במחוז איקסל (Ixelles) שבדרום מזרח בריסל, בלגיה, נמצא פרויקט Maison de Maitre: בית אחוזה ששטחו 700 מ"ר והוא ממוקם בין בנייניי אר דקו, מוזאונים וחנויות יוקרה. בעלי הבית הם בני זוג, והם ביקשו שהתכנון המחודש יכניס אור לחללים המרכזיים, שהיו מאוד חשוכים, ויוסיף נגיעות נועזות של צבע.
>> מכניסים סכינים למדיח כלים? קודם תקראו את זה
>> דופלקס בת"א: צבעוניות כל כך מוגזמת שהיא מושלמת
בבית 4 חדרי שינה, סלון ומטבח, שני חדרי רחצה מרווחים, חדר הלבשה, חדר הסבה עם ספרייה גדולה, וגינה. כדי להכניס אור לבית התקינה המעצבת הבלגית ויקטוריה מריה (Victoria Maria) חלון מפרץ מרשים בגודלו שבולט מהקירות החוצה. "המטבח הוא חלל בו מתקיים מפגש בין משפחה לחברים ולכן יש לו חשיבות רבה", סיפרה המעצבת למאקו; המטבח פתוח לסלון ולכניסה ונמצא בקו ישיר אליהם, כך שלמעשה נוצר חלל אחד גדול ובו חלוקה פנימית. החלטה נוספת הייתה לשלב בין עיצוב עכשווי לבין מאפיינים של אר-דקו כמו צורות גיאומטריות, קווים זוויתיים וצורות עגולות, ולהכניס צבעוניות שמבוססת ברובה על סקלת צבעים שנעה בין זהב- צהוב לחום בהיר. עוד אלמנט מעניין הוא אוסף כלי הקרמיקה המאופיין בגלזורות וטקטסטורות שונות (כפי שניתן לראות על הכוננית בסלון) וחפצים עתיקים וישנים נוספים המוסיפים מגע אישי לבית.
השפה שנבחרה לריהוט היא מינימליסטית ברובה ומשלבת בין עיצובים של מריה ויקטוריה עצמה - כמו הארונות בסלון, חדר ההלבשה וחדר ההסבה, ולצידם פריטי ריהוט של מעצבים ששמותיהם מוכרים למביני דבר בלבד. ביניהם אולגה אנגלס (Olga Engels) הרוסייה שעיצבה את הכיסאות הלבנים שנבחרו לסלון ומאופיינים בקו גיאומטרי מינימליסטי המתחבר לשולחן של האדריכל והמעצב הפיני ארו סארינן (Eero Saarinen, 1910-1961), שנחשב לאחד מהמעצבים החשובים בהיסטוריה של העיצוב המודרני והמציא למעשה את השולחן העומד על רגל אחת. דוגמא נוספת הם השולחנות במטבח ובחדר ההסבה של המעצב הבלגי אדו שאלה (Ado Chale) שפעל בשנות ה-60 של המאה הקודמת. לצד אלו מיטות וספות מאופיינות בנוחות מפנקת וחורגות מהמינימליזם הפיסולי. ויקטוריה מריה מספרת שהיא אוהבת לעבוד עם חומרים פיסוליים כמו שיש ואבן החן אוניקס, בהם היא נוהגת להשתמש במשטחים גדולים כמו האח והאי במטבח, ריצוף שיש באמבטיה, ואלמנטים מעץ בעלי מראה גולמי - כפי שאפשר לראות במבואה ובאלמנטים דקורטיביים שונים.
גודלו של הבית מאפשר שילוב נועז של צבעים וסגנונות מבלי שהדבר ייצור עומס – מהסגול הדומיננטי של חדר ההלבשה, דרך הטפט הכחול באחד מחדרי הרחצה ועד לצהוב והזהב שמשתלבים עם אלמנטים כחולים בחלל ומאזנים אותם, כמו המדרגות בסלון או הווילון הכחול בחדר ההסבה. גם שטיחים גדולים, בעיצובה של מריה ויקטוריה עצמה, מכניסים הרבה צבע לחדרים השונים, בדים וטפטים מרובי פרטים של בית העיצוב הצרפתי Pierre Frey הפועל כבר משנת 1823 ומפורסם בזכות מגוון רחב מאוד של הדפסים וסגנונות.
רעיונות שאפשר לאמץ: לדברי המעצבת מומלץ להקדיש תשומת לב רבה - עד לפרטים הקטנים - בעיצוב המטבח והאמבטיה. אנחנו התרשמנו מהשימוש בשטיחים גדולים כדרך אפקטיבית להכניס צבע ולהגדיר אזורים מסוימים בחלל, ושימוש בעלי זהב כאלמנט מעניין וייחודי (כמו בתקרה בחדר השינה), אך צריך לקחת בחשבון שזה דורש אנשי מקצוע טובים. גופי תאורה עגולים עשויים לשבור את המבנה המרובע של החדרים ולהוסיף משחקיות ועניין.
פרויקט Maison de Maitre, עיצוב: Victoria Maria