תקופת ההסגר אליה נקלענו יוצרת משברים הוריים שטרם התמודדנו איתם בעבר. מוסדות חינוכיים נסגרו בהוראת משרד הרווחה, מטפלים לא יכולים להתנייד בתחבורה הציבורית – והילדים נותרים בבית ללא מענה. מה עושים הורים לילדים עם מוגבלויות שלא יכולים להיעזר במסגרת החינוכית? כיצד עוזרים להם להמשיך להתפתח מבחינה פיזית וקוגנטיבית, ואיך מונעים רגרסיה?
הדבר שילדים עם מוגבלויות הכי זקוקים לו בתקופה הזו הוא שגרה; בלי התערבות שתעניק לילדים גירויים והכוונה רגשית, ההתפתחות שלהם עשויה להיפגע. שגרה מקנה להם סדר, ביטחון ושלווה שמשפיעים על התפקוד ועל היציבות הרגשית שלהם. כשאין להם שגרה והם חווים את כל השינויים של התקופה, כמו נוכחות מוגברת בבית, שינוי הדינמיקה בבית וגעגוע לצוות המטפלים הקבוע, הם עלולים להיכנס למצב של כאוס רגשי שיוציא אותם מאיזון ויכניס אותם לתסכול וללחץ.
כדי לשמור על איזון רגשי צריך ליצור שגרה של פעילויות פיזיות יומימיות, גם אם היא לא זהה לשגרה במעונות היום. את התרגילים ניתן לבצע עם ההורים והאחים בעזרת חפצים ואביזרים הזמינים בכל בית, והם כוללים משחקי כדור, קפיצה, שיפור שיווי משקל, שיפור קשר עין עם הורה ואובייקט ושיפור הקורדינציה.
כל התרגילים שבמדריך עונים על צרכי הילדים להמשך התפתחות תקינה, והם מתאימים לילדים ברמות תפקוד שונות: אלה הזקוקים לוויסות חושי; אלה שזקוקים לשיפור במיומנויות המוטוריות הגבוהות כמו קפיצה, עלייה וירידה במדרגות; ואלה שצריכים שיפור כללי ביכולות הפיזיות.
״כל אלה לא מחליפים התערבות של גורם מקצועי שמלווה את הילד בצמידות ובהתאם לתכנית אישית שנבנתה עבורו, אלא פועלים כדי לשמר ככל הניתן את המצב הקיים", מדגיש ג׳ורג׳ צימרמן מנכ״ל עמותת ״צ׳יימס ישראל״. "בימים אלה בהם כלל המסגרות הטיפוליות נסגרו אנחנו פועלים כל העת על מנת לייצר תכנים מקוונים, ואף פורמט של טיפול אישי און ליין עם הצוות הפרא-רפואי לכל ילד כדי למנוע נסיגה".
ניתן להתחיל כל פעילות מוטורית עם עיסוי לכלל מפרקי הגוף תוך תיאור חלקי הגוף ("יד", "רגל" וכדומה). לאחר מכן ניתן להמשיך בגרייה תחושתית עמוקה או ווסטיבולרית באמצעות הקפצה של הילד על כדור פיזיו (במידה ויש), או לחילופין על ברכי ההורה כאשר הילד יושב מולו ("רוץ בין סוסים", "דיגידן דיגידן" ועצור). חשוב לחכות לתגובה מהילד לבקשת "עוד".
משחקי כדור
ניתן לבצע מספר פעולות עם הכדור. גלגול הכדור על הגפיים, הבטן והגב יעניקו גרייה תחושתית או עמוקה; ניתן גם לגלגל את הכדור בישיבה מול מבוגר, להתמסר בישיבה ובעמידה עם מבוגר, או לבעוט את הכדור למטרה נייחת כמו שער.
משחקים עם קוביות או לגו (בישיבה)
אפשר לבנות עם הילדים מגדל גבוה בעזרת קוביות. ניתן לנסות ליצור משחק משותף בתורות. חשוב לשלב חיזוקים חיוביים במהלך המשחק. את המגדל ניתן לפרק ע"י בעיטה במגדל בעמידה, פעם ברגל ימין ופעם ברגל שמאל.
"עוגה, עוגה, עוגה"
הילד וההורה, בשיתוף האחים, מחזיקים ידיים ונעים בסיבובים לפי השיר. לאחר ההוראה לשבת, הילד מתרגל ישיבת סקווט ולאחר מכן מתרגל קימה.
"במחנה"
ניתן לפרוש סדין ולהקים מעין אוהל גדול. הילד יזחל מקצה לקצה תוך שהמבוגר משחק עימו ב"קוקו", תופסת, או מחבואים.
רצף מכשולים
ניתן לאלתר סוגים שונים של מכשולים: זחילה מתחת לכיסא או כסאות צמודים; מעבר בין חבילות נייר וחיתולים המסודרים לסירוגין בצד ימין ובצד שמאל; הליכה על משטח לא יציב (כמו חבילת חיתולים) כדי לעבוד על שיווי המשקל; הליכה או קפיצה בתוך טבעות או חישוקים; ותרגול עלייה וירידה משרפרף או מדרגה.
באולינג
העמדת בקבוקים מלאים למחצה וזריקה, גלגל או בעיטה של כדור במטרה להפילם. גם כאן ניתן לשחק בתורות: פעם הילד ופעם ההורה.
משחק בחצר
ניתן לתת לילדים לרוץ ברחבי הגינה תוך משחק משותף של תופסת (ההורה: "אני אתפוס אותך", יש לתפוס בידיים את הילד). אם משרד הבריאות לא אוסר על כך, ניתן גם ללכת לגן השעשושעים כדי לטפס בסולמות, להתגלש, להתנדנד או לנסוע על בימבה.
הכותבות הן שקד סנילביץ ופולינה קרייטמן, פיזיותרפיסטיות במעון הדס של עמותת צ'יימס ישראל