קרן אנידג'ר מנתניה (56), מורה לחינוך מיוחד ואמא לשני בנים שנמצאים על הרצף האוטיסטי בגילי 25 ו-22, שניהם בתפקוד גבוה, רק רצתה לבוא עם אחד הבנים שלה למרפאת השיניים בנתניה שבה הם נמצאים שנים כדי לקבל טיפול לבנה. לדבריה, בנה עבר לא מעט טיפולים במרפאה, כולל טיפול ליישור שיניים. "הם מכירים אותו היטב. שבועיים לפני הטיפול המדובר יונתן עבר טיפול אצל שיננית במרפאה, השיננית ראתה חורים בשיניים וקבענו תור לאחת הרופאות שעובדת שם כשכירה, רופאה שלא היינו אצלה בעבר", היא אומרת בשיחה עם mako, "היא סירבה לטפל בו כי לטענתה 'הוא לא ישתף פעולה'".

אנידג'ר, לאחר שנים של טיפולים והשקעה, הצליחה להביא את שני בניה להישגים ולשפר את תפקודיהם. בנוסף לאוטיזם, לבנה הצעיר, יונתן, יש אילמות סלקטיבית. "הוא לא יכול לדבר עם אנשים זרים, למי שעומד מולו הוא לא עונה או רק מדבר מאוד בשקט או בתשובות לקוניות של כן ולא, בבית כמובן הוא מדבר רגיל ושוטף, רק עם אנשים זרים הוא לא מדבר". לדבריה, הם מאוד מרוצים מהמרפאה, "וגם הבן שלנו מטופל שם, ובגלל שיש לו אילמות סלקטיבית ולא מסוגל להגיב בסיטואציה של אנשים זרים, ברגע שהוא נכנס הוא לא מגיב לרופאי השיניים".

משום שבנה זקוק לתיווך, אנידג'ר דואגת ללוות אותו לכל טיפול. גם הפעם הגיעה יחד איתו לטיפול שחזור שן (סתימות) אצל הרופאה, שראתה שיש שני חורים בשיניו של יונתן. אך להפתעתה של האם סירבה בכל תוקף לטפל בבנה. "כבר מההתחלה התחושה היתה מאוד לא נעימה. איך שנכנסנו אליה, והיא ראתה אותו היא מיד החמיצה פנים, הוא התיישב והיא התייחסה מאוד לא יפה אליו, צעקה 'למה אתה לא מצחצח שיניים?', יונתן כמובן לא ענה לה והיא הגבירה יותר ויותר את הקול, וחזרה שוב ושוב. אמרתי לה שאנחנו על זה, ובואי נעזוב כרגע את נושא צחצוח השיניים".

"עשינו צילומים, וכל הזמן הזה יונתן לא מוציא מילה מהפה. הרופאה אמרה: 'אני לא אעשה לו סתימות כי הן יפלו, וזה בגלל שהוא לא מצחצח שיניים'. היא דיברה מעל הראש שלו, כאילו הוא לא נמצא בכלל בחדר, וסירבה לטפל בו, למרות שהוא תמיד שיתף פעולה וכאמור מטופל שנים במרפאה. הרופאה עשתה תנועת ביטול בידה, סובבה את הגב, עשתה את עצמה מתעסקת עם המכשירים וחיכתה פשוט שנצא".  

לאחר התקרית החמורה, אנידג'ר מספרת כי עמדה בקשר עם מנהלי המרפאה, אך לדבריה הנושא לא טופל בצורה הוגנת. "הבעלים של המרפאה אמר: 'אני לא מבין מה היא (הרופאה) רוצה'. הטריד אותי שהוא קרא לזה 'פשלה', אני לקחתי את זה בצורה קשה. בחור בן 22 שנמצא מגיל שנתיים בטיפולים, ומספיק דבר כזה קטן שיכול להפיל אותו. זה מוריד שנים של עבודה והשקעה". אנידג'ר מדגישה שציפתה שתיעשה עם הרופאה שיחה רצינית, ויבקשו ממנה להתנצל בפניו, אך עד כה זה לא קרה. "בעל המרפאה אמר לי 'אני לא אחראי על התנהגויות של אנשים אחרים, היא אולד סקול, שיונתן יבוא ויטופל אצל אשתי'. אמרתי לו שהוא לא מוכן להיכנס אליהם למרפאה יותר".

בהמשך, הגישה אנידג'ר תלונה גם לאיגוד רופאי השיניים. "כואב לי שאנחנו כבר שנים מטופלים שם וזה היחס שיונתן זכה לו. הוא לקח מאוד קשה את התנהגותה ומאז נכנס למצב של הסתגרות".

 

תגובת המרפאה: "מרפאתי חרטה על דגלה שירות מקצועי ואדיב לכל מטופל הפונה אלינו בלא יוצא מהכלל ולכל אוכלוסיית ישראל. למדתי על תלונה זו מצוות המרפאה ולכן פניתי לאם בניסיון ליישור ההדורים, ואף הצעתי כי בנה יקבל את הטיפול באופן אישי מאשתי, שגם היא עובדת כרופאה במרפאה, ואף טיפלה בעבר בבנה, ואולם תחת זאת המתלוננת החליטה לנקוט בפנייה למדיה ונימוקיה עמה. יחד עם זאת, ומבלי לרדת באופן פרטני להתרחשויות הספציפיות כפי שהמתלוננת חוותה אותם, אני מקבל תחושותיה באופן מלא, ולא נותר לי אלא להתנצל על שזו היתה חוויתה, כמו גם להתנצל בשם כל צוות המרפאה וכן בשם הרופאה המטפלת. אציין כי בנה של המתלוננת נמצא בטיפול במרפאתי החל משנת 2017 ללא שום תלונות לשביעות רצונו ורצון המתלוננת. איני יכול להכנס לפרטי המקרה ונסיבותיו הרפואיות על מנת להמנע מפגיעה בפרטיות המטופל וחסיונו הרפואי. יש להדגיש כי לרופא/ה מטפל/ה קיימת חובה חוקית לתאר ולספר למטופל באופן מלא וברור את מצבו הרפואי באופן מפורש על מנת לשפרו. אדגיש כי מדובר ברופאה מקצועית שהיא חלק מצוות המרפאה שנים וללא תלונות. על מנת לשפר את השירות במרפאה, אבצע באופן אישי בירור ולימוד מעמיקים ויופקו כל הלקחים למניעת הישנות מקרים מעין אלה בעתיד. לסיכום אביע שוב את התנצלותי הכנה כלפי המתלוננת ובנה שהיו מטופלים ותיקים במרפאתי, ואאחל להם בריאות והצלחה בכל מרפאה שאליה ייפנו בעתיד".