אני א', מורה ומחנכת בבית ספר יסודי בארץ. אני גם אימא לילדים קטנים. את דעתי על תוכנית הלמידה מרחוק לא אפרט כאן, כי על חסרונותיה שמעתם מספיק מההורים, המורים והילדים. אני רוצה דווקא להציע תוכנית עבודה פרקטית שמיועדת לנו, ההורים שרוצים לחזור לעבודה ולשגרה. לנו, המורים שהם גם הורים ולא יכולים לקיים למידה מרחוק לאורך זמן.
משרדי הבריאות והחינוך מדברים על כך שכיתות ד' עד ט' לא יחזרו כרגע ללימודים, אלא ימשיכו עם הלמידה מרחוק. למה? כי בגילאים האלה הם יכולים להישאר בבית בלי ההורים, וכי הלמידה בגיל הזה היא לא אקוטית כמו רכישת קריאה וכתיבה או הכנה לבגרויות. כן, זה בעייתי, כן, יהיה פער - אבל הוא ניתן לגישור.
כך שכרגע הבעיה היא עם כיתות א'-ג'. הם קטנים, הם עוד לומדים לקרוא ומתרגלים כתיבה. הם עוד לא פיתחו עצמאות בלמידה, ולכן הפתרונות שמציע משרד החינוך הם בגדר הזיה. לימוד של שלוש שעות במשמרות? לימוד של שלושה ימים לסירוגין? משפחות ששומרות על הילדים יחד בתורנות? נו באמת. רק מי שהוא לא הורה לילדים יכול להציע פתרון כזה.
במקום זאת אני מציעה תוכנית עבודה אחרת: חזרה מיידית ללימודים בכיתות א' עד ג' ובמסגרת מלאה. כל כיתה תתחלק לשלוש קבוצות. כך, הקבוצות יהיו קטנות עם מינימום חשיפה - בהתאם להמלצות משרד הבריאות.
מאיפה הכיתות הפנויות, אתם שואלים? מאיפה התקציב לשני מורים נוספים לכל כיתה? להזכירכם, כיתות ד'-ו' לא חוזרות. כרגע, עד שהמשבר יעבור, הן ממשיכות ללמוד מרחוק. עד מתי? עד מתי שצריך - ואולי אפילו עד ה-1.9.
בינתיים, המחנכים והמחנכות של הכיתות הגבוהות יותר יצטרפו לצוותים של הכיתות הצעירות. מורים של ו' לא מוכשרים ללמד ילדים בכיתה א', אתם אומרים? יש לי הרגשה שהם מוכשרים יותר מההורים. את הכיתות הפנויות של כיתות ד', ה', ו' ננצל עבור הקבוצות החדשות של כיתה א', ב' או ג'. ואם עדיין אין מקום, נהיה יצירתיים. אפשר לבנות מערכת חדשה, לשבת בספרייה או ללמוד בחצר.
ומה עם המורים בקבוצות הסיכון, אלה שחצו את גיל 60? אנחנו נשמור עליהם. הם בינתיים לא יחזרו, וימשיכו ללמד מרחוק ובשכר מלא את תלמידי כיתות ד' עד ט'. כך יהיה עד סוף השנה או סיום המשבר - מה שיבוא קודם לכן.
ומה עם החופש הגדול? המורים מלמדים עד ה-9.7 כפי שהוחלט במתווה לפני חופשת הפסח. אחר כך - שלושה שבועות בסבסוד מלא של המדינה ושל בית הספר של החופש הגדול, כפי שקורה בכל שנה. בחודש אוגוסט יצאו כולם לחופש. הילדים צריכים חופש, וכמוהם גם צוות ההוראה וההנהלה.
ולפני שתשאלו, כן. אני מחנכת כיתה ה'. כן. אני מוכנה מחר בבוקר לקבל תלמידים חדשים שאיני מכירה ולעבוד "תחת" מחנכת אחרת. אעשה זאת - כי זה מה שצריך. כי זה שפוי, כי זה יעיל, וכי זה הדבר הנכון לכולנו.