המאה שלנו מתאפיינת פחות בענייני הישרדות, ויותר במרדף אובססיבי אחר תכלית ואושר, וכל ההורים כולם, לפני הכל, היו מאחלים לילדיהם להיות מאושרים. חברת שיווק ומיתוג גדולה יצאה לבחון את אחד מקהלי היעד הגדולים שלה, ויצרה את המחקר הגדול אי פעם מסוגו, בו לקחו חלק 4,000 ילדים בני 6-12 מתריסר מדינות: ארה"ב, קנדה, בריטניה, גרמני, ספרד, פולין, ברזיל, מקסיקו, יפן, סין ואוסטרליה. המחקר, ששמו "הגדרה מחדש של הילדות" מייצר למעשה אינדקס של אושר וגורמיו, ומפתיע כשהוא מגלה שלמרות התדמית החומרנית שיצאה להם, החומר אינו חשוב לילדים של היום כמו חיי המשפחה.
היפנים אוהבים משחקי מחשב, האמריקנים בעלי חיים
על פי המחקר של חברת הענק "דה מארקטינג סטור וורלדווייד", האחראית למיתוג חברות כמו מקדונלדס וניסאן, ומתמחה בשיווק לכל המשפחה, נמצא שהילדים המאושרים ביותר מבין ילדי המדינות שנחקרו הם דווקא המקסיקנים. אחריהם, בסדר יורד, הם הספרדים, הברזילאים, הגרמנים והאמריקנים. "עם כל התזרים הבלתי נגמר של חדשות רעות והזמנים הקשים שהילדים של היום נאלצים להתמודד עימם, היית מצפה שהם יהיו לא כל כך מאושרים", אומרת רנה וובר, מנהלת המחקר בחברה. "המחקר מראה שאושר הוא מצב צבירה בסיסי אצל ילדים באופן כללי, לא חשוב באיזה גיל ומאיזה מוצא הגיעו".
על פי תוצאות המחקר, המקור הגדול ביותר לאושר אצל כל הילדים כמעט, הוא בני משפחתם וחברים. 99 אחוזים מהילדים העידו כי הם חשים קרבה לבני משפחתם, ו-82 אחוזים מתוכם חווים קרבה גדולה מאוד. היחידים שלא שמו את בני משפחתם וחבריהם במקום הראשון והשני היו הילדים היפנים שדחקו את בני האנוש הצידה לטובת משחק באופן כללי, וספציפית משחקי מחשב ווידאו. 98 אחוזים מהילדים ציינו כי יש להם חברים טובים, ול-65 אחוזים יש חברים קרובים מאוד. משחק הוא הגורם השלישי לאושר בכל המדינות, שוב, פרט ליפן, שם עלה הסעיף הזה שתי דרגות למעלה. בכל המדינות, 92 אחוזים מהילדים היו שמחים לו היה להם יותר זמן חופשי.
76 אחוזים מבני השש אמרו שהם מאושרים רוב הזמן. בגיל 12 ירד האחוז ל-62. הילדים הצעירים יותר מביעים גם שביעות רצון גדולה יותר לגבי גילם הנוכחי בניגוד לילדים הגדולים. בגיל שש, 58 אחוזים מהילדים רואים בעולם מקום טוב. בגיל 12 יורד האחוז הזה ל-41 בלבד. צעצועים גם הם גורם לאושר, וכמותם גם אוכל.
כאשר התבקשו הילדים להרכיב רשימה של הדברים הכי חשובים בחיים, מתוך 15 אופציות, החמש הראשונות של כל ילדי העולם יחד היו: להיות משפחה מאושרת, שיהיו לי הרבה חברים, להיות אדם טוב, להיות חכם ולהיות עשיר. החוקרים הופתעו לגלות שהערך "להיות מפורסם" הגיע רק למקום ה-12 מתוך 15.
היכן אמהות היו רוצות לראות יותר את הילדים?
מעניין לגלות שאמהות וילדים לא תמיד רואים עין בעין בנוגע לכמות הזמן שהם מעוניינים לבלות יחד. כשליש מהאמהות האמריקניות, הקנדיות, הבריטיות והאוסטרליות מעוניינות לבלות יותר עם הילדים, לעומת 15 אחוז מילדיהן. בצרפת, גרמניה, ספרד, סין, ברזיל ומקסיקו, כ-50 אחוז מהאמהות והילדים מעוניינים להתראות יותר, בעת שביפן רוצים 53 אחוזים מהילדים עוד זמן משפחתי, לעומת 21 אחוז מהאמהות. בפולין לא הילדים ולא האמהות מעוניינים לבלות עוד זמן משותף.
המחקר נוצר, כאמור, על מנת לתת למשווקים מסביב לעולם הבנה טובה יותר של קהל היעד שלהם. בין הלקחים שנלמדו על הילדים, ציינו בחברה את הדברים הבאים:
1. אל תצאו מתוך נקודת הנחה שהילדים של היום שחוקים או לא שמחים. משווקים שיתמקדו בילדים המורדים והלא מרוצים יאבדו מגע עם הרוב, ויפספסו גם את ההורים.
2. לא חשוב באיזה מקום בעולם מדובר, כדאי שהמשווקים לא ישכחו את הקרבה של הילדים לבני משפחתם, ושזהו סדר העדיפויות בחייהם.
3. בניגוד למה שנהוג לחשוב, ילדים צעירים לא מעוניינים להיות גדולים יותר. אולי הם חושקים בדברים שיש לגדולים, אבל הם מאוד מאושרים מגילם הנוכחי. המותגים צריכים להתחיל לחגוג את הילדות ולא לדחוף את הילדים להתבגר.