האם רהיטי יוקרה צריכים להיות יקרים? התשובה הרטורית והשגורה היא כמובן שכן. אתר חדש מבקש לשבור את הקונספציה ולעשות לענף את מה שעשו iTunes למוסיקה ונטפליקס לסרטים: כלומר, לטלטל את הנחות היסוד בתחום.
הכוונה אולי יומרנית, אבל שנה לאחר שהושק, Bryght.com - סטארט־אפ שבסיסו בוונקובר, קנדה - כבר מעורר את הענף בזכות המודל שהוא מציע: רהיטי High End של מעצבים ומפעלים, שאפשר להזמין ישירות דרך האתר ללא שרשרת אספקה ארוכה.
עוד באתר לעיצוב הבית:
Bryght פועל ללא אולמות תצוגה, ומבלי שהלקוחות יכולים להתנסות במוצרים לפני הרכישה, ועל כן מדיניות ההחזרות שלו גמישה ומבטיחה להחזיר את המוצרים "בלי שאלות". היזמים מציעים החזר מלא על ההזמנה, ואפילו איסוף המוצר ושילוחו חזרה מתבצע על חשבונם.
אתרים בולטים אחרים כמו Fab, חנות העיצוב המקוונת הגדולה בעולם, שבה נמכרים כ-17 פריטים בדקה, מציעים מגוון עצום של עיצובים ונושפים בעורפה של התעשייה שקפאה על שמריה. ואולם עד לשינוי השוק, רהיטי היוקרה בפרט ורהיטים בכלל, שומרים עדיין על נוכחות גבוהה בחנויות פיסיות. בארה"ב, רבות מהרשתות והחנויות המציעות מוצרים באינטרנט, גובות על ההזמנה מחירים דומים לאלה שבחנויות אוף־ליין.
הביטאט: 9,998 במקום 13,565 שקלים
המבצע: 20-60 אחוז הנחה על פרטי עיצוב מתצוגה עד סוף דצמבר.
הפריטים שנבחרו: כורסת Foliage של מעצבת העל פטריסעיה אוריקיולה למותג Kartell. כורסה מרופדת בדוגמת קווילט תפוחה של עלים ורגלי פוליאוריתן. מוצעת במבחר שילובי צבעים לריפוד. מחיר: 5355 במקום 6965 שקלים.
שטיח Kilim בעיצוב סטודיו Odosdesign. מוטיבים גרפיים בהשראת שפת ציורים עתיקה שמקורה במקסיקו. מחיר: 2130 במקום 3700 שקלים.
שולחן Alburni סלוני בגודל 40X45 ס"מ או 55X35 ס"מ מחופה ויניר עץ אלון טבעי, רגלי מתכת צבועות בלכה מט שחורה. אפשר לשלב בין שני הגדלים או להציבו לצד כורסה. מחיר: 2273 במקום 2980 שקלים.
סלסילת עלי דקל קלועה בעבודת יד בגוון טבעי לעיצוב ולאחסון. מחיר: 60 במקום 190 שקלים.
ישראל מעדיפים להרגיש את הרהיטים
בישראל, רשתות ריהוט העילית, כמו מותגי יוקרה בתחומים אחרים, שומרות על קהל נאמן, אך מקפידות להרחיב את טווח הלקוחות באמצעות אאוטלטים או חנויות בקו מוזל.
האם כמו בענף האופנה מהווים שפע האתרים מחו"ל איום על החנויות הפיסיות בתחום הריהוט ועיצוב הבית? האדריכלית נורית קצרגינסקי טוענת כי הרשת היא כר נרחב לאיתור ורכישת פריטים משלימים לבית. אף שיש אתרי עיצוב ישראליים רבים, ההיצע באתרים בחו"ל רחב יותר, ויותר חנויות שולחות כיום מוצרים לישראל, מצב שפתח דלת ענקית של אפשרויות.
לדבריה, גם אם חנויות הריהוט והעיצוב בישראל מציעות מגוון מוצרים איכותיים, "בכל זאת ההיצע העולמי רחב, ובחלק מהמקרים המחירים ברשת נמוכים בשליש לעומת אלה של ישראל, אפילו אם משקללים את עלות המשלוח".
בבית העיצוב הוותיק קסטיאל לא חשים שמדובר באיום מיידי. המנכ"ל, אפרים קסטיאל, סבור שהתחרות המקוונת עדיין בראשיתה, "לפחות כשמדובר בריהוט מסיבי, כמו סלונים, חדרי שינה או פינות אוכל", הוא טוען. "המגמה החלה באביזרים המשלימים, אך עדיין לא רואים את אותה להיטות כמו ברכישת אופנה באינטרנט. אנשים עדיין אוהבים לבוא, למשש, להרגיש אם הפריט נוח להם ולהתייעץ עם המעצבים שבחנות, אבל אין ספק שהמגמה החלה, ואנו נערכים לכך, בין השאר על ידי הקמת חנות מקוונת למותג קסטיאל as is".
טולמנ'ס אאוטלט: 9,788 במקום 15,788
המבצע: 50 אחוז הנחה עד סוף דצמבר.
הפריטים שנבחרו: ספה פורנינובה בהירה (230X94 ס"מ) בקונטור נקי המודגש בתיפורים חיצוניים גסים. רגלי מתכת במראה מרחף. מחיר: 7038 במקום 11730 שקלים.
שטיח פורנינובה בגודל 230X160 בהדפס גאומטרי כחול ולבן. מחיר: 1851 במקום 3985 שקלים.
שולחן Up Turtle שולחן צד סלוני בגודל 70X56X19 ס"מ. מעוצב בקווים מעוגלים וצבעוניות פסטלית, המשלב רגלי עץ עם משטח מתכת דק. מוצע בשלושה גדלים. אפשר לרהט בשולחן אחד או בשניים. מחיר: 899 במקום 962 שקלים.
הפריטים שעושים את העבודה
מכירות סוף העונה בחנויות הרהיטים נמצאות בימים אלה בעיצומן, והן מכניסות עניין לענף, שבו הביקושים בתקופה זו קטנים בהשוואה לימי הקיץ, חגי תשרי ופסח — עונות השיא של המכירות בתחום.
לפי נתוני חברת המחקר BDICoface, בישראל פועלות כ–2,300 חנויות ורשתות רהיטים, שהכנסותיהן המצרפיות הגיעו השנה לכ–6.8 מיליארד שקל (במונחי מחיר לצרכן, לא כולל מע"מ) — עלייה של כ–3% לעומת 2013. הרשתות מחזיקות 45% מהתחום במונחים כספיים, והשנה הכנסותיהן הגיעו לכ–3 מיליארד שקל.
פיטרו ריהוט משרדי: 10,271 במקום 12,838
המבצע: 20 אחוז הנחה על כל הפריטים; מתחם אאוטלט בהנחות של עד 70 אחוז עד סוף דצמבר.
הפריטים שנבחרו: שולחן Envelope של המותג האמריקאי הרמן מילר. שולחן שיתרונו בניידות ובגודלו המותאם לאזורים שונים בבית, לילדים ולמבוגרים. מחיר: 3965 במקום 4956 שקלים
כיסא מנהלים Mirra מבית הרמן מילר. ארגונומי, קל משקל ונוח. מחיר: 4673 במקום 5841 שקלים.
פוף Beanie. מבית המותג ההולנדי Montis. עשוי צמר, מחם וסרוג כלפי חוץ. הרעיון - להעניק אווירה ביתית וחמימה גם לחלל המשרדי. מחיר: 1633 במקום 2041 שקלים.
בניגוד לתחומים אחרים, עיקר ההכנסות בתחום מתבסס על ייצור ישראלי — 75% מההכנסות בענף. עיקר היבוא בענף מגיע ממדינות אירופה ומסין — כמחצית מערך יבוא הרהיטים לישראל הוא ממדינות אירופה, וכשליש מסין.
מבצעי סוף העונה הם הזדמנות לבקר בחנויות ריהוט העילית ולאתר שם פריטים שיכולים לשדרג את מראה החלל כולו. "ייתכן שביחס למה שרוב האנשים מוציאים בדרך כלל על הפריט, זה עדיין ייחשב יקר, אך המחיר שווה את ההשקעה", אומרת תמי בן־שחר,מעצבת רב־תחומית ובעלת מותג לעיצוב.
בן־שחר טוענת שגם אם לא מתאפשר להחליף את כל הרהיטים בסלון, עדיין כדאי לנצל את המכירות לרכישת פריטים ייחודיים. "כמו באופנה, כשהתקציב מוגבל, ההמלצה היא להשקיע בפריט איכותי אחד או שניים שישדרגו כל מראה וילוו אתכם לאורך שנים, כמו זוג נעליים משובחות או תיק איכותי — כך גם בעיצוב", היא מפרטת.
"גם אם רוב הריהוט שלכם הוא מאיקאה ותשלבו בו כורסה ייחודית, מראה מעוצבת, שידה, סט כלים יוקרתי או אפילו מגש דקורטיבי במחיר מופרך שתניחו על שולחן הקפה, תופתעו לגלות עד כמה פריטים אלה עושים את העבודה, והם גם אלה שהופכים בסופו של דבר למוקד העניין בחדר".
קסטיאל as is: 8,000 במקום 10,800 שקלים
המבצע: 10-30 אחוזי הנחה מבחר פריטים מהמלאי הקיים; 40 אחוז על שולחנות אוכל בגימור אלון שטרייף, עד סוף דצמבר.
הפריטים שנבחרו: שולחן דגם גלשן בגימור אלון שטרייף או אמבויה. שולחן אוכל במראה מרחף, עשוי עץ גושני לבנה ומעליו פורנירים שונים ורגלי מתכת לבחירה בגוני ברונזה, זהב, ניקל שחור ולבן. מחיר: 2900 במקום 5100 שקלים.
כיסא דגם נוצה כיסא אוכל קל בשילוב של עץ בגוני שחור, לבן ואגוז ומרופד בעור שחור. מחיר: 850 במקום 950 שקלים.
לדבריה, מכירות סוף העונה הן גם הזדמנות לשלב סגנונות ולהגשים פנטזיות. "אם החלל שלכם נטול אפיון סגנוני כלשהו, או שהוא אוסף אקלקטי של דברים שירשתם ממשפחה או מחברים, פריט שונה ובולט שפינטזתם עליו, ייתן את המענה הראוי", היא אומרת ומציעה מיזוג של פריטים — נמוך עם גבוה, יקר עם זול, גנרי עם מקורי, ישן עם חדש, מודרני עם עתיק או דקורטיבי עם מינימליסטי.
אם מחירי מותגי היוקרה אכן גבוהים בהשוואה למחיריהם בחו"ל, כפי שנטען לא פעם? סמנכ"לית השיווק של רשת טולמנ'ס, נגה פרידלנדר, טוענת שלא בהכרח. "כשמדובר בעיצובים מקוריים שעוצבו על ידי מעצבים ידועי שם בסצנת העיצוב הבינלאומי, מחירי המותגים בישראל תואמים לאלה בחו"ל", היא אומרת. לדבריה, "מחיר מותגי היוקרה משקף בתי עיצוב אירופאים מובילים, שלהם מסורת, ידע וניסיון רבי שנים".
במטרה לאתר אילו הזדמנויות מציעות עבורנו מכירות סוף העונה, בדקנו מה אפשר לקנות ב–10,000 שקל ברשתות היוקרה ובחנויות העילית. ניסינו לבנות פינה בבית — בסלון או בפינת העבודה — המורכבת מכמה פריטים משלימים ותואמים.
אליתה ליווינג: 9,900 במקום 12,964 שקלים
המבצע: 20-30 אחוזי הנחה על קולקציות בהזמנה; 40-50 אחוז על ריהוט מתצוגה עד סוף דצמבר.
הפריטים שנבחרו: שולחן אוכל דגם Cruz נפתח ל-170 ס"מ, 120X80 ס"מ. שולחן של המותג האיטלקי בונטמפי בגימור זכוכית או עץ. מראה מינימליסטי, קל לניוד ומתאים לסגנונות שונים של עיצוב בבית. מחיר: 6430 במקום 8352 שקלים.
כיסא אוכל דגם EVA כיסא בעיצוב מינימליסטי, עשוי פוליפרופילן ורגלי מתכת. הכיסא קל לניוד ונערם. מחיר: 890 במקום 1153 שקלים.