בצילו של עץ פקאן בהרצליה בנוי בית בקומה אחת, שזכה החודש בפרס אות העיצוב הישראלי. הבית בהרצליה, המתאפיין בסגנון תעשייתי-גולמי, הוא ביתם של האדריכלים תמר יעקבס ואושרי יניב וילדיהם. יעקבס ויניב, עטורי פרסים, כבר זכו בשנת 2016 בפרס הראשון בתחרות WAF (ראשי תיבות של World Architecture Festival) בקטגוריית מבנה בריאות עתידי. בני הזוג תכננו בשיתוף האדריכל עמוס גולדרייך מקלט לנשים מוכות וילדיהן, שבנייתו הושלמה ויתאכלס בעוד כשבועיים. 

בביתם יוצא הדופן של יעקבס ויניב נותרו קירות הבלוקים חשופים הן מבחוץ והן בפנים, התקרה ללא טיח והרצפת מחופה בבטון מוחלק. שטחו של הבית 200 מ"ר על מגרש 600 מ"ר, והוא בנוי בקומה אחת. מבחינה פרוגרמטית החליטו יעקבס ויניב לאתגר את החלוקה לאגף שינה ולאגף מגורים, שהיא ברירת המחדל ברוב הבתים, ולחלק את ביתם לשלושה אגפים: הדרומי הוא אגף ההורים, האגף הצפוני כולל חדרי ילדים, חדר אורחים, שירותי אורחים ומחסן קטן. חלל הציבורי המרכזי מחבר בין שני אגפי השינה.

מפלס של מדרגה אחת בלבד מייצר הפרדה עדינה והיררכיה בין החלל המשותף לאזורים הפרטיים. חלל זה הוא גם גבוה משני האגפים האחרים ומהווה חיבור בין הבית לבין הגינה שצופה על שני עצי הפקאן. הרעיון מאחורי החלוקה לשני אגפים וחלל משותף שואב השראה מחצרות פנימיות. לחלק זה גג בטון "מרחף" המונח על שלוש קורות פלדה. תכנון זה מאפשר כניסת אור טבעי במשך כל שעות היום והצצה לצמרות העצים ולשמים.

יעקבס יניב, חוץ (5) (צילום: עמית גירון)
עצי הפקאן הוותיקים הכתיבו את מיקום הבית במגרש |צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, חוץ (26) (צילום: עמית גירון)
גג הבטון מרחף מעל חלון היקפי|צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, חוץ (6) (צילום: עמית גירון, עיצוב: תמר יעקבס ואושרי יניב )
הקפדה על גובה הבית, כדי לא לבלוט בקו הרחוב|צילום: עמית גירון, עיצוב: תמר יעקבס ואושרי יניב
יעקבס יניב, חוץ (7) (צילום: עמית גירון)
צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, חוץ (24) (צילום: עמית גירון)
כשהשלד הוא הגמר, חייבים להיות מדויקים|צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, חוץ, ג (26) (צילום: עמית גירון)
צילום: עמית גירון
 

עוד בערוץ עיצוב הבית:

עצי הפקאן כפרגולה טבעית

"גמר בניית שלד של בניין הוא שלב אהוב עלינו במיוחד", מספרים תמר יעקבס ואושרי יניב. "זהו השלב שבו הכוונה האדריכלית מתבהרת ומתומצתת, זהו שלב שבו ניתן לבחון את התייחסות התכנון לסביבה, לאקלים ולאור הטבעי. בהרבה מקרים מאכזב לראות שטיוח וחיפוי הקירות הופך את הבניין לשטוח וסינטטי. חומרי הגמר מאפשרים לאדריכל לטייח (תרתי משמע) בעיות, אי דיוקים וטעויות בתכנון ובביצוע. בבית המגורים הזה בדקנו מה יקרה אם נסיים את הבית בשלב השלד, אם נקפיא את הבית בנקודת הזמן שבה הוא מזוקק ומדויק. השלד הוא הגמר".

את מיקום הבית במגרש, גובהו ומיקום הכניסה אליו הכתיבו שני עצי פקאן ותיקים שהיו קיימים במגרש. הבית תוכנן באוריינטציה לכיווני מזרח-מערב כדי לאפשר אוורור טבעי במשך החודשים החמים. הגינה המערבית מוצלת על ידי עצי הפקאן הוותיקים, המתפקדים כפרגולה טבעית. כשהעץ עירום מעלים, השמש החורפית הנמוכה מחממת את החזית הקדמית.

יעקבס יניב, חוץ, ג (4) (צילום: עמית גירון)
צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, חוץ, ג (25) (צילום: עמית גירון)
מבט מבחוץ אל הכניסה|צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, (12) (צילום: עמית גירון)
צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, (11) (צילום: עמית גירון)
צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, (סלון, ג 10) (1) (צילום: עמית גירון)
גם התקרה נותרה חשופה, ללא טיח כלל|צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, (17) (צילום: עמית גירון)
צילום: עמית גירון
  

תחושה של סמטה בכפר

חזיתות הבית בנויות כקיר כפול וביניהן שכבת בידוד ואיטום המונעת כניסת מים אך מאפשרת אידוי לחות כלפי חוץ. קנה המידה של הבית נקבע ביחס למידות הבלוק. גובה הבניין תוכנן כך שהחלל הפנימי יהיה גבוה ונעים ובה בעת לא יהפוך את צללית הבית לגבוהה ביחס לרחוב.

כדי לחזק את חיבור פנים החלל המרכזי עם החוץ נבנו גם קירות הפנים בבלוק לא מטויח. רצפת החלל המרכזי עשויה בטון מלוטש בטקסטורה ייחודית (ניתן לראות את האבנים הקטנות המעורבבות במלט) כדי לתת תחושה של חצר חיצונית מקורה. הגינה העיקרית של הבית נמצאת בחזית מול הסלון, ובנוסף יש אזור מגונן מחוץ לחדרי השינה כך שנוף ירוק נשקף מהם. מהמטבח ישנה גישה לאזור השירות האחורי הכולל גינת ירק.  

מחסן חיצוני ומבנה חניה נבנו כגירסה מוקטנת של הבית. גם כאן קיר בלוק שחור מתחת לקורה עליונה תומכת שנוצקה בתבנית לוחות עץ. יחסי הגדלים בין שלושת המבנים והמעבר ביניהם יוצרים תחושה של סימטה בכפר.

החלל המרכזי תוכנן כריבוע, ובו הפונקציות הציבוריות. תקרת חלל זה גבוהה מזו של אגפי השינה. גג הבטון "מרחף" ומאפשר כניסת אור יום ואוורור דרך חלון היקפי. הוא גם מופרד משני אגפי השינה  במפלס הרצפה המונמך מעט כדי לייצר היררכיה ופרטיות.

יעקבס יניב, (6) (צילום: עמית גירון)
צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, סלון (5) (צילום: עמית גירון)
הגולמיות של הגמר מרוככת בעזרת טקסטיל רך|צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, סלון מביט אל החצר בחלונות מרצפה עד תקרה (19) (צילום: עמית גירון)
הסלון מביט אל החצר בחלונות מרצפה עד תקרה |צילום: עמית גירון

יעקבס יניב, סלון (18) (צילום: עמית גירון)
חיבור מלא אל החוץ|צילום: עמית גירון

אביזרי העיצוב מרככים את הגולמיות

המטבח שנמצא במרחב הפתוח גלוי באופן חלקי מאחורי הספרייה, לכן בחרו האדריכלים להתייחס אליו כאל רהיט שימושי הניצב על פני הקיר, והבחירה בעץ בגוון עמוק מרככת את חומרי הבניין. מכשירי החשמל הוטמעו באופן סמוי ויחד עם זאת הוגדרו משטחים פתוחים לכלים מלאכת יד שבני הבית אוהבים ואוספים. מרחב העבודה במטבח תוכנן כך שההתנהלות השוטפת בפעולות משק הבית תהיה נוחה ונעימה – בישול, כביסה, האזנה למוסיקה, גינת ירק, אוכל, שיחה ושיעורים. 

בין הסלון למטבח מפרידה ספרייה דו-צדדית מפלדה שחוצה את החלל. קורת פלדה מרכזית מייצבת את הספרייה ויוצרת בצדדים מעברים שדרכם עוברים למטבח. הספרייה תוחמת את המטבח מבלי לחצוץ את החלל ומתחתיה ממוקם שולחן האוכל. מנורה שתלויה ממנה מאירה את השולחן ויוצרת אינטימיות בזכות יחסי הגובה המשניים במרחב.

בתכנון הפנים, על אף הגולמיות שלרוב יוצרת רושם של ניכור, שולבו אביזרי עיצוב אשר תורמים באופן מאוד משמעותי לאווירה נעימה וביתית. בדרכים יצירתיות, לא מסובכות, ניתן בקלות להשפיע על התחושה. המרכיבים העיקריים להשגת המטרה הם שטיחים, וילונות, תאורה רכה, חפצי נוי, פריטי טקסטיל נלווים וצמחים - עציצים או פרחים. צמחים הם מקור לאנרגיה ולחיים ונוכחותם יחד עם אור השמש יוצרת הרמוניה.

יעקבס יניב, (סלון, ג 10) (2) (צילום: עמית גירון)
הפרדה מפלסית של מדרגה אחת בין האגפים הפרטיים לחלל הציבורי|צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, מבט החוצה מפינת האוכל (20) (צילום: עמית גירון)
מבט החוצה מפינת האוכל |צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, פינת אוכל, ג (9) (צילום: עמית גירון)
צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, סלון ופינת אוכל (27) (צילום: עמית גירון)
ספריית הפלדה חוצצת בין המטבח לסלון|צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, סלון ופינת אוכל (26) (צילום: עמית גירון)
משני צידיה של ספריית הפלדה מעברים אל המטבח|צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, פינת אוכל (14) (צילום: עמית גירון)
צילום: עמית גירון
 

פתחי אור בגג אגפי השינה

בעיצוב הפנים של הבית שולבו פריטי ריהוט ועבודות אמנות שעברו במשפחה ופריטים חדשים שנקנו לקראת המעבר. הבית עתיר פונקציות קטנות שמקלות את החיים, דוגמת ארון דו-צדדי שמחבר בין חדר הרחצה של הילדים לחדר הכביסה וחדרון שירות ליד הכניסה לאחסון מעילים ותיקים.

פתחי אור נפתחו בגג שני אגפי השינה כדי להאיר את החללים במהלך היום. פתחי האור פונים לכיוון המתאים לאזור המואר. כך לדוגמה, המסדרון בין חדרי הילדים מואר גם בבוקר וגם בערב.

יעקבס יניב, מטבח ופינת אוכל (21) (צילום: עמית גירון)
המטבח. מעברה השני של ספריית הפלדה|צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, מטבח ופינת אוכל, ג (22) (צילום: עמית גירון)
שולחן אוכל במטבח, נוסף על הפינה הגדולה לאירוח|צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, (מטבח 8) (צילום: עמית גירון)
עץ בגוון עמוק בארונות המטבח מרכך את חומרי הבניין|צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, מטבח (13) (צילום: עמית גירון)
צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, רחצה (16) (צילום: עמית גירון)
חדר הרחצה. גימור בטון גם מסביב לאמבטיה|צילום: עמית גירון
יעקבס יניב, חדר שינה הורים (15) (צילום: עמית גירון)
וילונות נשפכים לשמירת פרטיות|צילום: עמית גירון
תמר יעקבס ואושרי יניב (צילום: יחסי ציבור)
תמר יעקבס ואושרי יניב. עטורי פרסים|צילום: יחסי ציבור
_OBJ_OBJ_OBJ_OBJ

_OBJ

אדריכלות ועיצוב פנים: תמר יעקבס ואושרי יניב

>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק