניות, אבל חובבי הטכנולוגיה הירוקה יוכלו להתנחם בדגם S400 ההיברידי החדש שנוסף להיצע.
מרצדס בחרה שלא לקפוץ למים העמוקים, ולא פיתחה הנעה היברידית ייעודית עם מנועים חשמליים רבי עוצמה וסוללות גדולות נוסח לקסוס. כתחליף מציעה ה-S400 הנעה היברידית "קלה", שכוללת מנוע עזר חשמלי בהספק צנוע של 20 כ"ס בלבד, שמשולב באמצעות תמסורת מתוחכמת עם המנוע הראשי ותורם לו בעת תאוצה מומנט של כ-16 קג"מ. מרצדס כן ביצעה קפיצת מדרגה טכנולוגית כשאימצה סוללות ליתיום-איון (ראשונות מסוגן ברכב סדרתי) ופיתחה עבורן מערכת קירור מיוחדת, אבל עדיין מדובר בסוללה קטנה יחסית שאין בכוחה להניע את הרכב על חשמל בלבד. יש גם מערכת למחזור אנרגיית הבלימה לטובת טעינת הסוללה ומערכת עצור-סע לכיבוי המנוע בפקקים.
את התוצאות הברוכות של כל טכנולוגיית העילית הזו ניתן לראות בעיקר בדף הנתונים שמציג פליטה של כ-190 גרם CO2 בלבד לקילומטר - הנמוכה ביותר בקטגוריה הזו בעולם - וצריכת דלק רשמית ממוצעת של כ-12.7 קילומטר לליטר. אלה נתונים מצוינים לטובת הקלות מס והסדרי תנועה וחניה מועדפים במדינות מתקדמות, אבל בתנאי נהיגה רגילים הטכנולוגיה שקופה למדי למשתמש.
כמו ה-S350 בנזין הרגילה, שעל מנוע ה-V6 שלה מבוסס המנוע ההיברידי, ה-S400 היא מכונית חלקה, שקטה ונעימה מאוד לשיוט ארוך טווח. היא גם מכונית זריזה, עם תאוצה מ-0 ל-100 ב-7.2 שניות בלבד ו-250 קמ"ש על השעון. כמובן, שמי שינסה להתקרב לנתונים הללו יוכל לשכוח מתצרוכת הדלק המוצהרת ומהפליטה הירקרקה , שהייתה מלכתחילה הסיבה לבחור בגרסה הזו. המעבר בין המערכת החשמלית למנוע הרגיל כמעט בלתי מורגש, וההתערבות הידנית היחידה של הנהג שמאפשרת המערכת היא לחיצה על מתג BOOST, שמאפשר לרתום את מלוא כוח המנוע החשמלי לטובת המרצת התאוצות.
פרט לכך שומרת המכונית על כל התכונות הדינמיות המוכרות היטב של ה-S קלאס. עם תוספת של 70 קילו בלבד למשקל הכולל ושמירה על חלוקת המשקל, ה-S400 היא מכונית נעימה לא רק לשיוט מהיר אלא גם לנהיגה נמרצת, ובכבישים מתפתלים נדמה כי ממדיה מסביב לנהג מתכווצים. גם מתלי האוויר מספקים את הבידוד לו ניתן לצפות בקטגוריה.
המרצדס S400 ההיברידית תנחת בארץ הקודש עוד השנה, אך היא תיאלץ להזיע כדי למרפק לה מקום לצד אחיותיה המבוקשות עם מנועי הבנזין המסורתיים שיהיו זולות ממנה. הסיבה היא ש"המיסוי הירוק" הישראלי הוא קודם כל מיסוי ורק אחרי זה (קצת) ירוק, ולפיכך הזיכוי המועט שתקבל המכונית בשל יכולותיה הסביבתיות הברוכות ייעלם תחת נטל העלאת המס. בכל זאת, קרוב לוודאי שיהיו מנכ"לים ובעלי ממון בעלי אג'נדה ירוקה שיבחרו בה בשל אלמנט יחסי הציבור הנלווה. רק נא לא לשכוח להוסיף את הסטיקר הגדול "היברידית" לפני החשיפה לצלמי הפפרצ'י.
זכות: עידון, בידוד, מרחב, טכנולוגיה, יכולת דינמית, ידידותיות לסביבה.
חובה: מחיר כולל, עלות האופציות הטכנולוגיות המתקדמות.
עוד בערוץ הגברים:
שמופי, אני לא עומדת בקצב שלך: מומחות הערוץ מייעצות מתי אינאף איז אינאף
שכבת עם חברה שלי. אני סולח לך: טור אישי מרגש על בגידות וחברות בין גברים
מחקר חדש מראה: דוגמניות אוהבות את ערוץ הגברים! ועוד כמה מחקרים שפיברקנו לבד