החלטתם למכור את הדירה, הפצתם את החדשות המסעירות, פה ושם הגיעו קונים פוטנציאליים, אך שום עסקה לא נסגרה והשעון מתקתק? יכול להיות שהדירה פשוט זקוקה לטיפול קוסמטי בסיסי. אנחנו לא מדברים על שיפוץ, קוראים לזה: הום סטייג'ינג. בעזרת אנשי מקצוע, ולפעמים לגמרי בעצמכם, תוכלו לשדרג את דירתכם לקראת המכירה ואף להעלות את ערכה. "שירותי הום סטייג‘ינג מאפשרים להאיר את היתרונות ולהדגיש את הצדדים החזקים של הנכס מצד אחד", אומרות מעצבות הפנים טלי רוזנשטיין ורקפת גולדפרב, "ולטפל בחולשות שלו מצד שני. לא מדובר כאן בעיצוב פנים רגיל, אלא בהפיכת הבית למודל שיוכל למשוך מגוון רחב ביותר של קונים".
משדרגים ומעלים את מחיר הבית
בארצות הברית הום סטייג'ינג זו נישה פופולרית בעיצוב פנים. מטרת השדרוג היא להעלות את ערך הנכס לסכום המקסימלי בעזרת השקעה מינימלית ובמינוף הריהוט והאביזרים שישנם בבית. אנה גוטמן, בעליה של חברת העיצוב Home Staging Solutions בישראל, מספרת שהשיטה מוכיחה את עצמה גם בקרב מוכרי הבתים בארץ. מניסיונה האישי, בתים שעברו דרכה את תהליך ההום סטייג'ינג, נמכרו בתקופות קצרות ובסכומים גבוהים יותר ממה שציפו הבעלים. תופתעו לגלות שנתונים סטטיסטיים מוכיחים כי בהשקעה של בין 1-3 אחוז בלבד מערך הנכס, ניתן לעלות את מחירו ב-7-10 אחוזים ולמכור אותו מהר יותר.
פרט נוסף מעניין הוא שאחוז ניכר ממוכרי הבתים אינם מזהים את הפוטנציאל הגלום בביתם, זאת מחמת ההרגל כנראה. כאן ההום סטייג'ר נכנס לפעולה והופך את הבית המבולגן, מיושן, בעל הריח הלא נעים, העמוס או הריק מדי, לבית חמים, פרקטי וכזה שיתאים לכל אחד. "המטרה היא להתאים את הבית לקהל רחב יותר", אומרת גוטמן. "יש כאלה שאוהבים צבעוני, אחרים מחבבים וינטג' ולכן צריך למצוא משהו שיהיה מודרני ומותאם. אבל אני קוראת לזה פסיכולוגיה של הקונה. הרושם הראשוני נוצר בעשר השניות הראשונות והסטטיסטיקה אומרת שזה מה שקובע בסופו של דבר. לאדם תקציב מסוים, אבל בשורה התחתונה, בין חמשת הבתים שהוא יראה הוא יבחר בבית שבו הם הרגיש הכי טוב, משהו שהוא לא ממש ידע להסביר. תהליך ההום סטייג'ינג מראה לאנשים את הפוטנציאל המלא של הבית".
אווירת ספא: מדגישים את הג'קוזי
עבור בעלי דירת 4.5 חדרים ברמת גן, עזרתה של גוטמן הייתה סופר מועילה. "הבעלים לא הצליחו להביאה למצב בו תראה אטרקטיבית מספיק בשביל למשוך קונים פוטנציאלים ואף לעניין מתווכים מהאזור", מספרת גוטמן. "כל זאת, למרות שנכסים באזור המדובר מאוד מבוקשים וההיצע שלהם לא גבוה. בעלי הנכס החליטו להשקיע בשדרוג הבית, על מנת לעלות את ערכו ולקדם את המכירה". בפועל השקיעו בעלי הנכס 30 אלף שקלים, אחוז וחצי מהמחיר של הדירה (2 מיליון שקלים) ומכרו את הדירה בסופו של דבר ברווח של 10 אחוז, ב-2,200,000 שקלים, שכן בתום ההליך, הם פרסמו את הדירה במחיר גבוה יותר.
"בסלון יצרנו מחדש את החדר כאזור המשפחתי בו מועבר זמן האיכות המשותף. היה חשוב לייצר תחושת חמימות וביתיות, כמו גם תחושת יוקרה והתחדשות, אשר תאפשר לקונים הפוטנציאלים להתחבר רגשית לחוויה ברגע שיכנסו לבית. לאחר שהוצאנו את פינת העבודה מאזור הסלון, וצבענו את הבית בצבעים רכים, נוצרה חלוקת חללים ברורה. את משחקי הילדים החזרנו לחדרם על מנת להגדירו כאזור המשחק ולנטרל את תחושת הבלאגן וה'רעש' של צעצועים מפוזרים בסלון. התקנו גופי תאורה חדשים, הוצאנו את הספרים מתוך הארונות, רכשנו ריהוט ואקססוריז חדשים והוספנו צמחייה, אשר תמיד מרככת את האווירה".
לגבי חדר הילדים מספרת גוטמן, "החדר היה בעל מבנה צר וארוך, אך מגבלות התקציב והזמן לא איפשרו להרחיבו. הפתרון היה לצבוע את הקיר הצר והרחוק בפסים כהים לרוחב על מנת ליצור אשליה של מרחב. האופן בו סודר חדר השינה של ההורים גרם לו להיראות קטן וצפוף. שברנו את מדפי הגבס שחסמו את הכניסה לחדר והקטינו אותו, שינינו את מיקום המיטה, מצאנו פתרונות אחסון חלופיים לקופסאות הרבות וסידרנו אותן בחדר הארונות. המראה הגדולה שהועברה מהפרוזדור תרמה להגדלת החלל ולמראה יוקרתי יותר. בדרך זו הפך החדר לפונקציונלי ומרווח יותר.
"אמבטיית ההורים כללה ג׳קוזי אך בעלי הבית כמעט לא השתמשו בו ולכן התעלמו מחלודה שהחלה להיווצר סביב פתחי האוויר ומשכה את העין. בעלת הבית סיפרה שכאשר הם קנו את הבית, מה ששיכנע אותה היה הג׳קוזי. בפועל הם השתמשו בו שלוש פעמים בחמשת השנים בהם חיו בבית. זוהי הוכחה נוספת לכך שאנשים קונים את 'החלום' ושההחלטה על הקנייה היא רגשית. לכן הסטייג׳ינג של חדר האמבטיה התמקד בהדגשת הג'קוזי, במטרה להחזיר את אווירת הספא בעזרת הקיים בלבד. ניקיון יסודי, סידור בסיסי, גוף תאורה ומספר מצומצם של אקססוריז חדשים הפכו חדר רחצה מוזנח לנקי ונעים".
שינוי נוסף שערכה גוטמן בדירה היה להפוך את חדר המשחקים של הילדים, ששמש בפועל כמחסן, לחדר עבודה. "פינת העבודה שהייתה בסלון מצאה את מיקומה הטבעי, ריהוט ואקססוריז רלוונטים נוספים הועברו ממקומות אחרים בבית וכך נוצרה סביבת עבודה נעימה ללא שום השקעה כספית נוספת, בעזרת שימוש אך ורק במה שהיה כבר בבית הלקוח". היא מסבירה, "אנשים החיים בבית יותר משנתיים אינם יכולים להיות אובייקטיביים לגביו ולכן אותם דברים שאולי הפריעו להם בעבר לא מציקים יותר בגלל ההרגל. וגם אם בעלי הנכס מבינים שיש להשקיע מעט בנכס על מנת למוכרו באופן מהיר ומוצלח יותר, הם צריכים הכוונה של איש מקצוע על מנת להשקיע את התקציב במקומות הנכונים כדי להבטיח החזר השקעה".
למקסם פוטנציאל בהשקעה של 4,000 שקלים
בדירה נוספת אותה שדרגה גוטמן, גם היא ברמת גן, היה שימוש אך ורק במה שכבר היה לבעל הבית וזאת כדי לצמצם עלויות. כמו כן, היה שימוש במעט מאוד אקססוריז. "פרויקט זה בא להמחיש כיצד דירה לא מעוצבת ומיושנת עדיין יכולה להפוך לנעימה יותר בעזרת שינויים קלים במיקום הריהוט והאביזרים הקיימים בדירה", מסבירה גוטמן. "כלומר, למקסם את הפוטנציאל בגבולות תקציב של כ-4,000 שקלים בלבד וביום עבודה של איש הום סטייג'ינג, כולל קניית אקססוריז".
"הייתי רוצה לגור כאן"
רוזנשטיין וגולדפרב, מייסדות סטודיו "הום סטיילינג", עשו שדרוג לדירת ארבעה חדרים בתל אביב שבעליה רצו למכור אותה, אבל אחרי השינויים החליטו לקחת את הזמן. עבור התהליך מספרת רוזנשטיין היה צורך במספר שינויים. "ביצענו השלמת גופי תאורה, בחרנו שטיחים, החלפנו את הווילונות בכל הדירה, צבענו את הקירות, השקענו בפרקט והשלמנו את פריטי הריהוט וחידושם בכל החדרים (חדר שינה, חדר אורחים, פינת אוכל, פינת עבודה, סלון, והשלמת מידוף במטבח), ריפדנו מחדש את הספות והתאמנו להן כריות חדשות. כמו כן, האמבטיה חודשה על ידי הדיירת, ואנחנו התאמנו אבזור וסטיילינג, ולמעשה בכל חדר עשינו מחדש התאמת צבעים ואקססוריז: בדים, אביזרים ופריטי ריהוט ואמנות".
"המטרה היא לגרום לאנשים לחוש 'הייתי רוצה לגור פה'", מוסיפות המעצבות, "הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא להפוך את הסביבה הביתית לניטרלית ומזמינה".
השקעה: 45 אלף שקלים, רווח: 120 אלף שקלים
כדי לראות האם הום סטייג'ינג הוא מהלך כה משתלם, בדקנו עם אדוה קורן, מתווכת נדל"ן ממ"רימקס 100 אחוז גבעתיים. "אני בעד שדרוג והכנת הדירה למכירה. כל דירה יכולה להימכר במחיר יותר גבוה כשהיא נחשקת ואטרקטיבית יותר. יחד עם זאת, יש חשיבות רבה לצרכים של המוכר בעיניי. זמן ותקציב הם פרמטרים שמשחקים תפקיד בשאלה אם ללכת על הום סטייג'ינג או לא".
קורן מספרת על מקרה הצלחה של דירה שעברה הום סטייג'ינג. "היה לי זוג מוכרים מקסימים שניסו למכור דירת שני חדרים לא משופצת בשכונת הל"ה בגבעתיים כארבעה חודשים, ללא הצלחה. כשנפגשנו הבנתי ממה נובע הקושי, שכן הדירה היתה ישנה ומוזנחת והמראה העייף השפיע על הלקוחות. אחרי שהדירה עברה שדרוג, מכרתי אותה תוך 14 יום ובמחיר של 80 אלף שקלים יותר מהצעה הגבוהה ביותר שבעלי הנכס קיבלו כששיווקו בעצמם את הדירה".
כשנשאלה האם אכן דירה שעברה הום סטיילינג יכולה להעלות את ערכה ב-7-10 אחוזים, ענתה קורן כי "בהום סטייג'ינג נכון וחכם זה לגמרי נכון בעיניי. לפני כמה חודשים הצלחתי למכור דירה כזו עם רווח נפלא למוכרים. הדירה היתה ברחוב שנקין בגבעתיים והמוכרים, שהשקיעו כ-45 אלף שקלים בשדרוג, יצאו ברווח של 120 אלף שקלים.
"מדובר בפתרון נח, זול ופרקטי מאוד", אומרת קורן. "הרבה מלקוחותי משתמשים בהום סטייג'ינג לפני מכירת דירתם ומתייעצים איתי לאיזה כיוון ללכת. לפעמים וילון לבן, פרקט ומטבח ב-10,000 שקלים מאיקאה יכולים לשדרג פלאים את האטרקטיביות של הדירה. בעיני זה דומה לטיפוח נשי: יש את הנשים שעושות ניתוחים פלסטיים בעשרות ומאות אלפי שקלים ויש נשים שמסתפקות בטיפוח סולידי של ביגוד נכון ואיפור. זה עניין של סגנון והעדפה אישית".
לא חייבים איש מקצוע: כך תשדרגו את הדירה בעצמכם לקראת מכירה
אם אתם סומכים על עצמכם, תוכלו להשתמש בטיפים הבאים כדי לשדרג את הבית שלכם לפני מכירה.
הרחיקו מהעין עומס ופרטים מזהים: השקיעו בניקיון יסודי של הבית ובזמן שאנשים מגיעים לראות את הדירה, עזרו להם להרגיש שהיא שלהם על ידי הרחקת חפצים אישיים או החלפת תמונות משפחתיות בתמונות נטרליות של נופים. כמו כן, זכרו: ייתכן ואתם אוהבים ריח מסוים (של בושם, נרות, חיות וכד'), אבל מי שמגיע לראות את הדירה יכול להירתע מהריחות הללו.
הוסיפו צבע לקירות: שימוש בצבע משדרג את החלל מיד ובתקציב נמוך. אתם יכולים ללכת על אמירה חזקה בצביעת בקיר אחד או שניים, או לזכור שעדיף ללכת על צבע ניטרלי משום שלא כולם אוהבים את אותה פלטת צבעים. בהשקעה כספית נמוכה שלבו שני גוונים או את הצבע הלבן וגוון חזק יותר אחר, על מנת להשוות לחדר מראה מעוצב ושיקי. אם אין כוח, מספיק להדגיש ולהבליט קיר אחד, קורה, קיר חוצה, נישה, קיר מעוגל, קיר של גב מיטה, או משקופים.
היפטרו מפריטים ישנים: עשו סיבוב בבית, אתרו פריטים שתופסים מקום ושאלו את עצמכם בכנות האם הם אכן נחוצים לכם בדירה. זכרו, פחות זה לפעמים יותר.
בחרו תאורה נכונה. תאורה נכונה משנה את מצב הרוח שלנו ואת תחושת המרחב בעלויות נמוכות. קנו אהילים חדשים ומסוגננים, מקמו בצידי המיטה, והחדר יקבל שדרוג אוטומטי.
סדרו את הארון בשירותים ובמקלחת. העלימו לארון תמרוקים ומוצרי היגיינה וסדרו את החפצים שצריכים להיות בחוץ במגשים קטנים או סלסלות. כמו כן, בתקופת המכירה סדרו סט מגבות תואמות שיתלו כשאנשים מגיעים ודאגו להכניס לארון את המגבות היומיומיות שלכם. כמו כן, במקום קרמיקה מרחו טיח ווגה על הקיר אשר גם מונע את הרטיבות וגם נותן מראה טבעי.
עדכנו את הספה: אם אין תקציב לספה חדשה, ניתן לשדרג אותה בעזרת כריות במחירים סבירים. קבלו השראה מצבע הקירות או הרצפה. אפשר גם לרפד את הספה הישנה בריפוד מגניב בעל אמירה אישית.
רעננו את חדר השינה: ניתן לשדרג את חדר השינה על ידי יצירת לוחות MDF לגב מיטה וציפויים בבד שיתאים לכיסוי המיטה והכריות.OBJ_
הוסיפו מראות: במקום להשקיע ביצירות אמנות, פזרו מספר מראות בבית. אלה יעניקו אשלייה של מרחב בחדרים ויוסיפו אור. הם גם יעלו לכם את הביטחון העצמי.
צרו נקודת מיקוד בחדר: עדכנו את מראה החלונות על ידי תליית וילון בהדפס מעניין והוסיפו טפט לקיר או שניים. למשל, קנו חתיכת בד גדולה וחברו לה צדפים או כפתורים.
סדרו את המטבח: רכזו במטבח את הסוכר, תה וקפה במגש אחד. ובכלל, עדיף לנקות את השיש מאביזרים מיותרים.
השקיעו באלמנט אחד גדול: לא חשוב אם יש לכם בית קטן או דירה רחבה וענקית, פרגנו לו עם פריט ריהוט או אלמנט אחד גדול (כמו תמונה מרהיבה או כורסה מרשימה). כך תצרו חלל גדול יותר, לפחות בעיני המתבונן.
צרו אווירה חמימה וביתית: הכינו מגש עוגות או שתייה ומקמו אותו בגינה, במרפסת או בסלון. השאירו ספר פתוח ובלי שהוא ישים לב הקונה שלכם יקנה את החלום שיש לכם זמן לשבת בנחת במרפסת ולקרוא ספר עם כוס מיץ ביד. שווה להוסיף גם פרחים או צמחים ולהפיץ ריח נעים בעזרת מבשם אוויר או צמח תבלין.
אל תחסכו בחשמל: לפי העונה, הדליקו חימום או מיזוג, פתחו את החלונות והדליקו את כל האורות כדי ליצור אווירה פתוחה ומקבלת בבית.
פרסמו תמונות טובות ברשת: רובנו הגדול מבצע את הקנייה הראשונית עוד ברשת, כך שאם אין תמונה או שהיא לא מחמיאה אף אחד לא יגיע לראות את הדירה. תדאגו שהם יגיעו.
השקיעו בכניסה לבית: משום ששם נקבע הרושם הראשוני, כדאי שהיא תהיה מזמינה. על כן, צבעו את דלת הכניסה לבית וצרו תבליטים וטקסטורות שונות. דלתות עץ ניתן לכסות בצבע חדש ומבריק למראה המתוחכם או בצבעי מט ובטכניקת ה"דיסטרסינג" למראה הכפרי. שיהיה בהצלחה
הטיפים ניתנו באדיבות אנה גוטמן, טלי רוזנשטיין ורקפת גולדפרב וקרן נוימן, מעצבת חברת נירלט.