עבור הילדים שהתחילו היום את השנה החדשה במסגרות לימוד חדשות או ישנות, היה זה יום מלחיץ, מפחיד ובעיקר מרגש. אולם במקרה של תלמידי כיתות א' בבית הספר היסודי "רמת חן" היתה זו גם חוויה צבעונית, מרשימה ומהנה. הסיבה היא פרויקט עיצוב חינוכי מקסים של המעצבת שרית שני חי לקונספט חלל המבואה של כיתות א'.
עוד באתר לעיצוב הבית:
- 7 חנויות מעוצבות בארץ שעושות את זה נכון
- הבניין האיראני שמשתנה בלחיצת כפתור
- בדרך לסלפי המושלם: 3 פינוקים סלולריים
לשנות את דפוסי המחשבה
בניגוד לבתי ספר רבים המעוצבים בצורה שגרתית ומשעממת, שני חי ביקשה לעצב מתחם חינוכי חווייתי שירכך את המעבר מגן החובה לכיתה א' וייצור תחושת שייכות בסביבה המפגישה את הילדים עם גירויים, מרחיבה את אופקיהם ומפתחת כישורים מתוך הבנה שעיצוב סביבה חינוכית מעודד ילדים לחקור, להתנסות וליצור אינטראקציות. "הגיע הזמן לשנות את דפוסי המחשבה בנוגע לעיצוב סביבות חינוכיות, ובדרך כלל בתי ספר לוקים בלקוניות ושעמום, ואין לכך שום סיבה. סביבת הלימודים צריכה להיות מפרה", מסבירה שני חי.
"בשנים האחרונות אני מתמחה בעיצוב סביבות חינוכיות, ובעבר יצא לי לעצב גנים, וזה בית הספר הראשון שאני מעצבת", היא מספרת. "בעקבות פרויקט קודם, פנתה אלי מנהלת בית הספר 'רמת חן', עדנה שמר, וביקשה שאעצב את המתחם החדש לכיתות א'. בית הספר בנה מתחם חדש לכיתות א'-ג' ונותר חלל מקשר של 120 מ"ר שהוא לובי שלתוכו יוצאות ארבע כיתות א'".
אותו מתחם כולל מרחבים שונים לפעילויות משחקיות, והקונספט העיצובי שואב את השראתו מזהותו הייחודית של בית הספר, שהוא בית ספר לאמנויות ומדעים על מגמותיו השונות: אמנות פלסטית, תיאטרון, מוזיקה, מחול ומדעים. "נקודת ההשראה לעיצוב היתה הזהות של בית הספר לאמנויות ומדעים, והתלמידים שלומדים בו בוחרים מגמה מסוימת ומתמחים בה", מסבירה שני חי. "לכן חשבתי שיהיה נכון להפגיש את הילדים עם תחנות שמשקפות את זהות בית הספר".
כל תחנה - מגמה
המתחם חולק לתחנות - כל תחנה משקפת מגמה שונה. הקיר המרכזי מוקדש לאמנות הפלסטית. הוא מורכב מלוח מגנט ענקי המעוצב כדף מחברת שורות עם עפרונות עץ פיסוליים בשלל גוונים, ועליו מוזמנים הילדים להשתעשע בצירופי אותיות מספרים או צורות גיאומטריות. נוסף לכך יש פינות נוספות: פינת המוזיקה בתוך תוף עץ גדול ממדים, המאפשרת האזנה באופן פרטני באוזניות; פינת מחול שבה מוצבת במה ומוט ריקוד המשמש לאימון והופעות; ופינת משחקי אודיו (מסך גדול שתול בתוך פני רובוט), המזמנת משחק אינטראקטיבי ומאפיינת את העידן הטכנולוגי של תקופתנו כמו גם את הרעיון של בית ספר למדעים. לצדן פינת רגיעה אינטימית בתוך תאי ישיבה מרופדים בתוך קוביות עץ גדולות שבחלקן שולחנות עבודה ובחלקן פינות רביצה או מרחב ספרייה. ולמטה: רצפת דמקה בצבעי שחור לבן שהחיילים הם הדומים שניתן לשחק איתם ולשבת עליהם. הריהוט מותאם למבנה גופם של הילדים, והסביבה מעודדת התמצאות במרחב ומשכללת כישורים גופניים תוך כדי משחק והמצאה. החומרים שמהם עשויים הרהיטים עמידים וניתנים לניקוי בקלות מתוך מחשבה שיעמדו במבחן הזמן.
עיצוב זה חינוך לתרבות
בבית הספר "רמת חן" לומדים 970 תלמידים, וחזונו הוא טיפוח מנהיגים צעירים, חושבים, יוצרים ומעורבים בחברה. תכנון ועיצוב מרחבי הלמידה בבית הספר נעשה בשיתוף הנהלת בית הספר, הרשות וההורים בהלימה לתפיסה החינוכית המזמנת למידה משמעותית. "הדבר הכי חשוב הוא להשפיע על הסביבה החינוכית ולשנות משהו בהרגלים שלנו", מסכמת שני חי. "ילדים מבלים שם המון שעות ואין סיבה שלא להשקיע, כי עיצוב זה חינוך לתרבות. אני חושבת שכל החוויה של להגיע לבית הספר שונה לגמרי. הלכתי לראות היום את הילדים, וזה היה כיף אדיר. הבאתי איתי גם בן של חברה, שהוא בכיתה ד', והוא פנה למנהל וביקש לעבור לבית הספר, כך שלא צריך יותר מזה. זו המחמאה האולטימטיבית".
חשוב לציין גם שלמרות שבית הספר מוקדש ללימודי מגמות שונות מדובר בבית ספר יסודי ציבורי לחלוטין במימון העירייה. "מדובר בניהול תקציב נכון פשוט", אומרת המעצבת. "הכל עניין של סדר עדיפויות והבנה שלעיצוב יש הרבה משמעות חינוכית".