הקשר בין ילד לאחיו מהווים ציר מרכזי בחייו של כל אדם. למרות זאת, יחסים עם אחים אינם יכולים להחליף יחסים עם חברים. את הציורים האלו שלחה אמו של עומרי (שם בדוי), בן חמש וחצי. לעומרי אח גדול בן תשע וחצי, ובימים אלה היא בשמירת הריון בחודש השביעי.
"עומרי עולה בשנה הבאה לחטיבה הצעירה", כותבת האם. "נראה שאחר הצהריים ממש אין לו צורך בחברים והוא מעדיף לשחק עם אחיו הגדול וחבריו. אני מנסה לשכנע אותו לשחק עם חברים, אך מתחילת השנה הוא מסרב באופן די החלטי. מה עושים? בנוסף, לאלו חוגים היית ממליצה על פי הציורים לשלוח אותו בשנה הבאה?".
מעדיף אינטראקציה עם כמה ילדים במקביל
מי שהינו אח קטן בעצמו, ודאי מכיר מילדותו את המצב בו אחיו הגדול מגרש אותו מחדרו כשבאים חברים ומבקש להיות איתם לבד. בבית הזה המצב הוא שונה.
באמצעות פענוח הציורים של עומרי ניתן לגלות מגמות שמאפיינות ילדים אינטליגנטים ופעלתנים. הדבר בא לידי ביטוי בצביעה המהירה והאנרגטית שלו. יש לעומרי חן רב, ובסך הכל הוא יודע להתנהל מבחינה חברתית. עומרי הוא ילד בעל חשיבה מהירה, הוא מבין סיטואציות ויודע להתאים את עצמו במהירות למצב סביבו. הנוכחות שלו דומיננטית ובהחלט מורגשת בכל מקום בו הוא נמצא, דבר שניתן ללמוד ממהתפרשות האיכותית של הצביעה שלו על כל מרחב הדף. כמו כן, הוא מגלה מיומנות רבה יותר באינטראקציות רבות משתתפים מאשר בדינאמיקה של אחד על אחד. במצבים כאלה, של על אחד, הוא לפעמים משתעמם, מרגיש כאילו אין מספיק אטרקציות מסביב, וכל העניינים זורמים לאט מדי.
עומרי לומד תוך כדי תנועה, מה שנקרא אולי במילים אחרות: לומד דרך הרגליים (אבל במובן הטוב של המילה). ניכרת יכולת ריכוז טובה מאוד לגילו, אך הוא מרגיש נוח יותר כשהוא בתנועה, בעשייה, בלמידה מתוך ניסיון.
כל ההתנהלות שלו בציוריו מעידה על יכולת חברתית טובה ואינטליגנציה רגשית שמתאימה לגילו וניכר שהוא ילד שמגלה ביטחון בעצמו ובדרכו. אחת הדרכים לראות זאת היא באופן שבו הוא מתפרש עם האלמנטים השונים על כל מרחב הדף, כפי שניתן לראות בציור 1. עומרי עושה זאת במהירות, תוך שימוש בתנועת תנופה ובצבעים מגוונים.
מצד שני, לאחר שציירנו לו ענפי עץ וביקשנו ממנו להמשיך את הציור (ציור 2), הוא הצליח לצייר בדיוק ובריכוז את העיגולים הקטנים והצבעוניים עליהם. בהתבוננות על כל הציורים שנשלחו ניתן לשים לב שזה כמעט אחד הציורים הבודדים של עומרי בסגנון הזה: כלומר, עומרי מעדיף את המהירות ואת הלמידה דרך התנועה, כפי שציינתי. הוא יודע לארגן את עצמו כשצריך משמעת וסדר, אבל זו לא בדיוק הבחירה הראשונית שלו. מעבר לזה ניתן ללמוד מן הציורים שהוא ילד סקרן המגלה עניין ומוכן לשתף פעולה, בעל רצון כנה לתרום לסביבתו ולהוות חלק משמעותי בעשייה החברתית עם קבוצת השווים שלו.
הדינאמיקה עם האח נוחה לו יותר
אחת הסיבות למשחק מרובה עם ילדים שאינם בני גיל הילד, היא שהאינטראקציות החברתיות שונות מן היסוד. כאשר ילד הוא חלק מחבורת בנים בני 10, המאבקים על המשאבים המשותפים יהיו שונים ויש להם, למשל, עניין מועט יותר במשחקי המחשב של ילד בגיל 5. מצד שני, במידה וכן מתעוררים מאבקים ייתכן ובגלל שהוא "האח הקטן" מוותרים לו. הוויתור הזה סביר שלא יקרה כשהוא משחק עם בני גילו, והוא יהיה שווה בין שווים.
אך גם חשוב לציין שלכל מטבע יש שני צדדים: מצד אחד, עומרי רוצה לשחק עם אחיו הגדול וחבריו, ומצד שני, אחיו הגדול מאפשר את זה. לכן, צריך לבדוק את האינטראקציה ביניהם (ולשם כך כדאי היה לשלב את הציורים וכתבי היד של האח הגדול) ואת סוג היחסים ביניהם. למשל: אם האח הגדול הוא טיפוס שונה – ציוריו מדויקים ונעשים בקפידה רבה, ייתכן והסיבה לפנייתו של עומרי לחברת אחיו היא אולי משום שממנו הוא לומד על יכולות של ארגון, הבנייה איטית של עלילת משחק וכדומה.
ייתכן גם למשל, כי ציוריו של אחיו לא משתלטים על כל מרחב הדף כפי שנראים ציוריו של עומרי. אם המצב הוא כזה, עומרי מקבל בחברת אחיו את הבמה לה הוא זקוק כל כך.
במצב אחר יכול להיות שאחיו הינו בעל מזג אימפולסיבי ומהיר חשיבה בדיוק כמוהו, ואז ייתכן והאינטראקציה איתו מאפשרת לו ללמוד 'השתוללות בריאה' בסביבה בטוחה - סביבת הבית, בניגוד לסביבת הגן, ששם הוא עלול לשלם מחיר מצד בני גילו.
אפשרות נוספת, שנפוצה סמוך להולדת אח קטן בעיקר, היא שהילדים מוותרים על משחק מחוץ לבית מחשש שיפסידו התרחשות של ממש בבית, בעודם נאבקים על מיקומם במשפחה.
בכל זאת, כדאי להתעקש
לגבי הנושא החברתי, אני חושבת שיש מקום להתעקש על כך שלפחות פעמיים בחודש ייפגש עומרי אחר הצהריים עם בני גילו. ההתנסות הזאת היא התנסות רגשית משמעותית עבורו. יחד עם זאת, כדאי לבדוק אם הוא מעדיף מפגש עם מספר ילדים במקביל, או דווקא מפגש עם ילד אחד. מן הראוי להדגיש שמבחינה פסיכולוגית התפתחותית, סגנון חברות זה של משחק בקבוצה, תואם יותר לגילו של עומרי.
לגבי החוגים, מתוך העולה מהציורים של עומרי אני ממליצה שלא לרשום אותו למספר רב מדי של חוגים. הסיבה לכך היא שבעיקר לילד כמו עומרי, מאוד חשוב לאפשר גם "סתם זמן" למנוחה בבית. כשבדקתי את הציורים שלו ראיתי ילד שכאילו מבקש "לנוח" בבית מכל האינטראקציות של הבוקר בגן ותו לא. כנראה שעם אחיו גדול, זה הכי פשוט וקל עבורו.
ההמלצה שלי היא לרשום אותו לחוגים שיש בהם פעילות גופנית ואפשרות להוציא אנרגיות כמו כדורגל, כדורסל, קפוארה, טניס וכדומה. מעבר לכך, מצאתי בציוריו כישרון דרמטי, כך שאפשר לבדוק גם התנסות בחוג תיאטרון ולראות כיצד הוא מתמקם שם. בנוסף, מציוריו עולה גם כישרון מוסיקלי וחוש קצב מפותח, ייתכן ויאהב לנגן על תופים או על כלי מוסיקה אחרים בשנים הקרובות.
* כותבת הטור היא תרפיסטית בהבעה ויצירה, מומחית לפענוח ציורים וכתבי יד של ילדים, בני נוער ומבוגרים, ומחברת הספר "המדריך השלם לפענוח ציורי ילדים".