תהליך תכנונו ועיצובו של הבית הפונה לנוף הגלבוע התחיל עבור האדריכלית עדי ארונוב כבר בשלב בחירת הקרקע שעליו נבנה, ומטבע הדברים יפי הסביבה שבה הוא ממוקם היווה נקודת מוצא לקונספט רעיוני שטוותה עבורו תוך מתן דגש על קשרי חוץ ופנים. במבט ראשון נראה הבית כקומפוזיציה מבנית שכמו נחצתה במרכזה לשני גושים זהים שהופרדו זה מזה באמצעות פרק ניתוק, אך מבט שני ומובחן יותר כבר מגלה שהזהות אינה מוחלטת. כך, לדוגמה, מידתם השונה של הפתחים שנפרצו בהם, או קיר בטון שכמו מגיח מגוש אחד בלבד ומתברר כשייך לקוביית בטון המשתלבת בחזית המערבית של הבית, אך אינה נצפית במלואה מהחזית הקדמית.

שני גושי המבנה מקורים בגג אלומיניום מעוגל בגימור המדמה אבץ, ופרק הניתוק ביניהם משלב קיר בטון מוחלק שבוצע ביציקה באתר עצמו, וחיפוי עץ שבתוכו נטמעת דלת הכניסה. "קיר הבטון של הכניסה מתכתב עם קיר הבטון הצדדי שמופעו האופקי מייצר ניגוד ויזואלי לגג המעוגל, והבחירה בחומר נעשתה בגלל התיישנותו הטובה", מבהירה ארונוב את מה שמתחוור בהמשך כגישה המאפיינת את תפיסתה אשר ככלל שמה דגש על חומרים – אם על איכות מופעם, ואם על שילובים שונים ביניהם ליצירת מתח ועניין.

עדי ארונוב, קומפוזיציה מבנית הנדמית כאילו נחצתה במרכז לשני גושים  (צילום: אלעד גונן)
קומפוזיציה מבנית הנדמית כאילו נחצתה במרכז לשני גושים|צילום: אלעד גונן
עדי ארונוב, שתי ויטרינות גדולות חושפות חללי פנים, וגשר (צילום: אלעד גונן)
שתי ויטרינות גדולות חושפות חללי פנים, וגשר|צילום: אלעד גונן
עדי ארונוב, גובה (צילום: אלעד גונן)
עדי ארונוב, גובה|צילום: אלעד גונן

עדי ארונוב, גובה, קוביית הבטון המשתלבת בחזית המערבית (צילום: אלעד גונן)
קוביית הבטון המשתלבת בחזית המערבית|צילום: אלעד גונן

עוד באתר לעיצוב הבית:

גשר חיצוני חודר אל החלל

את שביל הכניסה לבית חוצה גשר שמתחתיו תוכננה בריכת נוי, ואם החזית הקדמית נראית אטומה יחסית, הרי שתחושה זו נעלמת באחת כשמגיעים למבואה החיצונית: משני עבריה משתלבות ויטרינות גדולות כעין שני פתחי תצוגה המכניסים את הבאים לתוך הבית פנימה עוד בטרם חצו את סף הדלת - האחת חושפת חדר משחקים/ ספרייה והשנייה חדר רחצה, שאל חללו אף חודר הגשר החיצוני.

את החשיפה הלא מצופה מסבירה ארונוב כרובד נוסף של קונספט קשרי החוץ והפנים של התכנון, שכאן בא לידי ביטוי נרמז ולא שגרתי אותו היא מכנה "משחק של אנשים ואדריכלות, המתקיים על קו תפר בין עניין ארכיטקטוני לבין מציצנות אנושית טבעית. לא מציצנות מהסוג האסור כמובן, וברור שהחשיפה מותנית בפעילות שמתקיימת בחללים אלה בזמן נתון".

מלוא עוצמתו של דיאלוג החוץ-פנים מתגלה בכניסה אל הבית פנימה, לחלל הנפרש כמרחב פתוח שמרביתו מתנשא לגובה כפול והוא תחום בפתחים הפונים היישר אל הנוף המרהיב ומעניקים לו את הנוכחות הראויה. את זרימת התנועה במרחב הנחתה פרוגראמה אשר לצד דגש על קשרי חוץ-פנים התמקדה ביצירת נוחות פונקציונלית. "הן נוחות מגורים בחיי יומיום והן נוחות לנסיבות של אירוח, בפרט נוכח הריחוק הגיאוגרפי של הבית מאזור המרכז ואורחים, שמטבע הדברים אינם קופצים רק לקפה קצר", אומרת ארונוב, אשר בהתאם לכך ריכזה את הפונקציות המשותפות והחללים הפרטיים בקומת הכניסה, וייחדה את קומת הגלריה העליונה לשני חדרי עבודה, עם אופציה לשינוי ייעוד עתידי.

הפונקציות המשותפות אמנם חולקות מרחב אחד, אך כל אחת מהן מוגדרת בו בבירור, והחללים הפרטיים ממוקמים משני עבריו: יחידת הורים, חדר נוסף וגרם המדרגות המוביל לקומה העליונה שוכנים מעברו האחד, כמו מאחורי אזור הסלון, וחדר ילדים וחדר משחקים/ספרייה מעברו השני, בקרבה נוחה ומתבקשת לאזור המטבח וללב החלל. צד זה של הבית (החזית המערבית) כולל את קוביית הבטון המכילה את חדר הילדים וכן אזור המשויך לפינת האוכל ומשמש אותה, ואופן תכנונה עם מעין מגרעת מייצר פטיו קטן ואינטימי שבו ניתן להסב לקפה של בוקר.

עדי ארונוב, הסלון. קירות מחופים בלבני פירוק אפורות (צילום: אלעד גונן)
הסלון. קירות מחופים בלבני פירוק אפורות|צילום: אלעד גונן
עדי ארונוב, אל יחידת הקוריאן הלבנה חוברת יחידה קונזולית עשויה עץ  (צילום: אלעד גונן)
אל יחידת הקוריאן הלבנה חוברת יחידה קונזולית עשויה עץ|צילום: אלעד גונן
עדי ארונוב, שתי יחידות אורכיות מקוריאן לבן מייצרות שדרה נוחה  (צילום: אלעד גונן)
שתי יחידות אורכיות מקוריאן לבן מייצרות שדרה נוחה|צילום: אלעד גונן

עדי ארונוב, מרחב שמרביתו חלל גבוה תחום בפתחים גדולים  (צילום: אלעד גונן)
מרחב שמרביתו חלל גבוה תחום בפתחים גדולים|צילום: אלעד גונן

שמים דגש על הנוף

שפת החלל מודרנית וחמימה כאחת, ויותר מכל, לדברי ארונוב, "שמה דגש על הנוף ואינה מבקשת להתחרות בו". לריצוף משמשים אריחי גרניט פורצלן איכותיים במיוחד המדמים מראה של בטון "אחד לאחד", את אזור הסלון מגדירים קירות מחופים לבני פירוק אפורות. עבודות הנגרות המוקפדות בוצעו מעץ אלון צרפתי המבליט ומדגיש המרקם החומרי, ותאורת החלל נרקמה תוך מתן דגש ליצירת אווירה ותרחישי אור משתנים. בתוך כך היא מורכבת בעיקר ממגופי לד נסתרים ומגופים צמודי קיר המפיצים אלומות אור עיליות (אפ לייט) ותחתונות (דאון לייט), והגופים הדקורטיביים שמשתלבים עמם הינם גופים ממוקדים העובדים עם החלל כנדבך נוסף ואינם משתלטים עליו בנוכחותם. אף הצבעוניות המאפיינת אותו מתונה ומאופקת, מתקבלת מגוני החומרים המשמשים בו ומגוונים בהירים כשמנת ולבן המשמרים את צביונו הנקי ואכן מותירים את הבמה למראות הסביבה. לצד נוף החוץ הקפידה ארונוב לייצר בבית גם "נוף פנים", באמצעות שילוב צילומים אמנותיים של נוף ואדריכלות מהעולם, ולכל קיר מרכזי הותאם בקפידה צילום אמנותי המעשיר את חזותו, כמו גם את החלל כולו.

הסלון שבמרחב הפתוח מקיים קשרי עין ישירים עם שאר אזורי החלל, ובה בעת נקרא כאזור אינטימי מוגדר הודות לתקרתו הנמוכה וללבני פירוק אפורות המחפות את קירותיו. באחד מהם משתלבים קמין ומסך טלוויזיה, בעיצובו הנקי והמדויק משובצות עבודות נגרות שבוצעו ייעודית מעץ אלון צרפתי, ובחזותו המזמינה נמהל, כמובן, גם נוף החוץ.

עדי ארונוב, גובה, בתקרה הגבוהה משתלבות קורות עץ לבנות הנוסכות  (צילום: אלעד גונן)
בתקרה הגבוהה משתלבות קורות עץ לבנות הנוסכות|צילום: אלעד גונן
עדי ארונוב, על חיפוי הבטון משתלב אחד הצילומים שנבחרו (צילום: אלעד גונן)
על חיפוי הבטון משתלב אחד הצילומים שנבחרו|צילום: אלעד גונן
עדי ארונוב, יחידת ההורים. מחיצת זכוכית חוצצת בין אזורי השינה (צילום: אלעד גונן)
יחידת ההורים. מחיצת זכוכית חוצצת בין אזורי השינה|צילום: אלעד גונן
עדי ארונוב, חיפוי קיר באריחים אפורים המהדהדים מראה בטון (צילום: אלעד גונן)
חיפוי קיר באריחים אפורים המהדהדים מראה בטון|צילום: אלעד גונן

עדי ארונוב, גובה, קפידה וסגנון באזור הרחצה של יחידת ההורים (צילום: אלעד גונן)
קפידה וסגנון באזור הרחצה של יחידת ההורים|צילום: אלעד גונן

מראה נקי ומאוורר

עץ האלון הצרפתי אינו משתלב גם במטבח הנוח, שם הוא מנהל דיאלוג עם קוריאן לבן, ובתקרה הגבוהה של חללו הותקנו קורות עץ לבנות הנוסכות חמימות במופעו הנקי בעיקרו. פינת האוכל ממוקמת בנגישות נוחה למטבח, ובקרבתה לוויטרינות התוחמות את המרחב היא מזמינה את המסבים סביבה ליהנות משילוב מנצח של מטעמים ונוף יפהפה. הפינה כוללת גם אזור שהתקבל מקוביית הבטון ומנוצל פונקציונלית למיקום שידה לאחסון כלי האוכל, והקיר התוחם אותו נותר במופעו החשוף של החומר כעוד אזכור לקשר עם החוץ.

החללים הפרטיים רוצפו בפרקט ועוצבו בנאמנות לשפת הבית כולו - גוונים בהירים המייצרים מראה נקי ומאוורר, ועבודות נגרות מעץ הנוסכות חמימות. ביחידת ההורים שולט גון לבן, והיא משתרעת כמרחב אחד עם מחיצת זכוכית המייצרת הפרדה/חיבור בין אזורי השינה, הרחצה והאחסון. הטלוויזיה בחלל הוטמעה בתוך חזית ארון עשויה עץ, ובאזור הרחצה חופה הקיר באריחים אפורים המהדהדים משהו את מראה הבטון - הן כרקע ליחידת כיור מרחפת עשויה עץ, והן כמתח ויזואלי שנוצר עם אביזרים סניטאריים עשויים קוריאן. כמו כל חללי הקומה, כך גם יחידת ההורים צופה/מקושרת אל החוץ דרך פתחים גדולים, ומגלמת את קשרי החוץ והפנים שעמדו בבסיס התכנון. ביציאה מחלל המגורים נמשכת בריכת שחייה שחלקה נצמד למעטפת הבית, והקשר בין שני המרחבים מודגש גם כאן - הגוון הכחול שתורמת נוכחותה מוסיף ממד למראה הנוף המשתרע נכחה, מחדד את דיאלוג החוץ-פנים ומשלים את סיפורו של הבית הממצה עד תום את בונוס מיקומו בסביבת נוף כה מרהיבה.

עדי ארונוב, גובה, הבריכה שבחזית האחורית צמודה אל המבנה וזורמת  (צילום: אלעד גונן)
הבריכה שבחזית האחורית צמודה אל המבנה וזורמת|צילום: אלעד גונן
עדי ארונוב, מבט מהצד שחושף את כל מרכיבי המבניות (צילום: אלעד גונן)
עדי ארונוב, מבט מהצד שחושף את כל מרכיבי המבניות|צילום: אלעד גונן
עדי ארונוב, התוכנית (צילום: אלעד גונן)
התוכנית|צילום: אלעד גונן
עדי ארונוב, שרטוט (צילום: אלעד גונן)
עדי ארונוב, שרטוט|צילום: אלעד גונן
עדי ארונוב, שרטוט  (צילום: אלעד גונן)
עדי ארונוב, שרטוט |צילום: אלעד גונן

_OBJ

תכנון ועיצוב: אדריכלית עדי ארונוב

במדור הקודם: דירת הקבלן בפ"ת קיבלה טוויסט עיצובי 
לכל הבתים של בית ונוי

הכתבה פורסמה במגזין "בית ונוי"