בלב ליבה של סביבה פסטורלית נעימה במושב שטוף ירק בדרום הארץ, ניצב לו בית חד קומתי של משפחה צעירה. הדיירים, זוג ושלושת ילדיהם, התאהבו במהלך טיול בצרפת בניחוח הרטרו וביקשו לשוות לבית ולרהיטיו טאץ' צרפתי בלוק אוריינטלי.

פינת אוכל (צילום: שי אדם)
שולחן אוכל ארוך עם שיק עתיק|צילום: שי אדם

פינת אוכל 2 (צילום: שי אדם)
קיר בריקים, בגוונים טבעיים ועדינים, המוסיפים לחמימות הכללית|צילום: שי אדם

משחקי גבהים בחלל

את הבית עיצב האדריכל עודד לביא בסגנון ים תיכוני טיפוסי ועל מלאכת ריהוטו הופקד מעצב הרהיטים צ'יקו שמש, בעל חברת פרובנס דיזיין, המתמקדת בעיצוב ריהוט מעץ מלא בעל מראה כפרי.

כל חדריו של הבית שגודלו 250 מ"ר, על ארבעת חדרי השינה והחלל הציבורי, פונים אל החוץ, ומקושרים בדרכים שונות אל פטיו פנימי שהוא מרכז הבית. לדבריו של לביא, הפטיו מהווה "אי של רגיעה, שמייחד את הבית שבנוי סביבו". עוד מספר לביא כי הפטיו "מאפשר זרימת אוויר, הן דרך חלונות חיצוניים והן דרך חלונות הפטיו עצמו, כך שנחסך הצורך במיזוג אוויר".

מאפיין בולט נוסף בתכנון הייחודי של החללים, הינו המשחק בין גבהים שונים בחללי הבית. החלל הציבורי, הכולל את המטבח רחב היריעה, פינת האוכל והסלון, מגביהים עוף לתקרה מרשימה, תקרה גבוהה מעץ חשוף שנצבעה לבן ומעליה מסוכך על הבית גג רעפים. כשפונים למסדרון ולחדרי השינה של הילדים, מונמכת עוצמת גובה התקרות, זאת על מנת לייצר תחושת אינטימיות וחמימות. "כל האווירה בבית היא אווירה של חללים שזורמים אחד מהשני", מוסיף לביא.

מטבח גובה (צילום: שי אדם)
משחקי גבהים בין חללי הבית|צילום: שי אדם
מבט למטבח (צילום: שי אדם)
פסיפס ציורי על הרצפה|צילום: שי אדם

מטבח (צילום: שי אדם)
אי כחלחל במטבח ששובר את הלובן|צילום: שי אדם

אי של שפיות במטבח

המטבח, פתוח ופונקציונאלי, מאופיין בארונות עץ צבועים לבן, כאשר האור הקורן מבחוץ, מאיר ופותח את תחושת החלל. המקרר ומכונת המים, נטמעים בנישות פנימיות שממוקמות כחלק ממכלול הארונות, וכך נשמרים הסדר והאחידות בעין. במרכזו של המטבח שוכן אי השובר את הלובן בגוונים עדינים כחלחלים וסגולים ולמראשותיו עץ מלא חשוף. האי, לדבריו של לביא, מהווה פתרון עיצובי ופונקציונאלי בו זמנית. האי מרחיב את משטחי העבודה האפשריים, חלל אכסון ואף משמש כשטח ישיבה של בני הבית. העץ החשוף מדגיש את תחושת הכפריות של המטבח, ומשתלב עם האווירה הכללית החמימה שמאפיינת אותו.

בהמשך החלל נגלה אזור ההסעדה המפואר, שבמרכזו בולט שולחן ייחודי, ארוך במיוחד, בעל שש רגליים. שמש מספר שהשולחן היה בקשה מיוחדת של הלקוחות, שראו רהיט דומה בצרפת וביקשו לעצב לביתם פריט דומה. הרגליים המסוגננות והעיטורים המוצמדים לו משווים לו אווירה מלכותית ומעוררת התפעלות. "רמת הצבע יותר משופשפת", הוא מספר על תהליך הכנת השולחן, "זאת כדי ליצור אשליה שהוא אינו חדש ובעל מראה עתיק".

סלון (צילום: שי אדם)
הנברשת מתאימה לגובה החלל|צילום: שי אדם

מראה אירופי מלכותי בסלון

מאחורי פינת האוכל הוצבה שידה משולבת בדלתות זכוכית ועץ, שלמעשה נבחרה כאלמנט הריהוט הראשון על ידי הלקוחות, וממנה נשאבה ההשראה לריהוט הבית כולו.

מאחורי השידה קיר בריקים, בגוונים טבעיים ועדינים, המוסיפים לחמימות הכללית ולמראה הטבעי של החלל. הקיר מתכתב גם עם הקיר שמולו, בצדו השני של החלל, אזור הסלון. הצבעוניות נשמרת גם באריחי הרצפה של החלל, בגוונים עדינים וחמימים, אשר משובצים כמו פסיפס ציורי ומעשירים את העין. אלו מהווים חלק משימוש כולל במרקם של אבנים מקוריות בכל מיני גדלים וצבעים, שלדברי לביא תורם לניצול מקסימלי של האבן.

כיור ושידה (צילום: שי אדם)
שירותי האורחים ממשיכים את הקו העיצובי של הבית|צילום: שי אדם

הריפוד הפרחוני של ספות הסלון המסוגננות ושל הספסלים הממוקמים בשולחן האוכל, מרעננים את הצבעוניות ומשווים לסלון מראה אירופי מלכותי. הריפוד, כך מספר שמש, הוא בחירת הלקוחה, "בחירה בטעם טוב", הוא מוסיף. ספות הסלון פונות בגבן אל פינת האוכל וכך נוצרת הפרדה מלאכותית המבדילה בין האזורים השונים של החלל.

את המראה המסוגנן והעוצמתי של החלל כולו משלימה נברשת כבירה התלויה באופן המנצל את גובהו הרב של החלל. בחירת גופי התאורה, מעיד לביא, היווה תהליך משותף שלו ושל הלקוחות כחלק מהקונספט הכללי של הובלת תהליך עיצובי עד לתוצאה מקסימלית "המשקפת את שאיפותיהם, תשוקותיהם ורצונותיהם של הלקוחות".

טלוויזיה (צילום: שי אדם)
גובה התקרה משתנה כשפונים לחדרים|צילום: שי אדם

מדפים (צילום: שי אדם)
מדפים ומסגרות עם פיתוחים|צילום: שי אדם

פרקט עץ ותקרה נמוכה בחדרי השינה

שירותי האורחים משמרים את האווירה תוך שמירה על קו נקי וטבעי, בזיקה לקונספט העיצובי הכללי של הבית.
מן המסדרון עוברים אל חדרי השינה, שם הונח פרקט עץ, שעוזר, יחד עם התקרה המונמכת, במעבר לעוצמה אינטימית ושקטה יותר של החדרים. בחדרים ניתן למצוא עוד אזכורים צרפתיים מחבל הפרובנס, כמו מדפים בעלי סיומות מוקפדות.

חדר שינה ילד (צילום: שי אדם)
חדר השינה של הבן מאופיין בגווני חול|צילום: שי אדם
ארון (צילום: שי אדם)
הגוונים מעדנים את האור הרב החודר מבחוץ|צילום: שי אדם

פינת עבודה (צילום: שי אדם)
מדפים בעלי סיומות מוקפדות|צילום: שי אדם

חדר השינה של הבן מאופיין בגוונים חום מעודן, גווני חול, שלדברי שמש מסייעים להפחתת הניכור ועוזרים יחד עם האור הרב הפורץ מבעד לחלונות, לשמר חום ונעימות בחדר. המיטה, היא מיטה נפתחת, פתרון פונקציונאלי להתמודדות עם מגבלות גודל החדר. החלונות כאן, כמו ביתר הבית, תחומים במסגרות והטיח הוא טיח פיגמנטי. בחדר הבת נשמר הצבע הלבן, אך מתווסף סגנון צרפתי לראש המיטה, כולל ורדרדות עדינה.

חדר שינה ילדה (צילום: שי אדם)
ראש מיטה בסגנון צרפתי|צילום: שי אדם

חדר שינה ילדה, פינה בחדר (צילום: שי אדם)
מזכרת מפריז על המדף העליון|צילום: שי אדם

חדר הרחצה של הילדים מלווה במראה רוחבית במסגרת עץ חשוף התואמת את החלק העליון של הכיורים. להשלמת המראה הטבעי הושמו בצדדים קונכיות ופסלי אבן שמשרים אווירה של ים וטבע.

חדר רחצה ילדים (צילום: שי אדם)
מסגרת עץ חשוף למראה בחדר הרחצה של הילדים|צילום: שי אדם

חדר השינה של ההורים משלב בעצם בין מאפיינים עיצוביים בחלל המרכזי - עוצמת הגובה שוב מתחזקת ומשולבת בנברשת. קיר בריקים ממוקם בגבה של המיטה מחד, ומאידך, פרקט העץ נשמר, כמו בשאר חדרי השינה. במקלחת ההורים הוצבו שני כיורים ליצירת נוחות מרבית וארונות בעלי נישות פתוחות לאחסון מגבות ואביזרים נוספים המשלימים את הדקורציה.

חדר שינה (צילום: שי אדם)
עוצמת הגובה מתחזקת כשנכנסים לחדר ההורים|צילום: שי אדם
חדר שינה 2 (צילום: שי אדם)
קיר בריקים מחמם בגב המיטה|צילום: שי אדם

מראה (צילום: שי אדם)
שני כיורים לנוחיות מרבית|צילום: שי אדם

תכנון ואדריכלות: עודד לביא
תכנון רהיטים: צ'יקו שמש, פרובנס דיזיין

במדור הקודם: הלופט של סבא וסבתא
לכל הכתבות במדור בתים יפים