כמדי שנה באפריל הגיעו מאות אלפי מבקרים למילאנו, שאירחה בפעם ה-58 את שבוע העיצוב החשוב בעולם. מחוץ ליריד המרכזי נערכו ברחובות שפע תערוכות, מיצגים, מופעי מוזיקה, השקות ואירועים שסיפקו למבקרים ולמקומיים הפנינג מלא אקשן. הפעילות הבלתי פוסקת שליוותה את האירוע ברשתות החברתיות ליבתה את תחושת הפארטי-פארטי. אחרי הכל, אירועים כאלה בדיוק יוצרים ימים מאושרים לחובבי האינסטוש, שקיבלו אינספור הזדמנויות צבעוניות ויצירתיות להוציא למי שנשאר בבית את העיניים.
מלבד הפוטוגניות הבלתי מעורערת של שבוע העיצוב האיטלקי, אין עוררין על כך שהוא מספק הזדמנות ליצירת מיזמים ושיתופי פעולה מיוחדים, ועל כך שהוא מסמן את המגמות והכיוונים שאליהם צועד עולם העיצוב. אחרי שבוע של עושר צבעוני וחומרי, יצירתיות וסטייל איטלקי, הנה הכיוונים הבולטים שסומנו במהלכו:
עוד בערוץ עיצוב הבית:
- לכל הכתבות בערוץ living
- סוף סוף: הפריט שכולם חיכו לו הגיע לאיקאה
- נופית: שני מטבחים הורסים בבית אחד ובתקציב מוגבל
צבע: נכון שכתום נהנה מיחסי ציבור אינטנסיביים מתחילת השנה, אבל בשבוע העיצוב נראה בעיקר ורוד. הרבה ורוד. בתוך האווירה המאוד צבעונית ועתירת צבעי ניאון, פרחים, הדפסים, זכוכיות ודיסקו (שנות ה-80 מישהו?), אפשר בהחלט לומר שוורוד – והפעם עם נטייה לחמרה – הוא הצבע של 2019.
רהיטים: הרהיטים התאפיינו בקווי מתאר מעוגלים. קווים ישרים ופינות חדות פינו מקומם לצורות אמורפיות ואורגניות, רכות ומלטפות.
טכנולוגיה: כיסא הוא כיסא, שולחן הוא שולחן, והיכולת להפתיע ולחדש בעיצוב פריטים כאלה מסתכמת בניואנסים, לכן חדשנות ניכרת בעיקר בתחום פיתוח החומרים או הטכנולוגיה. הרבה חברות הציגו רעיונות שימצאו את דרכם לתוך יצירותיהם של מעצבים. איקאה הרכיבה מטבח מנגן, ובהרבה מקומות היו מסכים עם חיישני מגע שהגיבו למבקרים והציגו תרגום ויזואלי שלהם. אחת התערוכות הכי כיפיות הייתה של סוני, והיא עסקה במערכות היחסים שלנו עם רובוטים וברגשות שאנחנו עשויים לפתח כלפיהם. הכלבלב החמוד של החברה לא חוסך במניפולציות, החל בגרגור, כשכושי זנב ועצימת עיניים.
קיימות כסטנדרט: קיימות, שימוש חוזר ומצבו האקולוגי של כדור הארץ שלנו היו השראה לפרויקטים שונים. הגלריסטית רוזאנה אורלנדי, למשל, הכריזה על תחרות נושאת פרסים, "פלסטיק ללא אשמה", ובה התבקשו מעצבים ליצור מפלסטיק ממוחזר פריטים שימושיים. חברת האופנה COS הציגה מיצב בעיצובו של האדריכל הצרפתי ארתור מאמו-מאני ובו 700 לבנים שהודפסו במדפסת תלת-מימד מחומרים בני קיימא, ויצרו מיצב עוצמתי.
תאורה: תערוכת היורולוצ'ה, המוקדשת לתאורה, מוצגת מדי שנתיים במקביל ליריד המסחרי. בלטו בה פסי צבירה גמישים המאפשרים דינמיות ותנועה (בניגוד לפסי צבירה קלאסיים ונוקשים), ומנגד מערכות לינאריות קשיחות של פסי תאורה ישרים המחלקים את החלל בזויות ישרות.
חוויות מעוררת השראה
אחד מאירועי השיא של שבוע העיצוב הייתה תערוכה שבה הוצגו עבודותיו של האדריכל היפני טדאו אנדו. מודלים, תמונות וסרטי וידיאו סודרו בחללים המינימליסטיים וההרמוניים של מוזיאון סילוס ארמני, שאנדו עצמו שיפץ. התערוכה הוצגה לראשונה בפריז, ולפי השמועות ארמני עצמו היה מעורב בהבאתה למילאנו. היא מוצגת עד 28 ביולי ואם אתם באזור, רוצו!
האמנית אלסנדרה רובדה יצרה לחברת מיסוני את המיצב Home sweet Home – פנטזיה עטופה בחוטי צמר צבעוניים, שלא פסחו על אף פריט בבית. ספות, מיטות, כיסאות, ספרים ושעונים – כולם נעטפו בשפה הויזואלית של המותג.
>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק
מיקי מאוס חוגג 90, וזה אומר שנראה השנה את העכבר המפורסם לא מעט, באופנה ובעולם עיצוב הבית. המעצבת אלנה סלמיסטרארו יצרה לחברת Bosa הספרדית פרשנות אורבנית עכשווית, צבעונית ומבריקה לדמות הקלאסית של העכבר ההוליוודי.
הכותבת היא עיתונאית ומחברת ספרי עיצוב