הבית שלי נמצא שלוש דקות מחנות סבון בשינקין, עם מכונות הערבוב העתיקות וניחוחות הפצ'ולי וניל הנישאים ממנה. הייתי מעדיפה לכתוב: הבית שלי נמצא בתוך חנות סבון בשינקין. כי באמת שהיא עושה חשק לארוז מזוודה ולהגיע. עד שזה יתאפשר, בינתיים אני אורזת מזוודה ומגיעה לראות את הסניף החדש של סבון ברחוב ניל האופנתי בשכונת קובנט גרדן שבמרכז לונדון. כן, הקנאה שלכם במקומה. 

עוד באתר לעיצוב הבית:

מעורבת עד רמת הידית

כמה ימים לפני הפתיחה הרשמית שם, מחזה משעשע לכד את עיניהם של העוברים והשבים – חבורה של תיירים יפנים עצרה ליד חלון הראווה של החנות הסגורה וביקשה מעוברי אורח שיצלמו אותם על רקע המותג המוכר להם ממדינתם. "מרגש לראות תגובות כאלו", אומרת סיגל קוטלר-לוי, מבעלי הרשת המייצרת מוצרי טיפוח, אווירה ואקססוריז, בריאיון מיוחד לרגל הפתיחה. "העיצוב האופייני לחנויות הרשת הופך אותנו לבולטים בכל מקום שבו אנחנו מתמקמים, ולקוחות נאמנים מזהים אותנו ומתרגשים לגלות גם כאן סניף שלנו".

בימים אלו, כאמור, נפתח סניף נוסף של הרשת הישראלית המצליחה במרכז לונדון, שבניגוד לסניפים אחרים של הרשת בחו"ל, הוא בבעלות מלאה ואינו מופעל על ידי זכיין. לרשת סבון, שנמצאת בבעלותם של קוטלר-לוי ואבי פיאטוק, יש 36 חנויות בארץ ו-102 בחו"ל, ובארץ היא מעסיקה כ-400 עובדים ועוד כ-1,000 מעבר לים.

מתחילת דרכה, סימן ההיכר הייחודי של הרשת היה הקו העיצובי המוקפד שלה, אותו מובילה קוטלר-לוי. במסגרת זו, מעוצבות כל חנויות הרשת באופן זהה, עם הקפדה על כל פרט ופרט, או כמו שקוטלר-לוי מגדירה זאת – "אני מעורבת עד רמת הידית".

סבון קובנט גארדן (צילום: יחסי ציבור חול)
ניל סטריט הלוהט|צילום: יחסי ציבור חול
סבון קובנט גארדן (צילום: יחסי ציבור חול)
ממש כמו בטוקיו|צילום: יחסי ציבור חול

סבון קובנט גארדן (צילום: יחסי ציבור חול)
כל החנויות מעוצבות בסגנון זהה|צילום: יחסי ציבור חול

חוויית קנייה ייחודית

חנויות הרשת מעוצבות בסגנון חם ואירופי ומשדרות איכות לצד הקפדה על הפרטים הקטנים. בכל אחת מחנויות הרשת, הסבונים, המיוצרים במפעל הבית, נחתכים בעת הקנייה בהתאם לצורכי הלקוח ומוצגים לראווה בכוורות. אופן ההצגה הזה והטיפול במוצר מזכירים ביקור במעדנייה איכותית שבה חוויית המפגש עם האוכל הטרי משלבת את כל החושים. כל מי שמכיר את סבון מכיר את ה"באר" הממוקמת במרכז כל אחת מהחנויות, שבה יכולים הלקוחות להתנסות במוצרי החברה, ואת החשיבות הרבה המוקדשת לאריזת ועטיפת המוצרים גם כשאלו נרכשים לשימוש עצמי. "חשוב לנו לייצר אווירה ביתית ונעימה בכל אחד מהסניפים שלנו, שמביאה לידי ביטוי את האיכות של המוצרים וחומרי הגלם, וגם מייצרת חוויית קנייה ייחודית. התגובות של הלקוחות, בכל העולם, מוכיחות לנו שאנחנו עושים משהו נכון", אומרת קוטלר-לוי.

הפתיחה של הסניף הלונדוני מרגשת מאוד את קוטלר-לוי. "לונדון היא אחת מבירות האופנה ומובילת טרנדים, ועכשיו יש לנו נוכחות גם פה, בנוסף לנוכחות בפריז, ניו יורק, מילאנו וטוקיו. נוסף לכך, בלונדון נולד כל תחום מוצרי האמבט. הענף הזה החל להתפתח בעצם מרצון של הציבור ליהנות ממה שבני משפחת המלוכה נהנים ממנו - מוצרים איכותיים לאמבט. וכך קמו חברות שהחלו לייצר בייצור המוני מוצרים שונים לאמבט, במחירים נגישים יחסית".

גם האדריכלית סיגל זהר, שעבדה על עיצוב החנות יחד עם שותפה נועם הלמר למשרד האדריכלים Vision, תורמת הבחנות בין כוסות השמפניה והפטיפורים בהשקה. היא מספרת לי איך נראתה החנות לפני כן (חשוכה, צפופה, מדכאת), איך בנו כל מדף וכל וו לפי גודל המוצרים ומטרתם, איך יצרו עמוד מלכותי מסביב לצינורות החשופים, ואיך שילבו את הטאץ' התעשייתי עם הרכות הצמרירית המתלווה לחדרי רחצה. יצא טוב.

סבון קובנט גארדן (צילום: יחסי ציבור חול)
יצירה של כל מוצר חדש בסבון היא כמו לידה|צילום: יחסי ציבור חול
סבון קובנט גארדן (צילום: יחסי ציבור חול)
חוויה שמשלבת את כל החושים|צילום: יחסי ציבור חול
סבון קובנט גארדן (צילום: יחסי ציבור חול)
כל מדף מותאם במיוחד למוצר|צילום: יחסי ציבור חול
 

תוויות בכתב יד

הסיפור של הרשת, שהפכה לסיפור הצלחה, התחיל בחנות קטנה ברחוב שינקין בתל אביב. פיאטוק, חבר ילדות של קוטלר-לוי, חזר מתקופה ממושכת בחו"ל והציע לה להצטרף אליו למיזם למכירת סבונים עבודת יד. קוטלר-לוי בהתחלה לא התלהבה, אבל בהמשך נסחפה לתוך המיזם. "הרעיון היה לקחת מוצר פשוט, יומיומי, ולשדרג אותו. בהתחלה עשינו הכל לבד. חתכנו לבד את העץ שממנו עשינו את המדפים, הכנתי את המדבקות למוצרים אחת-אחת, הייתי שופכת קפה על נייר פרגמנט כדי ליצור אפקט של נייר מיושן, כתבתי על התוויות בכתב ידי - ואנשים אהבו את זה".

מאז, כאמור, גדלה הרשת בצורה משמעותית עם ההתפתחות של התחום כולו, אבל ההקפדה על הפרטים הקטנים נשארה. "אנחנו לא מתפשרים על איכות – לא במוצרים ולא בעיצוב. אנחנו תמיד מחפשים איך לשדרג את חוויית הקנייה ואת המוצרים עצמם. אנחנו אפילו דוחים השקות אם צריך. יצירה של כל מוצר חדש בסבון היא כמו לידה – נמשכת לפחות תשעה חודשים".

סבון קובנט גארדן (צילום: יחסי ציבור חול)
מזכיר ביקור במעדנייה איכותית |צילום: יחסי ציבור חול
סבון קובנט גארדן (צילום: יחסי ציבור חול)
הבאר - מוטיב חוזר|צילום: יחסי ציבור חול
אין תמונה
יארה גרייג'וי מקרצפת
אין תמונה
השקה מלכותית

סבון קובנט גארדן (צילום: יחסי ציבור חול)
סיגל קוטלר-לוי ואבי פיאטוק. התחילו בקטן|צילום: יחסי ציבור חול

מלך ליום אחד

תהליך העבודה העיצובי, לדברי קוטלר-לוי, מושפע מאינספור גורמים וכך גם מקורות ההשראה שלה - "אני מושפעת מהכל", היא מעידה על עצמה. "תהליך העבודה דומה להשקת קולקציית אופנה. הצוות ואני מציגים לוחות השראה, סקיצות לעיצוב, צבעים וטרנדים". כך, לדוגמה, היא מתארת את העבודה על הקולקציה האחרונה שהושקה בארץ בראש השנה, Majestic Giving, ונמכרת כעת בכל סניפי הרשת ברחבי העולם: "הרעיון לקולקציה התחיל עוד שהנסיכה קייט היתה בהיריון הראשון, לקראת הולדת יורש העצר המיועד וההתרגשות שאחזה בממלכה. הרעיון היה לייצר קולקציה אצילית, שתיתן תחושה של מלך ליום אחד. לכן היא מעוצבת בצבעי משפחת המלוכה, עם אייקונים של כתרים. ואם מדברים על בתי מלוכה, להשקה מגיעה בלונדה יפה במיוחד, שמתברר שיוצאת עם אחיה של מידלטון, והצלמים דולקים אחריה (וגם אחותו של תיאון מ"משחקי הכס", יארה גרייג'וי, מה שיותר הרשים אותי). 

"ההשראה של הקולקציה של הקיץ האחרון היתה המונדיאל", ממשיכה קוטלר-לוי, "וזה בא לידי ביטוי בבחירת צבעי דגל ברזיל (ירוק וצהוב), ואלמנטים כמו תוכים וצמחייה טרופית. ההשראה של הקולקציות מושפעת כמובן גם מהחומרים שבהם אנחנו משתמשים במוצרים החדשים. כל עולם מוצרי הטיפוח מאוד התקדם בשנים האחרונות, אבל אנחנו הצלחנו לשמור על הבידול שלנו בזכות ההקפדה על איכות בלתי מתפשרת בעיצוב, בחומרי גלם, בתהליך היצירה, וברמת השירות".

אני חוזרת לביתי הסמוך לחנות סבון בשינקין, חמושה בידע בל ישוער על אודות פאנלים, מדפים וצבעים (הידעתם שהצבע החום-שחור-אפור המיוחד של החנות יוצר במיוחד וממש נקרא "צבע סבון"?), וגם בהרבה סבון. היגיינה זה חשוב.

סבון קובנט גארדן (צילום: יחסי ציבור חול)
הסבונים נחתכים בעת הקנייה|צילום: יחסי ציבור חול
סבון קובנט גארדן (צילום: יחסי ציבור חול)
חשיבות רבה מוקדשת לאריזת ועטיפת המוצרים |צילום: יחסי ציבור חול

_OBJ

>> הכתבת היתה אורחת של חברת סבון