לילה, כולם ישנים. דממה מוחלטת בבית. פתאום מפלח את השקט בכי סוער. ריצה מהירה לחדר הילדים מגלה ילד עטוף בהבעה מבוהלת שאינו מבין היכן נעלמה המפלצת, שביקרה רגע קודם בחלום שלו. ההורה, שהקיץ בפתאומיות מתוך חלום משלו, מגייס את כל הסבלנות והרוגע ומלטף, מחבק ומרגיע, תוך תפילה חרישית שהמשך הלילה יהיה שקט. על מה חולמים ילדים? מה פשר החלומות שלהם? ואיך אפשר להרגיע?
היינו כחולמים
"אופי החלומות הוא תלוי גיל", מסבירה דנה פולק-אורן, פסיכולוגית קלינית ממרכז ד"ר טל, ומחלקת את החלומות לפי המאמר "גם ילדים חולמים: חלימה ושנת חלום בילדות", שכתבו ענבל גושן ופרופ' אבי שדה:
שנתיים עד חמש: חלימה בסיסית קצרה בלבד ללא רצף. תוכן החלום נתון בעיקר למצב הגוף (כגון: צמא ורעב), ופחות לחיים הרגשיים או החברתיים של הילד. תוכן אופייני הוא דמויות של בעלי חיים, שכנראה מייצגות את ה"עצמי" בהיעדר יכולת מפותחת מספיק לייצוג סימבולי שלו.
חמש עד שבע: הילדים מתחילים לחוות את החלומות שלהם כרצף עלילתי עם קווי סיפור פשוטים. חלומות רבים מורכבים מסיטואציות חברתיות ומפעילות פיזית. דמויות בעלי חיים עדיין שכיחות, אבל יש גם דמויות משפחתיות.
שבע עד תשע: אפשר כבר לראות חלום ערוך ולא מקבץ של תמונות. החלומות בשלב זה כוללים את ה"עצמי", שמשתתף בחלום בפעילויות ובמצבים חברתיים. יש ילדים החושבים מחשבות ומרגישים רגשות בתוך החלום. מגוון הדמויות הנכללות בחלום מתרחב גם מעבר למעגל המשפחתי.
האם חלומות יכולים להעיד על שינויים או על תהליכים שחווה הילד?
"ברמה הקוגניטיבית, תיאוריית החלום הפסיכואנליטית של פרויד מניחה שהחלומות מייצגים את הקונפליקטים, את החרדות, את המשאלות ואת העולם הפנימי של הילד", משיבה פולק-אורן. "הנחה נפוצה אחרת היא לגבי 'שיירי היום', ולפיה תוכן החלומות משקף את פעילותו של הילד בזמן ערות. עם זאת, יש מחקרים המצביעים על כך שתוכן החלומות משקף יותר מכל את תהליך ההתפתחות הקוגניטיבית של הילדים.
חלום עליכם
"מבחינה התפתחותית, לשנת החלום יש תפקיד משמעותי בתהליכי התפתחות שחלים במוח ובגיבוש תהליכי זיכרון ולמידה, הן בילדות והן בבגרות", מסבירה פולק-אורן. לדבריה, מחקרים מצביעים על כך שחלומות עשויים לשקף פחדים מחייו של הילד, שצצים בלילות דרך חלומות חרדה וסיוטים. "אצל ילדים צעירים נראה חרדת זרים, חרדת נטישה ופגיעה גופנית. בבגרות מופיעים נושאים מופשטים יותר, כגון: מוות, אובדן וחולי. חלומות רעים או סיוטים שכיחים בקרב ילדים, וככל הנראה גם להם יש תפקידים התפתחותיים - ללמוד להיזהר מסכנות כמו גם להשיג נפרדות מההורים, שלב ינקותי בדרך לעצמאות. חלומות כאלה עשויים להצביע על הסתגלות פסיכולוגית תקינה.
"לסיוטים, למרות השם הרע שזכו לו, יש גם תפקיד מרפא. אירועים טראומטיים בחיים של ילדים עלולים להביא לסיוטים חוזרים המשחזרים את אירוע הטראומה בעוצמה ובתדירות גבוהה. חלק מהחוקרים סבורים שלסיוטים האלה יש תפקיד טיפולי, כחלק מהמאמץ לעבד את הטראומה ולהחלים ממנה. כך, באופן לא מפתיע, ילדים המתגוררים באזורי עימות נוטים יותר לסיוטים".
למרות המגוון הרחב של חלומות של ילדים, יש כמה תכנים האופייניים להם. "ילדים רכים רבים חולמים על מפלצות, על מכשפות או על בעלי חיים רעים. בדרך כלל זו מפלצת הרודפת אחרי הילד, צועקת או מאיימת, או חיה רעה שתוקפת את הילד", אומרת פולק-אורן. "חלומות כאלה עשויים להיות דרכו של הילד לבטא מצוקה או לחץ כתוצאה מהתנהגות של דמויות קרובות בחייו, למשל: הורה או אח, המופיעות בחלום כמפלצת. חלום נפוץ אחר קשור לנפילה בלי שליטה, המבטאת לרוב דאגה של הילד, כאוס או חוסר יציבות בחייו. חלומות אלה עשויים להופיע גם במצבים של מחלות אוזניים, בשל המעורבות שלהן בוויסות שיווי המשקל. עוד חלומות נפוצים הם על חרקים המגיעים לחדר של הילד, או על היכולת של הילד לעוף כשרודפים אחריו - המקושרת לחוויה של יכולת התמודדות במצבי קושי אישי ומשפחתי שהילד חווה. חלומות פנטזיה על דמויות של גיבורי על ופיות מקושרים לחוויה של יכולות וכוחות".
האם חלומות של בנים שונים מאלה של בנות?
"תוכן החלומות של בנים ושל בנות מושפע, באופן טבעי, מהחשיפה לתכנים הקשורים לזהות נשית או גברית. אצל בנים נצפה ליותר ייצוגים גבריים: דמויות הזדהות גברית, גיבורי על, משחקי כדורגל ועוד. אצל הבנות נצפה ליותר ייצוגים נשיים: דמויות הזדהות נשית, פיות ומשחקי בנות. ייצוגים אלה הופכים למפותחים יותר עם התפתחות העצמי ומושאי ההזדהות בגיל ההתבגרות".
חלומות של אתמול
סיוטים של ילדים הם סיוט לא קטן גם להורים, המתקשים לשכנע את ילדם המפוחד להמשיך את שנת הלילה במיטתו. "סיוטי לילה הם חלומות בלהות, ומהם הילד לרוב מתעורר בבהלה ובבכי ומזעיק את הוריו. סיוטים מתרחשים בעיקר בחצי השני של הלילה. בדרך כלל ילדים זוכרים את תוכן החלום המפחיד גם לאחר מכן, ואף חוששים להירדם בחדר או במיטה שלהם", מסבירה פולק-אורן. "ילדים עלולים להתקשות להבחין בין דמיון (הסיוט) למציאות, וכך הסיוט ממשיך ללוות אותם גם בערות. לכן חשובה ההיענות המיידית המרגיעה של ההורים כשהילדים מתעוררים מהסיוט. רצוי לעשות כל מאמץ לשמור על רצף השינה, להרגיע את הילד במיטה שלו בחיבוק וביד מלטפת, אבל לא לאשר לו לעבור למיטת ההורים, להדליק אור חזק וכדומה.
"מבחינים בין סיוטים לביעותי לילה: ביעותי לילה הם התקפי אימה ובכי המתרחשים בשינה עמוקה ולא בשנת חלום, לרוב בחלק הראשון של הלילה, ובהם הילד לא מגיב לסביבה ובבוקר לא זוכר מה אירע. אבל כשהילד מתעורר משינה וזוכר את החלום, אין להגיב בביטול או להתעלם מהמסרים שהוא מעביר לנו. ככלל, מומלץ להקדיש זמן בבוקר לשיחה על החלומות של הילדים, וגם ההורים יכולים לספר על החלומות שלהם. כך הילד יבין שהוא יכול לחלוק את חלומותיו ואת המחשבות הקשורות בהם באופן פתוח ובטוח, בדיוק כמו בשיחה על ספר, על הצגה או על תוכנית טלוויזיה", אומרת פולק-אורן.
"לגבי חלומות מפחידים, חשוב להקשיב לתוכן שלהם ולא לבטל אותם באמירות כגון: 'זה סתם חלום מפחיד, תשכח אותו', או 'מפלצות יש רק בסרטים'. התקשורת בין ההורה לילד לגבי הדברים שמפחידים את הילד, הן ביום והן בלילה, חיונית ליצירת חוויה של תמיכה וביטחון (אפשר לומר, לדוגמה: 'זה לא נעים שמכשפה הפחידה אותך בחלום'). אפשר לצייר את החלומות המפחידים או לכתוב אותם במחברת חלומות, ולאחר מכן לשוחח עליהם. כדאי להכין עם הילד לוכד חלומות, או להתחפש ולהציג את החלום. במהלך ההצגה אפשר 'לתקן' את הסוף המפחיד, ולהשיב לילד את חוויית ההתמודדות עם תוכן החלום. הילד גם יכול ללכת לישון עם חפץ או בובה ש'ישמרו' עליו. במצבים של סיוט עוצמתי וחזרתי ושל קשיי הירדמות ושינה, בפרט אם נראה שהם קשורים באירוע טראומטי בחיי הילד, חשוב לפנות לייעוץ מקצועי אצל פסיכולוג ילדים".
חלומות מתגשמים
יעל תורג'מן, חוקרת חלומות ומחברת הספר "נפלאות החלום – דרך מעשית לפתרון חלומות", מציינת ששפת החלום של ילדים זהה לזו של מבוגרים, וכך גם משמעות הפריטים המופיעים בחלומות. ההבדל הוא בתכנים: התכנים שמעסיקים את הילדים שונים מאלה שמעסיקים את המבוגרים.
"החלומות מבטאים את הרגשות של החולם, את הדברים שמעסיקים אותו ואת הדברים שהוא מוטרד מהם. דרך החלומות של הילדים אפשר לדעת מה מטריד אותם, מה מפריע להם ובאילו מצוקות הם שרויים. החלומות הם כלי עזר נהדר, ובעזרתם אפשר להגיע למידע על הילד שבלתי אפשרי להגיע אליו בדרך אחרת. הילד לא תמיד מספר מה עובר עליו, אבל ישמח לספר את החלומות שלו. יש להיזהר מלהתייחס לחלום כאל בעיה נוראית שיש לילד, או כמעשה נפשע שנעשה לו. לתכנים יש נטייה להופיע בעוצמה בחלומות, ובעיה פעוטה הופכת ל'פיל'. יש לבחון תמיד את הדברים דרך כמה חלומות של הילד, וגם שיחה איתו יכולה לעזור", אומרת תורג'מן, ומדגימה פרשנויות לחלומות של ילדים.
חלום של בן ארבע: "הלכתי ופתאום ראיתי מפלצת גדולה שרודפת אחריי. היו לה שיניים גדולות וידיים ענקיות והיא רצה אחריי מהר. לא ידעתי למה היא רודפת אחריי. התחבאתי ופחדתי שהיא תמצא אותי".
הפתרון: חלומות על מפלצות אופייניים לילדים. הם מדמיינים מפלצות גם בערות – יש להם מפלצת בחדר, מתחת למיטה. לעתים זו חיה מפחידה. זהו תהליך פסיכולוגי טבעי - דרך יצירת המפלצות וההתמודדות איתן הם מתמודדים עם פחדים ועם העולם. אפשר להתחפש למפלצת או לשחק - ההורה הוא מפלצת הרודפת אחרי הילד, שצריך להתחבא. משחק יעזור לילד לשחרר את הפחדים שלו.
חלום של בן ארבע: "אני נמצא ביער ויש שם המון חיות. אני מלטף ומאכיל אותן, והן מתקרבות אליי ורוצות להיות חברות שלי".
הפתרון: מצד אחד אפשר לראות את החלום כחיובי - הילד רוצה להתקרב יותר לחיות ולהיות חבר שלהן. מצד שני, מה שעשוי לעלות מהחלום הוא הקושי שלו ליצור קשרי חברות עם ילדים אחרים. היער בחלום מבטא את הנפש. ייתכן שהילד מסוגר וביישן, חסר ביטחון ומעדיף שהאחרים ייזמו קרבה אליו – החיות רוצות להיות חברות שלו, ולא הוא שלהן. יש לעזור לו להפיג את החששות שלו ולחזק אותו.
חלום של בן ארבע וחצי: "אני עומד על המדרגות, וגם אמא וסבתא נמצאות איתי. אנחנו יורדים למטה, ויש המון מים על המדרגות. אמא מנקה את המדרגות עם סמרטוט ופתאום הוא נופל לשלולית מים שבתחתית המדרגות. אמא הולכת להביא סמרטוט חדש, ואני מחליק ונופל לתוך השלולית".
הפתרון: אמא מנקה את המדרגות – פעולה שהיא ודאי נוהגת לעשות. ייתכן שיום קודם לכן היא שטפה אותן וזה עורר את החלום. אולי עלו בילד במציאות מחשבות מה יקרה אם הוא ייפול למים. אולי אמו תמיד מזהירה אותו לא לדרוך על רצפה רטובה פן יחליק. תחילה הסמרטוט נופל – זהו שלב מקדים לנפילה של הילד. הוא בוחן את הנפילה של החפץ. אמו לא מרימה את הסמרטוט, אלא הולכת להביא אחר. עולה בו מחשבה שאם יקרה לו משהו, אולי אמו לא תציל אותו, היא תביא ילד אחר. כשהיא הולכת, הוא נופל. היא לא נמצאת לידו כדי להחזיק בו. החלום מתאר את הפחדים שלו. יכול להיות שאלה פחדים רגעיים שהתעוררו מתוך מחשבותיו בנוגע לשלולית מים שראה בזמן שאמו שטפה במציאות. ייתכן גם שהוא פוחד שאמו תעזוב אותו, שהוא לא חשוב לה וכדומה. יש לבחון את הדברים בעוד חלומות של הילד.
חלום של בן ארבע וחצי: אמא מספרת: "בני חלם על בית שרוף. החלום הפחיד אותו מאוד. אנחנו עסוקים בענייני הרחבת הבית שלנו, ויכול להיות שהוא מוטרד מהשינוי. דיברתי איתו על החלום אחר כך, והוא אמר שהחלום היה כל כך עצוב מכיוון שהבית שנשרף היה יפה מאוד".
הפתרון: הבית בחלום מייצג את הבית של הילד, המתאר דרך החלום את הרגשות שלו בנוגע לשינוי שעובר ביתם. הבית מקנה לו ביטחון ורוגע. הביטחון מתערער אצלו בעקבות השינוי. היופי של הבית מתאר באופן סמלי את תחושת הביטחון שהוא חש בביתו. השריפה מבטאת את הקושי שלו להכיל את השינוי שחל בבית. סביר להניח שבתום הבנייה הוא יחוש שוב ביטחון.
חלום של בן שבע: "כל ילדי בית הספר החדש נמצאים אצלי בגינה. פתאום מופיע נחש ומכיש את החבר הכי טוב שלי".
הפתרון: נחש מבטא בחלומות מחשבות מפחידות שהחולם אוחז בהן. הילד עבר לבית ספר חדש. כל ילדי בית הספר החדש אצלו בגינה – בית הספר החדש נמצא כרגע במרכז חייו. החבר, שהנחש מכיש אותו, הוא חבר שלו מבית הספר הקודם, ויש לו פחד לאבד את החבר הזה. כעת יש לו חברים חדשים והוא חושב שלא יוכל עוד לשחק איתו. שיחה עם הילד יכולה להקל עליו.
חלום של בן עשר: "אני עומד על בניין גבוה וקופץ ממנו, אבל לא נופל. אני מתחיל לעוף וזה בכלל לא מפחיד אותי. אני עף הרבה זמן ולא רוצה להפסיק".
הפתרון: חלומות על תעופה אופייניים לגילים 14-10, אם כי הם יכולים להופיע בכל גיל. מי לא היה רוצה לעוף ולשבור את מחסום כוח המשיכה? הילד רוצה להרגיש בעל יכולות. היכולת לעוף בחלום מקנה לו ביטחון וחיזוק ליכולותיו. הערך שהחלום יוצר מוטמע בו ועוזר לו בחיי היומיום.
סמלים בחלומות של ילדים
נפילה מגובה: פחד מאובדן שליטה, קשיי התמודדות, בלבול וחוסר יציבות בחיים.
חיות מפחידות: פחד, אלימות או איום שהילד חווה.
מפלצת: מצוקה.
מוות: שינויים שמרתיעים את הילד ומקשים על התנהלותו.
תעופה: רצון לנסות, סקרנות, תעוזה, יכולת.
מתנה: ציפייה, הבטחה.
טביעה: קשיים בהתמודדות, תסכול.
נחש: מחשבה מפחידה ומטרידה.
גיבורי על ודמויות פנטזיה: כוח פנימי.
הטור התפרסם באתר ifeel. לקבלת גיליון במתנה לחצו כאן