חגי האביב חלפו עברו, ושום ביקור בדיוטי פרי לא נרשם. אף אחד לא שאל אם ארזנו לבד ולא חשנו בהתרגשות כשהמטוס ניתק מהקרקע. אבל, כשנכנסנו לביתה של פטריסיה גלמן, אמנית ויוצרת מיפו, הרגשנו שהחתמנו דרכון. אולי זה המבטא הצרפתי או הריהוט הברוקי, שכאילו נלקח מבית אמיד בצרפת, שעשו לנו את זה או דווקא המבנה העות'מאני העתיק. כך או אחרת, למי שנשאר בבית גם בחג השבועות הקרב ובא, אתם מוזמנים לשיטוט בין חדרים שמתבשמים בניחוחות של תקופה ותרבות אחרת.
רוקחת צבעים מעלי זהב וכסף
הפסנתר הישן שניצב בביתה של גלמן נודד איתה שנים, עוד מבית הוריה בפריז, שם נולדה וגדלה עד שעלתה לישראל בשנת 1978. אביה ניגן עליו ומאז היא בוחרת בתים על פי גודלם והמסוגלות להכיל אותו. הבית ההוא בפריז מהווה לה תמיד השראה כשהיא יוצרת בטכניקות שונות כמו ציור, הדפסה ועד לעיצוב פריטים עבור המותג "חוויה".
מאז ומתמיד, היא מספרת, נמשכה לעיסוק באסתטיקה של הבית, בעיקר הרגישה חיבור לפריטים שהם ענתיקות. לפני מספר שנים נסעה לאיטליה ועבדה כסטאג'רית אצל ברטלוצ'י ומאיולי, שם התמחתה בטכניקות מסורתיות של צביעה. היום היא רוקחת את הצבעים שלה מחומרי גלם כמו פיגמנטים, עלי זהב וכסף.
כשחזרה לארץ התחילה לאסוף ולרכוש רהיטים ישנים ולעבוד עליהם באותן טכניקות מסורתיות ושימוש בשעוות. בחלל המרכזי בבית, שמתפאר באריחים מקוריים וחלונות ויטראז' גבוהים, יש גם עשרות רהיטים שגלמן שיפצה וצבעה. למעשה, היום אין בבית כמעט רהיט, פריט או תמונה שהוא לא מעשה ידיה.
בית בן 150 שנה
הבית של גלמן שוכן ברחוב קדם ביפו במבנה עות'מאני בן 150 שנה שצבר קילומטרז' ועבר לא מעט גלגולים. בעבר היה בית כנסת זמני, בית מלאכה לבניית מזוזות והיו גם ימים שבני שלוש הדתות התגוררו בו בשכנות בו זמנית. לבית כניסות נפרדות רבות שתוכננו כדי לשכן מספר משפחות שמשתמשות בשותפות בחדרי השירות.
הסלון תחום בשידה ועליה שתי מנורות שולחן משוק הפשפשים. השידה הייתה בצבע חום כהה עד שגלמן שיפצה אותה. גם את המנורות היא צבעה ויצרה להן מראה שונה. מערכת הישיבה מורכבת משתי ספות בסיסיות שמונחות זו מול זו, שני כיסאות פרפר שעברו תחת מכחולה ופסלים מאפריקה. האהיל בסלון נוצר בשיתוף פעולה בינה ובין "סטודיו ויהי" ומורכב מחוטי ברזל דקים וריבועי פורניר.
מכל חדרי הבית, חדר העבודה הוא החדר האהוב ביותר על פטריסיה. שני חלונותיו הגדולים פונים לים שנשקף דרכם. שולחן אובלי עשיר בפיתוחים עומד במרכזו. סביב השולחן כיסאות פרספקס של פיליפ סטארק עם תוספת מקורית של גלמן שיוצר שילוב מפתיע. שתי מראות גדולות עומדות בחדר ועל הקיר ציורים רבים שציירה, בהם היא עושה שימוש בחומרים ייחודיים, כמו נוצות, ועובדת בשכבות שיוצרת אפקט תלת מימד.
הכניסה למטבח היא דרך החצר הפנימית וכך גם הכניסה לחדר האמבטיה המרווח, שניתן להיכנס אליו גם מחדר השינה. ארון גדול משתקף דרך המראה בחדר השינה. הוא נבנה עבור הצגה ב"הבימה" כהעתק לארון משנת 1856, גלמן הוסיפה לו צבע ועיטורים. במרכז חדר השינה עומדת מיטה מאיקאה.
הבית הייחודי מושך אליו הרבה מתעניינים ואירוח בו הוא חוויה של ממש ברוח הרוקוקו. גלמן משכירה אותו כלוקיישן לצילום סרטים והפקות שונות ומארחת קבוצות קטנות לארוחות ערב אינטימיות משולבות בהרצאות. בסדנה היא מעבירה קורסים בשיפוץ, צביעת רהיטים מסורתית וציור דקורטיבי. עוד בעיסוקיה גם רסטורציה וצביעה בטכניקות מסורתיות מהמאה ה-18 עבור לקוחות פרטיים.
במדור הקודם: בית של קיבוץ גלויות
לכל הכתבות במדור הביתה
את בלוג הביתה כותבות, תמר לביא, עדי מנור ודנה אלון.
"הביתה": בתים ופריטים ייחודים