הבית בעל גג הרעפים המשופע ששוכן בשכונת צהלה נבנה בשנות ה-50 כאחד מבתיה הראשונים, ולמעשה, היה בית ילדותו של בעליו. בעת בנייתו היה המבנה בן קומה אחת שכללה ארבעה חדרים, ובמרוצת השנים בוצעו בו שתי הרחבות בנייה: בשנות השישים נוסף לו חדר עבודה, ובתחילת שנות התשעים נוספו לו ממ"ד וקומה עליונה עם יחידת שינה.
עם זאת, הזמן שעבר תבע את שלו, מה גם שצורכי המשפחה השתנו, והוחלט על סיבוב נוסף של שיפוץ. "המטרה לא היתה 'להפוך את עורו' של הבית ולמחות את עברו, אלא לשדרגו לכדי מרחב נכון יותר ומתאים יותר לצרכיה העכשוויים של המשפחה. מכיוון שהיו בו גם אלמנטים מבניים ואחרים ראויים, הכוונה היתה לבצע את השינויים הרצויים תוך חיבור עם הקיים ושימור מה שניתן לשמר, הן בהיבט המקיים, הן בהיבט הכלכלי, והן בהיבט הרגשי-נוסטלגי", אומרת המעצבת סיגל שכטר, מי שהיתה אמונה על תכנון התהליך שאכן הניב חלל המגלם את גישתה - מאופיין בירידה לפרטים המייצרת נוחות מגורים פונקציונלית ואסתטית כאחת, וניכרת בכל פינה מפינותיו ובכל אלמנט ופרט ששולבו בו.
החלל שפגשה שכטר היה חשוך למדי, מצבם של גג הרעפים ושל תקרת הרביץ ששימשה בו והנמיכה אותו מאוד היה בכי רע, ולמרות היותו מוקף שטח גינה, קשריו עמה היו רופפים למדי והיא לא היתה מנוצלת. בתוך כך, היא מוסיפה, "הרעיון התכנוני נועד להאיר את החלל, לייצר בו תחושת מרחב ולחזק את הדיאלוג עם החוץ, וכן להרחיב את אזור המטבח כמענה מתבקש לאהבת האירוח של בעלי הבית".
עוד באתר לעיצוב הבית:
תרבותי, גמיש ונינוח
במסגרת השיפוץ חודשה מעטפת הבית בחיפוי טיח בגון גרז', וזווית שיפולי גגו שהיתה חדה מאוד תוכננה מחדש בקו מתון יותר שהגדיל את ממד הגובה, ולחיפוי נעשה שימוש חוזר ברעפי המרסיי המקוריים. בתוך הבית פנימה הוחלפו מערכות ותשתיות בחדשות, תקרת הרביץ שהתיישנה הוסרה, וכך גם עמודים שתמכו את הגג הישן והכבידו על חזות החלל. הסרת התקרה הגביהה את החלל שבאזורים מסוימים היה דחוק מאד, והעמודים שהוסרו והומרו בתמיכה חלופית מוצנעת בקיר שיוו לו תחושת מרחב ופתיחות שנעדרה ממנו. מרבית הפתחים הקיימים נותרו כשהיו ורק חודשו על ידי צביעת הפרופיל הבלגי ששימש בהם, ובתוך כך גם הכתיב את הבחירה בו לאלמנטים חדשים שנוספו בעת השיפוץ. סגנון העיצוב בבית אקלקטי, נסוך תכנים תרבותיים, גמיש ונינוח.
אל הבית שלאחר השיפוץ מובילות מדרגות רחבות עשויות בטון יצוק, והכניסה אל חללו חושפת חלל מגורים קריא הנחלק לשני אזורים הממוקמים משני עברי מעבר, פתוחים זה אל זה: סלון המאכלס בשטחו גם פינת עבודה קטנה, ואזור מטבח-פינת אוכל הנחשף, למעשה,כבר מבחוץ. ריצוף הבטון של החוץ ממשיך גם בתוך החלל פנימה תוך הקניית תחושת רצף והמשכיות בין שני המרחבים, מערכת הגוונים מושתתת בעיקרה על "טון סור טון" כדרך להשגת עומק ועושר ויזואלי ללא עומס צבע, ותאורת החלל היא ברובה תאורה היקפית - גופים שקועים וצמודי תקרה המשובצים בקצותיו ומעצימים את תחושת המרחב, עם שילוב גופים ייעודיים מינימליסטיים להארת עבודות אמנות.
אחד ממוקדי השיפוץ היה כאמור אזור המטבח. "בחלוקת הפנים הקודמת המטבח היה חלל קטן וצר ופינת האוכל היתה ממוקמת באזור הסלון, כך שהם היו מנותקים זה מזה. הרעיון היה לאחד אותם למרחב אחד שיגדיל את שטח המטבח, יספק נגישות מיידית ונוחה לפינת האוכל, וככלל ידגיש את נוכחותם ומקומם בחיי הדיירים", אומרת שכטר, אשר לצורך זה הסירה את הקיר שתחם את חלל המטבח שבו היה קבוע חלון קטן ובצדו החיצוני פרגולה (מעין "זולה" קטנה אך ללא גישה ישירה אליה משטחו). עם הסרת הקיר והפרגולה משכה שכטר את הגג קדימה, והמרחב שנוצר אגב כך נתחם במבנה קל עשוי פרופיל בלגי וזכוכית עם יציאה ישירה אל הגן.
מדפים שמדגישים את הספרים נטו
בשטח המבנה מוקמה פינת האוכל, והיות שהוא פונה לכיוון דרום, הגנה עליו שכטר באמצעות יריעת הצללה עליונה ווילון רשת גלילה חיצוני המונע חדירת שמש ישירה אך אינו חוסם את המראה, והבחירה בהתקנה החיצונית נועדה גם למנוע כליאת חום בין הזיגוג לוילון. התקרה המשופעת שנגזרה מגג הרעפים חופתה בקורות עץ עם כיסוי ציפעץ בגון שמנת, ושילובן עם הפרופיל הבלגי ונוף הצמחייה הירוקה הנחשף מבעד הזכוכית יוצק לפינת האוכל ארומה כפרית לייט, חמימה ומזמינה. יחידת אי עם משטח עץ אלון חוצצת בינה לבין אזור המטבח, שתוכנן בקפידה פונקציונלית עם שטחי אחסון ועבודה נוחים, ושילוב פתרונות אסתטיים מקוריים לאילוצים ולאלמנטים קיימים: כך, לדוגמה, קיר מחופה סרגלי עץ בגון שמנת המשתלב בשטחו מתברר כמצניע דלת כניסה לממ"ד הנטמעת בתוכו כחלק בלתי נפרד, ולוח מחיק מלבב שמחפה קיר אחר מתברר כחזית של ארון חשמל, ואף גוף התאורה המותקן מעליו הוא אלמנט פרקטי המשמש בעת הצורך כתאורת חירום.
פריטים עכשוויים משתלבים עם שטיחים אתניים, יצירות אמנות ופריטים עתיקים שהיו ברשות בעלי הבית, דוגמת השולחן והכיסא שבפינת העבודה בסלון. על הקיר בפינה זו מותקנים מדפי ספרים שפותחו כפטנט של שכטר, כך שהם יכולים לשאת משקל רב אך חזותם הדקיקה כמעט אינה נראית לעין ומדגישה את ערך הספרים נטו. וריאציה נוספת בנוסח נוכח נפקד מגלמת גם גומחה שתוכננה ייעודית לאכלוס אח ברזל יצוק, ופונקציות שימושיות כמגירות לאחסון זמין של פריטי יומיום וחללי מדפים סגורים לצרכים נוספים, כבר משקאות למשל. "במדינה שטופת שמש מרבית חודשי השנה, נוכחות מודגשת של קמין מיותרת. עם זאת, בעונת החורף כשהאש מרצדת בתוכו הוא ממילא בולט בנוף החלל ומחמם אותו תרתי משמע", מסבירה שכטר, שאף את תליית מסך הטלוויזיה תכננה כך שניתן להסיטו לצורך צפייה ובשאר הזמן נוכחותו צמודת הקיר היא מינורית.
בית של שוחרי בישול
סוף המעבר של חלל המגורים פוגש את המעבר לאזור החדרים, אשר בשם הפונקציונליות כל אורכו נוצל לטובת אחסון ושובץ בארונות בגון הקיר. אזור החדרים מכיל בשטחו חדרי הילדים ורחצה, שירותי אורחים, וכן פינת עבודה וטלוויזיה פתוחה אל המעבר, אשר בתהליך השיפוץ אווררה והוארה על ידי פריצת פתחים חדשים שכמו כל פתחי הבית הותקנו במסגרות פרופיל בלגי.
קונסטרוקציית גרם המדרגות המוביל ליחידת ההורים שבקומה העליונה נותרה כשהיתה, אך טופלה חזותית: רום המדרגות חופה בלוחות בטון אקולוגי (SHERA), וגבול השלח בעץ אלון מעוגל החורג מעל חיפוי הבטון, ובקירות התוחמים אותו, שנצבעו בצבע שמן, הותקנו תאורה ומאחז יד מעוגל ומינימליסטי. בסוף הגרם ומשני עבריו, רגע לפני הכניסה לחלל החדר, שודרגו פתחים קיימים המחדירים אור יום טבעי ומאפשרים ליהנות מנוף הגינה גם מלמעלה. חלל החדר רוצף בפרקט, ונאמנה לגישתה המקיימת הסתפקה שכטר ברענון חזותו - חידוש חזיתות הארונות שהיו טובים דיים לשימוש על ידי צביעתם בגון הקיר, והוספת וילונות אווריריים המשתפלים עד הרצפה. וילון בסגנון זה מבד המיועד לחללים רטובים שולב גם בחדר הרחצה הצמוד, וקיר שעובה בשטחו לצורך שילוב מתקן הדחה סמוי נוצל ליצירת מדפים בנויים. מעל יחידת הכיור המרחפת הותקנה מראה גדולה במיוחד המכפילה את נוף העצים החודר לחלל מכיוון הגן ומדגישה את נוכחותו.
חיזוק קשרי הבית עם הגינה הסובבת אותו, שהיה אחד ממטרות השיפוץ, טיפל בה באותה מידה של ירידה לפרטים כך שתהיה מוכנה ומזומנה לצורכי אירוח ולשהייה נעימה. מטבע הדברים, בביתם של שוחרי בישול שולב בשטחה מטבח חיצוני מאובזר למשעי בכל הפונקציות הנדרשות, ולצדו, בזמינות נוחה, נשתלו צמחי תבלין לשימוש מיידי. פינת האוכל החיצונית מוקמה כך שהיא מייצרת ציר ישר עם פינת האוכל של המטבח, ומעניקה אופציות מגוונות לאירוח המוהל את שני המרחבים באורח זורם וטבעי. האדמה בצד זה של הגינה הוגבהה באמצעות מילוי (כמטר אחד), ולצד האזורים המרוצפים נשתלו בה חלקת דשא קטנה, עצי פרי ושיחים. את המראה המזמין משלימה נקודת חן - בריכה ביולוגית. גם בצדה השני של הגינה, החובר לאזור הסלון, מזמינים צמחייה ירוקה וספסל בטון מרחף לצאת החוצה וליהנות מהסיפור החדש שנרקם בבית הוותיק - סיפור של תכנון נטול גחמות, שהשכיל לאחד ערכים ולשלב את הקיים עם החדש לכדי זרימה הרמונית בתחושה ולעין.
תכנון ועיצוב: סיגל שכטר, סטודיו סיגל
קבלן ביצוע: עופר יוזם; תכנון ופיתוח שטח גן: מיכל טורנר אדר' נוף; עיצוב תאורה: גילה מוגרבי, גופי תאורה: אקסקלוסיב; פרופיל בלגי: מסגריית בהו; מטבח: ברלוני; ריצוף בטון מוחלק: פלס דיזיין.
במדור האחרון: פיסת אירופה קטנה באשקלון
לכל הבתים של בית ונוי