בחודש יוני האחרון צוין "מגדל דוד – מוזיאון ירושלים החדש" ברשימת המופעים האור-קוליים הליליים הטובים ביותר בעולם מטעם הנשיונל ג'אוגרפיק, ולא סתם. במופע החדשני, שמוקרן מדי ערב על חומת מגדל דוד, משולבות דמויות מוחשיות שלוקחות את הצופים למסע היסטורי בין אלפי שנים. מופע החיזיון הלילי הוא חלק מפעילויות קיציות מיוחדת לכל המשפחה שמתקיימות במוזיאון וכוללות סיורים שונים, טיפוס לצריח, קרקס וסדנאות. השבוע תפתח במוזיאון גם התערוכה "משחקי רחוב", שבה יהפכו המבקרים לאוצרים לרגע ויוכלו לחפש ולגלות מבנים מיוחדים ברחובותיה של ירושלים.
>> לכל הכתבות בערוץ living
>> תתחדשו: הצצה למהפך המעלף בבית של מגי וקותי
>> זו הכנסת אורחים: פינות האירוח החיצוניות הכי יפות בארץ
האתגר: להמחיש 4,000 שנה של היסטוריה
לא פחות מ-50 מיליון דולר הושקעו בחידושו של המוזיאון שנפתח מחדש לפני כחודשיים, ולא פחות משלוש וחצי שנים נדרשו כדי להשלים את העבודה המדויקת והאינטנסיבית. "השילוב בין ישן וחדשני-טכנולוגי היה הרעיון המרכזי שעמד מאחורי השיפוץ הנרחב" אומרת אילת ליבר, מנכ"ל המוזיאון ואוצרת ראשית, "האתגר היה לקחת אתר ארכאולוגי ולהנגיש אותו כמוזיאון למיליוני מבקרים תחת הקונספט המרכזי לפיו ירושלים היא מרכז העולם".
למה דווקא עכשיו?
"המבנה והמוזיאון התיישנו והצריח אפילו הגיע למצב של סיכון הנדסי. במקביל - ירושלים, העולם וגם הדרך שבה אנשים צורכים מידע השתנו לחלוטין. בנוסף, מדרחוב ממילא השכן, שהושק לפני כ-15 שנה ומקשר בין מזרח ומערב, הפך להצלחה גדולה שממגנטת אליה אוכלוסיות מקומיות מגוונות ותיירים רבים. חשבנו שהמוזיאון צריך להתחבר אליו ולשמש שער לעיר שמקבל את האנשים מהמדרחוב דרך שער יפו ומוציא אותם אל העיר העתיקה".
עם אילו אתגרים התמודדתם?
"היו כמה וכמה. קודם כל, לפצח את מגדל דוד כסמל של ירושלים ואתר תיירות מוביל ולספר באמצעותו סיפור היסטורי בן 4,000 שנה בשילוב ייצוג מכבד לשלוש הדתות. את זה היה צריך להלביש על מבנה אותנטי ארכיאולוגי, שאמור לתפקד כמוזיאון מרתק שמשלב חוויה אסתטית עם איכויות חדשניות. יש מגדל דוד אחד בעולם ולכן הכול היה צריך להיעשות בצורה מאד עדינה ומדויקת".
שיניתם את המבנה?
"כמובן. נוסף לו אולם כניסה מזכוכית, שלראשונה כולל גם בית קפה וחצר שמשקיפה אל הנוף. את החלל המקורי הרחבנו ופתחנו חלונות כך שאור טבעי יכנס והעיר תהיה נוכחת בו כל הזמן. בנינו אולם חדש לתערוכות מתחלפות שמחזק את השילוב בין ישן וחדש ובנוסף, עבדנו על פתרונות חדשניים לנגישות ומעליות שקופות שניתן לראות דרכן את החומה. על הנגשה חדשנית במבנה עתיק גם קיבלנו פרס בינלאומי".
מוזיאון צריך להתאים את עצמו לתקופה
ליבר מספרת שהרצון בחידוש היה שהמבקרים יראו כמה שפחות התערבויות בחללים, באופן שבו החדש לא נוגע בשום צורה בישן. לשם כך נבחר משרד 'קימל אשכולות אדריכלים' שמתמחה בדיוק בדברים האלה, והתכנון החדש הצליח להסתיר את כל התשתיות מתחת לרצפות צפות, כך שהתקרות והקירות חשופים כמעט לחלוטין וכמעט נקיים מציוד. בנוסף, הייתה הקפדה על גוונים מקוריים שהיו כבר במקום ושימוש בחומרים טבעיים, כולל רצפת בטון שמשתלבת עם התצוגה החדשה. "את 10 הגלריות תכנן סטודיו 'דה לנגה' שגם עיצב את התאורה, ולתוך כל זה ועל מנת לאפשר הקרנות ומיצגים אינטראקטיביים הכנסנו גם תקשורת מחשבים ו-WIFI, דבר שהיה מאתגר בחללים עם קירות בעובי מטר וחצי. יש הרבה סרטים והקרנות על הקיר והמון חומרים ויזואליים נהדרים שמראים את העושר והיופי של המקום, העיר והסיפור ההיסטורי. נוספו גם הרבה מסכי מגע וכפתורים אינטראקטיביים. יש למשל דגם של ירושלים שנוספו לו מסכי תלת ממד ויש סרט שמוקרן גם על הדגם וגם על הקיר".
התכנון של התצוגה שעל האוצרות שלה אחראית ליבר, לצדו של טל קובו, קדם לשיפוץ, כפי שהיא מסכמת: "בעשר השנים מאז שאני במוזיאון למדתי המון על תצוגות והבנתי שצריך להרחיב את החשיבה. הבנתי שביקור ממוצע במוזיאון נע בין 50-60 דקות ואז קפיטריה והביתה. הבנתי שהמוזיאון צריך להתאים את עצמו לתקופה וליצור עניין. לכן, באמצעות טיפול נכון במבנה וטכנולוגיה חדשנית, הכנו למבקרים המון בחירה במהלך מסלול הביקור ורמת ההעמקה בו, מה שהופך את החוויה לאישית ומעניינת הרבה יותר, גם לילדים".
"מגדל דוד – מוזיאון ירושלים החדש", שער יפו, ירושלים.