זה כנראה הסיפוק, הצפייה בתהליך והמוטיבציה שהם נותנים לנו - טרנד סרטוני הניקיון מככב כבר שנים ברשת ולא ממהר לרדת. לא רק הסרטונים עצמם הופכים להיות ויראליים, גם אלה שיצרו אותם הופכים למשפיענים בתחום והם מלמדים שיטות לנקות ומקדמים חומרים מסוימים. בקיצור, קריירה.
>> לכל הכתבות בערוץ living
>> יושבים על המיטה עם מגבת רטובה? כדאי שתפסיקו
>> מתי אצלנו? הדרך היפנית לייבוש כביסה ביתית
יואב שר, מנהל הפעילות העסקית של- HUMANZ ישראל, שפיתחה פלטפורמת AI למדידת יוצרי תוכן, מסביר את הטירוף ברשת סביב הניקיון: ״אנחנו רואים עלייה מרשימה ביצירת סרטונים ותכנים של ניקיון הבית בארץ ובעולם, יוצרים מגלים את כל הסודות הכי כמוסים על איך לנקות את הבית ולשמור אותו מאורגן. הצופים אוהבים לראות את השינוי מבית מבולגן ומלוכלך אל התוצר הסופי, אנחנו רואים אותו הדבר גם בסרטונים של שיפוצי בתים ושחזור רהיטים ישנים; הכול מגיע מאותו מקום של הסיפוק של הקהל כשהם רואים את התוצר הסופי. העלייה בכמות התכנים הגדילה משמעותית את תקציבי השיווק בסושיאל כשזה מגיע למוצרי ניקיון וסדר, אלו לרוב מוצרים שבעבר פחות נמכרו אונליין, ועכשיו עם העלייה בכמות התכנים - אנחנו רואים הגדלה של תקציבי שיווק״.
דמות בולטת בטרנד היא ספיר מרטון, משפיענית ניקיון עם קרוב ל-40 אלף עוקבים בטיקטוק, שמספרת: ״הסרטונים הכי אותנטיים שלי הם אלה שהכי התפוצצו. צילמתי את עצמי מנקה בבית של ההורים של הבן זוג שלי את החדר שלו והסרטון גרף 622 אלף צפיות, 37 אלף לייקים ו-688 תגובות. או לדוגמה סרטון בו הגעתי יום אחד עם מוצרי ניקיון לבית של אחותי הגדולה, שהיא אישה קרייריסטית במלוא מובן המילה, וניקיתי לה את הבית. צילמתי, העליתי וזה קיבל תגובות רבות. אבל הסרטונים שהכי הולכים אלה סרטוני הטיפים, אלה שאני נותנת עצות ודרכים שונות ומיוחדות לניקוי״.
@sapirmarton מנקה לגול שלי את החדר #ניקיון #ניקיוןוחיטוי #פוריו #לאממומן ♬ צליל מקורי - ממלכת הניקיון של ספיר
"הסרטונים הכי אותנטיים שלי הם אלה שהכי התפוצצו"
ספיר, אחות במקצועה, הגיעה לתחום במקרה לגמרי. ״לפני 5 שנים הייתי מצלמת לסטורי שאני מנקה וצוחקת על זה עם חברות, פתאום התחלתי לקבל תגובות שזה מעניין וביקשו שאעלה עוד", היא מספרת. "לא ידעתי אז לערוך ואחות של בעלי, בת 10, אמרה לי שיש אפליקציה שאני יכולה לצלם במקטעים וזה ייצור לי סרטון אחד. בזכותה הורדתי טיקטוק, צילמתי, וכדי לשמור בפלאפון כדי להעלות לסטורי באינסטגרם - הייתי צריכה להעלות לפרופיל בטיקטוק. כעבור שבוע הגעתי לשבת, אחרי שלא נכנסתי כל השבוע לטיקטוק, והיא הראתה לי שהסרטון התפוצץ. קיבלתי עליו חצי מיליון צפיות ואז הבנתי את הפוטנציאל הגלום".
על פי נתוני Humanz, מותגים בתחום ניקיון הבית ועיצוב הבית מגדילים את תקציבי שיווק המשפיענים לקראת החג בעשרות אחוזים ולפעמים אפילו מכפילים את התקציב. ככל שהתקציב עולה, כמות יוצרות התוכן בקמפיינים עולה ולפעמים מכפילה את עצמה. בעזרת הגדלת התקציב המותגים משלבים לצד השמות הגדולים יותר מיקרו ונאנו משפיענים. בין השמות הגדולים, אגב, מיכל הקטנה שלצד עולם הילדים הפכה לסמכות גם לענייני סדר וארגון הבית, ולינור פחימה שהפכה לגורו הניקיון "ליני קליני" וסרטון שלה מקרצפת את המטבח זכה ל-6 מיליון צפיות:
View this post on Instagram
זוכרים את ההתלהבות הגדולה מג'ל אורנים? זה היה אחד הטרנדים הוויראליים ביותר שרצו ברשת המקומית והמוצר הוותיק הפך לפתע למצרך בסיסי בקרב הישראלים, הרבה בזכות אינספור סרטונים של משפיענים שמנסים לנקות אתו כל פריט אפשרי. מרטון: "המדינה התמכרה לג׳ל אורנים, שזה אחד המוצרים שאני הכי מזוהה איתם. אבל הדבר שהישראלים הכי אוהבים הוא צפייה בסרטוני קרצוף. יש בסרטונים האלה משהו מספק ומלמד כאחד".
השוק המקומי מתנהל בהתאם לשגרת החיים בארץ וכך, לקראת פסח למשל, אפשר לראות בבירור שהישראלים מסתערים על ניקיון הבית והדבר כמובן מורגש גם ברשת. שר: "אנחנו רואים את זהה בברור בפיד. גם יוצרות תוכן ומשפיעניות שלרוב לא מתעסקות עם ניקיון, מתחילות לדבר על זה ומעלות סרטונים לקראת החג". מהצד של המשפיענים, בתקופות כאלה עולה משמעותית הביקוש לתוכן ושיתופי פעולה מצד המותגים, ועולה המוטיבציה מצד העוקבים. אם עדיין לא הצטרפתם לטרנד אל דאגה, אף פעם לא מאוחר לפתח הנאה מרוטינת ניקיון, כמו שמסכמת מרטון: "תמיד שואלים אותי מאיפה להתחיל והתשובה הקבועה שלי היא לשים פלייליסט של עומר אדם ושרית חדד בפול ווליום ופשוט לקרצף״.