בעולם המחובר של היום מתגלגלות לפתחם של אנשים הזדמנויות לעסקים ומגורים בחו"ל. היכרות אישית, קשר מקצועי, נסיעות הלוך ושוב ורילוקיישן הם חלק מהדרכים להבין כיצד הדברים עובדים מעבר לים ולבצע שם דריסת רגל לעבודה חדשה. בעולם האדריכלות והעיצוב הקשר ישיר וקצר יותר, מאחר שחלק מהיזמים הפועלים בארץ מוצאים הזדמנויות עסקיות בחו"ל ומרגישים שקטים ושלמים יותר להביא את אנשי אמונם המקצועיים מהארץ. מדירות סטודנטים ובניינים לשימור ועד פרויקט שנמצא בימים אלה בבנייה לא הרחק מישראל, הכירו את אנשי המקצוע שמחלקים את זמנם בין כאן לשם ויודעים לשים את האצבע על ההבדלים המהותיים בין העולמות.
>> לכל הכתבות בערוץ living
מילאנו, איטליה
בניין לשימור משנות ה-20 הוסב ממשרדים למלון דירות, עם 22 יחידות מגורים בשטחים שנעים בין 90-40 מ"ר עבור סטודנטים וחבר'ה צעירים ועם שטחים ציבוריים הכוללים לובי ומועדון דיירים. הפרויקט הוזמן על ידי יזם ישראלי שאותו הכירה מעצבת הפנים דקלה וטורי בעקבות מספר פרויקטים שבוצעו עבורו באיטליה. מאחר שהוא נבנה בשנות ה-20 אי אפשר היה להתעלם מהאדריכלות ומהמקום שבו הבניין נמצא - עיר קלאסית שופעת אדריכלות. בשל כך הוחלט לשלב בין הסגנונות - הקלאסי והמודרני, בתכנון הבניין ובעיצובו ואף בחומרי הגמר לדירות.
אתגר מבחינת שפה והבנת אורח החיים המקומי
"פרק הזמן שבו ניתנים אישורים שונה מאוד מהקצב שאנחנו מכירים ביחס לשינויי חזית, לצבע ועוד, וגם העבודה מול בעלי המקצוע שונה", היא אומרת. "באיטליה ההתייחסות לכל עבודה היא כמו לאומנות וחווינו גם קשיי שפה, שכן למעט האדריכל המקומי שעבד איתנו, כל בעלי המקצוע והספקים לא דיברו אנגלית". אחד הדברים החשובים שנדרשה וטורי ללמוד הוא אורח החיים של המקומיים - מה חשוב להם שיהיה להם בדירה ואילו סיטואציות דורשות פתרון. "בידה הוא מוצר חובה בכל דירה ואם שניהם לא נמצאים, ערך הנכס יורד. דלתות לא נפתחת מבחוץ לאור ריבוי פריצות, ואם דלת המרפסת נסגרת כשאתה בחוץ, יש סיכוי שתמצא את עצמך שם עד שמישהו יפתח אותה מבפנים. זה נובע מחשש לגנבים, בעיה מקומית נפוצה". לרוב הבניינים במילאנו דלת גדולה מהרחוב, שמובילה לחצר פנימית המשרתת מספר בניינים, ואת זה היא מצאה כאלמנט קסום שאפילו מנטרל את שאון הרחוב מהבית ומייצר שלב ביניים.
מה היית מאמצת ומביאה לארץ, או מייצאת לחו"ל?
"הייתי מאמצת את ההתייחסות למבנים בתוך הנוף העירוני. לכל חזית בניין יש משמעות ברחוב, ולכן הצביון ברור ולא ניתן לעשות מה שרוצים, אלא לעמוד בדרישות המוכתבות. גם מערכות החימום וכדומה אינן מופנות לחזית הרחוב אלא מוסתרות בחצר הפנימית במקום שמיועד להן. זה אופייני לרוב מדינות אירופה, שבהן נותנים את הכבוד למבנה ולאדריכלות".
עיצוב: דקלה וטורי בשיתוף מיכל גוריון
פורט לודרדייל, פלורידה
דירה בבניין יוקרה עם נוף לים מיועדת לאיש עסקים מסצנת הבילויים ולעובד הצמוד שלו, ועוצבה כך שתתאים לאורח חייהם עם אווירה תוססת שמתאימה לאירוח מסיבות רבות משתתפים. ייחודיות הפרויקט, שעליו עבדו במשותף מעצבי הפנים מיכל שיש ובנג'ו חמו - שפועל היום בפלורידה, נובעת מהשילוב בין עיצוב גברי, סקסי ורב שימושי ובין הווייב הבינלאומי שמחבר עיצוב ישראלי עכשווי עם הדרום פלורידיאני. התוצאה היא דירה עם אטמוספירה אלגנטית ומסוגננת שמתאימה גם לאירוח חברתי וגם לנוחות יום יומית. "קיבלנו את הפרויקט מתוך ההבנה שהוא דורש חדשנות ופרספקטיבה עיצובית ייחודית, בשילוב הגישות השונות של שנינו", אומרת שיש. "עבודה בחו"ל דורשת הבנה מעמיקה של התרבות המקומית, החוקים והתקנות הרלוונטיים וכמובן, יכולת לתקשר ביעילות עם ספקים ובעלי מקצוע מקומיים. העובדה שאחד מאיתנו מקומי אפשרה לנו לעבוד בשלט רחוק ולחפות על הפרשי השעות. עשינו שימוש מסיבי בכל אפליקציות השיתוף כמו זום, ווטסאפ, גוגל מיט וכו'".
דגש חזק על נראות יוקרתית ומטבח מסורתי
שיש מציינת כי ההבדלים הבולטים ביותר הם ברגולציות, בסגנון האדריכלי ובציפיות הלקוחות. "בעוד שבישראל שמים דגש רב על פונקציונליות והתאמה לתנאים המקומיים, בארצות הברית מושם דגש חזק יותר על נראות יוקרתית. אחוז ההתערבות של הנהלות הבניינים בארה"ב הוא גבוה במיוחד, עד לרמה של הגבלת התקנת שקעי חשמל וברזי השקיה במרפסות, וכמובן שגם בהגבלות על תליית דברים על הקירות החיצוניים".
גם בסגנון החיים יש הבדלים משמעותיים, והדגש העיצובי הוא בעיקר על חדרי האירוח והשינה, בעוד שהמטבחים לרוב נשארים מסורתיים, מיושנים ופחות חדשניים. "הם נוטים לחזור על עצמם ולא מקבלים אותה רמת תשומת לב עיצובית כמו בחללים אחרים. לעומת זאת, בישראל, אנחנו שמים דגש מאוד גבוה על המטבח, ומשקיעים בו חשיבה יצירתית שמובילה להמצאות ועיצובים חדשים בכל פעם. עם זאת, חדרי השינה בישראל נוטים להיות קטנים יותר וזוכים לפחות השקעה עיצובית".
מה היית מאמצת ומביאה לארץ, או מייצאת לחו"ל?
"מהבנייה בחו"ל הייתי מאמצת את הדגש על איכות החומרים והסטנדרטים הגבוהים בבנייה. מצד שני, הייתי מביאה לארה"ב את החדשנות והיצירתיות הבלתי פוסקת של המעצבים והאדריכלים הישראלים, שמצליחים ליצור פתרונות חכמים ומקוריים גם במגבלות תקציביות ובחללים קטנים".
עיצוב: מיכל שיש ובנג'ו חמו
מחוז לרנקה, קפריסין
Cyprus Valley הוא מתחם בן 30 דונם ובו 10 בנייני מגורים בני 3-4 קומות. המתחם כולל כ-310 דירות, החל מסטודיו ועד שלושה חדרי שינה, המיועדים להשקעה או מגורים לציבור הישראלי. זהו פרויקט בבנייה, הממוקם קרוב לשדה התעופה הבינלאומי ובמרחק קצר מהים, במרכזו מתוכננת רחבת טבע עם בריכה ואזורי אירוח, ולרשות הדיירים יעמדו מרחבי עבודה משותפים, מתחם Wellness שירותי כביסה וניקיון ועוד. המתחם מתוכנן בעירוב שימושים, כך שיימצאו בו חנויות נוחות, בית קפה, בר ומסעדה, מעדנייה, גלידריה ועוד. "החללים משלבים אסתטיקה ים-תיכונית עם נוחות מודרנית, תוך שימוש בחומרים טבעיים שמתחברים לסביבה המקומית", מסביר אדריכל היזמית Ewave Cyprus, דוד סמרה. "התייחסנו למתחם יוצא דופן, שמעניק חווית אירוח משמעותית, והשתמשנו בו כהשראה ליצירת מרחבים ציבוריים מזמינים ואינטימיים כאחד".
דגש על מאפיינים קלסיים ומקומיים ושימוש בחומרים טבעיים
סמרה עבר לקפריסין עם משפחתו לפני כשנה וחצי, חווה את התרבות המקומית באופן יום יומי ומבין לעומק את השילוב בין המסורת למודרניות הבאה לביטוי באדריכלות המקומית. "כמי שחי באי, אני חווה את האקלים הים-תיכוני על בשרי, מה שמקל עליי לבחור חומרים נכונים ולעצב מבנים שמתאימים בצורה אופטימלית לסביבה המקומית". הוא מעודכן בחוקים ובתקנות המקומיות, ומבין לעומק את הדרישות התכנוניות, מה שמאפשר לו לפעול ביעילות מול הרשויות, ואף עובד צמוד לצוותים מקומיים, דובר את השפה וזמין ככל שנדרש.
כאדריכל שעבד בישראל כ-30 שנה, מצביע סמרה על הבדלים מהותיים בין שתי המדינות בכל הנוגע להתנהלות, תכנון ועיצוב. "בישראל נוטים לחפש פתרונות חדשניים ופורצי דרך, לעיתים גם על חשבון הקיים או הנהוג. האדריכלות הקפריסאית נוטה לשמור על מאפיינים קלאסיים ומקומיים, תוך שילוב עיצוב עכשווי בצורה הרמונית. הבנייה בישראל אינטנסיבית יותר עם דגש על מבנים גבוהים וצפופים באזורים עירוניים, ובקפריסין היא מרווחת יותר עם דגש על מבנים נמוכים ופרטיים. כך מתאפשר להשתמש בחומרים מקומיים כמו אבן קפריסאית וליצור חיבור הדוק יותר עם הנוף הטבעי". על התכנון העירוני והרגולציה הוא מעיד כי הם גמישים יותר בקפריסין, אם כי קצב ואופן התנהלות העבודה רגוע, מדוד ושקול, ועקב כך עשוי להשפיע על לוחות הזמנים.
מה היית מאמץ ומביא לארץ, או מייצא לחו"ל?
"את הדגש על שימוש בחומרים טבעיים כדי להוסיף ממד של חיבור לטבע ולשדרג את הקיימות של הבנייה המקומית. בקפריסין יש נטייה לשלב חומרים טבעיים כמו אבן מקומית ועץ בעיצוב הבניינים, והם תורמים לאסתטיקה של המבנים, משתלבים עם הסביבה הטבעית ומספקים עמידות גבוהה לאקלים הים-תיכוני. מישראל הייתי מייצא תכנון פונקציונלי ומתקדם, עם פתרונות טכנולוגיים שמייעלים את השימוש בחללים ובמשאבים כמו מערכות חכמות לניהול הבית, פתרונות אחסון חכמים, ושיטות בנייה יעילות שמצמצמות את זמן הבנייה והעלויות".
אדריכלות: דודי סמרה
מיאמי, ארצות הברית
דירה בשכונת היוקרה SUNNY ISLAND ממוקמת בקו ראשון למים בקומה ה-26, ומהבניינים ניתן לראות את הים ממזרח ומערב כאילו הם נמצאים על אי. הוויטרינות הגדולות מאפשרות צפייה על הזריחה ועל השקיעה, והעיצוב שונה מהנהוג באזור, שכן הוא כולל חלל מרכזי גדול, מודרני בתפיסתו, שפתוח לכיוון האוקיינוס. הדירה נקנתה על ידי יזמי נדל"ן ישראלים במטרה לייעד אותה להשכרה לטווח ארוך עבור משפחות ממוצא רוסי, ולמעצבת נודע גם כי מסי התגורר בבניין הסמוך בזמן ששיפץ את האחוזה שלו במיאמי. "מדובר ביזם שעבדתי איתו על מספר פרויקטים בארץ, ולאורך השנים יצרנו דרך פעולה מיטבית של בניית הקונספט והבנת הסביבה לפני תחילת הפרויקט", מספרת הגר לושי, הנדסאית אדריכלות ומעצבת פנים.
חומרים ומוצרים שאינם בזמינות כמו בארץ
"מיאמי מורכבת מהרבה שכונות עם מאפיינים מובהקים לכל שכונה, ולכל אזור יש מערכת רישוי עם תקנים וחוקים משלה. מעבר לדברים הטכניים של התאמת תוכניות מסנטימטרים לאינצ'ים ושימוש באנגלית מקצועית, נדרשה לושי לעבוד עם ספקים מקומיים ולהכיר חומרים ומוצרים שאינם בזמינות כמו בארץ. "היו דברים שהתפשרנו עליהם, והיו אחרים שלאור הניסיון וההיכרות עם דירות יוקרה, ידעתי שצריך לנסות ולהשיג, אפילו במחיר של הבאה מהארץ". מבחינת סגנון החיים בחללי הבית השונים, ההבדלים היו גדולים, למשל חדר שינה ללא חלונות שנהוג בבניינים באזור ולא ניתן כמעט למצוא בארץ, חדרי שינה גדולים מרווחים מאוד וחדרי רחצה מפוארים, שכוללים מקלחון ענקי וכפול, אמבטיית ג׳קוזי וסאונה.
מה היית מאמצת ומביאה לארץ, או מייצאת לחו"ל?
"יש פיקוח עירוני קבוע גם על שיפוץ פנים בדירה, וכך לא כל אחד יכול פשוט לשבור קיר ולשפץ כמו שהוא רוצה, והתהליך הופך למקצועי יותר. הייתי שמחה להביא איתי לשם הרבה מאוד ספקים ואת יכולות הביצוע שלהם, שלא הצלחנו למצוא נכון לעכשיו".
עיצוב: הגר לושי
מנהטן, ניו יורק
בניין בן 11 קומות במנהטן שמיועד לקהל המקומי עוצב על ידי דורית סלע וניצן הורוביץ, כולל הדירות והשטחים הציבוריים עם לובי, חדר כושר ומועדון דיירים. לדירות מודולים שונים - מדירת סטודיו ועד דופלקס, והשניים תכננו את הנגרות, המטבחים וחדרי הרחצה בהתאם להרגלים של הקהל האמריקאי. הם תכננו ועיצבו חזית של בניין אחר שנמצא ברשות היזם, וכשזה התלהב מהסגנון הנקי והמודרני שלהם, הזמין אותם לעצב גם בבניין הזה.
סגנון חיים פחות משפחתי מבארץ
"נדרשנו ללמוד את המאפיינים של הקהל האמריקאי, החל מהמרה של מטרים לאינצ'ים, שיטות בנייה, סגנון עיצוב שונה ודרישות אחרות כמו נישה למכונת כביסה, רצפות וחיפויי שיש, מפתחים גדולים ללא תריסים, ללא חדר ארונות ועוד, לצד כללים ותקנים מאוד ברורים שחייבים לפעול על פיהם, כמו נושא הנגישות", הם מסכמים לאחר שלמדו היטב את השוק, בדקו וראו הרבה דירות ונכסים לפני שתכננו ועיצבו את הפרויקט. לדבריהם, בשונה מחו"ל, ערך המשפחה בארץ מאוד מהותי ובא לידי ביטוי בתכנון חללים ציבוריים מאוד גדולים ומושקעים. "סגנון החיים האמריקאי פחות משפחתי, מקיים פחות מפגשים של המשפחה המורחבת, כך שזה בא לידי ביטוי גם בעיצוב ותכנון".
מה הייתם מאמצים ומביאים לארץ, או מייצאים לחו"ל?
"בכל מקום בעולם יש את התקנים השונים, החוקים. לכל מקום את הקסם שלו".
עיצוב: דורית סלע וניצן הורוביץ