מהרחבה אליה הוא פונה ומבעד לגדר העוטפת אותו, נראה רק חלקו העליון של הבית, כקובייה לבנה נקיית קווים. אך עם פתיחת שער הכניסה לחצרו משתנה התמונה בתכלית, כאשר ללובן העליון מצטרפים שקיפות וגווני אפור-שחור המשתלבים בחלקו התחתון של המבנה.
הבית הוא הקיצוני בטור בתי עיר' שנושק לסמטת הולכי רגל והכניסות אליהם עוברות לאורכה ודרכה. כך היה גם בבית המקורי ששכן במקום, אך כשנרכש החליטו בעליו לבנותו מבראשית והפקידו את תכנונו בידי האדריכלים תמר ועדי סמט. התכנון לדבריהם, צמח על בסיס פרוגראמה רגילה ופשוטה, ללא דרישות מיוחדות. "המטרה הייתה לייצר בית משפחה נוח ומרווח, אך בקנה מידה אנושי ונעים, כחלל פונקציונאלי שמתאים לאורח חיי משפחה עם שלושה ילדים", הם מספרים.
ואמנם, קנה מידה אנושי הוא בהחלט מוטיב מאפיין השזור בבית, שתכנונו, לדברי תמר ועדי, שאב השראה מראשית המודרניזם, כסוג של פרשנות המהדהדת מבחינתם בתים מוכרים שכמותם ניתן היה למצוא כמעט בכל ישוב בארץ- בתים שניצבים על עמודים התוחמים ומקרים רחבה חיצונית חזיתית.
שתי קוביות המונחות זו על זו
נתוניו של המגרש הצר והארוך עליו נבנה הבית הכתיבו במידה רבה את תכנונו הליניארי, אשר נחשף כרצף המשכי של שתי קוביות הממוקמות בהזחה קלה זו מעל מזו וכמו מנותקות זו מזו באמצעות קורת פלדה, המדגישה גם ניתוק חומרי: הקובייה העליונה מחופה בטיח לבן, ואילו הקובייה התחתונה נחלקת למחצית מחופה לבנים כהות בחתך מודרני ומחצית תחומה בויטרינות שקופות. מחצית זו נסוגה מעט פנימה מקו הקובייה העליונה, כאשר אף העמוד הקונסטרוקטיבי שנדרש כאן נכנס לתוך החלל פנימה ודבר אינו מפר את רצף השקיפות המייצר תחושת ריחוף כלשהי.
בגלגולו הנוכחי של הבית העתיקו האדריכלים סמט, את מיקומה של הכניסה מהסמטה אל החזית הארוכה הפונה לרחבה, ודלת מרשימה בפתיחת פיווט וגימור חלודה ולכה מקבלת את פני הבאים. חלוקת הפנים עוקבת אחר מבנה הקוביות, ובכלל זה אחר הבדליו החומריים: הקובייה העליונה מכילה את החללים הפרטיים, והתחתונה את החללים הציבוריים הנחלקים לאזור אירוח הממוקם בחלקה השקוף, ואזור מטבח ופינת משפחה הממוקם בחלקה המחופה לבנים. את קו האמצע בין השניים מגדיר גרם המדרגות הממוקם מול דלת הכניסה, ולמרות ההסתעפות לשני אזורים נפרדים נשמרת זרימתו האופקית של החלל והציר האורכי של מבנהו מודגש בבירור: כשניצבים בעברו האחד ניתן לחצות במבט את כלל מרחב הקומה ולהישיר מבט פתוח אל העבר השני.
משני האזורים ישנן יציאות החוצה אל רחבות דק חיצוניות, וכך, לצד השקיפות של אזור האירוח, מיטשטשים הגבולות בין הפנים והחוץ, והשטח המגונן שעוטף את הבית נוכח בתוך חללו כחלק בלתי נפרד. היות ושני האזורים פונים אל החזית הדרומית והארוכה של הבית, נדרשו תמר ועדי לתכנון מושכל של הפתחים לניצול הגנה מיטבית מפני קרינת השמש בהתאמה לעונות השנה: "במטבח שילבנו בחזית זו חלון סרט המותאם לזווית הקרינה הנמוכה בעונת החורף, והתכנון הנסוג של הויטרינות באזור הסלון מזכה את חללו השקוף בהצללה שמייצרת הקובייה העליונה ובעונת החורף מזווית הקרינה הנמוכה", מסבירים השניים.
שפת החומר של הבית מגלמת מופע מהודק וקוהרנטי למראה, המשלב שקיפות וממד אוורירי עם עוצמות חומריות: זכוכית המשתלבת בויטרינות ובמעקה המדרגות, פרופיל בלגי כהה המשמש בפתחים, פלדה המשמשת בגרם המדרגות המרחף ובעמוד תומך שניצב בסלון, וריצוף באריחי אבן שיגרי ללא מיון במידות אורך ורוחב משתנות.
תאורת החלל היא טכנית בעיקרה - פסי צבירה עם ספוטים או גופים שקועים - ותכנונה שבוצע בקפידה רבה מייצר אור נעים תוך שימת דגש על תפקודים ייעודיים, דוגמת הארה של יצירות אמנות, הדגשת צירי זרימה וכיו"ב. לצד אלה, במינון מדוד ובבחירה מובחנת, משתלבים גופים דקורטיביים, כמו, למשל, מנורת ארקו האיקונית בעיצובם של האחים קסטיליוני, שניצבת באזור האירוח כחלק בלתי נפרד מעיצובו כמארג אסתטי אנין, תמציתי ועשיר כאחד.
אי במטבח עם 10 מקומות ישיבה
אזור המטבח - חדר משפחה ממוקם בעברו השני של החלל, פתוח אליו מחד, ומשמר אינטימיות פרטית מאידך. אלמנט מבני שתוכנן בפתחו ומנוצל לצרכי אחסון מייצר הגדרה בין שני האזורים, כאשר משני עבריו נשמרים מעברים המאפשרים תנועה נוחה, משמרים את ממד הפתיחות ומעניקים מבטים ארוכים וישירים מאזור לאזור.
במרכזו של המרחב הציבורי-פרטי ניצבת יחידת אי נדיבת ממדים במיוחד המאפשרת לעשרה אנשים להסב אליה בנוחות, ובחיי היומיום של המשפחה היא משרתת צרכים מגוונים בשעות ההימצאות יחד. יחידת הכיור השוכנת מעברו האחד של האי מתהדרת במידה מרשימה - 5.80 מ', מעברו השני משתלבות פינות טלוויזיה ומחשב, והמרחב שנוצר אגב כך אכן מתקבל כאזור משפחתי חמים ואינטימי, הכולל גם רחבה חיצונית משלו ומזמין בילוי זמן משותף.
אל הקומה העליונה מוביל גרם מדרגות מרחף עשוי פלדה ותחום במעקה שקוף, וסקיילייט שתוכנן מעליו צובע את חללו באור יום נעים. כמו קומת הכניסה, כך גם הקומה העליונה מרוצפת הפרקט נחלקת לשני אזורים - אזור יחידת ההורים בצדה האחד, ואזור חדרי ילדים בצדה השני, כאשר הפתיחות הדו צדדית אל החוץ נשמרת גם כאן: קיר מסך תוחם את יחידת ההורים, ומרפסת פתוחה לשמיים משתרעת בקצה אזור חדרי הילדים.
בתכנונו העכשווי נכללים בו שני חדרי ילדים עם חדרי רחצה צמודים וחדר טלוויזיה משותף, אשר תוכנן כך שבעתיד יוכל להפוך לחדר נוסף- כולל כל התשתיות וההיערכות המבנית שעשויות להידרש אם ו/או כאשר ישתנה ייעודו. יחידת ההורים היא חלל מרווח הכולל אזור הלבשה וחדר רחצה מפנק, ובתכנון ששם דגש על נוחות מחייה הוא משופע בחללי אחסון, אשר ככלל היוו אלמנט משמעותי בתכנון הבית כולו ובוצעו בעבודת נגרות מוקפדת. וכך, בחלל שדבר בו אינו דומיננטי מידי, משתלט מידי או מעז מידי, וכשפונקציונאליות, חזות אסתטית וחמימות משפחתית הם מרכיבי המשוואה המובילה את שפתו והתנהלותו, אין ספק שקנה מידה אנושי אליו חתר התכנון אכן מומש במלואו.
תכנון: אדריכלים תמר ועדי סמט, "סמט אדריכלים"
הכתבה פורסמה לראשונה במגזין "בית ונוי"
במדור הקודם: וילה בום - הרתה פעמיים במהלך בניית ביתם
לכתבות במדור "בתים יפים"