הדיירים: צעירה בת 35. מפיקה ודי.ג'יי מצליחה מאוד.

הדירה: הדירה ממוקמת ברחוב אבן גבירול בתל אביב. בנייני הרחוב, שנבנו בשנות ה-50 וה-60, מעוצבים באופן כמעט אחיד: קומת חנויות המלווה באכסדרה, ומעליה שלוש קומות של דירות מגורים. דירה זו נמצאת בבנין ללא מעלית, בקומה השלישית, פונה לרחוב. המיקום המרכזי, הקרבה והנגישות שבו את לבה של בעלת הדירה. גודל הדירה 65 מ"ר, בדירה היו מחיצות רבות שיצרו מבנה מבוכי וחדרים ללא חלונות כלל. הדירה היתה מוזנחת, ישנה, חשוכה וצפופה.

ורד בונפיליולי (צילום: איתי בנית)
פוסטרים וכרזות - 150-200 ש"ח ליחידה (אסופה בשוק הפשפשים)|צילום: איתי בנית
ורד בונפיליולי (צילום: איתי בנית)
חלל פתוח ומרווח, הנהנה מחלונות גדולים ומנוף אורבני|צילום: איתי בנית
ורד בונפיליולי (צילום: איתי בנית)
שולחן צד ירוק מסדרת sparkle- 1,200 ש"ח (kartell)|צילום: איתי בנית

ורד בונפיליולי (צילום: איתי בנית)
ספה רכה ועמוקה, כיסא נדנדה ושולחן קפה שתוכנן בגובה מתאים לאכילה |צילום: איתי בנית

שיק אורבני וצבעוניות מתונה

החזון: הדיירת ביקשה לעצמה דירה שקטה ורגועה בעלת שיק אורבני וצבעוניות מתונה, פתוחה ואוורירית, נוחה ומזמינה, מסודרת וקלה בתחזוקה. התכנון המבוקש היה סלון גדול ומרווח הכולל פינת עבודה ושולחן אוכל, מטבח נוח ופונקציונלי, חדר שינה עורפי ושקט (לאחר לילה על עמדת הדי.ג'יי), חדר רחצה מפנק וחדר נוסף שיכול להכיל פסנתר ולשמש לאירוח במידת הצורך. הדיירת אוהבת מאוד לארח חברים ומשפחה, ולכן היה לי חשוב לייצר עבורה מרחב פתוח, שיכיל בקלות עשרה אנשים, שיהיה אפשר לאכול בו, לבשל, להשתרע, לשמוע מוזיקה, לראות טלווזיה, הכל בו זמנית. כיוון שיש בדירה רק שני כיווני אוויר (חזית ועורף), היה חשוב לתכנן את החדרים השונים כך שבכולם יהיו חלונות. מאחר שהדיירת כמעט לא מבשלת, הוחלט לוותר על חלון במטבח, שאליו מגיע שפע של אור ואוויר מכיוון הסלון.

עוד באתר לעיצוב הבית:

משך השיפוץ: תהליך התכנון ארך כחודש והשיפוץ ארך כשלושה חודשים.

עלות השיפוץ: כ-255 אלף שקל עבור פירוק והריסה קומפלט, בנייה, תשתיות אינסטלציה, גז, חשמל ותקשורת חדשות (כולל הצבת פיגומים), ריצופים וחיפויים, כלים סניטריים, חלונות אלומיניום חדשים בכל הדירה, דלתות פנים, נגרות בהתאמה אישית (מטבח, ארונות בגדים ושולחן עבודה), שני מזגנים, מכשירי חשמל, גופי תאורה, רהיטים שנקנו במקומות שונים ואבזור.

ורד בונפיליולי (צילום: איתי בנית)
שולחן אליפטי עם רגלי בוק טבולות בלבן- 800 ש"ח (אייטמס גאלרי)|צילום: איתי בנית
ורד בונפיליולי (צילום: איתי בנית)
כיסאות איימס ברגלי ניקל/עץ, 400 ש"ח ליחידה (אייטמס גאלרי)|צילום: איתי בנית
ורד בונפיליולי (צילום: איתי בנית)
הדיירת אוהבת לארח, לצפות בסרטים ולשמוע מוזיקה בסלון|צילום: איתי בנית

ורד בונפיליולי (צילום: איתי בנית)
צילום: איתי בנית

שקט בחדר השינה

תיאור כללי של השיפוץ: למעשה, כל הקירות וכמעט כל הרצפה בדירה נהרסו כליל לטובת קירות חדשים ותשתיות חדשות. שני עמודים קונסטרוקטיבים קיימים שולבו במערך הריהוט החדש: סביב עמוד אחד תוכנן שולחן עבודה, כך שהעמוד חוצץ בין משטח העבודה לבין נישה ובה מדפים לאחסון קלסרים וכו'. עמוד שני בכניסה לדירה, יחד עם שתי ספריות, יוצר מעין מסדרון מואר ומאוורר, שמצד אחד מצניע את האזור הפרטי ומצד שני מאפשר קשר עין. שתי קורות תומכות שולבו גם הן בתכנון: קורה אחת מעגנת את שולחן האוכל ואף הודגשה בצבע שחור ובגוף תאורה תעשייתי ורוד. הקורה השנייה, מעל הספריות, מסייעת בהדגשת החציצה שבין הפרטי לציבורי.

בתכנון המקורי חדר השינה פנה לרחוב הסואן, ואילו בתכנון החדש, לאור רצונה של הדיירת בשקט בשעות הבוקר, הועתק מיקום חדר השינה לעורף הדירה. נוסף לכך, חדר הרחצה הקודם היה רחוק מחדרי השינה, וכעת יש הפרדה ברורה בין חדר השינה וחדר הרחצה לבין הסלון והמטבח.

העבודה עם הלקוחה היתה נהדרת, מלאת חדווה ושיתוף פעולה. הלקוחה היתה פתוחה להצעות ושמחה מאוד בכל בחירה שנעשתה.

ורד בונפיליולי, גובה (צילום: איתי בנית)
מנורת תלייה ורודה, במראה תעשייתי מעודן, 410 ש"ח (טליה תאורה)|צילום: איתי בנית
ורד בונפיליולי (צילום: איתי בנית)
קורה התומכת הודגשה בשחור|צילום: איתי בנית
ורד בונפיליולי (צילום: איתי בנית)
פינת העבודה. פלטת עץ בוק טבעי מחבקת עמוד קונסטרוקטיבי|צילום: איתי בנית

סכמת צבעים מונוכרומטית

בכניסה לדירה (דרך דלת ורודה!) מתגלה החלל הציבורי הנפרש עד החלונות הגדולים הפונים לרחוב. הדירה כולה, למעט חדר הרחצה, רוצפה באריחי גרניט פורצלן 60/60 באפור דמוי בטון. קירות הדירה נצבעו באפרפר בהיר כדי לרכך מעט את הניגוד ולתווך בין הפריטים הכהים לפריטים הצחורים ברחבי החלל. סכמת הצבעים היא מונוכרומטית (לבן-אפור-פחם-שחור) עם נגיעות של עץ טבעי. שילוב של כמה פריטים ורודים על גבי הרקע הזה יוצר מראה אוורירי, אורבני ומתוחכם.

סלון: כל הקירות סביב הסלון המקורי הוסרו כדי ליצור חלל פתוח ומרווח, הנהנה מחלונות גדולים ומנוף אורבני. הדיירת אוהבת לארח, לצפות בסרטים ולשמוע מוזיקה בסלון, ולכן נבחרו ספה רכה ועמוקה, כיסא נדנדה ושולחן קפה שתוכנן בגובה מתאים לאכילה (ורגליו נטבלו בלבן). מעל לספה גלריית תמונות ובה פוסטרים ממוסגרים של ינון זינגר וכרזה בעיצוב דקל חברוני לצד גלויות של דיוויד בואי שנרכשו על ידי הלקוחה. מעל התמונות שני מגשי תאורה, השוטפים את הסלון באור. תאורה היקפית בלבד, עם אפשרות לעמעום בשעת הצורך, יוצרת שפע אור נעים ולא מסנוור ששוטף את התקרה וחוזר מטה. לצד כיסא הנדנדה מוקם שולחן צד מפוליקרבונט ירוק מקולקציית "ספארקל" של חברת Kartell ווילונות לבנים כמעט שקופים מתקרה עד רצפה נותנים תחושת פרטיות.

ורד בונפיליולי (צילום: איתי בנית)
החלל הציבורי הנפרש עד החלונות הגדולים הפונים לרחוב|צילום: איתי בנית
ורד בונפיליולי, גובה (צילום: איתי בנית)
צורת ר' במטבח|צילום: איתי בנית

ורד בונפיליולי (צילום: איתי בנית)
מעל הכיור קלאפה גדולה ובה מתקן אלמגוב לייבוש כלים ומדפים נוספים|צילום: איתי בנית

פינת עבודה: פלטת עץ בוק טבעי מחבקת עמוד קונסטרוקטיבי, היוצר מצדו הימני נישה ובה מדפים לאחסון קלסרים, ניירת וכו'. התקציב היה מצומצם, אך עם זאת, שולחן בהתאמה אישית ניתן להזמין רק מנגר. כדי להוסיף חן לפלטה הפשוטה הוספתי לה שתי רגליים קדמיות מפוסלות מאיקאה. בשני צדי העמוד מוקמו מנורות קיר קטנות שמאירות את המשטח, אך משמשות גם כתאורת אווירה בערב. מעל המחשב תמונה סקסית (ילו קורנר בנווה צדק).

פינת אוכל: מעל השולחן קורה תומכת בגובה של כ-70 ס"מ (גובה הדירה 285 ס"מ). כיוון שלא ניתן להסתירה בשום דרך, החלטתי דווקא להדגיש אותה בשחור, כך שמצד אחד תבלוט על רקע הווילונות הלבנים ומצד שני תיתן רקע הולם למנורה הוורודה המשתלשלת מעל שולחן האוכל. סביב השולחן ארבעה כיסאות איימס בשחור ובשקוף. יחד עם הכיסא של פינת העבודה הסמוכה חמישה אנשים יכולים לשבת סביב השולחן העגול.

ורד בונפיליולי, גובה (צילום: איתי בנית)
צילום: איתי בנית

ורד בונפיליולי (צילום: איתי בנית)
ווים מברזל לתליית תיק, צעיף ומעיל כשנכנסים הביתה|צילום: איתי בנית

מטבח: המטבח מוקף בשלושה קירות וצורתו ר'. על צלע אחת ממוקם המקרר, ארון גבוה לתנור ולמיקרו ועל הצלע השנייה כיור, כיריים והמון מגירות. כיון שהדיירת לא זקוקה בשלב זה למדיח כלים, הארון הסמוך לכיור תוכנן בגודל שיתאים בעתיד למדיח סטנדרטי. מעל הכיור קלאפה גדולה ובה מתקן אלמגוב לייבוש כלים ומדפים נוספים.

חזיתות המטבח חופו בפורמייקה עמידה ומבריקה באפור כהה ובאפור בהיר. כיוון שאין במטבח חלון, בחרתי בחומר מבריק במיוחד, כך שההשתקפויות שבו נותנות תחושה קלה ומוארת. משמאל למקרר תכננתי ועיצבתי בר גבוה מפח שחור במראה שיקי ותעשייתי, שעליו אפשר לאכול ארוחה קלה או לשתות קפה בבוקר. כיסאות בר מדגם "צ'ארלס גוסט" נבחרו אף הם בפוליקרבונט שקוף ושחור-שקוף. יחד עם כיסאות שולחן האוכל הם מייצרים משחק בין שחור ושקוף, אטום ומאוורר. להשלמת המראה, מנורת טולומיאו בעלת זרוע ארוכה מספקת תאורה ממוקדת ליושבים על הבר. פס צבירה עם שלושה ספוטים מאיר את משטח העבודה ומתוגבר בגוף תאורה במרכז תקרת המטבח השוטף את כל החדר.

ורד בונפיליולי, חדר שינה, גובה (צילום: איתי בנית)
מיקום חדר השינה הועתק לעורף הדירה|צילום: איתי בנית
ורד בונפיליולי (צילום: איתי בנית)
הקיר בגב המיטה נצבע בגוון סגול חציל כהה דרמטי המעניק עומק|צילום: איתי בנית
ורד בונפיליולי (צילום: איתי בנית)
מיטת ברזל לבנה ושולחנות צד מסדרת "גוסט-באסטר" בעיצוב פיליפ סטארק|צילום: איתי בנית
 

לא מתפשרים על עיצוב ויצירתיות

מסדרון: בתחילת המסדרון, ליד דלת הכניסה הראשית, נתלו ווים מברזל לתליית תיק, צעיף ומעיל כשנכנסים הביתה. מעל המתלה מנורת קיר דמוית פנס רחוב מברזל שחור. בהמשך המסדרון שתי ספריות דקיקות גזרה בברזל לבן, עליהן דיסקים, ספרים ומגזינים. מידות הספריות תואמות את מידות הדלתות שמאחוריהן, כך שמכיוון הסלון ניתן להציץ-אך-לא-לראות לתוך חדר השינה וחדר הרחצה. בין הספריות נמצא עמוד תומך שעיביתי, כדי להתאימו לעומק הספריות. בחרתי לא לייצר קיר ממש או ספרייה לכל הגובה, על מנת לייצר מעבר מואר, פתוח וכמעט בלתי מורגש לאזור החדרים. בצדו השני של העמוד עוד פנס רחוב שחור, המלווה את ההליכה לעבר חדר הרחצה. בקצה המסדרון ארון קיר גדול לאחסון תיקים, נעליים, מזוודות ותאורה לשעת חירום.

חדר השינה: החדר פונה לעורף הבניין והוא רחוק מהמולת הרחוב. בשל מיקומו הבעייתי של קיר תומך בכניסה לדירה יחד עם עמוד נוסף, נאלצתי לתכנן חדר שינה קטן יחסית. הקיר בגב המיטה נצבע בגוון סגול חציל כהה דרמטי המעניק עומק. בשני צדי הקיר חלונות זהים ולמרגלותם מיטת ברזל לבנה ושולחנות צד מסדרת "גוסט-באסטר" בעיצוב פיליפ סטארק. השידות בלבן מבריק תורמות לתחושת הקלילות. מעל השידות מנורות קריאה קטנות לבנות.

ארון הבגדים, משיקולי תקציב, חופה בפורמייקה מבריקה. גם כאן, לא התפשרנו על עיצוב ויצירתיות: החלקים השונים חופו בגוני אפור מדורגים מאפור בהיר ועד אפור פחם באפקט ombre עדכני. לצד הארון פוסטר ממוסגר של שירי ורד תחת מנורת קיוב שחורה.

חדר הרחצה: הלקוחה חלמה על חדר רחצה גדול, מואר, מרווח ושופע במקומות אחסון. הרצפה חופתה באריחי גרניט פורצל מצוירים ואילו הקירות חופו באריחים לבנים גדולים. בכניסה לחדר ארון כיור צף ועליו משטח כיור אינטגרלי עם ברז שחור. מעל הכיור מראה ולצידה ארון לא עמוק שנועד להכיל מוצרי קוסמטיקה שונים. מול ארון הכיור תלוי ארון צר וגבוה לאחסון מגבות ומלאי שמפו. כל הארונות בגימור מבריק ומחזירים את האור הרב בחדר. לצד ארון הכיור מכונת כביסה מיופייפת וסל כביסה. בקצה השמאלי של החדר מקלחון גדול ובו ספסל צף וראש גשם מפנק. החלון המקורי השתרע מצד לצד אך סגרנו חלק ממנו, כך שיהיה מעל האסלה בלבד. מכל ההדחה הסמוי שקוע בקיר. במקום לעבות את הקיר רק מאחורי האסלה, החלטתי לעבות את הקיר לכל אורכו וכך לייצר מדף נגיש בתוך המקלחון להנחת שמפו וסבון. בתקרת החדר שני גופי תאורה וכן גוף תאורה צמוד קיר מעל המראה למקסימום נוחות.

ורד בונפיליולי, חדר רחצה, גובה (צילום: איתי בנית)
רצפת חדר הרחצה חופתה באריחי גרניט פורצל מצוירים|צילום: איתי בנית
ורד בונפיליולי, גובה (צילום: איתי בנית)
ארון כיור צף ועליו משטח כיור אינטגרלי עם ברז שחור|צילום: איתי בנית

ורד בונפיליולי, גובה (צילום: איתי בנית)
הקירות חופו באריחים לבנים גדולים|צילום: איתי בנית

גוונים מעושנים לחמימות נעימה

דבר המעצב: תהליך התכנון והעיצוב היה קל ונעים, בזכות קבלת החלטות מהירה והודות לדיירת מקסימה, פתוחה להצעות, שהאמינה בי וסמכה עלי שאדע לתרגם את הרצונות שלה לקירות, חומרים וצבעים. התקציב המוגבל היה מאתגר, אך בזכותו קיבלנו מיקס מעניין של יקר יותר ופחות. תהליך השיפוץ היה אף הוא מהנה ומספק הודות לעבודה עם קבלן, בעלי מקצוע וספקים טובים וקפדנים. אני מאמינה שאבזור חלל לוקח זמן ודורש מחשבה, צריך ללקט פריט אחר פריט ולבדוק בהדרגה מה מתאים ומה לא, זהו תהליך מתפתח. הדיירת נהנית מאוד מהדירה, פונקציונלית ואסתטית, וההרגשה מספקת מאוד.

טיפ: בחרתם מעצב? הגדירו את הצרכים ואת התקציב שלכם, תארו את הרצונות והחלומות שלכם, התמסרו ותנו לו להוביל את התהליך. מעצב טוב רואה את התמונה הגדולה ובמקביל את הפרטים הקטנים. ממליצה בחום לעבוד עם בעלי המקצוע הנמצאים בארסנל הקבוע של המעצב, כך תיהנו ממוצר, שירות, עמידה בלוח זמנים ואחריות. סכמה מונוכרומטית לא בהכרח תוביל לחלל קר ומנוכר. גוונים מעושנים מעניקים חמימות נעימה, טבעית, כזו שרוצים להתכרבל בה. שילוב הצבעים הקונטרסטיים יחד עם עץ טבעי, טקסטיל וצמחייה יוצר חלל רך, עדין, צנוע ומחבק.

פריט אהוב: הבר הגבוה במטבח - תכננתי את הבר העשוי פח שחור ועומד על גלגלים והוא יוצר בבית מלאכה בדרום תל אביב. בעלות נמוכה מאוד קיבלנו פריט יחיד וייחודי, דקיק וקליל. דווקא בפח אפשר לייצר עדינות שאין בהרבה חומרים אחרים ומצד שני יש לו אופי ומראה תעשייתיים ועדכנים. 

ורד בונפיליולי,  גובה, לפני
ככה זה נראה בהתחלה
ורד בונפיליולי,  גובה, לפני (צילום: איתי בנית)
צילום: איתי בנית
ורד בונפיליולי, גובה
המטבח לפני
ורד בונפיליולי,  גובה, לפני
חדר הרחצה לפני
ורד בונפיליולי,  גובה, לפני
השירותים לפני
ורד-בונפיליולי, תוכנית מצב קיים 0212
תוכנית מצב קיים
ורד-בונפיליולי, תוכנית מערך ריהוט 0212
תוכנית מערך ריהוט

תכנון ועיצוב פנים: ורד בונפיליולי

במדור הקודם: דירת 65 מ"ר בגבעתיים עם אופי ישראלי
לכל מדורי בשיפוץ

לכל כתבות המגזין