לבנוני, ישראלית ואוסטרלי נפגשים על ספת אפורה באיטליה. הלבנוני מחליק עליה את ידו וחש אותה, האוסטרלי מתיישב ומתרווח בה והישראלית מתעניינת במידות ובוחנת אותה גם מאחור. שלושתם מרוכזים כעת רק בדבר אחד והוא לא קשור למצב הגלים בסידני, למלחמה של חיזבאללה בסוריה או להרכבת הממשלה בישראל – שלושתם עסוקים רק בספה אחת, מודרנית, אלגנטית ונוחה. לבטח מדמיינים איך היא תיראה בסלון הפרטי שלהם.
יותר מ-300 אלף איש עברו מול הספה הזאת, 300 אלף איש מיותר מ-150 מדינות בעולם, 300 אלף איש שהשאירו מאחור לכמה ימים את המפריד ביניהם – והתמקדו במשותף: אהבה ליופי, לצבע ולחומר, לפשטות ולתחכום – לעיצוב.
מדובר כמובן בתערוכת העיצוב הבינלאומית Salone del Mobile שהתרחשה החודש במילאנו זו הפעם ה-54. כ-2,800 מציגים, בהם בתי העיצוב הגדולים והמובילים באיטליה ומחוצה לה, השתתפו בתערוכות מושקעות ומסוגננות והגישו את העיצובים, החידושים והבשורות שלהם בתחום הריהוט, העיצוב והלייפסטייל לשנה זו. 700 מתוכם הם מעצבים צעירים ומבטיחים.
קפה בקניון העתיק בעולם
זו הפעם הראשונה שביקרתי בתערוכה ובמילאנו בכלל, השמועות הכינו אותי לעיר "תעשייתית", "משעממת", "איפה היא ואיפה רומא", אז גם ברומא לא הייתי, אבל מילאנו בשבוע העיצוב וגם בלעדיו היא חגיגה של חושים, אופנה ועיצוב. אי אפשר שלא להתפעם ממגדלי "היער האנכי" בצפון העיר – פרויקט הבוסקו הכולל שני בנייני מגורים שעיצב האדריכל סטפאנו בוארי, ובמרפסותיהם גדלים עצים, המשווים לחזותם מראה של ג'ונגל מרחף.
בבית קפה בגלריה ויטוריו עמנואל הסמוך לקתדרלת הדאומו, ב"קניון העתיק בעולם", מבנה ניאו קלאסי בעל כיפה שקופה עוצרת נשימה ועמוס בחנויות יוקרה, בחנתי להנאתי את העוברים ושבים: גברים לבושים בחליפות עדכניות וסניקרס בצבעים זוהרים, נשים מטופחות בחצאיות קצרות, ויפנית אחת שגנבה את ההצגה בשמלת תחרה לבנה וזר חגיגי לראשה (באופק לא נראה חתן).
סלונה, מסע בזמן
שיטוט במתחם התערוכה העצום מרגיש כמו טיול בקפסולת זמן. נברשת מורנו עצומה מול כיסא עדכני של פיליפ סטארק לבוש בטקסטיל של פוצ'י. קולקציית כלי בית מהחלל של דיזל מול עיצובי הנירוסטה העל זמניים של אלסי. כורסת טלוויזיה מיתולוגית של איימס מול הרבייב, כורסה חדישה וסופר נוחה מבית נטוצי. עבר מול עתיד, מודרני מול עתיק, מתחכם או פשוט מגניב – כולם מתכתבים, מעוררים השראות, עשויים מחומרים שונים אבל מדברים באותה שפה.
בלתי אפשרי להקיף את התערוכה בכמה ימים, וצריך עוד כמה ימים כדי לעכל את מה שראינו, אבל הנה כמה טעימות שמצאו חן בעינינו.
מיסוני: בית של אופנה
אי אפשר לחלוף על פני הביתן של מיסוני ולא לעצור לרגע. להתפעל ולחייך. במיסוני מדברים אליך בצבעים, טקסטורות והדפסים עליזים – כאלו שגורמים לגוף לשחרר הורמונים של אושר.
רוזיטה מיסוני השיקה קולקציית טקסטיל חדשה במיוחד לכבוד שבוע העיצוב, הכוללת הדפסים פרחוניים, לצד הדפסים גיאומטריים נועזים וההדפסים המובהקים של הרשת דוגמת הזיגזג, סימן ההיכר של בית האופנה האיטלקי.
הקולקציה כוללת שטיחים, פופים, כלי מיטה, מגבות, הדומים וכריות. שילובים של קווים חזקים וגראפיות לינארית בצבעוניות עזה של גוני ירוק, טורקיז, ורוד, פוקסיה, כחול, כתום וסגול, המשולבים באופן אלגנטי לצד הדפסים מונוכרומטיים בשחור-לבן נצחי.
נטוצי: בית הרמוני
כבר שנים ששמו של המותג הוותיק נקשר בעיקר לספות עור יוקרתיות, אבל בנטוצי עובדים במרץ כדי לשנות את התפיסה ולייצר ללקוח עולם שלם של רהיטים ומוצרים משלימים לבית חמים והרמוני גם במחירים נוחים. משולחנות אוכל ועד הדומים מקסימים, מסלון מזמין ועד מערכת סכו"ם בגוון מוזהב.
בשנים האחרונות מציעים ברשת שלל מערכות ישיבה אטרקטיביות המגיעות בשלל ריפודים בבדים ובגוונים שונים, טקסטורות והדפסים, לצד ספות העור האיכותי, המיוצר במפעלי החברה באיטליה.
המייסד, המעצב והבעלים של החברה, פסקואלה נטוצי, (75) איש מרשים שנראה צעיר מגילו, מלא אנרגיה ופעלתן, עדיין נלהב ונרגש מעבודתו. את מפעל חייו החל בשנת 1959, ועם השנים הפך את חזונו למותג משגשג עם סניפים ב-123 מדינות ברחבי העולם כולל שישה סניפים בישראל.
"מותג זה כמו דת", הוא מסביר, "הכל צריך להתחבר לדבר אחד נשגב והרמוני - השטיח לצבע הכרית, העץ של שידת הטלוויזיה למשענת של הספה". וכך גם מצאנו את חללי התצוגה של הרשת בתערוכת העיצוב: מוקפדים עד לפרט הכי קטן – מפית האוכל המגוהצת למשעי בשולחן הערוך.
לרשת שני קווי עלילה שמסופרים במקביל: נטוצי איטליה – המותג היוקרתי יותר, והשני, נטוצי אדישן – הקולקציה הצעירה והקלילה יותר, שמציעה רהיטים שווים במחירים נוחים. מאחורי שניהם עומדת אותה תפיסת עיצוב: נוחות ופונקציונליות לצד אסתטיקה ואיכות.
אהבנו במיוחד: כורסת הנטוצי רבייב (Revive), כורסת טלוויזיה בעיצוב נקי וקלאסי המורכבת מ-40 חלקים, ומתגמשת בהתאם לתנועות הגוף. בא לך להישען? היא תזרום איתך אחורה, בא לך להתערסל? היא תנוע לצד, בא לך לשבת לצפות בטלוויזיה? רק תמצא את התנוחה המתאימה לך. כשעמדנו לקום, חששנו לרגע שהיא תקום יחד איתנו.
Kartell: פלסטיק שיק
בית העיצוב האיטלקי הוותיק עשה מחווה לקבוצת 'ממפיס' הפוסט מודרניסטית ולמעצבים מודרניים שחוללו עיצוב מהפכני. בתפריט: שרפרפים, מנורות ואגרטלים לצד טקסטילים מודפסים ססגוניים של Ettore Sottsass. לצד פריטי הריהוט השובבים, הרחיבו ברשת את ליין המוצרים המיוצרים בפלסטיק, בקולקציית מבשמים ומייצרי אווירה בבקבוקונים וכלים מרשימים בעיצוב האדריכל Ferruccio Lavian.
moooi: התרגשות בבטן
אלגנטי, מאופק ובלתי צפוי, אולם התצוגה של המותג ההולנדי moooi הוקם בהאנגר עצום באזור הבוהמייני Zona Tortona בעיר. בכניסה קיבל את פנינו סוס נדנדה אצילי שעוצב על ידי מייסד והמעצב הראשי של הרשת, מרסל וונדרס.
חללי התצוגה הפכו ליחידות מגורים וברקע התנוססו צילומי פורטרטים מרהיבים ונוגים של הצלמת רהי רזנבי (Rahi Rezvani). הבשורה של moooi לתערוכה השנה הייתה קולקציית שטיחי התמונה הצבעוניים והמיוחדים שהפכו לרקע (על גבי הרצפה והקירות) עבור חללי המגורים המזמינים. השטיחים מיוצרים בטכנולוגיה חדישה, המאפשרת ללקוח לעצב את השטיח על פי טעמו: החל בבחירת התמונה, הצבעים, הגודל והצורה, כאשר לבסוף הוא מודפס באיכות וברזולוציה מעולה.
נציגות כחול לבן: ישראלים בשבוע העיצוב
בין מבחר התערוכות המרשימות היו גם כמה נציגים ישראלים ומוכשרים שהציגו באופן עצמאי או עבור חברות עיצוב מובילות. גיל שפי ויואב אבינועם, מסטודיו pro-ducks, הם שניים כאלו. את הכיסא "פראנץ" עיצבו עבור חברת TEKHNE האיטלקית. החברה, שנמצאת באזור אודינה, הלב הפועם של תעשיית העץ האיטלקית, נפגעה קשות במשבר הכלכלי שפקד את אירופה.
"חיפשנו כיסא שיגשר ויחבר בין האיכויות של העבר המפואר של האזור עם רוח העתיד", מסביר שפי. "סידרנו מחדש את מערכת היחסים בין האלמנטים השונים בכיסא ויצרנו מבנה חדש, קל ושונה. גב הכיסא, העשוי מחומרים חצי שקופים, מבליט עוד יותר את הטכנולוגיה המסורתית אל מול המבנה החדש".
מיצג ששפי התרשם ממנו במיוחד היה של חברת העיצוב GamFratesi מדנמרק לעיצוב הסקנדינבי, והוא הוצג באזור Brera בעיר. "מדובר בחלל שהיה מרתק לשהות בו. רצפת הפאטיו הפנימי של מבנה מילאנזי ישן כוסתה כולה במראות והפכה למקום מנותק לחלוטין", הוא מתאר. "הטשטוש בין מציאות להשתקפות יצר מקום שנעים לעצור בו לרגע, לנשום עמוק, לשבת, לנוח ואז להמשיך לטירוף של העיר בימי התערוכה".
גם החברים יובל כרמל ואופיר זנדני מסטודיו COZI הציגו את עבודותיהם בשבוע העיצוב. המוצרים שלהם עשויים בכיפוף עץ תלת ממדי המדמים עץ לנייר מקומט ולטקסטיל רך, וכן גופי תאורה עשויים אריגים בהדפסה תלת ממדית. "בתהליך העבודה שלנו קיים דיסוננס בין חומר לצורה", מסבירים השניים. "אנחנו מנסים לעורר בצופה סקרנות ולייצר התבוננות חדשה באובייקטים על ידי דחיפת הגבולות הטכנולוגיים לקצה".
התערוכה שריגשה את הצמד היתה של Hyundai, "מדובר במיצג בתנועה שמצליח להכניס אותך לתוך חוויה ויזואלית לעולם קסום בראשו של האמן", הם מתארים. "המיצג לוקח את עקרונות הפעולה של מנוע הרכב וממחיש לך אותם כחוויה אורגנית חיה ונושמת. החיבור שלנו למיצג היה טבעי ומיידי בשל המשיכה שלנו לטקסטורות, צורות אורגניות ופרשנות ויזואלית שובת לב".
בבית האופנה לואי ויטון הוצגה הסדרה המורחבת של ה-Nomades Objects, פריטים מעוצבים למטיילים, שהשיקו ברשת בשנת 2012. לשם כך גויסו שלל מעצבים בעלי שם עולמי כמו פטריסיה אורקיולה והאחים קמפנה. האובייקטים הוצגו בחדרי ארמון יפהפה עם רצפות ותקרות מאוירות, וצמחייה מרובה הכניסה לחלל אווירת חופש אקזוטית.
בין הפריטים בלט ערסל מסורג דמוי ביצה בצבע אדום בוהק שהודפס במדפסת תלת ממד, וכיסאות מתקפלים וגוף תאורה בעיצובם של צמד המעצבים יעל מר ושי אלקלעי מסטודיו Raw Edges. "הרעיון הראשוני היה להמציא מנגנון חדש לכורסה מתקפלת - כזו שגדלה כאשר היא נפתחת לישיבה", מסבירים המעצבים. "בתחילה התוצאה היתה קצת מורכבת ולא נוחה, אבל אחרי פיתוחים נוספים מצאנו את הגרסה המושלמת לקיפול, לפתיחה ולישיבה. את אותו עיקרון התאמנו בעיצוב שולחן הקפה והאהיל".
הכתבת הייתה אורחת של נטוצי ישראל במילאנו