כשהייתי בהריון עם אבישי, באחד העיתונים ערכו סקר בין תלמידי תיכון וגילו שרבים מהם אינם יודעים בעל פה את המילים של ההמנון, לא זוכרים מי היה ראש הממשלה הראשון ולא ממש מבדילים בין התמונות של חיים ויצמן וסטלין. אני זוכרת שהופתעתי ושאלתי את עצמי מתי בדיוק הילד שלי אמור ללמוד את כל הנושאים האלו על מנת שלא יגיע לגיל ההתבגרות ללא טיפת מודעות להיסטוריה של המדינה. המסקנה הראשונה שלי הייתה שאין בכוונתי להשאיר את הנושא באופן בלעדי בידי משרד החינוך. יום העצמאות הוא הזדמנות נפלאה לחבר את הילדים שלנו להיסטוריה של המדינה. הנה חמישה ספרים שיעזרו לכם לעשות זאת בקלות.
לגילאי 6-12 ולטיפוסים נוסטלגיים במיוחד: מה הסיפור שלנו – מדינת ישראל שנה אחר שנה
על מה: הספר לוקח אותנו למסע בזמן (מסודר לפני שנים, 1948 ועד 2007) ומפרט בקצרה על האירועים ההיסטוריים שהתרחשו בכל שנה , כולל תמונות, ציר זמן ועוד שלל הפתעות והמעניין ביותר – מה הילדים של אותה שנה חוו/ עשו/שחקו.
למה כן? יכול לשמש כמשחק מהנה: לחזור לאחור בזמן ביחד עם הילדים לשנה בה אנחנו ההורים נולדנו ולחקור מה קרה באותה השנה. הספר סוקר אירועים עד שנת 2007, ילדים מגיל 8 ומעלה יוכלו לקרוא על שנת הולדתם.
מה גיליתי: 1978 היא השנה בה נולדתי וללא ספק הייתה מרתקת. באותה שנה בא לעולם תקליט חדש בשם "הכבש השישה עשר", הספר "תירס חם" יצא לאור, זכינו במקום הראשון באירוויזיון, מחקר שפורסם באפריל 78 קבע כי תלמידי ישראל נושאים ילקוטים כבדים מידי לבית הספר. נראה שחוץ מבגזרת האירוויזיון דבר לא השתנה.
מה אבישי אומר: "גם את שמעת את הכבש השישה עשר כשהיית קטנה ? זה דיסק כל כך ישן?" (לא נעלבתי).
קרדיטים: כתב: אורי קרמן. אייר: יניב שמעוני. הוצאת כנרת
לגילאי 5-9,למיטיבי לכת ולהורים משקיעים במיוחד: יש לי מושג
על מה? מה זה דגל וכיצד נקבעה צורתו של דגל ישראל ? מהי כנסת ישראל ? איך נכתב המנון המדינה ומדוע חשוב שלמדינה יהיה המנון ? עד כמה הכתב העברי העתיק שונה מהכתב העברי של ימינו? על שאלות חשובות אלו ועד רבות אחרות עונות מחברות הספר בצורה ברורה ורהוטה.
למה כן: הילדים שואלים שאלות ותפקיד ההורים לענות. הספר יעזור לכם לענות את התשובות הנכונות מבלי להתאמץ ולהיזכר מה לימדה אתכם הגננת לפני 30 שנה.
מה גיליתי: מסתבר שלנשיא המדינה יש המון תפקידים (עמוד 104).
מה אבישי אומר: "אני הכי אוהב את דויד בן גוריון למרות השיער המצחיק שלו" (בעקבות הספר והעניין הרב שאבישי הביע בדמותו נסענו לבית העצמאות ואפילו קניתי לו בובה של בן גוריון)
קרדיטים: דליה קרח שגב, יונה זילברמן. הוצאת קוראים
לקטנטנים שעדין לא מצליחים להבין על מה כל המהומה: חגיגה למדינה
על מה? שירה הקטנה מתכוננת למסיבת יום העצמאות בגן ולא מבינה מדוע מכינים למדינה עוגה והפתעות. הרי מדינה לא אוכלת ולא חוגגת. בעזרת בני המשפחה היא לומדת שכשילדי הגן אוכלים, שמחים ושרים – גם המדינה שמחה.
למה כן: מעביר היטב את המסר.
מה גיליתי: "שאם אני מרגישה בלב חגיגה גם המדינה מרגישה, כי אני וכל מי שחי כאן כולנו יחד זו המדינה"
מה אבישי אומר: הפנים היטב את המסר. "אמא, אני גם חלק מהמדינה".
קרדיטים: רחלי פלישון, איירה: מירה וינשטיין. הוצאת חושבים ונהנים
לקטנטנים שרוצים להיות עצמאיים ולהורים שהפנימו שצריך לאפשר להם: יום העצמאות של יעל
על מה? יעל הולכת לאיבוד בליל יום העצמאות. היא תמיד רוצה לעשות הכל בעצמה ולומדת שגם אם לפעמים זה לא פשוט, אסור להתייאש בדרך לעצמאות.
למה כן: השילוב בין העצמאות האישית של הילד מול העצמאות של המדינה עובר בצורה יפה.
מה גיליתי: שאני לא אעזוב את היד של הבן שלי לאורך כל החגיגות.
מה אבישי אומר: "מזל שהשוטר עזר לה למצוא את אמא". (אם זה היה קורה לנו, השוטר היה "מוצא את אמא" בבית חולים לאחר התקף לב).
קרדיטים: רבקה אליצור, איירה: ארנה סמורגונסקי. הוצאת כנרת.
לגילאי 6-10 סקרנים במיוחד: סדרת דבורה עומר מספרת על
על מה? איזה מין ילדים הם היו בגין, בן גוריון והרצל? על מה הם חלמו? מה הם אהבו? בפעם הראשונה סיפור חייהם מוגש בצורה נגישה ומעניינת לילדים.
למה כן: מבטיחה לכם שגם אתם ההורים תלמדו דבר או שנים שלא ידעתם.
מה גיליתי: ההיסטוריה נעשית על ידי אנשים.
מה אבישי אומר: בעיקר צוחק מהתמונה של בן גוריון עומד על הראש בחופי ת"א.
קרדיטים: דבורה עומר, איורים: דני קרמן. הוצאת זב"מ.
בפעם הקודמת: 5 ספרים שיעזרו לכם עם הגמילה
*איור מאירה ברנע: קרן מאי מטקלף