אמא מביאה תרופה לילדה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
סירופ? טוב להקלה מיידית אבל לא מטפל בגורם|צילום: אימג'בנק / Thinkstock
אף אחד לא נהנה לחלות במחלת חורף,  כל אחד יסכים שהיא הופכת להיות מרגיזה עוד יותר כאשר היא מלווה בשיעול. הגוף חלש, הגרון כואב, כל שריר בגוף מתכווץ וכל המהות שלך עסוקה בלשרוד בין שיעול לשיעול. זה קשה כשזה קורה למבוגרים, אך כשילד משתעל וכל גופו הקטן מתכווץ בכל שיעול זה כבר מכמיר לב. כבר בתקופת הסתיו, ילדים רבים משתעלים ללא תסמינים נוספים כמו חום או כאבים, והוריהם תוהים כיצד לטפל בהם, האם להשאיר אותם בבית והאם יש סיבה דאגה.

גירוי, דלקת או אסתמה?

אז מהו למעשה השיעול? "שיעול הוא תגובת רפלקס של דרכי הנשימה לגירוי כלשהו. הגירוי יכול להיות חיצוני, בדמות גוף זר, כמו אבקנים, זיהום אוויר או אבק, או גירוי פנימי, בדמות דלקת או זיהום", מסביר פרופ' אליעזר קיטאי, מנהל המחלקה לרפואת משפחה בלאומית שירותי בריאות. "מטרת השיעול היא לנקות את דרכי הנשימה בעת חסימה או הפרעה. במצב דלקתי, או בהימצאות גופים זרים בדרכי הנשימה, הרירית שמגנה על דרכי הנשימה נפגעת, והשיעול הוא הדרך של הגוף לנסות ולהסיר את המפגע".

ישנם שני סוגים עיקריים של שיעולים: שיעול יבש ושיעול ליחתי. שיעול יבש נובע הרבה פעמים מגירוי בקנה הנשימה ולא בהכרח מדלקת או זיהום. פרופ' קיטאי טוען כי הגוף מגיב לשני סוגי השיעולים בצורה דומה: הסרעפת מתכווצת, צינוריות דרכי הנשימה מתכווצות אף הן בעקבות כך ומייצרות כך תנועה של השערות המיקרוסקופיות שמצפות את הריריות, המגנות על דרכי הנשימה. בשל התכווצות השרירים בדרכי הנשימה, השערות המיקרוסקופיות מנסות להוציא החוצה את הגורם המפריע, וזה למעשה מתבטא בשיעול יבש או ליחתי.

אצל מבוגרים השיעול יכול להיות כתוצאה ממפגעי עישון או מחלות כרוניות, ואצל ילדים השיעול בדרך כלל נובע בגלל הצטננות שגורמת לדלקות בדרכי הנשימה או בגלל אסתמה. מאחר ורוב הילדים חולים מספר פעמים לאורך החורף, לא תמיד ניתן להבחין מתי השיעול נובע מדלקת או זיהום, מתי הוא נובע מאסתמה ומתי הוא נובע מגירוי סתמי בגרון.

על ההורה לגלות עירנות ולהבחין מתי השיעול של הילד הוא כרוני, במידה וכן צריך לבדוק האם הוא סובל מאסתמה. שיעולים אשר נובעים מאסתמה יכולים להישמע כשיעולים רגילים, אך לעיתים קרובות הם גם מלווים בצפצופים מהריאות ובדרך כלל הם כרוניים ולא נעלמים לאחר מספר ימים כמו שיעולים רגילים. עוד סממן לכך שמדובר באסתמה הוא אם השיעולים מופיעים אחרי צחוק, או מאמץ גופני. בכל אחד מהמקרים צריך לשים לב אם נשמעים צפצופים או רעשים מהריאות בעת השיעול וללכת לבדוק אם ילדכם אכן סובל מאסתמה.

ישנה נטייה לחשוב כי שיעולים הם ויראליים ואם מישהו משתעל לידנו, מיד גם אנחנו נהיה חולים, אך חשוב לדעת כי לא תמיד מדובר בשיעול מדבק. כאשר מדובר באלרגיה או בגוף זר שיוצר גירוי בקנה הנשימה השיעול אינו מדבק, גם אם הוא עלול להישמע כזה.

מכשיר אדים קרים או חמים?

הטיפול בשיעול עלול להיות שונה ומגוון, ותלוי אם אנחנו רוצים להקל על השיעול עצמו, או להתמקד בגורם שלו. אם המטרה היא להקל על השיעול, ניתן לקחת סירופ או תרופות שונות שיעניקו הקלה רגעית על ידי הרחבה של דרכי הנשימה, כמובן לאחר התייעצות עם רופא משפחה. אך מלבד זאת, כאמור, יש גם טיפול נקודתי. אם למשל מדובר בדלקת חיידקית, הטיפול בדרך כלל יהיה באנטיביוטיקה, אם מדובר בגוף זר שגורם לזיהום צריך למצוא ולהוציא אותו, ואם מדובר באסטמה אז אינהלציה תעזור. ניתן לשלב בין כמה סוגי הטיפול ובכך גם להקל על תופעת השיעול באותו הרגע וגם לנסות ולמנוע את המשך הגורם לשיעול.

ילד עם משאף (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אם השיעול חוזר שוב ושוב יש לבדוק האם לילד יש אסתמה|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

אחת התפיסות הרווחות היא כי טיפול במכשיר אדים עוזר להקלה על השיעול, אך לא תמיד זה המקרה. חשוב לציין כי מכשיר אדים חמים אינו מומלץ לטיפול בשיעולים. לכן, יש לשים לב כי מכשירי האדים שאנו רוכשים בבתי המרקחת השונים הינם בעלי אדים פושרים עד חמימים ולא אדים חמים.

מכשיר האדים הסטנדרטי בעל האדים הפושרים טוב לשיעולים בעלי ליחה, הצטננויות ודלקות. האדים מרחיבים את דרכי הנשימה וגורמים להם להתכווץ פחות, דבר שעוזר למנוע את השיעול. במקרים של סטרידו ודלקות מסויימות המתבטאות בגירוי במיתרי הקול, מומלץ להשתמש במכשיר אדים קרים, זה מקל על הנשימה ועל מיתרי הקול. עוד תפיסה רווחת היא כי מכשיר אדים הוא טוב לחולי אסתמה, אך מסתבר שבדיוק ההיפך הוא הנכון. "האדים מגרים את דרכי הנשימה במקרה של אסתמה ולכן יגרמו להגברת השיעול", מסביר פרופ' אליעזר קיטאי.

צריך לשים לב לסוגי השיעול ובעקבות כך לתת את סוג הטיפול היעיל ביותר עבור התסמין הספציפי. במקרים שהשיעול אינו אופייני לילד ונמשך זמן רב, יש לפנות לרופא הילדים בהקדם. רצוי לא להיבהל מוקדם מדי, ילדים חולים פעמים רבות יותר ממבוגרים וגם לא כל שיעול מעיד על הידבקות במחלה. שמרו על זהירות והיו עם היד על הדופק, אך אין צורך להילחץ ולצאת לחופשת מחלה כאשר אין בכך צורך אמיתי.

יש לכם שאלה על מחלות חורף למומחים של לאומית? כתבו אותה כאן

>> 10 דרכים להימנע מהידבקות במחלות חורף

>> כל מה שצריך לדעת על מחלת השפעת והחיסון נגדה