הילדים של היום הם לא הילדים של פעם. ובעצם, אלה לא הילדים שהשתנו, אלא הסביבה, שפעם היתה הרבה פחות מרצדת, מצפצפת ומגיבה למגע. בעוד הטכנולוגיה רק מתפתחת, משתדרגת ומשתכללת בכל שנה שעוברת, האם נכון לומר את אותו הדבר על הילדים? דו"ח של רגולטורית הטכנולוגיה הבריטית אופקום חושף כי השימוש בטאבלטים עלה פי שלושה בבני פחות מ-15 בשנה האחרונה, והשימוש של ילדים במכשירים ללא פיקוח מבוגר הוא עצום. מומחים מביעים דאגה רבה מהנושא, ממגוון סיבות.
"אל תרכשו טאבלט כמתנה"
"ילדים שמשתמשים בטאבלטים מתחברים ביתר קלות לחיבור וויי-פיי ציבורי, ובמקרים אלה כל הפילטרים שההורים שמים על הרשת הפרטית אינם קיימים", מסבירה מירנדה סוויט, חברה ב'אופקום' ומנהלת חברת פתרונות אבטחה אינטרנטיים. "הדרך בה הילדים נכנסים לרשת נעשית מורכבת לניטור מיום ליום, ולהורים אשר אינם מאוד טכנולוגיים קשה לתפוס את כל הצורות השונות בהן נשקפת לילדים סכנה. מדאיג גם ש-64 אחוזים מההורים מאמינים כי רמת האבטחה אשר ילדם זוכה לה כאשר הוא משתמש בטאבלט היא מספקת".
"כל יועצי ההורים כיום מסכימים על כך שיש לצמצם את זמן המסכים של הילדים, כאשר מדובר על כל המסכים: טלוויזיה, מחשב, משחקי טלוויזיה, טלפון וטאבלט", אומרת איריס ישראלי, מטפלת במשפחות וזוגות. "הסיבות לכך הן קודם כל בריאותיות, בעולם זה של השמנת יתר, ואחר כך כל היתר. השימוש בטאבלט, במיוחד בגילאים הצעירים, על מנת להעסיק את הילדים, גדל בכל עת, ושוב ושוב אנו רואים ילדים יושבים עם הוריהם בפארק כאשר ההורה עמוק באייפון והילד בטאבלט. חשוב לי להדגיש שהמחשב והטאבלט יכולים להיות כלים לימודיים נהדרים, אך רק כאשר משתמשים בהם בצורה מבוקרת, ומנהלים את השימוש בחכמה. אני מציעה לבקש מדודים וסבים בעלי רצון טוב שלא לרכוש טאבלטים עבור הילדים, ושהטאבלט, לפחות עד גיל 14, יהיה שייך להורים, ללא בלבול. כמו בכל נושא אחר, מדובר בחינוך ובעמידה בחוקי הבית".
ישראלי מציעה מספר צעדים שיעזרו להורים שקצת איבדו שליטה, ולא ראו את פרצופו של הילד כבר זמן מה, להחזיר את העיניים מהמסך אליהם:
1. רצוי להגדיר לילד זמן משחק יומי, כולל שעון עצר, שכאשר הוא מצלצל, נגמר השימוש. ישנן תוכנות ברשת שמכבות את המכשיר בתום הזמן המוקצב, אך אפשר לעשות זאת גם ידנית. באופן כללי, חשוב שזמן השימוש היומי במסכים לא יעבור את השעתיים.
2. הגדירו יחד עם הילד את כל היישומים בהם מותר לו להשתמש, ומה אסור.
3. טאבלט לא חייב להיות דבר שמשחקים בו לבד. ניתן לשבת עם הילד וללמוד יחד דברים שונים מהרשת, או לשחק במשחקים לימודיים, דבר שיוסיף ערך וימצה את יכולתיה המדהימות של הטכנולוגיה.
4. הראו דוגמה טובה. או במילים אחרות, אל תקחו לילד את הטאבלט רק כי עכשיו אתם רוצים לשחק בו, ותנו לו פעילות אלטרנטיבית לעסוק בה.
5. הגדירו איזור בבית בו מותר לילד לשחק בטאבלט, ושהאיזור יהיה פומבי, ובמקום בו אתם נוכחים ומפקחים עליו.
6. יש בתים בהם הילדים יכולים להרוויח זמן משחק בטאבלט אם הם מצטיינים בלימודים או עוזרים בעבודות הבית. אם זה מתאים לילד שלכם, ניתן לנסות גישה כזו.