מיכל דליות (תמונת AVI: סופר נני)
סופר נני. מיכל דליות|תמונת AVI: סופר נני

צופים יקרים,

תמה עונה נוספת של "סופר נני". בעונה הזו ביקרתי אצל עשר משפחות ישראליות אשר נתנו לי ולכם את הזכות להציץ בביתן ובמשפחתן וללמוד מהן. על זה אודה להן תמיד.

שני לקחה אתכם לעולם הקשה של אלמנות ויתמות של ארבעה בנים. עודד ודנה לקחו אתכם לעולם השכול והכאב על אובדן בן. דודו ולימור הראו לכם כיצד כבוד עצמי, כבוד הורי, יכול לחולל מהפכות בקשר עם הילדים. וכך כל משפחה וכל זוג הורים נתנו לנו אפשרות לראות עד כמה החיים מגוונים ורבי פנים, ועד כמה ניתן תמיד ללמוד ולעשות שינויים.

אני, באופן אישי, התמודדתי בעונה הזו עם מצבים לא קלים ועמדתי בפני אתגרים קשים. אין זה קל בכלל לנסות ולהוכיח להורים שכולים את חשיבות פינוי החדר של ילדם המת. אין זה פשוט בכלל להורות לנער בן 16 להיכנס לנעלי אביו המת. ואבא מבוגר, כמו אריה, שחוזר עייף וכמעט מחוק מהעבודה, אין זה קל "להכריח" אותו לשחק עם ילדיו הצעירים או להורות לאבא אוהב ורך לייצר מצבים בהם אשתו תתמודד עם הבנות והוא לא יצטרך "להציל" אותן...

אין ילדים רעים, יש ילדים שלמדו להתנהג רע

העונה ראינו את התוצאות של חוסר כבוד: חוסר כבוד עצמי וחוסר כבוד לאחר. ראינו זאת בזוגיות, בהורות וביחסים בכלל. לאף בית לא נכנסתי בתחושה שתיכף, הופ, אני אצליח להפוך שם את היוצרות. ברור לי שתמיד יש זרמים שהם מתחת לפני השטח, וששינויים שאני מכניסה לבית - יכולים לגרום לזרמים האלה לעלות מעל פני השטח ולעשות גלים... אבל ההורים היו תמיד אמיצים ותמיד מוכנים ללכת עד הסוף כדי שהבית שלהם יהיה מקום שטוב לחיות בו.

אני רוצה להזכיר לכם כמה מהעצות שנתתי להורים לאורך העונה הזו:

1. אל תחזרו על דבריכם יותר מפעם אחת. אם הילד לא שיתף פעולה אחרי קריאה/הודעה אחת שלכם, תפעלו ותגיבו בצורה הגיונית למעשה שלו.
2. אל תנדנדו, אל "תחפרו", אל תקיימו את אותה שיחה שוב ושוב. הילדים שמעו והבינו, הם כנראה פשוט לא משתפים פעולה. אז גם כאן צריך לפעול.
3. ילדים משתפים פעולה כאשר הם מכבדים את הוריהם. ילד יכבד רק אדם אשר מכבד את עצמו.
4. אל תשכחו את עצמכם בתוך הלחץ: עשו דברים עבור עצמכם וכך גם תשמרו על שפיות וגם תהוו לילדים מודל של אדם הקשוב לעצמו.
5. אל תזניחו את הזוגיות. השנים הראשונות של גידול ילדים הן קשות ושוחקות, ואם לא תצאו מידי פעם לבילוי זוגי, תשחקו גם את הזוגיות ויש לזה מחיר יקר.

אני פונה אליכם, הורים יקרים, צרו קשר כדי להשתתף בעונה הבאה. אני מוכנה לנסוע עד קצות הארץ כדי להגיע למקומות בהם זקוקים לי ואשר מוכנים לעשות מהפך חשיבתי והתנהגותי כדי להגיע לידי יחסים טובים ואווירה טובה בבית.

ואל תשכחו: אין ילדים רעים. יש ילדים שלמדו להתנהג רע בעקבות טעויות שלכם, ההורים. אז אל תקראו להם בשמות גנאי וגם אל תתייאשו, אלא עשו שינוי. התנהגו כך שהילדים ירצו לשפר את התנהגותם.

אני מודה לכם על האמון בי ועל הנאמנות בצפייה בתוכנית. כל טוב.

מיכל דליות

>>מה קרה עם המשפחות אחרי לכתה של סופר נני? הפרק המלא