בתהליך לאט ובטוח, כשהוא משנה את פני השטחים העירומים מצפון לצומת גלילות, צץ ועלה מתחם ביג גלילות והפר את המראה הנשקף מהכביש המהיר. מגדל גבוה במיוחד, זר עדיין לסביבתו, צמח מתוך מתחם קניות מסחרי שכל מה שנראה ממנו היה מעטפת לבנה, חדשנית ומסקרנת. במשך שנים עמד בור מפואר מול הסינמה סיטי, ואפשר היה רק לדמיין מה יחליף אותו. יום לפני הפתיחה הרשמית ביקרנו במתחם המבטיח, עדיין ריק יחסית ממבקרים. הבור הוחלף בשכבה אפרפרה של חניון תת קרקעי, מעליו מקבץ משמח של חנויות ב"ערבובייה מסודרת" על פני שתי קומות של רחובות פנימיים. העובדים עדיין רחצו את חלונות הראווה שבו, גננים הידקו את הצמחייה ובתוך החנויות נעו מוכרנים עם קופסאות ובגדים, דואגים לסידור המלאי שלא יחסר למחר. מעל כולם מתנוסס מגדל משרדים בן 43 קומות. המבט ממנו למטה, לאזור המוכר כל כך של כביש 2, פי גלילות והים, מעניק זווית אחרת למתרחש סביב. הנוף הרחב מתגמד, והמגדל הוא עכשיו המלך.

ביג גלילות רחוב (צילום: לימור קלר)
.|צילום: לימור קלר

ביג גלילות (צילום: ליאור טייטלר)
.|צילום: ליאור טייטלר

עם השקעה של 2.7 מיליארד שקל, ביג פאשן גלילות מתכוון לשנות את כללי המשחק בישראל. זהו פרויקט בקנה מידה עצום, שאין רבים כמותו בישראל - מתחם המשלב אופנה, פנאי וקולינריה עם מותגי אופנה חזקים ותמהיל מסעדות ייחודי. מחוויית הפתיחה בסוף השבוע האחרון נראה שבכל הנוגע לפקקים וחניה, הכללים החדשים אולי נקבעו - 4,000 מקומות החניה שתוכננו בו ורמת נגישות מושקעת - אבל הם עדיין לא נראים בשטח.

4,000 מקומות החניה פרושים על פני חמש קומות תת קרקעיות, כל אחת מהן כ-40 דונם, והן בעלות מערכות הכוונה ידידותיות למשתמש, כך שקל להיכנס ולצאת מהחניון בלי להסתבך במבוך. "אין מקום נגיש יותר במדינה", אמר יום לפני הפתיחה הרשמית מנכ"ל קבוצת ביג מרכזי קניות חי גאליס. "יש שש כניסות שונות: שתיים מכביש החוף, אחת מכביש 5, אחת ממחנות גלילות, אחת מרמת השרון ונוספת מאיילון צפון. בשבועות הראשונים נרגיש עומס בשל ההתלהבות ממקום חדש, אבל זה יִשְׁכַּך".

ביג גלילות (צילום: ליאור טייטלר)
עירוב שימושים בשטח כולל של כ-44 דונם|צילום: ליאור טייטלר
ביג גלילות (צילום: ליאור טייטלר)
.|צילום: ליאור טייטלר

ביג גלילות (צילום: ליאור טייטלר)
במרכז החדש מקבלות החנויות קטע רחוב או בניין|צילום: ליאור טייטלר

 << לכל הכתבות בערוץ living 

>> זה לא חדר במלון: הצצה לבית הכלא המעוצב בעולם

כבר ביום הפתיחה תיעדו מבקרים ברשתות החברתיות פקק ענקי של שעה וחצי בחניון התת קרקעי ובכניסה לכביש הגישה הקטן שליד הסינמה סיטי. גאליס עצמו יצא לכביש והפנה נהגים לכניסה הצפונית יותר בכביש החוף, שלא היו מודעים לה. "הפקקים הם פועל יוצא של כבישים לא גמורים וחצי מהם עדיין סגורים. יש ריבוי כניסות ויציאות, שאת חלקן העירייה לא סיימה", מסביר עמי מור, אדריכל שותף בכיר במשרד יסקי מור סיון שתכנן את המתחם. "יש מערך כבישים אדיר שמתחבר למרכז עם מנהרות שנכנסות לתוכו, וטרם תוכנן פרויקט כזה במדינת ישראל. זהו החניון הגדול ביותר עם יותר מ-250 אלף מטר בנויים של מרתפים. רק לשם השוואה, בשלישיית המגדלים של עזריאלי בתל אביב יש 150 אלף מטר".

אז מה קרה בימים הראשונים?

"כל אקט של פתיחה מייצר באז כשחייבים לראות אותו, והלחצים צפויים בחודש הראשון. החזון שלנו עם חניונים אינסופיים של מרכז בתי הקולנוע הגדול במדינה מצד אחד ומרכז עסקים שמתחיל להתפתח מצד שני ונגישות מעולה - מיועד לעוד כחודשיים-שלושה. הקניון מנוהל על ידי תרבות זרימה של אנשים, והתכנון שלנו מודע לצורה שבה אנשים זזים, עם יצירת מקום וסיבה לתזוזה כדי שכולם ייחשפו לקיים בצורה שווה. אם לא נעים להיכנס ולצאת, אנשים לא יבואו".

ביג גלילות (צילום: ליאור טייטלר)
.|צילום: ליאור טייטלר

ביג גלילות (צילום: לימור קלר)
הגיוון נוצר מהוורסטיליות של השפה האדריכלית|צילום: לימור קלר

משרד האדריכלים יסקי מור סיון מעורב בפרויקט עוד מהימים שבאזור היה מרכז קניות צנוע בשם "רב מכר", לימים מתחם הסינמה סיטי. "לקח כמעט 40 שנה לאשר את האזור כולו כאזור תעסוקה מטרופוליני מרכזי במדינת ישראל", אומר מור, שבנה עבור עיריית רמת השרון חזון תכנוני לרובע אקולוגי שנבנה מאפס, ובו הקניון הגדול של ישראל בפופיק של צפון גוש דן, עם מערכת הסעת המונים.

המתחם ממוקם באזור התעסוקה החדש של רמת השרון, צמוד לסינמה סיטי גלילות, והינו פרויקט ענק של עירוב שימושים בשטח כולל של כ-44 דונם. יש בו כ-44 אלף מ"ר שטחי מסחר, וכ-80 אלף מ"ר של משרדים. בשנה האחרונה החלו עבודות לפיתוח מרחבי של האזור, כולל דרכי גישה מכביש 2, 5 ומכביש 20 ופיתוח סביבתי, שיכלול גם תחנת רכבת סמוכה.

על מגרש צר וארוך יחסית, באורך 470 מטר, פותח קונספט של קניון אופנה, ביג פאשן. להבדיל מקניון, שבו לחנויות יש מסגרת מאחדת והן מקבלות אזור קטן לביטוי אישי עם שפה עיצובית ולוגו, במרכז החדש מקבלות החנויות קטע רחוב (כמו זארה) או בניין (כמו אדידס או רנואר). "זהו רחוב ראשי שבו לכל אחת מהחנויות אופי משלה, והגיוון נוצר מהוורסטיליות של השפה האדריכלית. כל אחת מביאה את התפיסה שלה לנוכחות במרחב הציבורי שהוא המאחד. למרות הקומפוזיציה שנוצרת לכאורה באקראי, יש יד מכוונת", מציין מור.

ביג גלילות (צילום: לימור קלר)
.|צילום: לימור קלר

ביג גלילות (צילום: לימור קלר)
.|צילום: לימור קלר

 

"כל חנות מביאה את התפיסה שלה לנוכחות במרחב הציבורי שהוא המאחד. למרות הקומפוזיציה שנוצרת לכאורה באקראי, יש יד מכוונת. יש מישמש, כמו שברחוב יש מישמש. דאגנו שלא יהיו צרימות והתערבנו כשמשהו לא נראה לנו, אבל בסך הכל אפשרנו לחנויות ללכת עם העיצוב שלהן"

 

המרכז דו קומתי. בקומת הקרקע שני רחובות מקבילים באורך 400 מטר ובקומה השנייה ארבעה רחובות. ביניהם שלושה כיכרות עם מפרשים המקרים אותן. באותן כיכרות, המאחדות בין הרחובות, קיימת התרחשות רבה של מסעדות, בתי קפה, מזרקה, אזורי ישיבה עם צמחייה ובעתיד גם גינת גג המשקיפה לים. "יצרנו סביבה יחסית מוגנת, מעורבת שימושים בחוויית הלייף-סטייל שלה. יש בה אלמנטים של הגנה אקלימית, אך היא נטולת בקרה אקלימית", מגדיר מור את היעדר מיזוג האוויר בתנאי חוץ, בשונה מקניון סגור. "המרחב הציבורי נעים רוב ימות השנה, עם מספר ימים מוגבל של חוסר נוחות. רוב הקניות ממילא קורות אחרי שעות העבודה, כשנעים יותר, ואווירת הרחוב טבעית. מהות הקניונים הסגורים הייתה לייצר מקסימום נוחות לאורך זמן, אבל זהו מצב מלאכותי".

כשאין בקרה אקלימית, האחזקה זולה יותר, ולכן החנויות משלמות דמי אחזקה נמוכים יותר, שמור מעריך בכ-40 אחוז לעומת קניון, מה שמותר רווחיות גדולה יותר. "קניונים זה שוק קניבליסטי, הם נלחמים על כוח קנייה של אוכלוסייה. ככל שהוא גדול יותר, שכונתי, אזורי או ארצי כמו ביג פאשן גלילות, הוא יביא אנשים לא רק מהמעגל הראשון אלא גם מחיפה ומירושלים. כדי לקיים את המרכז, צריכים לעבור בו 50-30 אלף איש ביום. על התכנון לייצר שוויון בהזדמנויות ובחשיפה המסחרית ולהאריך את חוויית המשתמש כדי שלא יקנה באונליין. הוא צריך לחוות חוויה מיוחדת בכניסה לחנות קונספט, לראות דברים שלא יראה במקום אחר ולהרגיש במקום בטוח ומוגן אבל אאוטדור, שגם מספק מפגש חברתי, בילוי ותרבות במקום אחד".

והחנויות הן משהו אחר. "ראלף לורן וחנויות הספורט הן state of art, המעצבים של זארה בספרד עבדו עליה כי זו חנות קונספט גדולה בכל בקנה מידה אירופי, קבוצות כמו אירני (פקטורי 54) או פוקס מיקמו את המותגים שלהן במעטפת חדשנית בקנה מידה של גוש דן, של רחובות פתוחים ועיצוב אישי".

ביג גלילות (צילום: לימור קלר)
למרות הקומפוזיציה שנוצרת לכאורה באקראי, יש יד מכוונת|צילום: לימור קלר
ביג גלילות (צילום: לימור קלר)
.|צילום: לימור קלר

ביג גלילות d 4 (צילום: ליאור טייטלר)
כשאין בקרה אקלימית, האחזקה זולה יותר|צילום: ליאור טייטלר

 

"על התכנון לייצר שוויון בהזדמנויות ובחשיפה המסחרית ולהאריך את חוויית המשתמש כדי שלא יקנה באונליין. הוא צריך לחוות חוויה מיוחדת בכניסה לחנות קונספט, לראות דברים שלא יראה במקום אחר ולהרגיש במקום בטוח ומוגן אבל אאוטדור, שגם מספק מפגש חברתי, בילוי ותרבות במקום אחד"

 

אין סכנה שייווצר מישמש?

"יש מישמש, כמו שברחוב יש מישמש. דאגנו שלא יהיו צרימות והתערבנו כשמשהו לא נראה לנו, אבל בסך הכל אפשרנו לחנויות ללכת עם העיצוב שלהן גם כשמדובר בחזית ורודה או בחזית הווילונות של רנואר, שסחפה אחריה חנויות אחרות ברצון להשקיע. הכל לטובת הכלל כדי שירגיש נעים וטוב. הגיאומטריה לא אחידה, כמו רחוב לא פורמליסטי שמייצר זוויות, פינות ישיבה, חשיפות מכיוונים שונים ועוד".

במה ביג גלילות שונה מקניוני ביג אחרים?

"בגיוון ובעוצמה. בקניונים אין הרבה אזורי ישיבה, כי במקום שבו אפשר להציב ספסל, מציבים דוכן מכירה. בביג גלילות אפשר למצוא פינה לפתוח בה בקבוק יין או לאכול כריך. ייפתחו רופטופ ואזור משחקים לילדים. זמן השהות הצפוי בקניון סגור הוא 70-60 דקות, ופה הוא יהיה ארוך יותר בגלל התמהיל והייחוד. הזמן שייקח להסתובב בכמעט 5,000 מ"ר של זארה לא דומה לזמן הסיבוב בזארה עם 1,000 מ"ר".

ביג גלילות מבחוץ (צילום:  עמרי פרל, מתכנן חברת פרלסיסטמס)
המתחם מבחוץ. משתנה עם כל תנועה|צילום: עמרי פרל, מתכנן חברת פרלסיסטמס
ביג גלילות d 4 (צילום: ליאור טייטלר)
צילום: ליאור טייטלר

ביג גלילות ראלף לורן d (צילום: לימור קלר)
ראלף לורן|צילום: לימור קלר

מה יקרה בחלל העצום של זארה אם יחליטו לצאת מביג?

"אין תכנון בלתי הפיך, החנות תוכננה בלי להיות תלויה בגיאומטריה חריגה. היא אומנם מותאמת לה, אבל לא יקרה מצב שאם היא תצא, הקניון ימות או שיהיה בו אזור נגוע. מיקמנו עוגנים מתוך מחשבה של זרימת קהל, ומיקום מיוחד של חנות עוגן נועד להניע קהל ולתרום לחנויות בדרך. בהתאם מוקמו חנויות אחרות, שירותים, חניות, דרגנועים ועוד, ברמת תכנון של מדע מדויק. לא נגרום לאף אחד ללכת קילומטר וחצי כדי להגיע לחנות מסוימת ולהתעצבן, כי אז הוא לא ירצה לבוא שוב".

האדריכלים האחראים במשרד יסקי מור סיון הם אלון פיק ואיציק כגן, שליוו את הפרויקט מול צוותים מקצועיים של היזמים. אחת היצירות שעליה עמלו ואי אפשר להתעלם מקיומה היא החזית המערבית של המרכז, מעטפת דמוית סנפירים לבנים הנמתחת לכל אורכו. "יצרנו סיפור של תנועת גלים, כשבכל מהירות נסיעה החזית מגיבה אחרת למי שמביט בה", מסביר מור. "במקום להשאיר קיר מת, שהוא האחוריים של החנויות, הרגשנו חובה לייצר נוף אומנותי משלנו על הכביש הכי עמוס במטרופולין דן. בנינו כנפיים מאלומיניום, שכל אחת שונה מרעותה ובולטת מהחזית בממוצע של 75 ס"מ. התחלנו מגל אחד עולה ויורד, והמשכנו בשני גלים שמתקדמים עם קצב התנועה של הרכבים כמו תנועה של דולפינים, ושילבנו אלמנטים של תאורה בחשיכה שלא יהוו הפרעה לתנועה. בתוכם השארנו חריצים לשלטי החנויות בצורה אסתטית". בחזית המזרחית יצרו אפקט דומה של סנפירים, המשתנה במהירות הליכה.

ביג גלילות רנואר (צילום: לימור קלר)
רנואר|צילום: לימור קלר
ביג גלילות סברובסקי (צילום: לימור קלר)
סברובסקי|צילום: לימור קלר
ביג גלילות רחוב 1 (צילום: לימור קלר)
צילום: לימור קלר

_OBJ

"יצרנו סיפור של תנועת גלים, כשבכל מהירות נסיעה החזית מגיבה אחרת למי שמביט בה. במקום להשאיר קיר מת, שהוא האחוריים של החנויות, הרגשנו חובה לייצר נוף אומנותי משלנו על הכביש הכי עמוס במטרופולין דן"

_OBJ_OBJ_OBJ_OBJ_OBJ

כמה עובדות על החנויות במתחם

  1. במתחם נפתחו יותר מ-160 חנויות דגל של מותגים בינלאומיים וישראליים, בהם חנות ראשונה בארץ של אופנת הספורט OYSHO.
  2. קבוצת זארה שכרה 7,500 מ"ר למותגים שלה שזו חנות האופנה הגדולה במתחם, מתוכם תשתרע זארה על כ-4,800 מ"ר על שתי קומות בקצה הצפוני של המרכז.
  3. החנות הכי קטנה היא בת 30 מ"ר, של קרוקס.
  4. במתחם נפתחו עסקי שירות כמו סטודיו הקעקועים של אליאב אוזן, קליניקה של הקוסמטיקאית קרן ברטוב ומספרה של שניר ומאיר.
  5. אין פוד קורט שאופייני לקניון. המסעדות מפוזרות בין ה"רחובות".
  6. סופר מרקט יצטרף למרכז בקומה מינוס 1 בעוד כמה שנים.
  7. רשתות ההסעדה היחידות שנכנסו למרכז הן ארקפה, ארומה ומקדונלד'ס. כל השאר עסקי הסעדה שאינם רשתות.
  8. מסעדת הבראסרי גרנד קפה טורקיז תתפרש על פני 1,200 מ"ר בשתי קומות ותיפתח בעוד שלושה שבועות.
  9. לביג 25 מרכזים תחת המותגים BIG ו-BIG FASHION בכל הארץ, ו-12 מרכזים חדשים נמצאים בשלבי הקמה שונים.