בשנות ה-90 של המאה הקודמת, כשסניפים של איקאה החלו להיפתח בארצות הברית, שמו לב בחברה לתופעה מוזרה: היקף המכירות של האגרטלים היה גדול במיוחד. האמריקאים, התברר, השתמשו באגרטלים ככוסות, מכיוון שהכוסות של החברה השוודית היו קטנות מדי בשבילם. מאז הורכבו מיליוני ספריות בילי בכל רחבי העולם והחברה הבינה היטב שהיא צריכה להתאים את מוצריה לשווקים השונים, גם אם מדובר בהתאמות קטנות בלבד.
עוד בערוץ עיצוב הבית:
- לכל הכתבות בערוץ living
- כזה עוד לא ראינו: רעיון גאוני בחדר הכביסה המשפחתי
- חיים של אמא: בן אל מבלה בבית של אמא
הדוגמה העדכנית ביותר לכך מגיעה מהודו, שם נפתחה בשבוע שעבר בהיידראבאד החנות הראשונה של איקאה במדינה. הפתיחה משכה עשרות אלפי אנשים וגרמה לפקקי ענק באזור. זו הראשונה ב-25 החנויות שהרשת מתכננת לפתוח במדינה עד 2025, ומדובר בהתרחבות הגיונית: על פי התחזיות, ב-2022 היקף הצריכה של מעמד הביניים בהודו יהיה השני בגודלו בעולם (אחרי סין), כותבת קתרין שוואב באתר fastcompany.com.
על פי הדיווחים, באיקאה חקרו את השוק ההודי במשך כעשר שנים. במסגרת הבדיקות ביקרו נציגי החברה בכאלף בתים במדינה ושמעו מהדיירים על אורח חייהם ועל העדפותיהם. המידע הזה מאפשר לחברה להתאים את המוצרים ואת התצוגה בסניפים המקומיים לסגנון, לתקציב ולאורח החיים של התושבים.
כך, למשל, מכיוון שההכנסה הממוצעת בהודו נמוכה יחסית, הרשת מוכרת מאות ממוצריה בפחות מ-100 רופי (5.30 שקלים), נכתב ב"ניו יורק טיימס". בחלק מהמקרים מחירי המוצרים בהודו נמוכים מהמחירים בכל מקום אחר. עם זאת, בגלל עלות המסים והמכסים במדינה מוצרים אחרים יימכרו במחיר גבוה יותר ממחירם במדינות אחרות. בניסיון להוריד את המחירים ובהתאם לחוק בהודו, הדורש מחברות בבעלות זרה לרכוש לפחות 30 אחוז ממוצריהן מיצרנים מקומיים, איקאה בהודו נעזרת בשירותיהם של יצרנים מקומיים כדי לייצר שטיחים, כריות, מזרנים וספות.
It’s taken Ikea 12 years to open a store in India. Here’s how it got there https://t.co/6grwodyPlx pic.twitter.com/AwPVzRP2F8
— Bloomberg (@business) August 9, 2018
Ikea India has got it right! #Pricinghttps://t.co/CjJqKVHt5R@IKEAtoday @ikeaindia #IkeaIndia #Design #DesignThinking #IndianRetail #HomeProducts #StoreLaunch #MarketResearch #IkeaToday #Ikea pic.twitter.com/Lpi03DZYxb
— Bhavna Bhatnagar (@_AnIndianSummer) August 2, 2018
במקרים אחרים החברה התאימה את מוצריה לטעם המקומי. למשל, הודים רבים לא משתמשים בסכין כדי לאכול אלא בעיקר בכפות, ולכן איקאה לא מוכרת שם סט סכו"ם מפלסטיק לילדים הכולל סכין, מזלג וכף. במקום זאת מוכרת החברה חבילה של ארבע כפות פלסטיק ב-15 רופיות (80 אגורות).
התאמת הרהיטים לשוק ההודי הייתה מורכבת יותר. לרהיטים מעץ וברזל הוסיפו באיקאה הגבהות מכיוון שבבתים רבים בהודו שוטפים את הרצפות מדי יום. רהיטים אחרים, למשל רהיטים עשויים מעץ אורן לא צבוע שפופולריים מאוד בארצות הברית, יימכרו בהיקפים נמוכים יחסית מכיוון שאינם מתאימים למזג האוויר החם והלח בדרום הודו. לעומת זאת, מכיוון שהבתים ההודים קטנים יחסית וההודים מרבים לארח ולהתארח, בסניף המקומי יש מלאי גדול של רהיטים שאפשר להאריך (כמו שולחן Ekedalen ), לקפל ולסדר בערימות כשאינם בשימוש.
>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק
גם בתצוגה נעשו שינויים כדי להתאים אותה למדינה. מכיוון שהנשים בהודו נמוכות יותר בממוצע מנשים באירופה ובארצות הברית, חלק מהארונות ומשטחי העבודה למטבח הותקנו נמוך יותר. בחדרי השינה נוספה מיטת ילדים ליד מיטת ההורים, כנהוג בבתים רבים בהודו. התפריט במסעדה כולל מאכלים הודיים כמו ביריאני וסמוסה וגם גרסה צמחונית של כדורי הבשר השוודיים. בקפיטריה עצמה יש יותר מאלף כיסאות, יותר מאשר בכל סניף אחר של איקאה בעולם, כדי להתאים לסעודות הממושכות הנהוגות בהודו.
כדי להוביל את הפריטים לבתי הלקוחות משתמשים באיקאה בהודו בריקשות חשמליות, צבועות בכחול ומעוטרות בלוגו של החברה, עם כיסוי וכריות מאריגי איקאה מודפסים. הריקשות הקטנות מתאימות לניווט ברחובות הצרים והן מזיקות פחות לסביבה מכיוון שהן נטענות באמצעות 4,000 פאנלים סולריים שהותקנו על גג החנות.
אגב, ספריית בילי לבנה, שנמכרת בארץ ב-345 שקל ובארצות הברית ב-59 דולר (220 שקל), נמכרת בהודו ב-3,990 רופיות (215 שקל).