וו קליקו (צילום: אור גץ)
Veuve clicquot|צילום: אור גץ

שמפניה. יין מבעבע, סמל סטטוס, שמש אסוציאציות של השקות של אוניות וזכיות במרוצי מכוניות. מדי פעם אתה מרים איזו כוסית פלסטיק עם שמפניה זולה בהרמות כוסית בחברה, אבל את השמפניה האיכותית באמת אתה שומר לאירועים מאוד מיוחדים. הסילבסטר, נניח. אירוע טוב לשמפניה. זה בדיוק הזמן להוציא כמה מאות שקלים ולקנות שמפניה יוקרתית.

מה רע בשמפניה ב-20 שקל שאתה שותה בהרמת כוסית בעבודה, אתה שואל? אז זהו, שזאת לא באמת שמפניה. זה קצת כמו ההבדל בין "ג'וני ווקר רד לייבל" ל"ג'וני ווקר בלו לייבל"- כמה עשרות שנים בחביות כאלה ואחרות והרבה מאוד כסף. שמפניה אמיתית חייבת להיות מיוצרת אך ורק בחבל שמפיין שבצרפת, ולעבור סט חוקים נוקשים שלא היו מביישים אורח חיים במדינה דיקטטורית. הכל חייב להיות מוקפד, החל מהענבים שמרכיבים אותה וכלה בתהליך התסיסה, היישון והביקבוק.

עם הידע הזה תרשה לנו להציג את ה"וו קליקו": מותג השמפניה הנמכר ביותר בעולם שעשה עלייה בשנה האחרונה כדי לקרוע גם את הכיס שלך. ה"וו קליקו" קרוי על שם האישה הראשונה של חבל שמפיין - האלמנה קליקו, שבטח הייתה פולנייה שקיטרה וסבלה כל חייה עד שבעלה נפטר, וזכתה בסוף במותג על שמה. ייחודה של השמפניה הזו הוא צבעה הצהוב על גבול הכתום, עיצובה המושקע והאקססוריז הרבים שמלווים אותה, משמפניירות ועד תיקי אריזה שנועדו לשמור על הטמפרטורה הנכונה שלה.

לפני שאתה משתכר משתייה מופרזת של "פנטזיה", קבל המלצות לכמה מותגי "וו קליקו" שיוציאו אותך אחד שמבין בסצנה, או לפחות לא הולך בה לאיבוד:

לה גרנד דאם 1998 (Le Grande Dame)

אין תמונה
לה גרנד דאם

מה זה אומר: שמפניה שעשויה משילוב של ענבי פינו נואר (אדום) לשארדונה (לבן) עם יחס מועדף לפינו נואר, ורק תחשוב על זה שכשייצרו את השמפניה הזאת אסתי גינזבורג הייתה בכיתה ב' בערך וחלמה על מפגש עם דץ ודצה.
למה זה טוב לך: זו בדיוק השמפניה לחגוג איתה את השנה החדשה. תהיה רק מוכן לזה שמדובר בספינת הדגל של החברה, אז היא גם עולה בהתאם. מצד שני, קיים סיכוי טוב שמישהי שדומה לאסתי גינזבורג תשתה איתך, אז היה שווה.
מחיר: ממש בקטנה, 1673 שקל. לא תרגיש את זה בכלל.

וו קליקו ברוט ילו לייבל (Brut Yellow Label)

מה זה אומר: שהענבים עבדו מאוד קשה כדי להגיע לבקבוק הזה, אבל הוא בכל זאת נטול בציר ולכן מחירו נוח יותר.
למה זה טוב לך: כי אתה רוצה להראות שאתה מבין בשמפניה ומוכן להשקיע כדי לקבל משהו בסילבסטר מעבר לנשיקה, אבל מצד שני אתה מודע לכך שיש מצב שתסיים את הערב לבד עם בקבוק מעוצב וריק מאוד.
מחיר: 439 שקל לבקבוק של 750 מ"ל ו-262 שקל לבקבוק של 375 מ"ל, שזה יוצא בערך 14.5 ש"ח לשלוק, שזה שווה בערך למנת סביח.

וו קליקו וינטאז' Vintage 2002

אין תמונה
סמל סטאטוס

מה זה אומר: כשכתוב על שמפניה "וינטאז'" זה לא אומר שהיא מסמלת פריט אופנה מחנות יד שנייה אלא שיש לה בציר, מה שהופך אותה אוטומטית לאיכותית יותר ויקרה יותר.
למה זה טוב לך: להלן הוראות הפעלה: לפני שמתחילה השיחה של מי אתה ומה עשית עד הלום, תזמין את המלצר שיספר לך על כל השמפניות שיש להם במסעדה, תשחק אותה מבין, תראה שאתה מתחבט בדעתך ואז תזמין את השמפניה הזאת. רק אל תשכח לוודא שמסגרת האשראי שלך עומדת בעומס.
מחיר: 607 שקל, שזה בערך שלושים חצאי גולדסטאר מהחבית, או משחק וחצי של פלייסטיישן 3.

היינקן

אין תמונה
היינקן. קנו את מקומם בכבוד בכתבה על שמפניות

כן, היינקן. מה להיינקן ולשמפניה? שום דבר. אבל הבירה ההולנדית יצאה בהברקה לכבוד הסילבסטר הנוכחי, והם קנו לעצמם בכבוד את מקומם בכתבה על שמפניות. וכשאנחנו אומרים קנו, אנחנו מתכוונים – הם שלחו למערכת את בקבוק המאגנום החדש: ליטר וחצי של בירה בתוך בקבוק המעוצב בצורת שמפניה, נפתח כמו שמפניה, אבל לא יוצר את אפקט התסיסה כמו שמפניה. אה, ועם טעם שמזכיר באופן חשוד בירה היינקן.

מה שכן, כמות האנשים שעצרה ליד השולחן שהיה מונח עליו הבקבוק היתה מרשימה. במקרה דנן הגודל כנראה קובע, ואנשים – גברים ונשים כאחד – ממש עצרו פה כדי למשש את הבקבוק, להרגיש את המרקם ולהגיד "פשששש, מגניב". אחד אפס להיינקן, כאמור.

אם כן, נסיים בתובנה חדשה: למה צריך שמפניה ב-1,600 שקל, כשאפשר לשתות בירה ב-45 שקלים.