אפרת אביקזר (12) מאשדוד, תלמידת בית הספר "מגן הלב" לחינוך מיוחד, מתניידת בכיסא גלגלים ומקבלת שירותי הסעה מטעם העירייה מדי יום.  ב-15 באוקטובר 2024, נפלה אפרת בדרכה להסעה ונחבלה קשות בראשה: "המלווה שאמורה הייתה להיות איתה הלכה להביא ילד אחר, ועד היום לא ברור לנו איך ומדוע אפרת נפלה", אומר אחיה, מאיר אביקזר (21) בשיחה עם mako, "אף אחד לא יידע אותנו בזמן אמת. פשוט שלחו אותה ככה הביתה בהסעה שאורכת כחצי שעה, כשהיא ממררת בבכי, ואף אחד לא טרח להזמין לה אמבולנס. זה יכול היה להסתיים באסון כבד".  

לדבריו, ההורים קיבלו עדכון רק כשההסעה הייתה ממש בסמוך לביתם. "כשהיא הגיעה, היא המשיכה לבכות, והמקום שבו נחבלה בראשה היה נפוח ואדום". משפחתה של אפרת יצרה קשר מיידי עם הרופאה ובעקבות המלצתה הזמינו אמבולנס. כשהגיעה לאסותא באשדוד הופנתה לאיכילוב בשל חומרת הפגיעה בראשה. "אפרת סבלה משבר בגולגולת ודימום מוחי קשה והיתה בסכנת חיים", מספר מאיר, "הטיפול היחיד שהוענק לה על ידי צוות ההסעה היה מתן משכך כאבים, שגרם לה להירדם וסיכן עוד יותר את חייה".

מאיר מספר שבעקבות הנפילה אפרת נאלצה לעבור שלושה ניתוחים בראשה, בראשון הוציאו עצם גולגולת מראשה, בשני החזירו את העצם, ובשלישי ניקזו נוזלים שהצטברו בראשה. עד היום היא סובלת מהצטברות של נוזלים ונאלצת להתנהל עם צינור שיוצא מראשה ומנקז את הנוזלים לבטנה.

בשל הניתוחים שעברה, במשך שלושה חודשים היא נעדרה מבית הספר ומההסעות, ורק לאחרונה חזרה ללימודים, אך לדברי מאיר, העירייה המשיכה לגבות מהם את התשלום המלא עבור ההסעות "ובינואר הם אפילו העלו את המחיר ההסעות", הוא מוסיף.

אפרת אביקזר  (צילום: אלבום פרטי)
צילום: אלבום פרטי

כמו כן, אפרת הייתה אמורה לחגוג את בת המצווה שלה באולם עם חברים ומשפחה כחודש לאחר האירוע, אך בעקבות הנפילה והניתוחים שעברה בוטלה החגיגה. "הפציעה גבתה מחיר כבד לא רק מאפרת אלא גם ממשפחתה. במשך שלושה חודשים אמא שלי הייתה צמודה אליה בבית החולים ועצרה את החיים שלה לגמרי. ציפינו לפחות שמישהו מהעירייה יציע עזרה, שיקשיבו לנו, יתנו תמיכה אבל זה לא קרה".

לדבריו, קיימת הזנחה בכל הנוגע למלווי ילדים בהסעות – לא ניתנת הכשרה ואין דרישה לתנאים מינימליים של המלווים. "בפועל, נותנים אחריות עצומה על ילדים עם צרכים מיוחדים לכל אחד, מבלי לבדוק אם יש לו את היכולת והכישורים לכך".

3060

המלווה בהסעה, הוא אומר, פנתה למשפחה כמה ימים לאחר האירוע והביעה חרטה. "היא הודתה שעשתה טעות, ביקשה סליחה, אבל היא היחידה שהתקשרה. אף אחד מהעירייה לא טרח ליצור איתנו קשר, לבדוק מה מצבה של אפרת, להתנצל. שום דבר. בית הספר דווקא היה איתנו בקשר, אבל הם לא האחראים כאן, זו אחריות של העירייה, כי המלווה היא עובדת עירייה. אנחנו רוצים שייקחו אחריות ויבדקו לעומק מה קרה כדי שלא יישנו עוד מקרים כאלה".

 

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: "עיריית אשדוד מפעילה מערך היסעים עבור תלמידי החינוך המיוחד בהיקפים גדולים (מעל 330 קווים מידי יום). שירות זה ניתן למוסדות עירוניים רבים ובהם מוסדות המנוהלים אוטונומית לחלוטין על ידי עמותות שונות, כגון העמותה המוזכרת בפנייתך. אכן, קרתה תאונה מצערת אשר נחקרה ונבדקה על ידינו ובעקבות המסקנות חודדו הנהלים השונים, הן מול כלל המלוות והן ספציפית מול מוסדות החינוך השונים.

הטענה על כך שלא יידעו את ההורים אינה מדויקת, מאחר שבעת האירוע המלווה הזעיקה את אחות בית הספר ופרמדקית שהיתה במוסד וההנחיה היתה לתת לה אקמול ולשלוח אותה לביתה, בניגוד לבקשת המלווה שיפנו אותה לבית החולים. מאחר והסמכות והאחריות נמצאת אצל המוסד, הילדה נלקחה לביתה.

מיד לאחר סיום הליך הטיפול הראשוני, מלוות ההסעה עדכנה אישית את אם התלמידה ואף ביקשה מהם לקחת אותה לבית החולים לבדיקה. בית הספר עמד בקשר עם ההורים בעניין מצבה של התלמידה וכן דיווחו אלינו ישירות, והמלווה עצמה עמדה בקשר ישיר ורציף עם המשפחה. יצוין כי מנהלת מחלקת ההסעות עשתה מספר ניסיונות לשוחח עם ההורים אך לא היה מענה מצידם.

עיריית אשדוד אינה גובה ולא גבתה מעולם כספים עבור השתתפות במימון הסעות המגיעות לתלמידים ומשפחותיהם כדין ובחינם. נשמח לקבל תלונה רשמית על גביה שכזאת בכדי לברר אם בית הספר גובה כספים שלא כדין. אנו מצטערים מאוד על התקרית ומאחלים בריאות שלמה לתלמידה. כמו כן, אנו עומדים לרשות ההורים והמשפחה בכל עניין".