בדירת 70 מ"ר במרכז תל אביב קרוב לים, בקומה שנייה בבניין משנות ה-40 של המאה הקודמת, מתגוררים בני זוג בתחילת שנות ה-30 לחייהם, הוא מעצב גרפי, היא ילידת אירופה שהגיעה לארץ בעקבותיו ועוסקת בתרגום מקצועי, בהיריון ראשון. ויש גם כלב. 

לפני השיפוץ היו בדירה שלושה חדרים, ואחריו שלושה וחצי. הדירה היתה במצב רעוע – התשתיות היו ישנות והמטבח היה לא פונקציונלי, ונוסף לכך הקיר המשותף עם הבניין השכן דלף כל חורף בשל היפרדות הבניינים לאורך השנים, עד שנוצר צוהר (ברוחב 5 ס"מ) בקיר החיצוני ששטף את הרצפה באור.

"מטרת השיפוץ היתה להכין את הבית המשמש גם כמשרד לקראת הגעתו של הצאצא הראשון, שנולד מיד עם תום השיפוצים", מספרת המעצבת ענת שתיוי, "החלום היה בית פתוח שכיף לארח בו, מאוורר וצבעוני. כמו כן היה חשוב לדיירים להשאיר את המשרד הביתי בכניסה לדירה, על מנת שהלקוחות לא ייכנסו פנימה, ובכל זאת שתהיה שליטה על מרחב הבית כאשר נמצאים במשרד".

התהליך ארך חמישה חודשים, מהם חודשיים וחצי ביצוע של הקבלן. עלות השיפוץ היתה 230 אלף שקל. מחיר זה כולל את עבודת הקבלן שכללה תשתיות חדשות לחשמל ואינסטלציה, ריצוף וחיפוי, הריסה ובניית מחיצות. כמו כן הוחלפו כלל החלונות וחודשו דלתות העץ, נרכשו ריצוף חיפוי וכלים סניטריים, פרקט תלת שכבתי לחדרים, נגרות לחלונות פנים, מדפים ומטבח חדש, שיש מטבח, דלתות, תאורה, ארון בגדים ופרטי ריהוט – ספריות, פינת אוכל, שולחנות עבודה וספה.

סלון (צילום: רועי מזרחי)
בית פתוח שכיף לארח בו, מאוורר וצבעוני|צילום: רועי מזרחי
סלון (צילום: רועי מזרחי)
הצבעוניות של הדירה נותנת לה חיים |צילום: רועי מזרחי
מרפסת (צילום: רועי מזרחי)
המאוורר הישן. הפריט האהוב על הדיירים |צילום: רועי מזרחי

פינת אוכל (צילום: רועי מזרחי)
פינת אוכל הודגשה על ידי הגוון הכחול|צילום: רועי מזרחי

עוד באתר לעיצוב הבית:

דלתות וכורסאות עם אופי

במטרה לייצר חדר עבודה קטן יותר וחדר שינה לילדים, מתוך מחשבה על מגורים בדירה לפחות עשר שנים קדימה, הוזז המטבח לחלל הציבורי ובמקומו הוצב חדר האמבטיה החדש. חדרי השירותים, האמבטיה ומרפסת השירות אוחדו לחדר חדש עבור הילדים שבדרך. חדר השינה והסלון נותרו ללא שינוי. חדר העבודה צומצם בחצי ונשאר פתוח לחלל הציבורי כדי שייכנס אור יום ואוויר.

לדירה שתי מרפסות – צפונית שמשמשת את הסלון ודרומית שמשמשת את חדר השינה. היה חשוב להשאיר את הדלתות המקוריות שהוסיפו אופי וזוג כורסאות ישנות שכיום עולות הון בשוק הפשפשים. משיקולי תקציב נרכשו הרבה מוצרים מאיקאה, בידיעה שבבוא היום יוחלפו.

מבחינה תכנונית ההתפשרות היתה על כמות האחסון במטבח ועל דלפק במטבח – בשל מיקומו החדש לא ניתן היה לשלב מזווה גדול, ולכן המזווה עבר לקיר פינת האוכל ואינו חלק אינטגרלי מהמטבח, אבל עדיין קרוב ונגיש. בשל מיקום חלל המטבח נשקלה האפשרות להאריך את משטח השיש של הכיור על מנת לייצר שני מקומות ישיבה, אך הארכת השיש והוספת כיסאות היתה חוסמת את פינת האוכל והמעבר לסלון, ולכן הוחלט לוותר עליה. מבחינת מראה – התגלה שהקורה שיורדת במרכז החלל היא יציקה מושלמת, אבל משיקולי עלות הוחלט לא לחשוף אותה לגמרי אלא לצבוע אותה, ואילו קיר סיליקטים שהתחבא בבית והיתה תקווה לחשוף אותו – התגלה שאין טעם להשקיע בו מאמץ מאחר שהוא אכול ומפורר לגמרי ושיקום הסיליקטים גם הוא נפסל משיקולי תקציב.

מטבח (צילום: רועי מזרחי)
המטבח תוכנן בשני פסים |צילום: רועי מזרחי
מטבח (צילום: רועי מזרחי)
נבחר גוון לבן ושיש אפור|צילום: רועי מזרחי
מטבח (צילום: רועי מזרחי)
צילום: רועי מזרחי

מטבח (צילום: רועי מזרחי)
צילום: רועי מזרחי

פינת האוכל מודגשת בכחול

כבר במבואת הכניסה מודגש כי לדירה שתי פונקציות – משרד ביתי ומגורים משפחתיים. מימין לכניסה נמצא המשרד, שניתן להציץ אליו דרך חלון העץ שהוכן במיוחד. החלונות הפנימיים שמקיפים את המשרד מאווררים את החלל המרכזי ומשלבים בצורה נהדרת את הפונקציות שבו מבלי לחנוק. הלקוחות שמגיעים נעצרים בנקודה זאת ואינם ממשיכים לתוך הבית, למרות שהם רואים את החלל המשפחתי.

משם ממשיכים דרך פינת האוכל והמטבח לסלון. המטבח נהנה מאור נעים שמגיע מהחלון הצפוני הגדול הפונה לרחוב. המטבח תוכנן בשני פסים – פס הכיור פונה לחלל הסלון, על מנת להשגיח על המתרחש כאשר הילד יזחל ברחבי הבית, ואילו הפס השני שבו הגז והתנור פונה לחדר העבודה ומעליו חלון עץ גדול נוסף המכניס אור למשרד.

למטבח נבחר גוון לבן ושיש אפור, התואם את הרצפה דמוית הבטון הנמצאת בכל החלל הציבורי. פינת האוכל תוכננה כך שתהיה מודולרית. יומיומית, שכן רק המשפחה הגרעינית משתמשת בשולחן, הוא צמוד לקיר ולא מפריע למעבר לחדרים והסלון. כאשר בני הזוג מארחים, ניתן לפתוח את השולחן ולהרחיקו מהקיר על מנת שיכיל מספר גדול יותר של סועדים. קיר זה קיבל בנוסף יחידות תלויות של איקאה על מנת להשלים אחסון שחסר במטבח, והפינה כולה הודגשה על ידי הגוון הכחול.

בסלון, מאחורי קיר הכיור שקוצר והונמך, מסתתרת הטלוויזיה. חלל הסלון כולו פתוח וקיבל צבע חרדל חם וגופי תאורה להדגשה, שרואים כבר מהכניסה.

שינה (צילום: רועי מזרחי)
חדר השינה. הצבע הירוק מדגיש את המיטה|צילום: רועי מזרחי
שינה (צילום: רועי מזרחי)
הדלתות המקוריות מוסיפות אופי |צילום: רועי מזרחי
רחצה (צילום: רועי מזרחי)
חדר הרחצה. נבחרו אריחים מצוירים לרצפה והקירות קיבלו חיפוי לבן|צילום: רועי מזרחי

רחצה (צילום: רועי מזרחי)
צילום: רועי מזרחי

חלל מואר שמשרה תחושה רעננה

בהמשך נמצאת מבואת חדרי השינה שמובילה לחדר השינה של ההורים שנותר ללא שינוי, למעט יצירת נישה לארון במקום ארון הקיר הישן שהיה מול המיטה לפני השיפוץ. החדר קיבל פרקט תלת שכבתי, צבע ירוק לקיר המיטה על מנת להדגיש אותה ומנורות עומדות לקריאה. חדר השינה החדש תוכנן ורוהט עבור הרך הנולד ובו שידת החתלה, מיטת תינוק וכורסה להנקה.

חדר האמבטיה החדש מוקם מול המשרד הביתי. לחדר זה נבחרו אריחים מצוירים לרצפה והקירות קיבלו חיפוי לבן. פריט משוק הפשפשים נתלה כמו שהוא מעל האסלה, ללא טיפול וחידוש. ארון הכיור והכביסה הובאו מאיקאה. המטרה היתה לייצר חלל מואר ונעים שמשרה תחושה רעננה.

"הדירה היתה אתגר תכנוני – איך דוחסים כל כך הרבה פונקציות בחלל נתון ומצליחים במקביל לשמור על חלל פתוח ונעים", מספרת המעצבת. "התהליך היה דחוס בגלל ההיריון המתקדם, והספקנו בדיוק לסיים כך שיישאר לבני הזוג זמן להתארגן חזרה בדירה לפני הלידה". כמו כן, מוסיפה שתיוי, "במהלך העבודה הדיירת הדגישה שהיא מעוניינת בבית צבעוני ולא לבן. תהליך בחירת הצבעים היה קל, אבל מלווה בחששות כבדים – האם זה יותר מדי? פחות מדי? בסופו של יום, כאשר החללים היו צבועים לפי התכנון חוץ מאנחת רווחה גדולה על שיצא יפה, גם השתחרר החשש מצבע – אנו רגילים לראות דירות לבנות בוהקות ודווקא הצבעוניות של הדירה נותנת לה חיים בצורה הכי קלה ונוחה". 

לפני השיפוץ (צילום: ענת שתיוי)
לפני השיפוץ|צילום: ענת שתיוי
מטבח לפני השיפוץ (צילום: ענת שתיוי)
מטבח לפני השיפוץ|צילום: ענת שתיוי
אמבטיה לפני השיפוץ (צילום: ענת שתיוי)
אמבטיה לפני השיפוץ|צילום: ענת שתיוי

_OBJ

עיצוב פנים: ענת שתיוי