בשנים האחרונות נדמה ששוק הישראלי נפתח לעיצוב איכותי מהעולם, כזה שלא מוצאים בחנות הסמוכה לבית, אולי בזכות החשיפה הגוברת דרך נסיעות לחו"ל והרשתות החברתיות. הבשורה המשמחת האחרונה היא כניסתו של המותג הדני הנחשק HAY לשוק המקומי. המותג הנחשק, שהציג בשבוע העיצוב במילאנו תערוכה מפעימה בשיתוף יצרנית מערכות הסאונד Sonos וחברת שטחי העבודה השיתופיים WE WORK, משיק כעת את חנויותיו בארץ, שיפעלו כחנות בתוך חנות בסניפי רשת טולמנ'ס.

עוד בערוץ עיצוב הבית: 

את המותג הקימו ב-2002 בני הזוג רולף ומטה האי ומאז הם מייצרים פריטים מעוצבים, איכותיים ופונקציונליים במחיר נגיש יחסית, מרהיטים ועד מנורות וכלי בית. במהלך השנים הם שיתפו פעולה עם מעצבים מובילים וגם עם איקאה, צעד שחשף אותם לראשונה לקהל בארץ. לרגל הגעת המותג לרשת טולמנ'ס ערכנו ריאיון עם רולף האי, המעצב הראשי של החברה.

לטולמנס, ג3 (צילום: יחצ HAY)
צילום: יחצ HAY
לטולמנס1 (צילום: יחצ HAY)
צילום: יחצ HAY

לטולמנס, ג1 (צילום: יחצ HAY)
צילום: יחצ HAY

איך התחלת את דרכך בתחום העיצוב?

"עבדתי בחנות בהאנובר שהתמחתה בריהוט מעץ אורן מארצות סקנדינביה. שם פגשתי את האיש ששינה את מהלך חיי, פיטר. הוא היה הבעלים של סוכנות רהיטים שייצגה חברות מרכזיות וחשובות מסקנדינביה – זו הייתה העבודה המשמעותית שמשכה אותי לעולם של עיצוב הרהיטים. הבנתי די מהר שזה הדבר עבורי. מאותו רגע ואילך העניין שלי בעיצוב ואסתטיקה רק גדל. כשחזרתי לדנמרק, התחלתי לעבוד בחברה המשפחתית הידועה GUBI. שם הכרתי את אשתי ושותפתי מטה. עיצוב הוא העניין הגדול בחיי מזה 25 שנה".

טולמנס, מטה ורןלף האי (צילום: יחצ HAY)
מטה ורולף האי|צילום: יחצ HAY
לטולמנס, ג2 (צילום: יחצ HAY)
צילום: יחצ HAY
לטולמנס, במומה ניו יורק (צילום: יחצ HAY)
חנות בתוך חנות. HAY במומה בניו יורק|צילום: יחצ HAY

לטולמנס5 (צילום: יחצ HAY)
צילום: יחצ HAY

איך השפיע עליך כמעצב הסגנון הסקנדינבי מודרני?

"העיצוב הדני די פשוט, וייתכן שהפשטות הזאת מקושרת ישירות לאופן שבו אנחנו מתווכים את המוצרים שלנו. אנחנו שואפים להשתמש בחומרים הטובים ביותר שאפשר ולייצר ריהוט נוח באסתטיקה פשוטה ויפה – אין הרבה מה לומר מעבר לזה".

איזה משיתופי הפעולה שעשיתם ב-HAY היה המשמעותי ביותר בשבילך?

"אני לא יכול להצביע על שיתוף פעולה ספציפי. כל שיתופי הפעולה משמעותיים בשבילנו. אנחנו מאמינים ששיתופי פעולה צריכים לנבוע מסקרנות, כימיה ודנ"א משותף. מאוד חשוב לנו לראות את האפשרויות של שיתופי הפעולה מתוך פרספקטיבה חדשה".

לטולמנס6 (צילום: יחצ HAY)
צילום: יחצ HAY
לטולמנס4 (צילום: יחצ HAY)
צילום: יחצ HAY
לטולמנס, כורסה (צילום: יחצ HAY)
צילום: יחצ HAY

לטולמנס, עפרונות, מ12 שקל (1) (צילום: יחצ HAY)
עפרונות, מ-12 שקל ליחידה|צילום: יחצ HAY

כמעצב הראשי של מותג דני, מהו יחסך לעיצוב בר קיימא וידידותי לסביבה, ואיך זה מתבטא במוצרים ובחנויות של HAY?

"בשבילנו, זו היכולת להנגיש מוצרים נהדרים לאנשים רבים. כשאנחנו פוגשים את לקוחותינו, אנחנו פוגשים אותם עם גישה כנה ופתוחה, עם ידע נרחב ומקיף על המוצר, על החומרים, הייצור ועל נושאים סביבתיים. כשהם רוכשים מוצר שלנו הלקוחות יכולים להיות בטוחים שעשינו את המרב לספק להם מוצר באיכות גבוהה ובמחיר סביר.

"כשאני עובד על מוצר, אני עובד על אסתטיקה ונוחות. לייצר כיסא, זהו תהליך ארוך הדורש התמקדות רבה. העניין החדש מגיע מחומרים, אך במובנים רבים, זה אותו הדבר. אני חושב שזה הוגן לצפות שכיסא יהיה נוח. אני חושב שאין תירוצים - כיסא חייב להיות נוח. לכן, העניין הוא לשפר במעט, חייבים להוסיף משהו.

לכן, אני מאמין שלאסתטיקה יש תפקיד חשוב מאוד בעניינים סביבתיים, כי אם אכפת לך מהאסתטיקה של הפריט, הוא יחזיק מעמד בביתך למשך שנים רבות. אסור לנו לשכוח את זה, וזה אחד הדברים החשובים ביותר עבורנו - ליצור מוצרים שיכולים לשמש למשך שנים רבות".

לטולמנס, מגשים, מ78 שקל (צילום: יחצ HAY)
מגשים, מ-78 שקל ליחידה|צילום: יחצ HAY
לטולמנס (צילום: יחצ HAY)
צילום: יחצ HAY
לטולמנס, שעוני חול, מ64 שקל (1) (צילום: יחצ HAY)
שעוני חול, מ-64 שקל ליחידה|צילום: יחצ HAY

לטולמנס, שעוני חול, מ64 שקל (2) (צילום: יחצ HAY)
צילום: יחצ HAY

מה אתה מציע למעצבים צעירים הלוקחים חלק בהתפתחות ובהתהוות של האסתטיקה המקומית?

"זה לא משנה אם אתם מישראל, מגרמניה או מדנמרק – הרעיון הוא העניין. אם יש לכם רעיון טוב שאתם יכולים ליישם ביעילות, אתם עשויים להצליח".

מאיפה אתה מקבל השראה?

"האנרגיה של העיר תמיד הייתה חשובה לנו. מטה ואני גדלנו באזור הכפר ואני מאמין שמי שמגיע מהכפר, יכול ליהנות מהעיר אפילו יותר. קופנהגן היא עיר יפהפייה, והיופי של העיר תמיד עורר בנו השראה".

לטולמנס, ספה בעיצוב האחים בורולק, 9800 שקל (צילום: יחצ HAY)
ספה בעיצוב האחים בורולק, 9,800 שקל|צילום: יחצ HAY
לטולמנס, כיסא, 770 שקל (צילום: יחצ HAY)
כיסא, 770 שקל|צילום: יחצ HAY
לטולמנס, ג, שולחן קפה, 788 שקל (צילום: יחצ HAY)
שולחן קפה, 788 שקל|צילום: יחצ HAY

לירון גונן, מעצבת פנים בערכי הבר קיימא, היא בעלת המדור האוספים שלי בליבינג והבלוג מיס גרות

>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק

טולמנ'ס מביאים את HAY לישראל וזה מאורע מרגש לחובבי העיצוב כאן. מה הערך המוסף ש-HAY מביאים לשוק המקומי?

"מההתחלה היה ברור לנו שאנחנו רוצים להביא מוצרים באיכות גבוהה ונגישים. זו עדיין המשימה שלנו - אנחנו רוצים לעשות מוצרים עם כמה מהמעצבים הטובים והמוכשרים ביותר, ושעדיין יישארו נגישים. אני חושב שההצלחה שלנו נובעת, באופן חלקי, מכך שאנחנו מוצאים ברחבי העולם שותפים מושלמים, שאנחנו חולקים עמם את אותו דנ"א, כמו טולמנ'ס בישראל".