זוג חולה במיטה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
מישהו מכם חולה? תעברו לחדר אחר|צילום: אימג'בנק / Thinkstock
ישנם מגוון גורמים שהופכים את החורף לתקופה שבה אנחנו מוצאים את עצמנו חולים יותר מכל תקופה אחרת. לפעמים נדמה שכל מחלות החורף מתחילות מעיטוש אחד של מישהו במשרד ומשם זה כדור שלג שמתגלגל לכדי קדחת מחלות, עד שמגיע הקיץ. שינויי הטמפרטורה הקיצוניים, החללים המשותפים ללא החלונות, הקור והרטיבות הם רק כמה מהגורמים שעלולים לגרום לנו לחלות. כדי שהשנה הזאת תגיעו מוכנים, הכנו עבורכם רשימה של עשר דרכים יעילות ומומלצות להימנע מהידבקות במחלות חורף:

חיסונים - כולנו מודעים לאופציה עליה ממליץ משרד הבריאות למניעת שפעת: חיסון. אך משום מה, לא כולם נוהרים לעשות את החיסון. ד"ר שמואל בולביק, רופא ילדים ב"לאומית שירותי בריאות", טוען כי הדבר החיוני והבסיסי ביותר שעל כולנו לעשות הוא להתחסן מפני השפעת. "החיסון הוכח כיעיל ביותר. ב-4 שנים לא מצאתי ולו אדם אחד, מכל המתחסנים אצלי, שחלה בשפעת. ניתן לקבל את החיסון כזריקה וילדים יכולים לקבל אותו בטיפות לאף. היעילות של החיסון מוכחת מעבר לכל ספק ותופעות הלוואי שלו הן קלות ואף זניחות. אני ממליץ לכולם ללכת ולהתחסן לשפעת".

לאוורר את החדרים – מדי עונה כ-10% מהמבוגרים ו-30% מהילדים נדבקים בשפעת. לכן,בין אם זה בבית, בעבודה או בבית הספר, חשוב שהחלל שאנו נמצאים בו רוב הזמן יהיה מאוורר. אחת הסיבות העיקריות לאחוזי ההידבקות הגבוהים הינה משום שאנו לא פותחים חלונות ודואגים להכניס אוויר נקי בשל הקור ששורר בחוץ. חשוב לדעת, בחדר לא מאוורר המזהמים נשארים יותר זמן, ולכן מספיק שאדם אחד יתעטש בחלל כדי שלמחרת חצי מהאנשים ששהו במרחק של עד שלושה מטרים ממנו יחושו ברע. צריך לנסות עד כמה שניתן לשמור על מחזור של האוויר בסביבתנו.

לא להגיע לעבודה או לבית הספר כשחולים – אתם לא מרגישים טוב? עשו לעצמכם ולסביבתכם טובה ותישארו בבית. הרבה פעמים אנשים חולים ממשיכים ללכת לעבודה, מאחר ובישראל ישנה תרבות ארגונית לא פורמלית הגורסת שבכל מצב באים לעבודה. זוהי טעות. אם אתם מתחילים להרגיש לא טוב, הדבר הטוב ביותר עבורכם הוא להישאר בבית. הגוף צריך לנוח כדי להתאושש וכך גם לא תחלקו לחבריכם את כל המזהמים שתקפו אתכם.

לא להתרכז כל הזמן באותו חלל –צאו לנשום אוויר מדי פעם, גם אם רטוב וקריר, זה חשוב. גם הילדים בבית הספר ובגנים צריכים לצאת החוצה במהלך החורף, גם בימים שקר ורטוב. "גשם לא מביא מחלות, אבל צפיפות כן", כך טוען ד"ר בולביק. בימים קרים וגשומים אנשים נוטים להתרכז באותו חלל צפוף לאורך זמן ממושך, מה שמגדיל את הסיכוי להידבק במחלות. אין כיף יותר גדול לילדים מלהתלבש במעיל חם וטוב, צעיף, כובע ומגפיים גבוהות ולרוץ בשלוליות.

תזונה נכונה – תזונה נכונה היא הגורם העיקרי למערכת חיסון בריאה, לכן יש ליחס חשיבות רבה למזון שאנו אוכלים. התרופה הפופולרית לאנשים הסובלים מהצטננויות ומשפעת היא מרק עוף ותפוזים (אפשר כמובן גם מיץ תפוזים, אך כזה שסוחטים בבית, ולא קנוי בבקבוקים). מומלץ לאכול מזונות חמים באופן כללי ולא רק מרקים - מזונות מבושלים אשר נחשבים בדרך כלל כמזון המחמם את הגוף, שזהו דבר נחוץ וגם טעים בחורף הקר. המזונות המחממים בעיקר הם ירקות מפקעות שורשיים כמו: גזר, תפוח אדמה מתוק, דלעת, קישוא וקולרבי. הירקות הללו יכולים לשמש גם כבסיס למרק, גם כמחית וגם כירקות מבושלים. ניתן להוסיף למזון שאנו צורכים בחורף ציפורן, קינמון או זנגביל, שהם בעלי ערך תזונתי גבוה, כמו גם קטניות לדוגמת חומוס, שעועית ועדשים, אשר גם נחשבים כמזון נהדר לתקופת החורף. רק חשוב לדאוג לאכול יותר מידי כי מהצטננויות מבריאים ומעודפי המשקל הרבה יותר קשה.

מיגור שפעת (צילום: Rolf Otzipka, GettyImages IL)
שטפו ידיים בתדירות גבוהה|צילום: Rolf Otzipka, GettyImages IL
שמירה על היגיינה – דווקא בתקופת החורף יש חשיבות עליונה לשמירה על ההיגיינה. אמנם בתקופות חמות יותר אנו נוטים להתקלח יותר ולהחליף מצעים מפאת החום, אך חשוב לזכור שגם בעונת החורף צריך לשמור על הגוף ושמקום המחייה שלנו יהיה נקי והיגייני כמה שיותר. שטפו ידיים בתדירות גבוהה, זרקו טישו משומש והחליפו מצעים כל שבוע. דגירת החיידקים היא אחת הסיבות העיקריות לכך שאנשים ממשיכים להידבק ולהדביק אחד את השני בווירוסים ויראליים. חשוב לזכור שצפיפות וחוסר ניקיון מהווים קרקע מזון פוריה למזהמים והדבקה במחלות.

צריכת ויטמינים – ויטמיניםC  ו-E מחזקים את המערכת החיסונית. זה דבר ידוע שבפירות הדר יש הרבה ויטמין C, אך רבים דווקא מעדיפים לקחת כדורי ויטמינים מאשר לצרוך אותם באופן טבעי. ד"ר בולביק ממליץ לצרוך את הוויטמינים הזמינים לנו דרך המזון. בארצינו הקטנטונת יש מגוון רחב של ירקות ופירות ומזון בריא שמספקים לנו את כל מה שהגוף צריך. במקרים חרגים ניתן להתיעץ עם רופא לגבי צורך בבדיקות ובטיפול ספציפי.

להפריד בין החולים לבריאים – אם בן הזוג חולה, או אחד מהילדים, מומלץ שלא יישנו באותו חדר עם בן משפחה בריא, מאחר וזהו מתכון בטוח להידבקות. ברגע שאדם אחד במשפחה חולה רצוי להעביר אותו לחדר שבו יישן לבד. אם הדבר אינו מתאפשר צריך לדאוג לאוורר עד כמה שניתן ולהחליף את המצעים והבגדים לעיתים יותר תכופות.

המרצת מחזור הדם – פעילות גופנית חשובה בכל עונה, אך בחורף היא גם עשויה לעזור במניעת הידבקות במחלות. גוף בריא הינו גוף בעל מערכת חיסונית תקינה, ופעילות גופנית עוזרת בכך שהיא ממריצה את מחזור הדם, שומרת על הבריאות, משפרת כושר גופני, מונעת מחלות והכי חשוב משפרת את ההרגשה העצמית ומצב הרוח (במיוחד בחורף הסגרירי). אם יש המלצה שכדאי ליישמה בחורף היא שעה ביום של פעילות גופנית. המרפאים הסינים טוענים שגם תבלינים מסוימים עשויים לעזור להמריץ את הדם, כמו זנגביל, כורכום, פלפל ושום, ועל כן מומלץ להשתמש בהם בתבשילים שאנו אוכלים בחורף.

מנוחה נכונה – אמנם דובים וחיות אחרות נכנסים לתרדמה וישנים לאורך כל החורף, לבני האדם אין את היכולת הזו (לצערנו). אך העובדה שאנחנו לא בתרדמת כל החורף לא בהכרח אומרת שאנחנו לא נחים יותר בחורף. מזג האוויר הסגרירי והקור שבחוץ גורמים לכך שאנו נוטים להישאר יותר בתוך הבית, לכן אנו פחות פעילים, ואוכלים יותר. המנוחה בחורף היא חשובה, אך ניתן גם להעסיק את עצמנו בבית, במשחקים עם הילדים, שיחה עם הבעל על כוס קפה, ולא לאכול דברים שאחר כך יהיה קשה להיפטר מהעודפים שהעלנו.

לסיכום, לכו להתחסן, עשו פעילות גופנית והכי חשוב תהיו בריאים.

יש לכם שאלה על מחלות חורף למומחים של לאומית? כתבו אותה כאן

>> כל מה שצריך לדעת על מחלת השפעת והחיסון נגדה