בתקופה שבה הטכנולוגיה מתפתחת בקצב מסחרר, נשאלת השאלה כיצד ניתן לשמר את המלאכות המסורתיות ועדיין לחדש וליצור עניין עיצובי? לאחרונה התקיים בתחייה 14, מרחב מלאכה ויצירה ביפו (ליד בלומפילד) מיזם יוצא דופן בשם "אנלוגי טכנולוגי", שבמסגרתו מעצבים ומעצבות שעובדים בטכנולוגיות חדשות משתתפים בתוכנית רזידנסי וחוקרים את הקשר שבין טכניקות ותיקות לגישות עכשוויות. זאת כחלק מהפעילות הנרחבת של קבוצת ריאליטי וחברת מנרב בשנים האחרונות, בשיתוף עיריית תל אביב, לשמר את התחייה 14 באופן שיבטיח את המשך קיומם של המלאכות המסורתיות לצד הייצור המתקדם, מרחבי האומנות והיצירה.
במסגרת התוכנית, ולאחר שכ-60 מעצבים ואמנים נענו לאתגר, גובשו כמה זוגות של מעצבים.ות לצד בעלי.ות מלאכה ותיקים ליצירת פרויקט עיצובי משותף. התוצאה: כמה פרויקטים מתמשכים שממחישים את האימפקט של שילוב הדורות ואת החיבור בין ישן לחדש, בין אנלוגי לטכנולוגי.
>> בחירות המעצבת: אלה הפריטים המשתלמים בסייל החורף של איקאה
גלי סאונד בקרמיקה: המעצבת אור שניר וסטודיו 1220 לקרמיקה
שיתוף פעולה מעניין ומפתיע נרקם בין אור שניר, מתכנתת ומעצבת רב-תחומית, וליאור שחר, קרמיקאית ויוצרת בסטודיו 1220 ceramics. אור, המתמחה בקוד ובתוכנה, וליאור, העובדת עם חומר ויצירה בעבודת יד, מצאו חיבור מיידי. "שתינו אוהבות את המקומות האקראיים והלא צפויים בעיצוב", מספרת אור, "ואני מגיעה אליהם דרך קוד ותוכנה, וליאור דרך החומר". יחד הן פיתחו תהליך יצירה ששילב את טכנולוגיית הקוד של אור עם עבודת הגבס והחמר של ליאור. כל אובייקט עוצב בעזרת סאונד – גלי הקול שימשו כמעין "מניפולציה" על הצורות הגיאומטריות, ולפעמים יצרו צורות חדשות לגמרי. "הטכנולוגיה אפשרה לנו לפרוץ את גבולות הדמיון", אומרת ליאור, "אך עבודת היד נתנה לכל אובייקט טאץ' אישי". התוצאה היא סדרה של שלוש ואזות שונות, ושלוש כוסות שהצורה המקורית שלהם זהה ורק השפעת הסאונד שונה. לרכישה
גופי תאורה מיריעות קליפות הדרים "פלחים": המעצבת יולי מרוז ונגריית אסטביל
החיבור בין יולי מרוז, מעצבת המותג Opeel שמתמחה בחקירת חומרי גלם חיים כמו קליפות פרי ומעבירה סדנאות בנושא, ואברהם רפיאן, בעל נגריית אסטביל עם ניסיון עשיר בנגרות ויצירת פריטי עץ, הוביל לשיתוף פעולה יצירתי ומרתק. "שיתוף הפעולה הביא לדיאלוג מסקרן כלפי חומר, הערך שבו ואיך לשלב את הידע העשיר בנגרות עם הגישה הייחודית לחומרי גלם מתחדשים", מספרת יולי, שהתבססה על גישת ה-Upcycling וחיפשה דרכים לשלב חומרים מתחדשים, כמו יריעות הדרים, עם עץ מלא. השניים עבדו יחד על חיבור בין היריעות הדקות, שהן חומר ביופלסטי גמיש ועמיד, לבין טבעות עץ, הנותנות לצורה החדשה קונסטרוקציה תלת-ממדית. "העץ היה היסוד שמצאנו בו יציבות וחוזק", מספר אברהם, "והחומר החדשני של יולי דרש ניסוי והבנה עמוקה".
התוצאה: סדרה של גופי תאורה בשם "פלחים", המבוססים על השילוב של חומרים טבעיים וחדשניים. הגופים, חלקם תלויים וחלקם צמודי קיר, ובקרוב גם גוף תאורה שולחני, נמכרים במחיר השקה שנע בין 650 ל-1,100 שקל. לרכישה
קולקציית רהיטים "יצורים שעירים": יעל רבוא ונגריית אשכנזי
יעל רבוא, בעלת סטודיו לעיצוב מוצר שיוצרת אובייקטים על התפר שבין עיצוב לאמנות, עבדה ברזדינסי עם נגריית אשכנזי לייצור רהיטים משנת 1969. התוצאה היא סדרה של אובייקטים בשם "יצורים שעירים", המשלבים למינציה של עץ וטקסטיל. "בעבודה עם החומר החדש נבחן המנעד שבין למינציה מכופפת לקרש ישר שעיר, ואיזה אופי הם נותנים לאובייקט החדש" מספרת יעל. האובייקטים עוצבו עם רמיזה לחייתיות, במטרה להדגיש את הטכניקה והשילוב החומרי המפתיע ולייצר רהיט בעל אופי ודמות בכל חלל בו יוצב. הרהיטים, הכוללים הדום שעיר (8,000 שקל) וספסל שעיר (11,000 שקל), נמכרים דרך הסטודיו של יעל ומיוצרים בנגריית אשכנזי לפי דרישה. לרכישה