אחד האתגרים הגדולים הניצבים בפני מעצבים הניגשים לתכנון חלל הוא תקציב נתון ולאו דווקא גבוה, כזה שאינו מאפשר כל חריגות. אתגר כזה ניצב בפני האדריכלית והמעצבת מרינה פוקסמן, כשנתבקשה לבצע עבודת שיפוץ בדירה שרכש זוג צעיר בהרצליה - דירת גג ששטחה משתרע על 65 מ"ר בקומת הכניסה ו-30 מ"ר בקומת הגג + גג בשטח של 45 מ"ר. "השיפוץ שנדרש לבצע בדירה היה מקיף למדי וכלל החלפת חומרי גמר ואלמנטים כמו חלונות וכלים סניטאריים לצד רכישת פריטי ריהוט ותאורה, כך שנוכח התקציב הנתון והמצומצם מדובר היה במשימה של ממש", מספרת פוקסמן, המגדירה את עצמה כמי שמתמחה בחיבור בין חיסכון ועיצוב. "בעיצוב בית, כמו באופנה, לא צריך לדעתי ללבוש רק פראדה כדי להיראות טוב. מה שחשוב זה איך הדברים יושבים על הגוף. להיות רגיש לפרטים, להסתיר חסרונות ולהדגיש יתרונות, להעז", אומרת פוקסמן, שתקופה שבה עבדה בגואנזו שבסין הבהירה לה, לדבריה, את אופציות העלויות האטרקטיביות שהמקום מזמן. מאז, ברבים מהפרויקטים שהיא מעצבת היא משלבת, בין היתר, רכישת פריטים, חומרים או רהיטים בהזמנה מסין, וכך היה גם בדירה בהרצליה, עובדה שסייעה לה להתמודד עם גבולות התקציב ללא התפשרות על איכויות.

כיסאות שונים שמצטטים עיצובים איקוניים (צילום: דן בלילטי)
כיסאות שונים שמצטטים עיצובים איקוניים|צילום: דן בלילטי
ריצוף באריחי גרניט פורצלן המדמים מראה בטון (צילום: דן בלילטי)
ריצוף באריחי גרניט פורצלן המדמים מראה בטון|צילום: דן בלילטי
 קונסטרוקציית המתכת נצבעה באפור כמרכיב של שפת הצבע (צילום: דן בלילטי)
קונסטרוקציית המתכת נצבעה באפור כמרכיב של שפת הצבע בחלל|צילום: דן בלילטי

מחיצת זכוכית בין אזורי השינה והרחצה (צילום: דן בלילטי)
מחיצת זכוכית בין אזורי השינה והרחצה|צילום: דן בלילטי

אפקט של פנימה-החוצה

את מבוקשם של הדיירים לעיצוב מיוחד ואיכותי מימשה פוקסמן כקונספט של לופט ניו יורקי, והתכנון לווה בהדמיית תלת ממד שאפשרה לבני הזוג להיות שותפים לתהליך ולהכיר במדויק את החלל שעתיד להפוך לביתם. בקומת הכניסה מוקמו האזורים הציבוריים, שירותי אורחים/חדר רחצה וכן שני חדרים שנכון לעכשיו משמשים לעבודה ולספורט ובעתיד יהפכו לחדרי ילדים, ובקומה העליונה מוקם חדר השינה של בני הזוג + חדר הרחצה שלהם.

רעיון הלופט קרם עור וגידים כמארג עיצובי המגלם זיקה לסגנון תעשייתי, צעיר ורענן, כאשר צבעוניות, אלמנטים בנויים ופריטי נגרות שעוצבו בשפה אחידה מייצרים מרחב ביתי שבו, לדברי פוקסמן, "כל החללים מדברים אחד עם השני ותמיד נשמר אפקט של פנימה-החוצה, הצצה או אובייקטים מזוהים ההופכים אותו לחווייתי".

היות שריצוף בטון מוחלק ההולם את סגנון העיצוב המבוקש היה נוגס חלק גדול מדי מהתקציב המוקצה, נבחרו במקומו אריחי גרניט פורצלן במראה בטון שהוזמנו בסין, וכך גם פרקט הבמבוק ששולב בחדרים כתחליף לפרקט אלון שעלותו הייתה גבוהה מדי. בשל מגבלות התקציב הוחלט גם להותיר את גרם המדרגות המקשר בין הקומות ולהסתפק בשדרוג חזותו בהתאמה לחזות החלל: המעקה שליווה אותו הוחלף במעקה ברזל בעיצוב אופקי, מדרכי העץ חודשו וקונסטרוקציית המתכת נצבעה בגוון אפור. מרבית התאורה בבית נשענת על ספוטים מתכווננים שהותקנו בתקרה, ופלטת הצבעים השזורה בו כאלמנט מקשר מורכבת מגוני אפור לסוגיו, לבן ואדום, השבים ומופיעים בווריאציות כאלה ואחרות בכל פריטי הריהוט, הנגרות והחומרים.  פוקסמן: "על מנת לאחד את הבית וליצור בו זרימה המשכית, יצרתי קולקציה של פריטי נגרות באפור ולבן בגימור שלייף לק עבור כלל אזוריו השונים, כולל המטבח, שכולם מאופיינים בקו מרחף וצעיר ברוח החלל ובהתאמה לדייריו". ואמנם, שפת החלל מושקעת אך אינה "מעונבת, קלילה ולא נרתעת מתעוזה, דוגמת קירות שנצבעו באדום בחדר הספורט, או רצפה ואמבט אדומים בשירותי האורחים שאמורים להפוך בבוא העת לחדר רחצה ולשרת את חדרי הקומה התחתונה.

חדר הספורט שבעתיד יהפוך לחדר ילדים (צילום: דן בלילטי)
חדר הספורט שבעתיד יהפוך לחדר ילדים נכון לעכשיו מתהדר בקירות אדומים|צילום: דן בלילטי
הריצוף בפרקט במבוק (צילום: דן בלילטי)
הריצוף בפרקט במבוק|צילום: דן בלילטי
תעוזה אדומה בחדר הרחצה שבקומת הכניסה (צילום: דן בלילטי)
תעוזה אדומה בחדר הרחצה שבקומת הכניסה|צילום: דן בלילטי
אזור הרחצה מרוצף ומחופה באבן צפחה (צילום: דן בלילטי)
אזור הרחצה מרוצף ומחופה באבן צפחה|צילום: דן בלילטי
יחידת נגרות מרחפת מאזור השינה זולגת לשטחו (צילום: דן בלילטי)
יחידת נגרות מרחפת מאזור השינה זולגת לשטחו|צילום: דן בלילטי
יחידות מרחפות עם חזיתות פורמייקה במראה מתכתי (צילום: דן בלילטי)
יחידות מרחפות עם חזיתות פורמייקה במראה מתכתי|צילום: דן בלילטי
   

ספוגת חן ייחודי

המטבח הפתוח מתנאה בגוון אפור עם חזיתות פורמייקה המדמות מראה מתכתי, ומדפים אדומים שנתלים על שרשראות מתכתבים עם פינת ישיבה, המכילה שתי ספות באדום עז שיוצרו בהזמנה, שידת טלוויזיה ארוכה, שעוצבה כמו חלק מהפריטים על ידי פוקסמן, הנמשכת מפינת האוכל הסמוכה למטבח עד הסלון, וכיסאות שולחן האוכל השונים זה מזה ומצטטים עיצובים אייקוניים קוראים תיגר על מראה פורמלי או מחויט מדי.

אלמנט מרשים במיוחד כאן הוא טפט בדיגום גראפי שנוצר ייעודית בגוני החלל - רקע אפור ונגיעות אדומות - ולדברי פוקסמן, גם במקרה זה ההחלטה על שילובו הייתה בבחינת חלופה תקציבית נוחה יותר לחיפוי לבנים שעליו דובר בתחילה. לצד העניין השונה, הרענן והמפתיע שיוצקת נוכחותו הדומיננטית של הטפט המקורי, הוא מגלם את רעיון הזרימה שביקשה פוקסמן לשוות לדירה, ומהווה מוטיב מקשר בין הקומות - מטפס מעלה ומחפה גם את קיר חלל המדרגות וקיר נוסף בחדר השינה שבקומה העליונה. 

במסגרת השיפוץ עברה קומה זו מהפך, וממרחב סגור עם מסדרונות וכוכים הפכה לחלל פתוח מרווח ומואר. הקיר החוצץ בין חדר השינה לבין חדר הרחצה הומר במחיצת זכוכית המספחת אותו לחלל, חושפת את יחידת הכיור אך מצניעה את אזורי המקלחון והשירותים.

חיבור יצירתי נוסף בין שני האזורים נעשה באמצעות הנגרות הייעודית: שידה אוורירית שמשמשת את אזור השינה ותלויה לאורכו זולגת לתוך אזור הרחצה המחופה ומרוצף באבן צפחה, שם היא הופכת ליחידת אחסון מרחפת שעל משטחה העליון משתלבים שני כיורים עגולים בהנחה עליונה. אף המיטה שבחדר נוצרה בעבודת נגרות כשילוב ייחודי ומרחף של משטחים גראפיים למראה. אין ספק שאתגר ההיצמדות לתקציב הנתון אכן היה גדול, אך התכנון המושכל התמודד איתו בהצלחה, והדירה האדומה ספוגת החן הייחודי שהתקבלה בסופו של התהליך מדברת בעד עצמה

תוכנית קומת כניסה (צילום: דן בלילטי)
תוכנית קומת כניסה|צילום: דן בלילטי
תוכנית קומת גג (צילום: דן בלילטי)
תוכנית קומת גג|צילום: דן בלילטי
_OBJ

_OBJ

תכנון ועיצוב: אדריכלית מרינה פוקסמן

במדור הקודם: מטמורפוזה בבית בנופית
לכל הבתים של בית ונוי

הכתבה פורסמה במגזין "בית ונוי"