זו לא הייתה שנה שגרתית. כולנו עברנו עליות ומורדות ותקופות שבהן היה קשה לראות את היפה, הטוב והמשמח. אבל השנה הזו, עם כל הקושי שהיא הביאה, לימדה אותנו גם שיעור או שניים, ורבים מרגישים שכולנו למדנו גם על משמעות הבית שלנו. הימים שבהם היינו סגורים בבית העצימו את כל מה שאנחנו אוהבים בו וגם את כל מה שעדיין לא מושלם ודורש טיפול או תשומת לב. כמו בכל שנה, בחרנו את הבתים הכי יפים, מיוחדים ובולטים שפורסמו אצלנו השנה, ומה שבולט בכולם הוא תשומת הלב - לשילובים של חומרים וצבעים, לפרטים מעניינים, לתכנון שתואם את צורכי המשפחה ולאבזור שמעשיר את הבית בשמחת חיים. הצטרפו לסיור בין בית אקולוגי ומעוגל בגליל, דירה שכורה שעיצבה דיירת שעברה משבר אישי, דופלקס צבעוני במיוחד בתל אביב, בתים שתוכננו במגרשים מאתגרים ומדורגים, בית בסביון שעוצב כמו בקתה בהרי האלפים, ודירת תמ״א 38 שנוטפת שיק צרפתי.
>> במדור הקודם: מיכל אנסקי חושפת את הבית החדש והמשגע ליד הים
צוהלת ושמחה
דירת דופלקס בקומה העליונה בבניין שממוקם בסמטה שקטה בתל אביב. בעלת הבית, שהתגוררה לאורך שנים בדירה והרגישה צורך לעצבה מחדש, ביקשה ממעצב הפנים רועי זליחובסקי "שיהיה צבעוני", והדירה הזו היא אכן אחת הצבעוניות והמשמחות שראינו השנה. הקיר המרכזי בחלל הציבורי, שבו המטבח, פינת האוכל והסלון, מחולק על ידי קווים אלכסוניים לארבעה חלקים, כל אחד מהם מחופה בגוון ובחומר אחר - שני סוגי אריחי קרמיקה ושני גוונים של ורוד. אריחים משושים מחפים את רצפת המטבח ומתחברים לריצוף פרקט שממשיך לעומק החלל הציבורי ומחפה גם את חדר השינה, שנמצא בקומה העליונה. בדירה בולטים אלמנטים שונים מפליז, כמו מתקן לייבוש כוסות שתלוי מעל אחת מצלעות המטבח, קופסאות פתוחות התלויות על הקיר בסלון ועוד. כמו כן בולטת עבודת הנגרות המקורית ברחבי הדירה, לדוגמה בארונות המטבח, שידת הטלוויזיה ומתחת לגרם המדרגות. אל תפספסו גם את חדר השינה, שבו הקיר המרכזי חופה בפלטות MDF חתוכות בלייזר בצורות ובצבעים שונים.
ריזורט סטייל
לאחר פרידתה המתוקשרת מבת זוגה רימה קוגן, שכרה אשת יחסי הציבור ציפי רומנו בית בן 70 בשכונה שקטה ברמת השרון, ושיפצה אותו בתיאום עם הבעלים. לפרויקט גייסה את האדריכלית איילת שבו ואת חברת אדריכלות הנוף גרין טאץ', וזו תכננה את חלוקת הפנים המחודשת. "הורדנו קירות, העברנו את המטבח קדימה. פתחנו קירות חיצוניים והוספנו זכוכיות. הזזנו גם את חדר הרחצה והוספנו עוד אחד לילדים", מספרת רומנו. העיצוב מואר, פתוח, מתבסס על גוונים בהירים, והסגנון הוא של ריזורט עם שימוש בבמבוק והרבה צמחייה, לצד מחשבה על אירוח ועל הילדים הקטנים. הפתחים הפונים לגינה הורחבו כדי לתת תחושת מרחב וחופש, ובגינה תוכננו ג׳קוזי, מטבח חיצוני, קמין ומקלחת חיצונית. המטבח הוא אחד האלמנטים המרשימים ביותר בבית, הוא כולל קיר ארונות גבוהים ומולו שני איים שמחוברים בדלפק זכוכית המשמש גם לישיבה.
נתנו לטבע לדבר
בני זוג עברו יחד עם בנם בן ה-4 לקיבוץ בגליל העליון ופנו לאדריכל כפיר וקס, המתמחה בבנייה אקולוגית, במטרה לבנות בית המשלב בין אסתטיקה ונוחות ומאופיין בחלונות גדולים, אור טבעי, זרימת אוויר טובה והמון ירוק שנכנס פנימה. "אין דבר יפה יותר מהטבע עצמו, ועם החלונות הרחבים הכנסנו את הטבע גם לתוך הבית, שגם טובל באין סוף עציצים שמשמחים את הלב", אומרת בעלת הבית, שהיתה אחראית על עיצוב הפנים והסטיילינג. מרבית עצי האלון הטבעיים שהיו במגרש שומרו והבית המלבני מוקם ביניהם, באזור הפתוח הגדול ביותר שהיה פנוי ובחלקו האחורי של המגרש. כך נוצרו גם חצר ומרפסת גדולות ונשמרה תחושת פרטיות. עיצוב הפנים משלב בין הסגנון הכפרי לבין בוהו שיק ושולבו בו הרבה אלמנטים מקש ועץ, פריטי טקסטיל, חומרים טבעיים וגוונים שקטים. "רצינו חללים פתוחים, בלי עומס גדול מדי של ריהוט כבד, ומתוך המון חשיבה משותפת ויצירתית פתחנו ארונות קיר ונישות כמעט בכל חלל", היא מוסיפה. כך למשל, בין הסלון והכניסה לבין פינת האוכל חוצץ קיר שבו גומחת ישיבה בצורת קשת שמשקיפה לשני הכיוונים. לצד הגומחה שולבה נישה לאחסון המשמשת את פינת האוכל והמטבח ובגבה הותקן קמין הפונה לכיוון הסלון.
טיפול הוליסטי
לאחר 20 שנה שחיה בבית עם בעלה שנפטר וילדיהם, החליטה בעלת הבית, שעובדת כפסיכיאטרית, לשפצו ופנתה למעצבת יעל שביט. הבית כולל שלוש קומות: קומת המרתף הפכה לקליניקה, בקומת הקרקע עוצבו מחדש החללים הציבוריים, ובקומה העליונה תוכננו מצד אחד חדרי שינה ורחצה ומהצד השני חדרי אירוח ועבודה. מבחינת העיצוב נעשו בבית שילובים מעניינים ומיוחדים. "בהשראת אוסף המסכות של בעלת הבית, בחרנו בקונספט 'אליסה בארץ הפלאות', והוא בא לידי ביטוי בעיקר בסלון, במטבח ובחדר השינה", אומרת המעצבת. לבקשתה של בעלת הבית, המטבח נשאר מופרד מפינת האוכל והסלון. בעיצובו שולבו שני סוגים של אריחי טרצו לצד ארונות בכחול ובאפור, ופינת קפה שאובזרה בנישה ובמדפים שנצבעו בוורוד. מעקה מתכת בדוגמת רשת עם פרחים מלווה את גרם המדרגות, לשמאלו דלת כפולה בכחול כהה המובילה ליחידת השינה של בעלת הבית, שבה שולבו אלמנטים כחולים נוספים כמו הטפט ומיטת הקטיפה. המקלחון והשירותים תוכננו כשני חללים נפרדים, הם מוקפים בקירות זכוכית וביניהם מעבר לחדר הארונות.
הגדילו לעשות
בני זוג, הורים לשני ילדים קטנים, רכשו דירה בבניין מסוף שנות ה-80 במרכז אזור התעשייה בתלפיות בירושלים. הדירה, ששטחה המקורי היה 80 מ"ר, נרכשה עם זכויות בנייה לתוספת ממ"ד ומעלית, ובמהלך השיפוץ שטחה הוגדל ל-95 מ"ר. אלעד יששכר-אלוני וטלי פורת-סטרר מסטודיו "אחד לאחד מעצבים פנים" יצרו מהחדרים הסגורים והצפופים חלל ביתי בעל ניחוח תעשייתי בהתאם לבקשת בני הזוג ליצור חלל בלתי סטנדרטי. פינת האוכל הוצבה במרפסת סגורה מוקפת חלונות בעלי פרופיל מושחר. מצדה האחד נמצא הסלון, שבו ספה אפורה הפונה למרכז החלל ומולה שתי כורסאות בעלות מסגרת מתכת דקיקה. מצדה השני של פינת האוכל נמצא המטבח, שצבוע באפור בהיר ומאובזר במשטח עבודה לבן עם עורקים שחורים המטפס גם על גבי הקיר. דופן הדלפק שפונה לכיוון הסלון חופתה באריחים משולשים בשחור ובלבן, המייצרים דוגמא גיאומטרית מעניינת. דלת אסם רחבה מובילה לחדר המשפחה ובחדר השינה יצרו המעצבים אשלייה של נישה בעזרת צביעת חלק מהקיר בגוון אפור.
היופי שבפשטות
בבית במושב במרכז הארץ מתגוררים בני זוג ושלושת ילדיהם הבוגרים. שטחו 250 מ"ר והוא ניצב על שטח תלול שחזיתו פונה לרחוב עמוס יחסית. אדריכלית ורד בלטמן-כהן נדרשה לתכנן את הבית כך שיאפשר פרטיות, וכן לנצל את הטופוגרפיה המאתגרת לטובת התכנון. החזית הקדמית מחופה באבן קבטיה מקומית שמעניקה "אופי אורגני לקומפלקס כולו", לדברי האדריכלית. כלפי חוץ, בגלל מתווה המגרש, הבית נראה חד קומתי אך למעשה הוא כולל שני מפלסים - מפלס כניסה שבו החללים הציבוריים, חדר השינה של ההורים וחדר רחצה, ומפלס עליון שבו חדרי השינה של הילדים ויציאה החוצה לגינה. "החלוקה הזו נבעה מכך שמדובר בילדים בוגרים יחסית, שלא תמיד מבלים בבית. כך ההורים יכולים לחיות במפלס התחתון, שבו נמצאות כל הפונקציות שהם זקוקים להן, בלי להרגיש בדידות או תחושה של הימצאות במבנה גדול וריק", מוסיפה בלטמן כהן. גם בעיצוב הפנים בולטים כמה אלמנטים מיוחדים, ביניהם מחיצה דו צדדית המשמשת מצד אחד כארון מטבח ומהצד השני כספרייה עשירה שפונה לכיוון פינת האוכל.
חופשת סקי
בית בסביון שתוכנן על ידי המעצבת קורין הכט אמסלם בשיתוף יעל אלמור אדריכלים לבני זוג וחמשת בנותיהם. בני המשפחה ביקשו ליצור בבית החדש אווירה אותנטית של בקתה כפרית באלפים, וכדי להשיג את המטרה ערכה המעצבת תחקיר מעמיק ואפילו נסעה עם בני המשפחה לאלפים הצרפתיים לשם רכישת רהיטים ופריטים מתאימים בחנויות קטנות ואצל אמנים ויוצרים מקומיים. הקירות והתקרות חופו בעץ, נבחרו רהיטי עץ בעלי מראה כפרי ופרטים מקוריים כמו נברשת מקרני צבי שנתלתה מעל שולחן האוכל הגדול שבמטבח, ידיות עץ, קרניזים ובדים שיובאו במיוחד. במעלה מדרגות העץ נמצאת קומת החדרים, שבה יחידת הורים עם קומת גלריה המשמשת כמשרד קטן ואינטימי. גם בחדרי הרחצה נעשה שימוש בחיפוי עץ, המשמר את האווירה האותנטית, כמו למשל בחלקה החיצוני של האמבטיה, בתקרה וביחידת הכיור המרשימה.
מתחילה מחדש
נגה בן אמתי, מעצבת מוצר, יוצרת ומלבישת בתים, עברה לדירה שכורה בגבעתיים לאחר פרידה מטלטלת וזוגיות שהתפרקה. מצבה של דירת ה-60 מ"ר לא היה מזהיר, אבל בן אמתי החליטה ללכת על זה. "בשל מצבה הדירה הייתה זולה והתאימה לתקציב שלי. בנוסף, רציתי פרויקט שיקום מאפס, לשקם אותו ותוך כדי כך את עצמי", היא אומרת. היא השקיעה 30 אלף שקל ובחצי שנה יצרה בית שלדבריה מכיל אותה ומבטא את מי שהיא. מבנה הדירה לא השתנה, אבל היא צבעה את הקירות ומילאה את החללים בעבודות אמנות ועיצוב שיצרה במשך השנים מחומרים מגוונים כמו קרמיקה, טקסטיל, ציור ועוד. חלק מהרהיטים נמצאו בטבע, ברחוב ואפילו בזבל, שופצו וזכו לייעוד חדש בדירה, כמו למשל ארגז תחמושת ישן שהפכה לשידה הניצבת בכניסה. רהיטים אחרים שהיו ברשותה עברו שיפוץ ושדרוג והותאמו לחלל החדש כמו ארון הקיר בחדר השינה, שנצבע בגוון ירקרק ונוספו לו ידיות משוק הפשפשים.
פריז במרכז רמת גן
בני הזוג הילה בוסי ולירן יהודה שוקרון, שניהם אדריכלים בשנות ה-30 לחייהם והורים לשני ילדים קטנים, רכשו את הדירה במרכז רמת גן במסגרת פרויקט תמ"א 38. הם שאפו להפוך אותה ל"אי של סדר, ניקיון ואווירה פריזאית, אלגנטית ונקייה בתוך מרכז העיר הסואן", לדבריהם. בני הזוג ביצעו שינויים בתכנון כבר בשלב הבנייה ולאחר מכן נעשו השלמות כמו התקנת המטבח והפרקט. גודל הדירה (73 מ"ר) וכיווני האוויר הכתיבו את התכנון ואת הבחירה בחומרים בהירים ובעיצוב מאופק. בהשראת דירות פריזאיות הם בחרו בפרקט בדוגמת פישבון ובפרופילים לבנים המעטרים את הקירות. אלמנטים אלגנטיים מפליז שולבו בעיצוב, כמו למשל הספרייה התלויה במבואת הכניסה ומדפים פתוחים התלויים מהתקרה מעל משטח העבודה במטבח. בין חדר השינה הזוגי, שעבורו נבחר גוון ורדרד עדין, לבין יחידת הרחצה מפריד מסדרון קצר שמשני צדדיו ארונות קיר גדולים ולבנים. פינת עבודה קטנה ושקטה תוכננה מאחורי פינת האוכל ובמרפסת שולבו צמחים רבים ואריחי בטון מאוירים שמוסיפים צבע לחלל.
חוברה לה יחדיו
דירת דופלקס ישנה ומוזנחת ברמת השרון, שבמהלך השנים חולקה לשתי דירות נפרדות, נרכשה על ידי בני זוג, הורים לשניים. אל מעצבת הפנים בטי יעקבסון הם הגיעו עם טעם מגובש וביקשו בית אקלקטי, שימוש בעץ, בטון וברזל, וחללים מרווחים ונוחים. במהלך השיפוץ נהרסו קירות הפנים של שתי הדירות והחלל חולק מחדש. גרם המדרגות הקיים הוחלף בגרם מדרגות מברזל מושחר במראה מרחף, ופרופילים בלגיים מושחרים נבחרו כדי למסגר את נוף הברושים הנשקף מהחלונות. ספה גדולה עם ריפוד שחור שלצידה ספת רביצה נמוכה מעשירות את החלל בטקסטורה רכה ומאזנות את הקשיחות של אלמנטי הברזל. במטבח הפתוח שולב ארון משקאות בעל חזית רשת, ועבור משטחי העבודה נבחר משטח עץ, עליו חלמה בעלת הבית עוד לפני השיפוץ. משום שבעל הבית עובד מהבית היה חשוב לייצר עבורו פינת עבודה נוחה, לצורך כך הורחב אחד המסדרונות ותוכננה בו נישה עם שולחן גדול, מדפים וארון.
התאחדו עם הטבע
בני זוג ושני ילדיהם עברו לקיבוץ בגליל והתאהבו במגרש בעייתי אך מלא אופי "כשראיתי את המגרש הזה, למרות שיש בו שיפוע חד ובעייתי לבנייה, היה לי ברור שזה המגרש בשבילנו. היה לי חשוב מאוד לא לגעת בסלעים ובעצים שנמצאים על המגרש והיה לי רצון לגור במבנה עגול", מספר בעל הבית. חברת יורטיים, שמתמחה בבניית יורטים ובתים מונגוליים, ואדם גלעד, שהיה אחראי על התכנון האדריכלי של הבית, תכננו עבורם בית ייחודי, שמורכב מארבעה מבנים מעוגלים מחוברים, מתחשב בסביבה הטבעית ומשתלב בה. הבית נבנה בשיטות בנייה ירוקות ותפיסות אקולוגיות השפיעו על תכנונו, שמאפשר צריכת אנרגיה נמוכה לצורכי תאורה, חימום וקירור. הגגות הירוקים שתוכננו מעל חדרי הילדים מקררים אותם בתקופת הקיץ ובני המשפחה מטפחים עליהם גינה. גם מילוי הבוץ וחיפוי הטיח של הקירות תורמים לקירור החללים, ובגגות העגולים שמעל לחדר השינה ולחלל המגורים הותקנו חלונות גג, שמאפשרים לאוויר חם לזרום החוצה. לתקופה הקרה נבחר קמין מסה חסכוני באנרגיה וידידותי לסביבה, שמקטין בצורה דרמטית את כמות העץ שצורכת המשפחה לחימום הבית.
סקנדינבית ברמת גן
בני הזוג, הורים לשלושה, רכשו בית בן כ-20 שנה ברמת גן, ופנו למעצבת סתיו ברין בשאיפה ליצור בו תחושה של שקט כפרי ועיצוב סקנדינבי מרגיע ומזמין. אל דלת הכניסה השחורה מוביל שביל בטון ובפנים הרצפה חופתה בפרקט בהנחת פישבון. מול הכניסה נמצא גרם המדרגות, שלאורכו תוכננה יחידת מדפים ממתכת לבנה ואוורירית המשמשת גם כמעקה. הקיר החיצוני שלאורך הסלון ופינת האוכל חופה במיקרוטופינג אפור והחלונות הגדולים יוצרים תחושת המשכיות בין החלל הציבורי לבין החצר. קיר בחלל הציבורי נהרס כדי לפתוח את הסלון למטבח, שבו ארונות בגוון שחור ועליהם משטח עבודה שחור. כניגוד לצבע הכהה ניצב במרכז המטבח אי בהיר עם ארונות ומשטח עבודה בלבן ועמוד עץ. גם באזורים הפרטיים בולטים ירידה לפרטים ואבזור מדויק, כמו למשל מחיצת עץ קלילה המספקת פרטיות לחדר השינה הזוגי ופינת העבודה, שממוקמת במעלה המדרגות ומאובזרת ביחידת מדפים תלויה ומינימליסטית מבמבוק.
>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק
עם הפנים לנוף
עמי שמואלי ואיילת עידו ממשרד שמואלי-עידו אדריכלים תכננו את הבית, שניצב על מגרש בגודל 650 מ"ר בקצה יישוב במזרח השרון, למשפחה בת שש נפשות. אחד האתגרים שלהם בתכנון היה המדרון הקיים בתוואי המגרש והוא הפך ליתרון משמעותי - הבית משקיף לכיוון המדרון וחלונות זכוכית גדולים מכניסים את החוץ ואת האור הטבעי פנימה. בנוסף, בקומת הקרקע תוכננה מרפסת גדולה שמרחיבה את חלל המגורים ומשקיפה לנוף. הבית תוכנן כשתי קוביות, האחת כוללת את שטחי הפנים והשנייה מגדירה את שטחי החוץ, שתוכננו באופן מדורג בהתאם למדרון הקיים. קורות ועמודים שתוכננו בחוץ ממשיכים את מבנה הבית מבחינה גיאומטרית ומגדירים את הקובייה הפתוחה. את גרם המדרגות, שעשוי מפלטות ברזל שחורות, מלווים חלונות רחבים וגבוהים שפונים לרחוב ולרחבת הכניסה.