אמא מודדת לילדה חום (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
ברגע שיש חום צריך לתת להם תרופה? לא תמיד|צילום: אימג'בנק / Thinkstock
מי מאיתנו לא שמע על הסגולות של מרק עוף של סבתא, או על כמה שחשוב לקחת ויטמין סי בחורף? אינספור עצות לגבי מה כדאי לעשות ומה שאסור בשום פנים לעשות בחורף נשלפות יחד עם העננים הראשונים שצצים. יצאנו לבדוק מהם המיתוסים הנפוצים ביותר בנוגע למחלות חורף ושאלנו את ד"ר דורון דושניצקי, מומחה לרפואת ילדים בלאומית שירותי בריאות האם הם נכונים. הממצאים מציגים מציאות קצת שונה ממה שחשבו.

קור גורם לנו להיות חולים

לא נכון. הקור לכשעצמו אינו גורם לנו להיות חולים אלא הנגיפים של החורף. בחורף ישנם תנאים אידיאלים להידבקות במחלות מאחר וכולנו נמצאים רוב הזמן בחללים סגורים שאינם מאווררים כראוי ולכן אנו נחשפים יותר לנגיפי החורף. צריך לזכור שאנשים נהיים חולים גם בקיץ כאשר הם נמצאים בחלל סגור הרבה זמן. אז נכון שאנשים חולים יותר בחורף משום שנגיפי השפעת ושאר מחלות החורף נוטים להתפרץ בטמפרטורות נמוכות יותר, אך הסיבה העיקרית להידבקות הינה החללים הסגורים והאנשים החולים שבאים במגע זה עם זה.

צריך לתת לצינון לעבור לבד, ללא טיפול תרופתי

לא נכון. זה נכון שהצינון יעבור גם ללא טיפול, אך מדוע לסבול? חישבו למשל, אם אנו חולים ויש לנו זיהום או חום - ברור שכדאי שניקח תרופות כדי שהמצב לא יחמיר. אז כשמדובר בצינון, אפשר אמנם לא לקחת תרופות, אך הימנעות זו תהיה מיותרת. למה לא למנוע מעצמנו סבל, אם יש לנו את היכולת לעשות זאת? התסמינים של המחלות הללו טורדניים ולא נעימים, ואין טעם שנסבול שלא לצורך. יש סיכוי רב יותר שאם ניקח תרופות בצורה מבוקרת התסמינים יעברו מהר יותר, בעוד שאם לא נקבל אף טיפול אנחנו נסבול שלא לצורך ואולי אף נדביק אחרים.

חיסון נגד שפעת גורם לשפעת

לא נכון. החיסון נגד שפעת מורכב מחיסון מפוצל, כלומר שהמרכיבים שלו הוא חלקים מן הנגיף המפורק המת של השפעת. תפקידו הוא  לגרום למערכת החיסונית לזהות את מרכיבי הנגיף ולהיות מוכנה לקראתו, על מנת שלא יצליח להתפתח לכדי מחלה. אין לנגיף המפורק שום יכולת להרכיב את עצמו בחזרה לנגיף המקורי בתוך הגוף ולהדביק אותנו במחלה. כמו כל חיסון, גם אחרי חיסון שפעת יש אחוז נמוך של תופעות לוואי, כמו כאבי שרירים ואפילו חום נמוך, אך אין זה אומר שנדבקנו בשפעת. ישנו סיכוי שאם הנגיף קונן בתוכנו, לפני קבלת החיסון, הוא עדיין יכול להתפרץ כמה ימים אחרי, אך זה לא בשל עצם קבלת החיסון.
ישנו סייג לגבי החיסון שניתן בתרסיס לאף, המיועד בעיקר לילדים, משום שהוא מכיל נגיף חי מוחלש. גם במקרה כזה עלולה להתפתח מחלת שפעת רק במקרי קיצון, אולם יש להישמע להוראות ולאזהרות בכל הנוגע למי מותר לקבל את החיסון ולמי זה מסוכן.

שיער רטוב בחורף גורם למחלות

לא נכון. השיער הרטוב בפני עצמו לא יכול לגרום למחלות או להידבקות, אך חשוב לאלו שגרים במקומות הקרים במיוחד  לשמור על חום הגוף והסביבה בכדי לשמור על מערכות ההגנה שלהם. אם מערכת ההגנה נפגעת, הגוף חשוף יותר להידבקות במחלות. לכן אם תלכו עם שיער רטוב בחוץ בכפור, אתם בעקיפין עלולים לחלות.

ויטמין סי מונע מחלות

לא נכון. "עד היום לא נמצא המחקר שהוכיח חד משמעית שוויטמין סי מונע מחלות חורף", טוען ד"ר דושניצקי. ויטמינים חשובים באופן כללי, בכדי להתמודד עם החסרים ברקמות, בעצמות ומערכת החיסונית. בישראל משופעת הפירות והירקות, יש במזון שאנו צורכים די ויטמינים על מנת שהמערכות שלנו יקבלו את מה שהן צריכות ויתפקדו כראוי.

מומלץ לתת לילד תרופות להורדת חום

הורה מאכיל בכפית ילדה חולה  (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
מרק עוף? עוזר אבל לא מרפא|צילום: אימג'בנק / Thinkstock
נכון חלקית. אצל ילדים, בשונה ממבוגרים, חום נחשב רק החל מ-38.1 מעלות. אין חובה אוטומטית לתת לילדים תרופות להורדת החום כל עוד הוא לא מגיע ל-38.5 מעלות. אם הילד סובל מתסמיני החום גם בחום גוף נמוך יחסית למצויין כאן, ניתן לתת לו תרופות להורדת החום על מנת להקל עליו, או להשתמש בשיטות אחרות  כמו אמבטיות פושרות ואמצעים לא תרופתיים אחרים. אם הילד אינו מראה סימנים של סבל או כאב אין צורך לדחוף לו תרופות סתם. חשוב מאוד להשגיח כל הזמן ואם עולה החום לטפל מיידית ולדבר עם רופא.

לבוש חם מונע הידבקות במחלות

נכון חלקית. הגוף צריך לשמור על טמפרטורת גוף סבירה. אם נאבד מטמפרטורת הגוף הרצויה, המערכות הפנימיות עלולות להינזק, מה שגורם למערכות ההגנה בגוף לתפקד בצורה פחות טובה. איבוד חום הגוף משפיע בעקיפין על ירידה במערכת החיסונית, דבר שעלול לגרום לגוף שלנו להיות פחות חסין מפני הידבקות במחלות ווירוסים.

מים באוזניים של הילדים עלול לגרום לדלקות אוזניים

לא נכון. ילד שאין לו חורים או נקבים בעור התוף לא נמצא בכלל סכנה. הגוף יודע להתמודד עם הדברים הללו ויודע למנוע ממים לחדור לתעלת האוזן. גם במקרה אחד או שניים של מים שמצליחים להסתנן לתוך האוזן, הגוף יודע איך להוציא  אותן בעצמו על ידי הפיכתן לשעווה באוזן החיצונית, או על ידי יצירת בועה שתתנקז עצמונית עם נענוע הראש. ילדים שסבלו בעבר מדלקות כרוניות אוזניים ושידוע שיש להם נקבים או חורים בעור התוף, יותר חשופים לבעיה הזו. גם במקרה כזה הסיטואציה תהפוך לבעייתית, רק אם תשפריצו מים ב-90 מעלות, לתוך האוזן. אין להימנע מלהרטיב את ראש הילד או לפחד לרחוץ אותו.

מרק עוף ותה חם ירפאו כל מחלה

נכון חלקית. אין שום מחקר או נתון סטטיסטי שיתמוך במיתוס הזה. בחורף, כשאנו מכניסים לגופנו מזון מחמם ומנחם, כמו מרקים שונים, תבשילים חמים ותה מתוק זה גורם לגוף להתחמם. דבר זה יוצר אצלנו תחושה מרוממת רוח, שגורמת לחיזוק הגוף בעקיפין. ד"ר דושניצקי טוען שבמקרה הזה הנפש משפיעה על הגוף באופן ישיר ובצורה חיובית. אלה כנראה לא מרכיבי המזון עצמם שתורמים, אלא ההשפעה של המזון החם. כמו כן, המזון החם תורם להעלאת חום הגוף ובכך תורם לשיפור עמידות הגוף, בפני מפגעי מזג האוויר.

מעברים בין טמפרטורות גבוהות לנמוכות עלולות לגרום למחלות

נכון. לגוף יש קצב הסתגלות משלו, כאשר המעברים החדים הללו גורמים לו לצאת קצת מאיזון ולשבש את המערכת החיסונית. לוקח לגוף זמן מסוים על מנת להתרגל לטמפרטורה החדשה, לכן כשעוברים בין מדינה למדינה, או מחדר חם לרחוב קר, אם מדובר במעברי טמפרטורה קיצוניים, זה עלול לגרום לגוף להוריד את המגננות למספיק זמן, כדי לחטוף וירוס או מחלה.

יש לכם שאלה על מחלות חורף למומחים של לאומית? כתבו אותה כאן

>> 10 דרכים להימנע מהידבקות במחלות חורף

>> חליתם? תרופות סבתא שירפאו אתכם