הדיירים: משפחה צעירה, זוג הורים עם שתי בנות קטנות, ותינוק שנולד במהלך הבנייה. עולים חדשים שהגיעו מאחת מבירות אירופה, והחליטו לקבוע את משכנם הקבוע בתל אביב. שניהם עוסקים בתחום התיירות והאירוח.

הדירה: בבניין באוהאוס לשימור, באחד הרחובות הקטנים של מרכז תל אביב. הדירה נמצאת בקומות שהוספו לבניין במהלך השימור. במקור, הדירה הייתה בעצם שתי דירות קטנות, שהלקוחות רכשו את שתיהן ואיחדו לדירה אחת. הלקוחות הגיעו אלי כאשר הדירה הייתה עדיין על הנייר, ויחד הכנסנו את כל השינויים במהלך הבנייה.

התוצאה היא דירה על כל הקומה, עם ארבעה כיווני אוויר, בשטח 145 מ"ר. מכיוון שכמעצבת הייתי שותפה לתהליך עוד בשלבים המוקדמים, יכולתי לתכנן באופן שיתאים היטב לרצונות ולצרכים של הלקוחות. בדירה ארבעה חדרי שינה, וחלל ציבורי המכיל את הסלון, המטבח ופינת העבודה. אחד מחדרי השינה מיועד לביקורים של בני משפחה מחו"ל, ולו חדר רחצה משלו.

החזון: הלקוחות ביקשו דירה צבעונית, מלאת אופי, עם ניחוח תל אביבי אבל שגם תייצג את מי שהם ואת הטעם שלהם, שחלקו אירופי וחלקו ישראלי. הם ביקשו שניצור יחד תמהיל של פריטים חדשים ועתיקים, (למשל דלתות חדר השינה שהן מפירוק ועברו שחזור, או פריטי ריהוט עתיקים שהם הביאו איתם). מעבר לזה, הושם דגש על כך שזו דירה למשפחה, תוך מתן דגש על חדרי הילדים, פינות היצירה, הלימוד וההתארגנות, הרבה פתרונות אחסון ואירוח.

משך הבנייה: התהליך נמשך כשנתיים.

ליאת עברון, כניסה, ג (11) (צילום: שי אפשטיין)
מבואת הכניסה. להשאיר את החוץ בחוץ |צילום: שי אפשטיין

ליאת עברון, כניסה, ג (12) (צילום: שי אפשטיין)
הארון בכניסה הוא רהיט דו כיווני, ובגבו שידת הטלוויזיה|צילום: שי אפשטיין

עוד בערוץ עיצוב הבית: 

צבעים שמחים ובעלי נוכחות

הדירה תוכננה עם שלושה אזורים עיקריים – חלל ציבורי, חלל משפחתי ואזור לאירוח. בכניסה לבית עומד ארון מעילים בנישה, ולצידו שידה (שהיא דו צדדית, בצידה שני נמצאת הטלוויזה של הסלון). שני הרהיטים האלו נועדו לתחום את המבואה ולאפשר לאדם "להתקלף" מכל חפצי היום יום לפני הכניסה הביתה, וכך לשלוט בבלגן הטבעי של כל בית. הרהיטים צבועים בצבע בתנור, והידיות והמסגרות הן פורניר אגוז.

הלקוחות הדגישו את אהבתם לצבע, ולבית נבחרה פלטת גוונים שמחה ובעלת נוכחות. המטבח בצורת ר', פתוח לסלון, תוכנן על ידי ונצבע בגוון טורקיז. משטח העבודה הוא מניאוליט במראה שיש קררה. במרכזו שולחן אוכל נפתח, שסביבו הייתה דרמה לא קטנה: ללקוחות הייתה פלטה עתיקה של יצירת אמנות בשיבוץ שיש, בגודל 160*80, שיועדה לשולחן פינת האוכל. מדובר ביצירת אמנות של ממש, עם דוגמת פרחים ועלים שנעשתה משיבוץ של אבני שיש שונות במגוון צבעים וטקסטורות. בעלת הבית (ואני) רצינו אותה לשולחן האוכל. מאוד מאוד מאוד. בעל הבית התנגד, ובסוף החליטו לותר על הפלטה ונרכש עבורם שולחן אוכל מעץ אגוז, מנטורה. אני עדיין קצת מתאבלת על הפריט ההוא – הוא היה ייחודי ונדיר.

ליאת עברון, סלון, ג (10) (צילום: שי אפשטיין)
נגיעה צהובה קטנה בסלון|צילום: שי אפשטיין
ליאת עברון, סלון (11) (צילום: שי אפשטיין)
סקלת צבעים שתחזור על עצמה בכל הבית|צילום: שי אפשטיין
ליאת עברון, סלון (2) (צילום: שי אפשטיין)
צילום: שי אפשטיין
ליאת עברון, מרפסת (7) (צילום: שי אפשטיין)
מרפסות צרות מקיפות את הבית|צילום: שי אפשטיין
 

שידת הטלוויזיה בגב מבואת הכניסה

בהמשך למטבח ניתן לראות את פינת העבודה של בעלי הבית, שהיא חלק מהחלל הציבורי אך עדיין מאפשרת פרטיות מה. פלטת שולחן בתוך נישה ומדפי ספרים פתוחים משאירים אותה במראה אוורירי. כיסא פלסטיק עם גב מעניין נותן לה אלמנט גרפי.

המטבח והסלון נושקים זה לזה, וביניהם היציאה למרפסת. כיאה לבניין באוהאוס, את הדירה מקיפות מרפסות עגולות וצרות, ולה תקרות גבוהות ושפע של חלונות. בסלון הוצבה ספה אפורה מרווחת ומולה כורסה בגוון חרדלי ובעלת צורה גיאומטרית וייחודית. כורסת עץ אלון ויריעות בד ושולחן קפה משלימים את פינת הישיבה. בעלי הבית ביקשו שתהיה טלוויזיה בסלון, אך שהמיקום שלה יהיה משני. מבחינתם, הפונקציה העיקרית של הסלון היא לארוח. בהתאם לכך יצרתי את שידת הטלוויזיה מעץ אגוז שהיא בעצם הצד השני של שידת הכניסה.

ליאת עברון, מטבח (7) (צילום: שי אפשטיין)
מטבח נועז בטורקיז|צילום: שי אפשטיין
ליאת עברון, מטבח (6) (צילום: שי אפשטיין)
צילום: שי אפשטיין
ליאת עברון, מטבח (8) (צילום: שי אפשטיין)
צילום: שי אפשטיין
ליאת עברון, מטבח, ג (5) (צילום: שי אפשטיין)
שולחן האוכל מעץ אגוז|צילום: שי אפשטיין
ליאת עברון, עבודה ג (26) (צילום: שי אפשטיין)
פינת עבודה בהמשך למטבח|צילום: שי אפשטיין
  

הארון מסתיר את חדר הרחצה

בכניסה לאזור הפרטי ישנה מבואה המיועדת לשרת את בני הבית בהתארגנות. משם ממשיכים אל חדר ההורים – חדר שינה עם חדר רחצה צמוד, ולאזור הילדים – שני חדרי שינה וביניהם חלל משותף ללימוד ויצירה, וחדר רחצה לילדים. בצדו השני של הבית נמצא חדר שינה המיועד לאירוח. מכיוון שבני הזוג עלו לארץ ואילו משפחותיהם נמצאות רחוק, הם מרבים לארח בני משפחה לתקופות ארוכות. באזור הזה חדר שינה זוגי וחדר רחצה לשימוש האורחים, וכן אזור השירות של הבית.

בכניסה לחדר השינה של ההורים הוצבו שתי דלתות עתיקות מפירוק. הן עברו שיפוץ, והפתח נבנה בהתאם להן בדיוק. כל החלל מרוצף באריחים מצוירים גדולים (60*60). על הקיר בחדר השינה הודבק טפט עם דוגמה גיאומטרית עדינה שמהדהד את סקלת הצבעים של הבית.

ארון חדר השינה של חדר ההורים הוא גם הדלת המובילה אל חדר הרחצה שלהם. הוא צבוע בתנור והידיות שלו הן פורניר אגוז. תכננתי אותו כך, שכאשר הדלתות סגורות הרהיט חלק לחלוטין ולא מרמז מה נמצא מאחוריו. הריצוף המצויר ממשיך אל חדר הרחצה. בחדר הרחצה ארון חדש אשר יוצר בסגנון ישן, עם שני כיורי קרמיקה כחולים בעבודת יד בתוך משטח ניאוליט בגוון אפור-בטון. חיפוי קיר בתכלת מעושן מהדהד את הגוונים של הרצפה.

ליאת עברון, הורים, ג (28) (צילום: שי אפשטיין)
דלתות חדר ההורים - ישנות מפירוק|צילום: שי אפשטיין
ליאת עברון, הורים (25) (צילום: שי אפשטיין)
צילום: שי אפשטיין
ליאת עברון, הורים, ג (26) (צילום: שי אפשטיין)
צילום: שי אפשטיין
ליאת עברון, הורים (28) (צילום: שי אפשטיין)
ארון הבגדים מסתיר את חדר הרחצה|צילום: שי אפשטיין
ליאת עברון, הורים (27) (צילום: שי אפשטיין)
צילום: שי אפשטיין
ליאת עברון, הורים, ג (27) (צילום: שי אפשטיין)
ארון חדש במראה ישן|צילום: שי אפשטיין
  

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

מבואת התארגנות בין החדרים

במסדרון נמצאת פינת התארגנות לכל המשפחה. אלו אזורים שבעיניי, כמעצבת, הם מאוד חשובים להתנהלות היום יומית של הבית ולשמירה על הסדר. הילדות ניגשות לכאן, חולצות נעליים על הספסל ומאחסנות במגירה, והארונות הגדולים מכילים תיקי בית ספר, משחקים ובימבות.

במבואה שבין חדר התינוק לחדר הילדות, נמצאת פינת הלימוד והיצירה. הריצוף המצויר תוחם ומגדיר אותה. במרכזה ספסל בית ספר עתיק שבעלי הבית הביאו מפריז, והוא הרהיט העיקרי בחלל זה ונמצא בשימוש יום יומי. חדר הילדות עוצב בגרסה רכה יותר של הצבעים השולטים בבית. טפט ווילונות יוצרים את סקלת הגוונים העדינה. בחדר התינוק ארון עם פינת החתלה מובנית. יחידת ההחתלה ניתנת לניתוק מתוך הארון בעתיד, ואפשר להחליפה במדפים ודלתות.

חדר הרחצה של הילדים נמצא בתווך, בין שני החדרים. גוני הפסטל העדינים מהדהדים גם לתוכו. בארון האמבטיה שני כיורים וגם סל כביסה מובנה, כדי לצמצם את הצורך בעוד אביזרים בחדר.

ליאת עברון, ילדים (4) (צילום: שי אפשטיין)
מבואת ההתארגנות של הילדים|צילום: שי אפשטיין
ליאת עברון, ילדים (2) (צילום: שי אפשטיין)
אותה סקלת צבעים, במינונים עדינים יותר|צילום: שי אפשטיין
ליאת עברון, ילדים, ג (3) (צילום: שי אפשטיין)
צילום: שי אפשטיין
ליאת עברון, ילדים, ג (4) (צילום: שי אפשטיין)
צילום: שי אפשטיין
ליאת עברון, רחצה, ג (1) (צילום: שי אפשטיין)
צילום: שי אפשטיין
ליאת עברון, רחצה, ג (2) (צילום: שי אפשטיין)
צילום: שי אפשטיין
_OBJ_OBJ_OBJ  

דבר המעצב: הבית הזה היה תענוג לעיצוב. מצד אחד באו הלקוחות עם רשימת צרכים ברורה ועם כוונות ברורות לגבי אופי העיצוב וסגנונו. מצד שני, הם היו פתוחים לרעיונות, שמחו לערבב מרקמים וטקסטורות, רהיטים חדשים וישנים, ולטוות את הסיפור הייחודי של הבית שלהם.

פריט אהוב: ספסל בית ספר הפריזאי העתיק. הוא כל כך מיוחד ומלא קסם. אפשר לדמיין את עשרות הישבנים שחלמו ויצרו עליו במשך השנים. וגם כורסת gossip בסלון - שילוב של אסתטיקה, נוכחות ועיצוב.

תכנון ועיצוב פנים: ליאת עברון

במדור הקודם: חוף ראשון פינת מילאנו: דירת יוקרה בעיצוב איטלקי  
לכל הכתבות במדור בשיפוץ