הדיירים: זוג הורים ושני ילדים קטנים.

הדירה: הדירה ממוקמת בבניין בן עשר שנים בצפון תל אביב. גודלה 160 מ"ר + 70 מרפסת גדולה בקומה השנייה. היא כוללת ארבעה חדרי שינה, סלון, מטבח ופינת אוכל (הדירה מאוד מודולרית אז קשה לספור את החדרים, כי זה משתנה). לפני השיפוץ הייתה הדירה למעשה שתי דירות שאוחדו לדירה אחת, אבל באופן מאוד בסיסי. היו בה שלושה חדרי שינה ושתי קומות.

החזון: הדיירים היו רגילים לגור במרחבים גדולים יותר מזה של הדירה (למרות שהיא גם מאוד גדולה, אבל לא ענקית). הם ביקשו שיהיו חללים פרטיים, ועם זאת לא רצו להתפשר על קיומם של חללים גדולים. זה היה האתגר המרכזי - שהכל ירגיש גדול. בגלל זה הבית מאוד מודולרי ואפשר לשנות אותו בעזרת מחיצות. מלבד זה, ראיתי בחזון שלי את המרפסת בקומה השנייה כחלל מגורים מרכזי למרבית ימות השנה. לפני השיפוץ כל מה שהיה במרפסת היו אריחים.

משך השיפוץ: עשרה חודשים.

בשיפוץ, סלון הדירה (צילום: עודד סמדר)
הסלון. לא רצו להתפשר על קיומם של חללים גדולים|צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, המעצבת יושבת בסלון (צילום: עודד סמדר)
הסלון חם ומלא עץ וספרים|צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, סלון הדירה (צילום: עודד סמדר)
מדרגות מרחפות. האלמנט המרכזי בבית|צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, סלון הדירה (צילום: עודד סמדר)
צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, סלון הדירה (צילום: עודד סמדר)
לא נוגעות ברצפה ולא מתחברות לקיר|צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, ג, מדרגות מרחפות (צילום: עודד סמדר)
צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, ג, מבט מתחת למדרגות המרחפות (צילום: עודד סמדר)
מבט מתחת למדרגות המרחפות|צילום: עודד סמדר

בשיפוץ, פינת משפחה (צילום: עודד סמדר)
פינת משפחה|צילום: עודד סמדר

עוד באתר לעיצוב הבית:

מסיכות מאפריקה ומגרש משחקים

הבית כולו השתנה, הכל זז. המטבח שהיה למטה עלה למעלה, הכניסה הראשית זזה וכמובן המדרגות, שהפכו לאלמנט המרכזי בבית, זזו גם הן. לפני השיפוץ הן היו צמודות לקיר ושימשו רק לעלייה ולירידה. היום הן במרכז הדירה ומשחקות עם האור, וסביבן יש הכל.

גם חדרי הילדים היו חלק מאוד חשוב בפרויקט, סוג של פרויקט בתוך פרויקט. לא הייתה לי אפשרות לשנות את גודל החדרים, אבל יצרתי חלל שהוא כמו בית, עם שתי מיטות ומחיצה. כל הריהוט בחדר נעשה במיוחד עבור החדרים שלהם. אתגר גדול נוסף היה לשמור על ממ"ד אחד ולשבור את השני (שהיה חלק מהדירה השנייה). שיניתי את הדלת כדי להפוך אותו לחדר השינה המרכזי.

נכנסים לבית דרך דלת גדולה ממתכת, שהיא בעצם שתי דלתות שנפתחת בשתי דרכים שונות, כחלק מעניין המודולריות. כבר כשנכנסים רואים מדרגות פלדה גדולות מרחפות - הן לא נוגעות ברצפה ולא מתחברות לקיר. המדרגות מקשרות בין הקומות ואפשר לראות קצת מהקומה העליונה. משמאל לכניסה יש ספסל גדול ובהמשך חלל פתוח הוא הסלון המאוד חם, מלא עץ, ספרים רבים ובר שנפתח מתוך הספרייה. החלל יכול להיסגר - הוא מודולרי ויש מחיצה שיכולה להפריד את הסלון מהכניסה והמדרגות.

בשיפוץ, אוסף האומנות לאורך המדרגות (צילום: עודד סמדר)
אוסף האמנות לאורך המדרגות על גבי מדף מעץ אגוז|צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, מטבח (צילום: עודד סמדר)
המטבח. אחסון נסתר|צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, מטבח (צילום: עודד סמדר)
צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, מטבח (צילום: עודד סמדר)
צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, מטבח (צילום: עודד סמדר)
צילום: עודד סמדר

בשיפוץ, מטבח (צילום: עודד סמדר)
צילום: עודד סמדר

משמאל לכניסה יש דלת לחדר השינה המרכזי עם שירותים וחדר ארונות. מימין יש מסדרון שמוביל לאזור הילדים - בו שירותים וממ"ד, מגרש משחקים, ארון קטן עם חדר כביסה ושירותים ושני חדרי השינה קטנים שהם זהים כמעט ומופרדים על ידי רהיט גדול.

כשעולים למעלה לקומה השנייה, אפשר לראות לאורך החלונות את אוסף האמנות של הזוג (מסיכות מאפריקה) על גבי מדף מעץ אגוז. כשמגיעים לקצה המדרגות רואים ממול משולש: בשניים מהצדדים יש גישה למרפסת ומשמאל מטבח לאורך הקיר, שמעוצב כמו חלל מגורים - הכל במטבח מאוד נסתר. במרפסת יש בצד אחד ברביקיו, מטבח חיצוני ופינת אוכל בחוץ ובצד השני יש סלון.

בשיפוץ, מסדרון, ג (צילום: עודד סמדר)
צילום: עודד סמדר

בשיפוץ, ג, חדר הארונות (צילום: עודד סמדר)
חדר הארונות|צילום: עודד סמדר

גימורים אירופיים

דבר המעצב: השיפוץ היה מורכב כי הייתי שאפתנית מאוד בגימורים. רציתי להביא גימורים אירופיים לישראל כי אני רגישה מאוד לנושא. הנחתי שאני יכולה להביא משהו שהוא נדיר כאן והבנתי שזה מורכב מאוד להשיג את זה. לאורך הדרך החלפתי את הנגרים והרתכים שהיו חלק גדול מהשיפוץ. לא לקחתי מפקח לפרויקט, הייתי שם כל הזמן ולכן השקעתי כפול זמן משהיה נדרש בצרפת. אבל כולם היו נרגשים למצוא פתרונות חדשים יחד. בישראל אין אותה רמת גימור כמו בצרפת, שם יש אנשים עם ידע רחב ויוקרה. לעומת מדינות ותיקות יותר מסורת המלאכה הישראלית היא חדשה ויש רק כמות מאוד מוגבלת של אנשים שמסוגלים לבצע את זה. לשמחתי הדיירים היו שאפתנים ורצו להשקיע בדירה.

בשיפוץ, המרפסת (צילום: עודד סמדר)
המרפסת. לפני השיפוץ היו בה רק אריחים|צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, המרפסת (צילום: עודד סמדר)
בצד אחד ברביקיו, מטבח חיצוני ופינת אוכל, ובצד השני סלון|צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, המרפסת (צילום: עודד סמדר)
צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, המרפסת (צילום: עודד סמדר)
צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, המרפסת (צילום: עודד סמדר)
צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, המרפסת (צילום: עודד סמדר)
צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, ג, המרפסת (צילום: עודד סמדר)
צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, הפרגולה במרפסת (צילום: עודד סמדר)
הפרגולה במרפסת|צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, ג, המרפסת (צילום: עודד סמדר)
צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, ג, המרפסת (צילום: עודד סמדר)
צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, ג, המרפסת (צילום: עודד סמדר)
צילום: עודד סמדר

בשיפוץ, ג, המרפסת (צילום: עודד סמדר)
צילום: עודד סמדר

טיפ: צריך להבין שאם רוצים משהו מיוחד מאוד, זו תהיה חוויה אנושית בין האדריכל ללקוח וצריך לבנות אמון. פרויקט טוב לא קיים בלי לקוח טוב ובלי אדריכל טוב, הכל תלוי במערכת היחסים ביניהם. גם צריך לתת לדברים זמן, דבר שלא נהוג בישראל.

פריט אהוב: עבדתי עם מעצב התאורה אסף וינברום. השתמשתי בתאורה שלו בכל מקום בבית. חלק מהמוצרים היו שלו וחלק עיצבנו יחד.

 * האדריכלית גבריאל טולדנו נולדה בארגנטינה, גדלה בצרפת ולמדה אדריכלות בפריז. הכירה את ישראל בחילופי סטודנטים בבצלאל. שבה לארץ לפני שלוש שנים והחליטה לפתוח את החברה שלה, במקביל לעבודה בפריז. 

בשיפוץ, ג, אזור הילדים (צילום: עודד סמדר)
אזור הילדים. כולם היו נרגשים למצוא פתרונות יחד|צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, ג, אזור הילדים (צילום: עודד סמדר)
צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, ג, חדר שירותים (צילום: עודד סמדר)
חדר השירותים. שאפתנות בגימורים|צילום: עודד סמדר
בשיפוץ, ג, האדריכלית גבריאל טולדנו (צילום: עודד סמדר)
האדריכלית גבריאל טולדנו|צילום: עודד סמדר
_OBJ_OBJ_OBJ_OBJ

_OBJ

במדור הקודם: תחמושת כבדה: דירה נועזת במושב אבן ספיר
לכל הכתבות במדור בשיפוץ