הן, החבוטות והמבוקרות, עומדות באחת מהחזיתות המורכבות כיום - אי הוודאות הכללית והצורך לקיים שגרה רגועה, עקבית ומתפקדת בצילה של מגיפה שההוראות בה מתחלפות ככמות הזנים שמתגלים. הן הנושאות את ההתמודדות היומיומית עם הלא נודע, האלימות, ההוראהה דיגיטלית, ההוראה הפרונטלית לחלקיקי כיתה, הדאגה לפרט, ריבוי המסרים, ההכלה, התמיכה - כל אלו ללא התרעה או זמן הערכות.

מה אתם באמת יודעים על המחנכים והמחנכות של ילדכם?

אז אם עדיין לא השתכנעתם מהפתיח שלנו, קבלו 8 סיבות (שנבדקו מעשית ומחקרית) שהופכות את מחנכות הכיתה לגיבורות המערכה:

  1. קשר מיטיב עם מבוגר משמעותי בחינוך - עשוי לשנות חיים שלמים: לשנות תפיסת עתיד ודימוי עצמי נמוך, לאפשר לדמיין ולחלום על מחר אחר. מחנכים מנהיגים המצליחים לראות מעבר לקשיים שהחיים זימנו לילדים יוצרים סביבת עבודה מצמיחה ומאפשרת שינוי והם "ארכיטקטים של חלומות" (TMLINSON 2016).

    למחנכות כוח עצום לעמוד מול כוח המשיכה של הייאוש, התסכול, העוני והמודרות החברתית - הן יכולות להוות קו הצלה משמעותי ונושאות בגופן את אחת הסגולות החשובות ביותר שניתן להעניק לילדים – קשר! (MORAN2013).

  2. סביבה פיזית, צוות חינוכי, אקלים וממשק הורים מול בית הספר- ה-OECD בדקו באופן מקיף – ומיפו 4 זירות מובילות בהשפעתן על צמצום פערים בחינוך, מרבית התחומים הכלולים בהם שייכים לעבודת מחנכות הכיתה: תחושת מסוגלות ובטחון של ילדים, אמפטיה, הוגנות, אווירה לימודית, קשר יציב והשתתפות הורים בתהליך החינוכי של הילד.

  3. ממוצע הציונים הכללי קשור למחנכת - חוקרים בחנו את האפקטיביות של בתי ספר בשיפור הישגי תלמידים מצאו כי למחנכת הכיתה השפעה מכרעת על ציוני התלמידים לטוב ולרע ללא קשר לתחום הדעת אותו היא מלמדת (SANDERS1997).

  4. מגיעה להן מילה טובה - מרבית המחנכות מגיעות לתפקידן עם התלהבות, נכונות לשנות, מוטיבציה למרות ועל אף מודעותן לתנאי השכר. מחנכות בישראל מציינות את הדימוי הציבורי הירוד של המקצוע כאחד מהגורמים המחלישים אותן ביותר – אף יותר מתנאי העסקתן.

    מורה, כיתה, תלמידים (צילום: Dmitry Pistrov, shutterstock)
    מורה, כיתה, תלמידים|צילום: Dmitry Pistrov, shutterstock


  5. אין מספיק מחנכות - קיים מחסור אדיר במחנכות כיתה בכל הארץ ובמיוחד באזור המרכז.

  6. אלתור, תגובתיות, יצירתיות ונחישות - מחנכות הצליחו בתקופת הקורונה להמציא, לשכלל ולתפעל שיטות הוראה חדשות ודרכים לשימור קשר משמעותי עם תלמידים – תוך כדי תנועה.

  7. המשבר כהזדמנות - אחוז גבוה של מחנכות ראו בתקופת הקורונה הזדמנות להתבוננות מחודשת על המקצוע– ובקשו לשמר את האוטונומיה שניתנה להן, ההתאמה האישית לתלמידים, הערכה גמישה והשמת הwellbeing של הילדים במרכז ולא את מדידת ההישג בזמן נתון.

  8. הצלחתן, הצלחתנו - השקעה והכרה בעבודת המחנכות משמעה השקעה בטוחה בילדים – הן אלו שנמצאות בחזית העשייה היום יומית ומתמודדות עם אי הוודאות, הקשיים והן המצופות לתת מענים מידיים לכל המשמעויות שהמצב יוצר.

אך טבעי שבציבור המונה כשבעים אלף אנשים, יהיו טובים יותר ופחות, אך בימים טרופים אלו אני מבקשת להריע, להודות, לציין ולשבח את האנשים הנפלאים שבחרו לחנך ולהוביל על אף ההתמודדות. מחנכות הכיתה שבתוך עולם שבור, ללא תשובות ברורות קמות יום-יום לכיתות צפופות ופוגשות תלמידים לא מחוסנים. הן עסוקות בלחזק, להחזיק, להכיל ולהוביל את אחת החזיתות הכי חשובות כיום – שלומות ילדינו ועתידם.

הכותבת היא סמנכ"לית קרן משפחת ליאון שפועלת למען שוויון הזדמנויות וחינוך לערכים באמצעות חיזוק וביסוס מחנכי ומחנכות הכיתה בישראל.