הורים

מחקר: חשיפה למסכים פוגעת באוצר המילים של ילדים

לפי החוקרים, התפתחות כישורי השפה החיוניים של ילדינו נפגעת משמעותית בעקבות השימוש הגובר במסכים כמו טאבלט, סמאטרפון, מחשב וטלוויזיה. "המוח שלנו מכוון ללמוד שפה באמצעות שמיעה ולא ראייה", אומר החוקר הראשי

איילת רוזן | mako | פורסם 16:37 23.07.13 

שנה גודל אות

השקט הזה, שיש לנו כשהילדים מול הטאבלט או הסמארטפון, מופר לאחרונה על ידי מחקרים שמוצאים נזקים שהחשיפה למסכים גורמת לקטנים שלנו. המחקר האחרון להצטרף לרשימה מטריד מאוד ומצביע על נזק אפשרי ליכולות השפה של הילדים שלנו בעקבות השימוש הנרחב בתקשורת במסכים במקום בשיחות פנים מול פנים.

תינוק עם אייפד
מילה חדשה לומדים קודם כל באמצעות צליל

"ילדים לומדים הכי טוב מבן אנוש"

מהמחקר, שהתפרסם בירחון האקדמיה הבריטית למדעים, עולה כי הילדים שלנו מגמדים את אוצר המילים שלהם משום שאת לימוד השפה הקולי החליפו הסמסים, האימיילים, האפליקציות ולומדות המחשב. כך, מסורת הלימוד בעל פה נשחקת כיוון שגם ההורים וגם הילדים מבלים היום יותר זמן מול המחשב – במקום זה מול זה.

"יש לנו פחות זמן לדבר זה עם זה והילדים שלנו לומדים באמצעות מכשירים", אומר החוקר הראשי, מרקו קטאני מהמוסד לפסיכיאטריה בקינג'ס קולג' בלונדון. "יש להם גישה לאינטרנט, לאייפון, לניידים ולטאבלטים שהם כלים ויזואליים ולא שמיעתיים. כך, יש סיכוי גדול שהילדים יגדלו ויחזיקו במספר מילים ממוצע קטן יותר מזה של הדורות הקודמים".

למה זה קורה? ובכן, מסתבר שהמוח שלנו בנוי כדי ללמוד מילים חדשות משמיעה. במחקר המדובר נסרקו מוחותיהם של 27 מתנדבים במהלך למידה של מילים מומצאות. הסריקות הראו שאחד מאזורי המוח החשובים ביותר בתהליך הלימוד מחבר שני איזורי מוח שקשורים לשפה: אחד ששומע ומפענח קול ושני שמזיז את הפה. על כן, לפי הממצאים, שמיעה וחיקוי ורבאלי של המילה הן המפתח להבנתה.

"כשאתה לומד מילה חדשה, אתה מתחיל משמיעת צליל ואז מנסה לחזור עליו עד שאתה מבטא אותו נכון. כך אתה מעלה את אוצר המילים שלך מגיל שנה עד שכמבוגר יש לך כ-30,000 מילים", מבהיר ד"ר קטאני.

המחקר הזה מאיר את החשיבות של מגע אנושי לילדים, מגע שחשוב ביותר גם על פי ד"ר אריק סיגמן, חבר באגודת הפסיכולוגים הבריטים וחבר באגודה המלכותית לרפואה בבריטניה. "ילדים צריכים קודם כל להבין את העולם האמיתי לפני שהם נכנסים למסכים", הוא מסביר. "הם צריכים לראות ולשמוע את העולם האמיתי - זה  חשוב נוירולוגית וחברתית ומגע עם עולם של שני מימדים או נטול אנשים אמיתיים פוגע בתפיסה של העולם האמיתי”.

ד"ר סיגמן מספר שמחקרים מצאו שילדים שהשתמשו במסכי מגע חוו הדרדרות בהערכה של משקל או נפח של חפצים בעולם האמיתי. "ילדים לומדים הכי טוב מבן אנוש שילמד אותם בגוף ראשון. לימוד כזה טוב בהרבה ממידע מצולם וככל שהמשימה שמלמדים אותם יותר מורכבת – כך הלימוד האנושי, פנים אל פנים, יותר משמעותי. הם לא ילמדו מהמסך טוב כמו שהיו לומדים מאמא שלהם", הוא מתריע.

השפה והמגע עם הילדים שלנו קריטיים להתפתחות שלהם, כך מסתבר, וד"ר קטאני מאמין שלמחקר האחרון על השפה יש השלכות רחבות על הילדים שלנו. הוא סבור שכישורי השפה החיוניים של ילדינו עלולים להיפגע כי המוח שלנו מוכוון ללימוד שפה באמצעות שמיעה ולא ראייה. "עכשיו אנחנו מבינים שזו הדרך בה לומדים מילים חדשות ואנחנו מודאגים שלילדים יהיה אוצר מילים קטן יותר כי האינטראקציות שלהם היום נעשות דרך טקסט כתוב, מסכים ומיילים. המחקר הזה מחזק את המסורת האוראלית של שיחה עם הילדים שלנו", הוא רומז להורים.

>> לעמוד הפייסבוק "להיות הורים טובים" כבר הצטרפתם?

>> מי אמר שצפייה בטלוויזיה רק מזיקה לילדים?